De Nissan GT-R en rondetijden op de Nordschleife, het leverde een niet-aflatende stroom media-aandacht op, maar gelukkig was het de laatste tijd lekker stil omtrent Godzilla op de Ring. Genoeg is genoeg. Komt daar nu verandering in?
Het snelste offciële rondje dat de GT-R heeft gedaan staat op 7:24 minuten. Over de 2013 GT-R wordt beweerd dat deze een tijd van 7:16 kan halen, en de eeuwige rivaal Porsche heeft eerder deze week bekend gemaakt dat hun peperdure (en nog niet voltooide) 918 Spyder het rondje in 7:14 min doet. Hoe tof zou het zijn om dat uit de boeken te rijden?
Reden voor deze nieuwe geruchten is een GT-R dag onlangs op de Nürburgring. Nissan had de Groene Hel afgehuurd, en Bridge to Gantry schoot daar bovenstaande foto van een 2013 GT-R op tijdelijke platen, met lichtgewicht Nismo-velgen en carbon-keramische remmen (Track Pack!), en een camera achterin. Achter het stuur: Toshio Suzuki, de recordbrekende testrijder van Nissan.
Kunnen we binnenkort een filmpje met een tijd van onder de 7:20 minuten verwachten, en wordt daarmee weer een blik fanboys opengetrokken die voor ellenlange internetdiscussies gaan zorgen? We zullen zien. Brace yourselves…
jens28 zegt
Als ik mag kiezen heb ik toch liever de nissan GTR
pexiges zegt
@jens28: liever dan een 918 spyder? hahaha spoor jij wel?
HDM zegt
@pexiges: kerel, gun hem gewoon die GTR…. dan is er een plekje vrij op de lijst voor de 918. Moeilijk hoor, positief denken.
E34M5Touring zegt
Als de GTR die Spyder van Porsche verslaat…. Dat ie de 911 de baas is is 1 ding, maar zo’n peperdure hypercar?
StijnB zegt
@E34M5Touring:
Een groene hypercar die te veel weegt door de batterijen aan boord. Bovendien duurde het ook niet lang voor Porsche met een 911 kwam die sneller was dan de CGT. Een hypercar is vaak meer een posterobject dat een circuitmonster…
E34M5Touring zegt
@StijnB: Dan mogen ze van mij die Martini stickerset gelijk weer uit de prijslijst halen.
macready zegt
@StijnB:
Duurde toch minimaal 6 jaar voordat de 911 dat klaarspeelde en dan ook nog met veel moderner en plakkeriger rubber (semi’s). Durf te wedden dat de CGT nog prima partij geeft bij een eerlijker vergelijk, ondanks z’n leeftijd.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Een Atom van 50k beat dat ook..
Als het puur en alleen om nurburgtijden hadden ze er een jet-motor aangehangen, bij wijze van spreke.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Jawel, maar een Atom heeft geen leer, climate, (nou ok op een bepaalde manier natuurlijk wel), dak, deuren 4x4systeem, navi etc. Hoe gaat Porsche dat straks doen met de Turbo en GT3(RS) en GT2. Aangezien die vaak net zo of net iets sneller zijn dan de GTR zullen ze dan dus ook sneller zijn dan Porsche’s prestige model.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Dan weet je al gelijk dat die 918 niet specifiek voor de Nurburg is gebouwd. Maar ook om de looks en alles eromheen. Je zegt het zelf al. :)
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Dan snap ik die hele 918 Spyder niet. Maar gelukkig hoef ik me er ook niet druk om te maken, ik kan hem niet betalen en was toch voor iets anders gegaan als ik er wel het geld voor had. Maar dat is persoonlijk. Ik vind de GTR verder ook weinig aan. Maar ben wel impressed met de prestaties die hij elke keer neer zet.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Zeg je Bang for Buck zeg je GTR, idd petje af voor Nissan.
De 918; bedoelde meer dat je daar echt wel een net interieur bij krijgt naast dat ‘ie bloedje snel is/wordt.
Net als dat er een net interieur in de pak ‘m beet Pagani zit.
