Met alweer een update (nee, geen facelift) rijst de vraag hoe de nieuwe GT-R eigenlijk nog verschilt ten opzichte van de “oude” versie.
Je kan er vergif op innemen; elk jaar voorziet Nissan de GT-R van een update. En wat fijn dat ze het niet een facelift noemen, want dat is het namelijk niet. Het is eigenlijk gewoon waar Japanners het best in zijn. Iets dat al technisch perfect lijkt, nét dat beetje meer perfect maken. Zo kom je wel negen jaar vooruit en hij is (qua specs) nog steeds niet verouderd.
+20 pk
Inderdaad, 20 pk meer is waar het ‘2017’ model het mee moet doen. Hiermee komt het totaal op 570 stuks en naar moderne supercar maatstaven is dit niet eens erg veel. Met 633 Nm koppel gaat de nieuwste versie ook niet ver boven de oude versie zitten. Toch blijft in 2,7 seconden naar de 100 km/u knallen ongelofelijk indrukwekkend. De nieuwe versie moet ten opzichte van de oude versie vooral uitblinken in het midden tot hoge toerengebied. Vanaf 3200 toeren per minuut trekt het ‘2017’ model er nóg harder aan. Dat was blijkbaar mogelijk.
Interieur
De bovenste versie is het 2017 model
Waar het Playstation-gehalte bij de specs en het exterieur maar blijft toenemen, wordt het interieur zowaar wat stijlvoller. Er zijn wat rondere vormen te zien met wat meer zachte materialen. Goed, je koopt zo’n auto niet om het interieur te gaan aaien, maar hier lagen wat “verbeterpunten”, om het zacht uit te drukken. Wat waarschijnlijk ook onder interieur valt; Active Sound Enhancement. We krijgen toch geen geluid over de boxen he?
Exterieur
De bovenste versie is het 2017 model
Nog iets scherper plus andere velgen. Oh ja, uiteraard LEDjes op andere plekken. Dit mag volgens Nissan dan wel de meest ingrijpende update sinds het 2007 model zijn, aan de buitenkant ga je dat niet merken. Zoals dat altijd al geweest is.
Het komt er dus op neer dat Nissan vrolijk verder gaat op dezelfde manier. Een auto neerzetten en die elke keer nét wat beter maken. Tot de nieuwe komt, hopelijk in 2018. Voor nu: is de nieuwe GT-R weer fris genoeg of kan dit nu echt niet meer?
E34M5Touring zegt
Vind vooral het interieur een enorme verbetering. Want dat vond ik in de huidige types echt om te janken. Dit past veel beter bij het prijskaartje.
garp zegt
@E34M5Touring: de CO2 BPM vertekent het beeld behoorlijk. De Duitse/Belgische/USA prijzen pakken, dan vergelijken met concurrerende modellen.
E34M5Touring zegt
@garp: Ja goed, dan nog. Zelfs voor M3 geld vond ik het niks. Maar dat is persoonlijk.
bartteeuwen zegt
Vooral het interieur is er flink op vooruit gegaan. Het exterieur is erg geslaagd. De hele auto ziet er net wat moderner uit.
martijn11 zegt
Doe mij de oude maar
jordydeknecht zegt
Interieur is heel netjes geworden, modern ook. Maar als ik het geld er voor over had, had ik de GT-R ook alleen voor de prestaties gekocht
dracae zegt
Het blijft een lelijk ding, maar wel het meest begeerlijke lelijke ding dat je kunt krijgen…
w0o0dy zegt
Iemand die zich aan een ringtijd wil wagen? Mijn hok is dan 7:17..
Donstil zegt
@w0o0dy: Behoorlijk hok wat jij hebt dan. Wat voor een motor ligt erin?
w0o0dy zegt
@Donstil: haha
hok gokmichaelcorleone zegt
Hij was mooi, hij is mooi alleen de voorkant van voor de facelift vind ik geslaagder, altijd mijn eerste keus in zijn klasse.
toyotafortuner zegt
Vind het een geslaagde facelift, los van zijn neus. Daar moet ik nog aan wennen.
biggie zegt
nog met een echte handrem!
coffeecup zegt
Twee.. komma.. zeven seconden. ?
