Kenners van de Skyline-historie zullen meteen de “Silica Brass”-paintjob als verwijzing naar de R34 Skyline GT-R M-Spec uit 2001 herkennen. Maar wat is er verder zo speciaal aan deze GT-R 45th Anniversary?
Volgens Nissan heeft deze 2015 GT-R een ‘ride quality that has been specially tuned to exhibit a more mature, better refined feel than its predecessors‘. Naast dit wat subjectieve element heeft de 45th Anniversary GT-R een exclusief embleem in het interieur, en een plaatje in de motorruimte waarop staat dat de auto speciaal is.
Raad eens hoeveel exemplaren van dit ietwat luie speciaaltje worden gemaakt (hint: met ’45 stuks’ zit je aardig warm)? Orders gaan vanaf januari volgens het ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’-principe, voor een prijs van omgerekend 73.500 euro (10.787.040 JPY), iets minder dan een GT-R in Nederland kost.
We adviseren je wel om een adres in Japan te hebben, want daarbuiten worden er geen orders genoteerd voor deze GT-R.
Update: als we spreken ovcer de 2015 GT-R, dan moeten we ‘m ook laten zien natuurlijk. Nissan geeft de jaarlijkse update ongewijzigde specs, maar legt de nadruk op het Gran Turismo-element: de GT-R wordt van binnen stiller en luxer, en de rijder ondervindt minder herrie en vibraties. Met andere woorden: hij is wat softer. Als je harder gestuiter wilt is er altijd nog het Track Pack en de Nismo.
gregorius zegt
jongens jongens, wat een lelijke kleur zeg. Houdt maar lekker in Japan!
Weet je, kap gewoon helemaal met dit model. Gooi er een nieuwe koets op, ontworpen door iemand die normaal voor Infiniti werkt. En laat dat team ook gelijk het interieur aanpakken!
gtwillem zegt
@gregorius: dat is juist wat ik zo mooi vind aan de GT-R: hij ziet er niet uit als een BMW ripoff, maar is een volstrekt unieke auto. Er is geen concurrent die er op lijkt. Zoals een Mustang onvervalst Amerikaans is en een 911 Duitser is dan Bratwurst, is de GT-R typisch Japans.
lexushondagtr zegt
@gregorius: Waarom een totaal andere koets? Laat de GT-R elke keer evoluties ondergaan i.p.v. grondige revolutie vind ik. Afdeling Nismo en specialisten van Infiniti zijn ook bij de ontwikkeling van de GT-R betrokken.
toyotafortuner zegt
Maakt mij niet uit dat deze limited edition niet veel verschilt met een gewone GT-R.
Het lakje verf zou volstaan voor mij, als ik een rijke Japanner was/ inwoner van Japan was.
Het is gewoon, samen met de LFA, een van de tofste supercars ooit!
begbers zegt
@toyotafortuner: Ik mag jou wel…
gtwillem zegt
In feite is het dus ook een M-Spec. Dat was toen ook de ‘comfortabele’ uitvoering. Die kleur was inderdaad specifiek voor de M-Spec en M-Spec Nür, en heette ‘Silica Breath’ destijds.
Eigenlijk is dit de ideale GT-R, want het grootste nadeel voor niet-logo-fetisjisten is het de kneiterharde onderstelafstemming. Wellicht kunnen ze er een optie van maken, zal vast aanslaan.
HBK zegt
@gtwillem:
BNR32
KH2 – Gun Grey Metallic
KG1 – Jet Silver Metallic
TH1 – Dark Blue Pearl
AH3 – Read Pearl Metallic
732 – Black Pearl Metallic
326 – Cristal White
KL0 – Spark Silver Metallic
BL0 – Greyish Blue Pearl (special order)
AN0 – Wine Red
BCNR33
AN0 – Super Clear Red
BN6 – Deep Marine Blue
KH3 – Black
KL0 – Spark Silver
KN6 – Dark Grey Pearl
LP2 – Midnight Purple
QM1 – White
BT2 – Champion Blue
KR4 – Sonic Silver (Post 1996)
AR1 – Super Clear Red II
BNR34
TV2 – Bayside Blue
QM1 – White
KR4 – Sonic Silver
KV2 – Athlete Silver
GV1 – Black Pearl
AR2 – Active Red
EV1 – Lightning Yellow
LV4 – Midnight Purple II
LX0 – Midnight Purple III
WV2 – Sparkling Silver
QX1 – White Pearl
EY0 – Silica Breath
JW0 – Millennium Jade
de mooiste kleur vind ik nog steeds Millennium Jade
gtwillem zegt
@HBK: alleen verkrijgbaar op de V-Spec II Nür en de M-Spec Nür. Vooral die laatste is flink zeldzaam in die kleur.
lexushondagtr zegt
73K euries is niet absurd veel voor deze machine.
De GT-R blijft voor mij een v/d beste supercars ooit en binnen enkele jaren komt die er ook gewoon. Liever dit dan een Porsche of ander spul.