Zoals @Kuyl al zegt, deze vermogende klanten willen echt geen auto met enkel een schakelpook en stuur om gewicht te besparen ofzeauw. Kan je niet verkopen.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Dat begrijp ik. Er zit natuurlijk wel wat andere techniek in die 918. Ik snap ook wel dat hij begeerlijker is dan een GTR. Ik vind het alleen persoonlijk een beetje een overhypte auto. De looks doen het niet voor mij. Maar ik snap je punt.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Snap de jouwe ook hoor, de marketing spat er van af van de Duitsers. :)
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Dat vond ik wel erg impressive bij de 918. Gewoon een 911 actiemodel maken en die erbij verkopen voor het wachten. Dat lukt je alleen met een die hard fanbase. Maar aan de andere kant, als je een auto de Martini kleuren meegeeft…. en die wordt er afgeblazen door een Datsun met 4×4…. Hmmm stretching it a bit.
KUYL zegt
@kaasboerin: Idd ring record zegt allemaal niet zo veel meer, er zijn zelfs veel prof (test)coureurs die niet eens zo hard over de ring durven. Als je dan toch zo graag de snelste wil zijn koop je toch gewoon een Dauer (porsche 956/962) of een of ander kitcar achtig apparaat.
Trouwens, die stoelen zien er wel echt el cheapo uit. Net alsof het sport hoezen zijn voor over je stoelen van de autostyle.
Jokkebrok zegt
Ach… Hoe snel ook, het blijft een emotieloos ding…
ericc zegt
@Jokkebrok: groot gelijk. Zelfs indien hij sneller is dan de Veyron zou ik hem nooit kopen.
De wagen interesseert me zelfs niet!
heidekonijn zegt
@ericc: Ditto, en idem voor een kever turbo. Alleen is de GT-R een pak goedkoper en daarom haalbaarder.
pietjepuk zegt
Als iemand het in z’n hoofd zou halen om een GT-R te kopen. Geef dan ff een paar duizend euro extra uit om die stoeltjes fatsoenlijk te laten bekleden, dit ziet er echt niet uit. Bij DK Schweizer helpen ze je graag verder.
Maar ja, echt leder is zwaarder dan dit inferieur stofje, en die paar kilo besparing hebben ze nodig om er een snel rondje uit te kunnen persen. Net zoals diverse andere onderdelen die nooit op de consumenten-versie verkrijgbaar zullen zijn. Om nog maar te zwijgen over het gebruikte brandstofmengsels welke niet vrij verkrijgbaar is op de markt. De boel wordt dus weer eens flink bedonderd … het persbericht is waarschijnlijk al getikt, moet alleen nog even dat ene rondje daadwerkelijk gereden worden.
straatpiraat zegt
Altijd gaaf als je bij de ring gaat kijken en er komt een GTR voorbij. Stuift zo verschrikkelijk hard voorbij..
kaasboerin zegt
@straatpiraat: Volgens mij stuift alles hard voorbij als je toekijkt.
straatpiraat zegt
@kaasboerin: Nou nee. Langs de baan is met het oog te zien dat een GTR emotieloos een stuk harder gaat dan bijvoorbeeld een ZO6 of 430 scuderia etc.
Volvo_440_turbo zegt
Wel funny zo iedereen moord en brand zien schreeuwen dat een GT-R hen niet interesseert, tot dat ze de kans zouden krijgen om eentje te rijden…
HDM zegt
@Volvo_440_turbo: al mocht ik em een jaar hebben wordt het nog niet mijn favoriete auto waar ik al het andere voor laat staan. Evenmin als dat Ringtijden mij wat zeggen, alsof de meeste kopers van die auto’s elke dag op de ring rondjes rijden alsof hun leven er van af hangt. Hoogstens een keer per jaar, en nog niet eens in een competitie maar met een clubje met dezelfde auto’s… Lekker boeiend…
reggie-boy_rood zegt
vanmiddag maar even kijken of ik hem dat kan na doen op nurburgring…
..
.. met Grand Turismo 5 natuurlijk
TDI-goeroe zegt
Wehrseifen richtung Breidscheid, altijd leuk :D
stefanos zegt
Testrijder van nissan genaamd suzuki !? Geef mij maar een GTR met de rest van het geld in mijn handje
pietjepuk zegt
Lichtgewicht Nismo-velgen, carbon-keramische remmen en de hele achterbank / bekleding er uit gesloopt, om maar kilo’s te kunnen besparen. Ze moeten toch wat om die laatste twee a drie seconde winst op de Nordschleife te kunnen pakken ….
