De Nissan GT-R is de auto die Europese sportwagenfabrikanten peentjes lieten zweten. Vooral de rondetijd op de Nurburgring was in 2009 een grote wake-up call.
Fabrieksrijder Toshio Suzuki reed het rondje in de Eifel in 7 minuten en 29 seconden. Critici geloofden niet dat dit was uitgevoerd op straatbanden, maar de reputatie van de GT-R was er direct mee gevestigd. Daar bleef het overigens niet bij, in 2013 had de GT-R slechts 7 minuten en 8 seconden nodig om een rondje te doen (video).
Sprinten doet de GT-R ook fantastisch, mede dankzij launch control en bak met dubbele koppeling. De eerste GT-R’s deden nog 3,8 seconden over de sprint naar de 100, maar later daalde door vermogensupgrades en aangepaste software naar een tijd onder de 3 seconden.
Zo’n beetje ieder modeljaar waren er aanpassingen, dus het kan lonen om een iets jonger exemplaar op de kop te tikken.
Aanbod occasions
Het aanbod is helaas beperkt tot een handjevol auto’s, waarvan de prijzen beginnen net onder de 60 mille. Alle GT-R’s hebben een automaat en keuze in verschillende motoren is er ook niet
Pluspunten
- Snel
- Nee echt heel snel.
- Sneller dan menig supercar
- Makkelijk te tunen voor als het nog sneller moet
- Vier zitplaatsen
Aandachtspunten
- Het zwakke punt van de GT-R is de GR6 versnellingsbak. Belangrijk is dat de versnellingsbak met dubbele koppeling soepel schakelt zonder te haperen. Nissan zelf lost alleen problemen op door de bak te wisselen en dat kost zo’n 20.000 euro. Gelukkig zijn er diverse specialisten die wel reparaties uitvoeren. Er zijn twee problemen die kunnen optreden:
– De solenoids die de hydraulische druk moeten regelen, geven nog wel eens problemen bij GT-R’s uit eerste bouwjaren.
– Het andere issue is slijtage door veelvuldig gebruik van launchcontrol of het vaak hard optrekken vanuit stilstand. De koppelingen en/ of assen kunnen er niet altijd goed tegen, zeker niet bij (heftig) getunede exemplaren. - Een rammel door de lager aan het einde van de as van het vliegwiel komt bij de meeste GT-R’s voor. Meestal is het gelukkig niet meer dan een irritant bijgeluid.
- Condens in de koplamp: als er goudvissen in zwemmen, zit er echt te veel water in.
- Remschijven: de geperforeerde schijven kunnen inscheuren. Kleine scheurtjes zijn overigens geen probleem, dat hebben alle geperforeerde remschijven.
- Controleer ook of de dashboardverlichting werkt. Het wil nog wel eens uitvallen en kan alleen worden gemaakt door het hele dashboard eruit te halen.
Zoek de GT-R of een andere auto op Marktplaats.nl
cliosport2000 zegt
Nog altijd mijn droomauto! One day..
berlinetta zegt
Ik blijf me verbazen over het feit hoe deze auto alle gevestigde supercars het snot voor de ogen reed. En dat voor een fractie van de prijs. In Italië, Duitsland en Engeland zullen ze zich toch eens achter de oren hebben gekrabt.
Het is echter niet mijn type sportwagen. De beste cijfers hebben doet me niet zoveel. Daarom ben ik er niet heel erg van gecharmeerd, maar wat mij betreft is deze auto een regelrecht icoon.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Ik kan het niet anders verwoorden, volledig met je eens. Een bizarre auto is het, belachelijk snel en dat voor inderdaad maar een fractie van de prijs ten opzichte van zijn concurrentie. Maar ik heb hem nooit mooi kunnen vinden, net als ik van de week zei over de i8. De GT-R doet me eigenlijk niet zo veel…
super zegt
@berlinetta:
nog steeds mooi om te zien hoe een stel japanse boerenlullen van datsun effe de europese handtasjesbouwers laat zien hoe je een sportauto bouwt. en de europeanen maar vage termen aanhalen als “merkemotie”, “beleving”, bla bla. Alsof het er in sport om gaat dat je je lekker voelt in je auto.
michaelcorleone zegt
@super: Ik vind het juist leuk dat dit een Nissan is, maar een Porsche of Ferrari rijder is daar wel gevoelig voor. De GT-R eigenaars zijn pure rasechte liefhebbers, die anderen juist minder want die kopen hun Porsche toch wel zolang de badge erop staat.
audiisthebest zegt
@michaelcorleone: helemaal mee eens, en bij een Ferrari en al die andere sportwagen merken ga je er ook gewoon vanuit dat ze snel zijn, maar bij een Nissan echt niet, die bouwen meestal gewoon relatief saaie en goedkope auto’s
lincoln zegt
@michaelcorleone: @audiisthebest ..