Dutchdriftking zegt
@coffeecup: Mijn auto doet het andersom, en dat is al best rap. Al doet een beetje diesel tegenwoordig niet onder voor die 7.2
thvmh zegt
@dutchdriftking: Moet je toch vrij pittige diesel hebben. Meeste zitten rond de 8 namelijk.
germancarsftw zegt
@thvmh: Hoger zelfs, de gemiddelde leasebak zit rond de 10-11.
moveyourmind zegt
Heel subtiele wijzigingen, maar nóg mooier dan hij al was.
Ik mag dat onbehouwen vormgeven ding wel. Een mooie mix van een Amerikaanse musclecar, Europese sportwagen en een Japans topklasse produkt.
Dutchdriftking zegt
Hij is wel echt heel goed opgeknapt. Alleen had even een mooiere introductie kleur genomen! Mooi knallend geel of kermit groen. Niet deze piskleur.
mikkeloentje zegt
Op een of andere manier kijk ik echt uit naar de nieuwe GT-R. Geen idee waarom, misschien omdat het voor mijn gevoel zo lang heeft geduurd voor er echt iets nieuws kwam?
ralfast zegt
Opvallend goed houdbaar design, valt me op. Verschillen aan de buitenkant zijn subtiel, grote lijnen blijven goed in het oog liggen na al die jaren, mede dankzij het rustige design. Straalt vooral uit dat ie vooral naar functie is vormgegeven en is daarom zo begeerlijk voor de technoheads onder ons.
gerjan zegt
Nee dankje. Ik koop liever een mooie minder snelle auto.
kennone zegt
@gerjan: ik niet
cpp1 zegt
Vind het vanaf dag 1 al een erg aantrekkelijke auto. Ben al een tijdje na aan het denken om een auto weg te doen en dan zo een te kopen met max 50k op de teller. Iedere kleur past hem ook gewoon goed, dus de kleur zou me nog niet eens uitmaken, zolang het maar geen mat is
berlinetta zegt
Het exterieur ziet er nog steeds goed uit. Ik vind het een tijdloos design.
Het interieur vind ik niet echt mooi, ook het nieuwe niet. Het ziet er echt oubollig en goedkoop uit. Gelukkig is deze auto zo snel dat je je ogen strak op de weg moet houden en niet op het dashboard.
reistje zegt
Kan je wel normaal bij die knoppen achter je versnellingspook vraag ik mij af?
giulio zegt
Na alle commotie rond het uitkomen van deze auto en de gedoodverfde tegenstander op de ring, de Porsche 911 turbo, moet mij van het hart dat Porsche qua evolutie toch we wat beter zijn huiswerk doet dan Nissan.
Nissan zal altijd nog wel een stukje sneller blijven maar het ontwerp blijft toch wat achter. Had gehoopt op wat strakgetrokken lijnen hier en daar..
zion88 zegt
Grootste vooruitgang: Stuurwiel
sander1980 zegt
Top upgrade… Interieur is een wereld van verschil en was hard nodig. Neus is weer wat strakker wat ik persoonlijk beter bij het overall design vind passen.
mrrallycross zegt
Zoals hoort bij een facelift, ziet er beter uit
fconderkantlat zegt
ik zie nergens in het interieur meer rondere vormen van het 2017 model t.o.v. model ervoor. Kan iemand mij hierin helpen?
meridian zegt
Het is geen mooie auto maar wat wil je voor zoveel waar voor je geld. Dit is zegmaar een hele snelle Volkswagen golf. Het brengt je van A naar B maar in het geval van de Nissan GT-R dan op een hele snelle manier.
gerjanm zegt
Veel mensen zeggen dat het geen mooie auto is, natuurlijk is het niet de mooiste in zijn klasse, maar ik zie ze heel graag en het is lekker eens wat anders. Interieur is nooit bijzonder geweest bij deze auto’s maar dit is al een verbetering. Net als Lancer Evo of een 330i. De bmw is luxer en het interieur oogt beter, maar toch is zo’n Lancer wel eens lekker wat anders en een echte bochtenvreter.
Think-Tank zegt
Yep, vind ‘em beter.