Wie houdt wie nu voor de gek ?
mout zegt
@pietjepuk: Ja, want de rondetijden van andere auto’s worden altijd gemaakt met de boodschappen van de Aldi in de bagageruimte, en schoonmoeder op de passagiersstoel.
pietjepuk zegt
@mout:
Japanners hebben er nu eenmaal een handje van om auto toch ff net zo te prepareren dat ze niet “af fabriek” zijn, zoals het halve interieur er uit slopen en semi slicks te monteren. En dan roepen dat ze een paar seconde sneller zijn …. tsja, wie houdt wie dan voor de gek !?
w0o0dy zegt
@pietjepuk: zoals de GT2 van Porsche dus? Zonder achterbank, met rolkooitje erin enzo… en als Nissan dan ook zo’n uitvoering maakt dan gaan we miepen. Wat ben je ook een klestmajoor…
pietjepuk zegt
@w0o0dy:
Een GT2 zoals de GT2 ook daadwerkelijk in de showroom staat …
Deze GT-R is ontdaan van extra materiaal zoals alle bekleding achter de voorstoelen (en niet in beeld voor onboard camera), geheel kale carrosserie, zoals deze uiteindelijk NIET in de showroom zal staan.
Dus verder niet kletsen, graag bij de feiten blijven ….
w0o0dy zegt
@pietjepuk: ROFL en gij geleuf da? Prove it or shut the fuck up!
w0o0dy zegt
@pietjepuk: dit is het interieur van de Track pack uitvoering.
Ik denk idd dat ze dat lapje stof weg hebben gehaald omdat ie dan harder gaat. HAHAHAHA.
pietjepuk zegt
@w0o0dy:
Relax man. Als je even goed had gekeken (…), dan zou je hebben gezien dat ze de gehele bekleding er uit hebben gehaald, niet alleen dat lapje stof. Of klik op één van die linkjes in bovenstaande tekst; “… but the rear of the car is stripped …”. Blijkbaar heeft Nissan zelfs die laatste paar kilootjes hard nodig.
Overigens lachwekkend hoe jij steeds maar weer in paniek raakt als iemand ook maar iets van de GT-R te vinden heeft ….
w0o0dy zegt
@pietjepuk: tuurlijk, iemand schrijft iets op basis van een onduidelijke foto van een sportwagen op snelheid en jij hebt bewijs dat de auto compleet gestript is…. Gelukkig draait het in de echte wereld om ECHT bewijs en niet om het stompzinnige geblaat van een figuur zoals jij die alles aangrijpt om aziatische producten af te zeiken.
Zoals de foto’s van de track pack uitvoering laten zien valt er niets te winnen met het weghalen van wat stof. Daarnaast publiceert Porsche nooit ook maar iets aan documentatie over de auto’s die zij inzetten voor de snelle rondjes die zij (volgens hun pr-machine) rijden en is er ook nooit enig tastbaar bewijs DAT ze di tijden hebben gereden… Al er dus 1 club is die gewantrouwd zou mogen worden….
pietjepuk zegt
@w0o0dy:
Misschien moet je even terug lezen, ik betrek Porsche nergens bij, dat ben jij. Mij interesseert het namelijk géén ene biet wat Porsche te melden heeft. Jij zit daar blijkbaar wel mee. Is je vriendinnetje er vandoor gegaan met een gast die een Porsche heeft, of zo?
Bewijs? Dude, je zit hier op een weblog, niet bij de rechtbank ….
Daarnaast; ik hecht meer waarde aan “Bridge to Gantry”, dan aan jouw inhoudsloze geblèr. Feit is, dat Nissan de boel weer loopt te flessen. Het persbericht ligt al klaar, nu nog even de auto zo prepareren, dat ze het ook waar kunnen maken. Tot aan niet verkrijgbare brandstofmengsels aan toe …
vinceb zegt
Sportauto meldde gister dat de 918 Nordschleife in 9:14 doet.
http://www.sportauto.de/marken/news/porsche-918-spyder-prototyp-nordschleifen-rekord-sportwagen-von-morgen-mit-ring-rekord-4968392.html
lamborgfan zegt
@vinceb: 7:14
nibor zegt
@pexiges: ik vind een GT-R ook mooier hoor. Ja, het is mogelijk; liever iets goedkopers dan iets duurders willen hebben.
tunefuldjmike zegt
@pexiges: heb jij opvoeding gehad het is zijn mening als jij dat niet deelt kan je dan ook op een normale manier zeggen
pexiges zegt
@tunefuldjmike: Sorry vader. Ik liet me een beetje gaan door deze voor mij totaal onbegrijpelijke keuze..