Deze paintjob is mooi, de GT-R kan veel kleuren hebben en ook wit vind ik heerlijk.
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–ba6LxHk9–/jihzx6nncbpf4n7rbmll.jpg
rikus zegt
@lexushondagtr: Het is absurd weinig voor iets waarmee je alles en iedereen zoek rijdt.
burninrubber zegt
@lexushondagtr: ja 73k exclusief mrb btw…
moveyourmind zegt
@burninrubber: Zelfs met de Nederlandse prijzen heb je veel waar voor je geld. Én een auto die lekker zichzelf is, je vind hem gaaf of je vind hem niks.
rolov zegt
De gtr is niet een van de allerknapste auto’s maar dat doet er ook helemaal niet toe. De gtr is gemaakt om de Porsche te slopen. En supercars het leven zuur te maken. En dat hij dan niet zo mooi Is? I don’t care. Voor dat geld Is het de beste investering als je een pk monster wil. En het mooiste Is nog. Er zijn zat bedrijven die je graag 1000 pk willen geven. Hoeveel merken kunnen dat zeggen?
BmwMPower zegt
De GT-R is altijd al een favoriet geweest. Een volstrekt unieke auto die in elk opzicht uitblinkt en jaar in jaar uit vele harten veroverd.
In augustus heb ik in een R35 mogen rijden die een kietelbeurtje van Switzer heeft gehad.
Je kunt rustig, relaxed, comfortabel in een GT-R rijden. Je kunt ook kneiterhard met zo’n ding. Het stuurt fantastisch, je kunt de boodschappen kwijt en zelfs je kinderen kun je kwijt (mits ze geen groeispurt hebbeng gehad).
De auto heeft natuurlijk een klein aantal limited editions, maar gelukkig geen 911 taferelen of what so ever.. Het blijft dus lekker exclusief.
Ik kijk graag uit naar het toekomstige model, de R36.
En wat betreft deze editie, zeer smakelijk uitgevoerd.
kapiteinaudi zegt
Leuke auto, maar wat een vieze kleur.
Junior540 zegt
Enige tafereel wat die van porsche over mag nemen, of welke andere super car dan ook, zou een cabrio mogen worden
mazdarx zegt
En zo blijft de traditie van Nissan om van de GT-Rs talloze special editions met werkelijk alle letters in het alphabet, gevolgd door het woordje “spec”, te maken intact! Het maakt mij niet uit, ik zal over 10 jaar toch gewoon de “normale” GT-R gaan kopen uit 2014 or 2013. Dat is al leuk genoeg!
Ze hebben van de R33 GTR ook eens een LM spec versie gemaakt in een speciale kleur blauw dus dit truucje is niets nieuws. Wat wel grappig is is dat deze speciale versies hun waarde veel beter behouden, en dat alleen voor een kleurtje!!
sydney zegt
Ik blijf het niks vinden.Een PlayStation zonder emotie,een zoutloze rekenmachine is het.Sushi van de Dirk van de Broek ,lekker snel en goedkoop.Als je dan toch in die prijsklasse winkelt, spaar dan door voor een knappe 911,dan maar wat minder snel naar de honderd.Heb je tenminste wel iets knaps.
SimonMc zegt
@sydney: om tot deze conclusie te komen, ga ik er vanuit dat je zelf uitgebreid de GT-R hebt getest?
sydney zegt
@SimonMc: Wat is uitgebreid? Toen ik nog voor een bedrijf werkte dat ook Nissans deed heb ik er wel geregeld in gereden.En vorig jaar ruilde m’n collega er eentje in op een jonge 991Turbo S en toen zijn de groene platen er even op gegaan.Voldoende?
gtwillem zegt
@sydney: nee. Je moet een GT-R wel een beetje op snelheid rijden. Ik heb ooit zelf gereden met een GT-R over Nordschleife: was redelijk saai, omdat ik te bang was het totale potentieel aan te spreken.
Daarna met de eigenaar achter het stuur meegereden die even een paar minuten van mijn tijd afrijdt. De GT-R is een sensationeel brute auto. Niet zouteloos, maar de bestuurder moet wel het verschil maken ;-).
Volgens een test in EVO was de R8 4.2 de beste stuurmansauto, GT-R op 2 en de 991 Carrera S op 3. En die heren kunnen het weten…
E34M5Touring zegt
@SimonMc: Naai jij eerst een lelijk mokkel voordat je dr lelijk noemt?
super zegt
@sydney:
een 911 is een statussymbool (aka pen15 verlenger), een gtr een bak om hard in te knallen, ieder het zijne…
Sracerr zegt
Tja, dit is en blijft een Droom auto. 911 degraderen tot lullig sportautootje, heerlijk.
kapiteinaudi zegt
@Sracerr: Buiten de 991 Turbo S dan. Die maakt gehakt van zowat alles.
E34M5Touring zegt
Technisch erg indrukwekkend. En meer ook niet eigenlijk (vind ik). Te weinig om van mij een liefhebber te maken. Dan maar niet de snelste.