dubhead zegt
De truk is:
– aerodynamica
– dikke motor
– snelle versnellingsbak
– gewichtverdeling door transaxale centre diff met dubbele (CF) cardanas
– een permanent evenredige koppel distributie met een Torsen Diff
– … maar daarbij een gestuurde koppel verhouding-verschuiving naar achteren, in de ‘power band’, om het natuurlijke onderstuur van Torsen AWD tegen te werken en de bestuurder een RWD-mimickende power-controle te geven over de sliphoek vd achterste wielen – dit door gebruik te maken vd “torque-vectoring” platen koppeling op de voor en achter as (naar het voorbeeld vd voorgaande Skyline GT-R en de Porsche 959 …)
Het was eigenlijk mijn bedoeling dat Audi dit zou gebruiken, daarom had ik de theorie naar Cosworth engineering gestuurt, toenmalig eigendom van Audi, anno 2000 of zoiets. Ik had het idee terwijl ik mijn eindwerk “researchste”.
…het komt voort uit een appreciatie voor de ‘onsportieve’ grip van quattro (en VAG fanboiïsme) – en de balans vd directe en onafhankelijke sliphoek controle van RWD (en mijn driver-satisfaction purisme – vanwege Clarkson waarschijnlijk). Je wilt de grip van een Torsen AWD maar tegelijk moet je als bestuurder een onafhankelijke controle behouden vd achterste sliphoek. De gewichtsdistributie – oftewel gescheiden transaxaal met twee assen, oftwel de versnellingsbak vooraan, middenmotor – rear engined variant kan ook – voorkomt ook de onderstuur neiging en helpt de balans&controle. Zodat je uiteindelijk maximaal het rubber kan benutten.
Porsche kan dit met een 911 repliceren door de versnellingbak vooraan te steken met een volwaardig AWD torsen diff – beïnvloed door torque vectoring technologie. Nadeel is dat deze aandrijving – wanneer je de AWD weglaat – een FWD zal zijn. Ik stel voor dat Porsche een special edition Carrera 4 doet (Turbo RS/ GT3-4 of zoiets) want met de veel lichtere basis vd 911 – in combinatie met mijn “AWD grip – RWD balance&controle” GT-R systeem – kan je het succes vd GT-R repliceren.
Van een 911 een middenmotor maken (RUF CTR3, Cayman) is ook een optie als je genoeg plaats hebt voor een centraal diff en een as onderdoor de motor die naar de voorwielen gaan. Omdat je zowiezo een uitlaat-uitsparing nodig hebt bij een boxer motor denk ik dat dit wel mogelijk kan zijn.En dan liefst een CF-examplaar.
Een versnellingsbak in het midden (vd cockpit) type Lamborghini V12 is ook een optie. Mocht Lamborghini geneigt zijn hun V12 Nordschleife performance een boost te geven dan raad ik aan dat ze hun VC-koppeling laten vallen in het voordeel van een aangestuurde (torque vectoring) volwaardige Torsen AWD – mochten ze daar plaats voor vinden.
De hybride technologie doet dit infeite ook (RWD plus AWD). Maar ik denk – omdat een Torsen centraal diff sneller reageert dan de sensor/computers/koppelingen/motoren die wachten tot ze slip detecteren – zal het AWD GT-R style nog altijd een superieure combinatie van grip en controle opleveren.
Natuurlijk, er komt veel meer bij kijken dan Nordschleife tijden alleen. De 918 mag dan wel veel duurder zijn, terwijl die eigenlijk niet zoveel sneller rondjes doet (hoewel Porsche altijd onderschat, en Nissan/Renault hun beste beentje publiceert), de technologie die het pioneert en het volledige package, plus de naam en de herverkoopwaarde, maakt dat die er toch mag wezen.
Ik vraag me ook af of je electro motoren met differentiëlen kan combineren om zo de koppel/rotatie distributie te beïnvloeden op een energie-positieve manier, ter vervanging vd koppel platen waar ik vermoed toch een zeker verlies op zit. Steek een electro motortje op iedere kant van een differentiëel (misschien via een Prius type hybride koppeling) en je krijgt een GT-R niveau van onafhankelijke wiel controle.
Een volwaardig 3 diff original quattro systeem vind ik toch een must omdat het altijd voor de correcte distributie zorgt en zo slippage voorkomt – en dus niet wacht tot er al slip is opgetreden zoals ik denk alle andere systemen eigenlijk doen. Preventie ipv reactie. De meeste 4WD systemen (niet original quattro dus) lijken vooral veiligheids maatregelen dan performance enhancing te zijn – net omdat ze pas in actie schieten wanneer de grip reeds verloren is. Terwijl ze ook minder voorspelbaar werken voor de chauffeur – die zo een beetje controle en vertrouwen verliest. Het Pieter-Jan GT-R systeem kan (mits het tunen ervan) dezelfde voorspelbaarheid als RWD aanbieden – met de permanente distributievan AWD.
kaasboerin zegt
@dubhead: Geezus, en ik was al moe..
Megakix zegt
@dubhead: gelukkig (!) ….haakte ik na 1 alinea af.. :)
integralechubasco zegt
@dubhead: jij mag stage bij me komen lopen ;)
Nv zegt
@dubhead: Interessant om te weten!
kickass zegt
@dubhead: Als je dit als leek zou lezen, zou je helemaal gek worden. :P
stanny zegt
Toch grappig dat Nissan Porsche zijn tijden zo aanvalt (en verbeterd?). Ik zou ook liever een Porsche hebben, maar de GT-R is toch een indrukwekkend staaltje technologie!
PS: Met een GT-R zou ik ook tevreden zijn, zo’n beest.
lamborgfan zegt
’t zal allemaal hartstikke snel zijn, maar het is en blijft een emotieloos ding!
notsobig zegt
@mensen die GTR emotieloos noemen; Wat bedoel je ermee? Waarom zou een GTR emotieloos zijn en bijvoorbeeld een Porche niet? Wat voor emotie zou een auto moeten hebben dan?
lamborgfan zegt
@notsobig: Nu kan ik gaan zeggen hoe en wat.. Maar gelukkig is er iemand anders die er ongeveer net zo denkt! JC. Ik heb ongeveer een jaar geleden s’nachts over een paar dijken met iemand meegerden in een GTR, en het is wel indrukwekkend maar toen ik uitstapte voelde het.. normaal!misschien zelfs een tikkie saai.
http://www.youtube.com/watch?v=2I5-0tN8SHo
lamborgfan zegt
@notsobig: Ik heb geen porsche gereden of meegereden. Maar ik denk dat de emotie die een auto kan geven, bestaat uit de beleving. Te beginnen met de looks/styling van een auto. GTR anders dan andere auto’s ziet er goed uit, maar niet overweldigend. Porsche 911 al 40 jaar hetzelfde, maar iedere keer als er een nieuwe uitkomt en ik zie hem op straat denk ik van, die is mooi.. die heeft gewoon iets!
Geluid: Een gtr klinkt bijna niet.. 6 cilinders turbo’s (gtr+911 turbo) Je hoort ze amper! Dat haalt een stuk beleving weg. (ik ben een tegenstander van elektrische auto’s mede door dit) Als ik een porsche aan zou schaffen zou het denk ik een 911 2s zijn. ongeblazen boxer klinkt puur en rauw!
Wegligging: GT-R, Wanneer een auto naar mijn mening te makkelijk te besturen is als je hard gaat rijden, haalt dat ook veel emotie weg. Als het te makkelijk gaat.. dan wordt het maar een machine die je van A naar B brengt. Neem dan een Golf, die doet hetzelfde maar dan langzamer..
Ik vind niet dat een 911 turbo persé emotieloos is, maar ik denk dat je meer plezier uit naja bijvoorbeeld een 911 2s, gt2 of gt3 kan halen.
Dit is hoe ik over de emotie van een auto denkt.
Er zullen vast andere vormen van zijn, maar dan kan een ALFA-Romeo liefhebber beter reageren.
M.V.G
notsobig zegt
@lamborgfan: Aha JC zegt, ja dan is het wel zo ja… Right!
Meerijden en zelf rijden zijn twee verschillende dingen, bovendien heb je zoals jezelf zegt niet meegereden met een Porche, dus vergelijkings materiaal heb je niet… Je spreekt jezelf ook tegen, je zegt dat het meerijden indrukwekkend was = emotie! Vervolgens zeg je weer dat het “normaal” was? Wat is het nou?
Als je een auto ver onder de limieten rijd, dan lijkt het wellicht al gauw “normaal” of mogelijk zelfs “saai”. Misschien dat dat ook juist de kracht is van de GTR, de limieten liggen zo hoog dat je zo hard kan rijden en het nog “normaal” vindt! Totdat je de grenzen gaat opzoeken!
Geluid, elke turbo motor heeft minder geluid als een auto met turbo; dat zou betekenen dat elke auto met turbo minder emotie heeft als eentje zonder turbo? Bovendien is dat te verhelpen met een ander uitlaatje!
Voor mijn gevoel is al het argument “emotieloos” eerder een excuus, om een andere auto (favoriet bij die persoon), die duurder is en minder presteert en waarschijnlijk ook minder betrouwbaar is, toch beter te vinden dan GTR… Omdat er eigenlijk geen ander argument overblijft om de GTR af te kraken / minder te vinden als de favoriet, op hoogstend het uiterlijk na, maar dat is een kwestie van smaak!
ej20g zegt
@lamborgfan: de Porsche 911 Turbo (6 cilinder turbo’s) hoor je amper? Heb je er ooit weleens naast gestaan terwijl het gas open getrokken werd? Die dingen zijn net zo luid als elke Lamborghini of Ferrari. Het grote verschil is dat deze 6 cilinders niet krijsen.
agera zegt
@notsobig: Absoluut helemaal gelijk heb je de GT-R heeft net zoveel emotie als een Porsche, Ferrari, Lambo etc. Ik bepaal toch zelf wel wat ik mooi vind en wat emotie uitstraalt dat hoeven anderen niet voor mij te doen.
lambo4all zegt
@agera: @notsobig het probleem voormij (en vele andere mensen) bij de gtr is dat de wagen:
geen mooi geluid maakt
geen exotische 8/10/12 clinder heeft
niet een bijzonder uiterlijk heeft
niet een bijzonder interieur heeft
het geen gooi en smijt wagen is(de reden waarom AMG’s vaak zo leuk zijn)
ook niet een geweldige all-rounder (de gtr is erg stug geveerd en heeft weinig luxe en bagageruimte)
dit zijn allemaal eigenschappen die velen omschrijven als “emotie” bij een auto. hij is niet uitgesproken, voelt niet speciaal aan. het enige wat ie doet is keihard van 0-100 gaan en als een malle door de bocht, maar ook dat zonder al te veel drama en poespas. begrijp me niet verkeerd, ik heb mega respect voor nissan en ben een groot fan van de vorige generaties maar deze wagen mist gewoon wat.
notsobig zegt
@lambo4all: “geen gooi en smijt wagen” en “het enige wat ie doet is keihard van 0-100 gaan en als een malle door de bocht”
Uhm??? Wat is het nou?
Heeft porche wel een exotische 8/10/12 clinder?
Uiterlijk en interieur is persoonijk, mij spreekt dit juist heel erg aan!
Velen zeggen juist dat de GTR juist prima te gebruiken is als dagelijks gebruik, dat in combinatie met de prestatie zou hem juist een hele goede all-rounder moeten maken!
pexiges zegt
@notsobig: de auto heeft geen emoties. Het gaat om de emoties van de bestuurder bij het rijden in een dergelijke auto. Dat de GTR zo snel is wil niet zeggen hij de bestuurder een pure rijbeleving geeft..
notsobig zegt
@pexiges: Zou kunnen, maar dan vraag ik me af, wie van de mensen die de GTR “emotieloos” noemen heeft er daadwerkelijk zelf mee gereden?
Ik gok geen van allen…
fernie zegt
@notsobig: Hai, heb er mee gereden zowel op straat als circuit. Het is een bijzonder indrukwekkende auto waar je ontzettend hard mee kan en waar je een stuk minder skills voor nodig hebt als voor bijvoorbeeld een C63AMG of GT3(RS) op de limiet. Dit komt simpelweg door de geweldige set up icm met de elektronica die veel voor je opvangt.
Hij mist wat emotie, feit. Het is geen V8 die op 8k de hele boel bij elkaar schreeuwt, het is ook geen ‘handvol’ om te rijden (Renault 5 turbotje :) bijv), het hele gedrag van de auto is wat steriel misschien zelfs saai op lange termijn. Wat het leuk maakt is de snelheid en de eenvoud waarbij je zo hard rijdt. Daar tegenover staat dat je misschien in een Lotus, Atom, Lambo etc. minder hard kan (de bestuurder die zal vooral het verschil maken) maar dat het rijden zelf gewoon zoveel leuker is. Beetje te vergelijken met je lokale kartbaan kartjes, het gaat totaal niet snel maar het is wel erg leuk omdat je alles zelf moet doen en voelt, ieder foutje moet jij oplossen niet die ECU etc.. Als ik me wil laten rijden (al rijd ik dan zelf) dan pak ik wel een 5 serie met automaat of iets vergelijkbaars…
Prima allround auto, wel duur in onderhoud!
agera zegt
@notsobig: Het heeft denk ik gewoon te maken dat een GT-R een Nissan logo heeft. Als dit een Ferrari of een andere exoot was geweest weet ik zeker dat het alle lof en waardering zou krijgen. Ten tweede vele typeren deze auto als “lelijk”. Dat is zo subjectief het is geen feit maar de mening van mensen. Ik vind de GT-R mooi de ander lelijk maar dat het nog geen feit. Ik geloof dat de GT-R genoeg liefhebbers heeft.
Deze auto is zo geavanceerd, technisch superieur, betrouwbaar zo allround zo goed en zo snel dat het gewoon andere sportwagenfabrikanten slapeloze nachten bezorgt.
Misschien ben ik een van de weinige, but I love the GT-R!
agera zegt
@agera: Maar dat maakt het nog geen feit moet het zijn.
trolle zegt
Geef mij maar de gtr
De porsches blijven toch maar veredelde kevers(bijna alles wat ze de laatste 10jaar gemaakt hebben toch)
tttooommm zegt
@notsobig: Dat een GT-R geen emotie bij hem oproept denk ik. Ik vind de GT-R vooral erg lelijk….heel erg lelijk, maar je hebt wel een ongekende prijs/prestatie verhouding. Maar je moet idd rekening houden met het feit dat men in verschillende tests van autobladen e.d. nog onder de opgegeven tijden van Porsche kruipt. Porsche is vaak bescheiden zodat niemand ooit kan beweren dat ze liegen. Nissan daarentegen:p
agera zegt
Zeker weten veel liever de Nissan GT-R dan de 918. Als GT-R er echt voor gaat halen ze een nieuwe snellere tijd.
lamborgfan zegt
@notsobig: ik gebruikte porsche omdat je daarnaar vroeg. Ik heb wel een gallardo ZELF gereden. AWD, prima daar zijn mensen van mening dat het ruk is, ik zou zeggen \” het is nodig op de limiet.\” Dit heb ik mogen ervaren in duitsland in de buurt van de eifel. Tot we daar waren had de eigenaar zelf gereden. Ik was niet alleen onder de indruk van de acceleratie (wat ik dus ook bij de gtr bedoelde) maar ook van geluid en de vibraties van dat hele ding.. En bovendien de spanning van de hoeveelheid grip je had, soms bar weinig! Bij de gtr heb je altijd maar dan ook altijd grip! Tenzij je een heuvel te hard neemt en in de lucht belandt. Audi kwaliteit my ass, dit is een italiaan bij 40.000km lijken ze uit elkaar te flikkeren! Maar ik kreeg een gigantische adrenaline kick nog voordat ik zelf ook maar een meter in gereden had! Dit kreeg ik in de gtr absoluut niet. Het ging en het ging maar.. Dat was snel (in die zin indrukwekkend dat het mogelijk was. Geen emotie dat ik het nou zo spectaculair vond!) ik heb het idee dat het allemaak verspilde moeite is hoor btw want volgens mij ben je die-hard gtr fan en sta je niet een open om ervaringen van anderen te accepteren. Zolang de gtr niet positief word benoemd vind je het niks denk ik. Niet waar? (gewoon zeggen als ik er naast zit hoor)
Svda zegt
Altijd een leuke discussie over de Gtr die Porsche heeft verslagen.Alleen jammer dat de Gtr wat aanpassingen had om hem te verslaan.( oa semislicks, cpu aanpassing en nog wat dingen)
w0o0dy zegt
@dahlback: onzin, kom maar eens met bewijs dan. En while you’re at it… laat maar eens zien dat Porsche de tijden daadwerkelijk haalt en dat DIE auto’s standaard zijn.
redbeams zegt
@agera:
Precies…wel zeggen van ach het is maar een nissan maar ondertussen wel met de 911 vergelijken…zegt al genoeg over de GTR.
bmw7 zegt
@agera: je bent niet de enige. Ik zou ook liever nissan gtr kiezen.
bofkont zegt
Totaal niet interessant wat nu sneller is op dat nietszeggend stukje asfalt in DLD. Bijna geen sterveling die deze tijden kan halen op de top coureurs na.
Wanneer leren mensen nu eens een auto te kopen die ze mooi vinden ipv alleen maar naar die domme cijfertjes te kijken.
lambo4all zegt
@notsobig: gooi je een amg 40kmh te hard in een bocht dan vlieg je in een wolk bandenrook de bocht uit, of als je erg getalenteerd ben dan weet je em er met veel rook en moeite op de baan te houden. Bij een gtr heb je wat onderstuur en lossen alle systemen het op. Je heb nooit het \”wouw\” gevoel, of je opwinding die je met veel andere supercars hebt. Je bent onder de indruk van de snelheid, maar dat is het.
w0o0dy zegt
@lambo4all: you sir are wrong.
http://www.youtube.com/watch?v=ENIo_RnFp_g&hd=1
lambo4all zegt
@w0o0dy: dus wat ik hier zie is een gtr die vergeleken wordt met de turbo S, een wagen die ik ook totaal niet interessant vind en me helemaal niets doet. het is gewoon dezelfde wagen, een 2x zo duur en iets (in mijn ogen) mooi interieur en exterieur.
lambo4all zegt
@notsobig: ik heb wel in een gtr meereden, en hij is knalhard. Net als veel mensen denken dat een dbs een redelijke all rounder is, daar trillen je kiezen er ook uit vergeleken met een 599, maser Gts of db9
Svda zegt
@ Woody laten we het zo zeggen dat ik het uit een zeer betrouwbare bron heb die mee heeft gedaan aan het ontwikkeling van het blok.En ze reden ook niet op octaan 98 ;) maar wel iets wat je bij de normale pomp niet kan krijgen.
Bij Porsche word gewoon de huiscoureur erin gezet zonder enige gekke aanpassingen aan de wagen.Ben overigens wel benieuwd wat de nieuwe Gt2 Rs gaat doen maar dat is weer een andere klasse dan de Gtr
pietjepuk zegt
@dahlback:
Je hebt volkomen gelijk, maar doe geen moeite joh. Als je maar iets negatiefs over de GT-R durft te zeggen, dan gaat @w0o0dy helemaal door het lint, en vraagt hij bewijs in drievoud. Niet te veel tijd aan spenderen, die gast draaft door …
agera zegt
@pietjepuk: Waarom heeft hij volkomen gelijk? Ik ben namelijk ook geinteresseerd naar het bewijs. Iets zwart maken zonder feiten is erg makkelijk en heel kort door de bocht.
pietjepuk zegt
@agera:
Bewijs? W0o0dy draaft een beetje door, en jij begint nu ook al.
Natuurlijk is er aan die GT-R gesleuteld, en zal deze straks niet in deze configuratie voor de consument verkrijgbaar zijn. Daarom doet Nissan deze tracktest in volledig eigen beheer. Het persbericht ligt al klaar, voordat ze de baan op zijn geweest. Er moet immers weer een aantal seconden van de oude tijd af.
Ik ben alleen geinteresseerd in tijden die door Horst von Saurma en Marc Basseng zijn gereden. Dan weet je tenminste in welke omstandigheden het snelle rondje heeft plaats gevonden, zonder speciale onderdelen, brandstof, etc. Wat Porsche zelf te melden heeft, is ook totaal niet interessant. Blijkbaar heeft @w0o0dy daar wel last van. Zoek hulp, zou ik zeggen. Laat je niet zo op de kast jagen …
w0o0dy zegt
@dahlback: ik neem aan dat die persoon met naam en functie erbij zijn beweringingen wil onderschrijven?
pietjepuk zegt
En er is ook al een 2013′ GT-R gecrasht op de Nurburgring ….
The car shown in the pictures was being driven by a Nissan test driver. It’s unclear what they were testing on the car or whether this was simply an attempt to set a faster time for the 2013 Nissan GT-R.
jhx66 zegt
“It’s unclear what they were testing on the car …” de airbags natuurlijk!
Svda zegt
@ woody ik kan het helaas niet zeggen en denk zelf dat je wel de reden weet waarom ik het niet zou doen.En nee niet dat ik een leugen vertel maar omdat de kans is dat iemand zijn naam weet dat zijn baan op het spel staat.Ze reden overigens op Octaan 110 racing fuel vers uit het vat.
pietjepuk zegt
@dahlback:
Aaah, kijk eens aan “Octaan 110 Racing Fuel” …. zielig volk, daar bij Nissan ….
w0o0dy zegt
@dahlback: lekker makkelijk om zo met vuil te smijten nietwaar? Dit soort verhalen de wereld inslingeren terwijl je je altijd kan verschuilen achter “anders kost het me mijn baan”… weak ass.
pikes83 zegt
Ben benieuwd naar de nieuwe.NSX want hun doel is om nissan te verslaan op de groene hel.dus zouden ze ook sneller zijn als porsche ben benieuwd.