Lijkt me vermoeiend om maar steeds in badges en hokjes te moeten beredeneren ..
Kunnen jullie dan onmogelijk een voertuig als voertuig zijnde aanschouwen ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: Amen.
1audi1 zegt
@super: Hoi Lincoln.
cliosport2000 zegt
@berlinetta: Dat is precies de reden waarom het juist wel mijn type sportwagen is! Je rijdt iedereen het snot voor de ogen voor een schappelijke prijs vergeleken met vergelijkbare auto’s! Maar ieder zijn ding :)
berlinetta zegt
@cliosport2000: Je hebt zeker gelijk. Ik begrijp de charme van deze auto ook volkomen. Maar als ik voor een sportwagen in die prijscategorie in de markt ben, kom ik eerder bij een F-type uit. Veel langzamer dan de GT-R, maar dat ding is zo mooi en lijkt me echt een genot om te rijden. Daarmee ben ik dan lang niet de snelste, maar ik zou er het meeste plezier in hebben.
cliosport2000 zegt
@berlinetta: ja dat kan ik helemaal begrijpen natuurlijk! Zoals mijn naam al een beetje zegt hou ik wel juist van de specs, ookal moet je op luxe en uiterlijk iets inleveren :p
audirijder zegt
@berlinetta: Nissan ook daarom raak je de garantie kwijt als je een keer de LC gebruikt.
parker zegt
@berlinetta: simpel: als de Nissan net zo duur was als een Porsche of Ferrari dan kocht niemand hem, ook al is ie sneller..
toyotafortuner zegt
Droomwagen! Op de mijne zou ik een mooi kleurtje, aftermarket set Japanse wielen, andere uitlaten doen.
michaelcorleone zegt
Deze auto staat in mijn top-3 allertijden, magistraal, uniek en juist de auto die tot mijn verbeelding spreekt. Liever de GT-R R35 dan een Lambo, Ferrari, Porsche of McL.
gtwillem zegt
Een bijzonder indrukwekkende auto. Misschien niet iets voor in je 50 auto’s tellende droomgarage. Maar als ik ooit een leuke klapper zou maken, kwam er direct eentje. Niet alleen omdat het een snelle auto is, maar ook vanwege het design (jazeker!) en het feit dat het een aardappel-in-de-keel-vrije auto is. Dus enorm snel in rechte lijn, bizar snel in de bochten en nog betaalbaar ook. Tel daar bij op dat je met zijn vieren er in kan en dat de betrouwbaarheid bovengemiddeld is.
michaelcorleone zegt
@gtwillem: helemaal met je eens, Don Willem :) Mij spreekt het hoekige design van de GT-R ook enorm aan. Geen ronde of cleane lijnen gewoon bruut en hoekig.
burninrubber zegt
@michaelcorleone: Nooit in gezeten zeker, 4en gaat niet lukken, tenzij je van velzen en je buurjongetje van 3 op de achterbank zet.
burninrubber zegt
@michaelcorleone: shit sorry foute persoon gequote
Rob zegt
Deze auto doet me denken aan een Liebherr graafmachine. En ja, dat is een compliment. Maar net als bij een graafmachine is er geen zak aan om naar te kijken.
Wat deze auto daarom nodig heeft is een wrap. Een wrap van een Jan te Wierik schilderij welteverstaan.
lincoln zegt
@Rob:
Dat is een flink contrast om op een werktuig te plakken ..
Je dient op die manier wel 2 totaal verschillende doelgroepen ..
Ouwe bruggenbouwer ..
gop1 zegt
Ahhh eindelijk..De GTR, deze auto is technisch perfect, veel leuker en beter dan al die andere onzinwagens met optische meuk en daar weer de zoveelste speciale uitvoering van met wat reepjes carbon etc.
terazino zegt
Godskolere. 20.000 euro voor een versnellingsbak. Verder een geweldige geweldenaar. Acceleratie is bizar om mee te maken.
BmwMPower zegt
De nerd onder de supercars, I love it.
e36thuglife zegt
m3 csl is doper dan deze
mopar zegt
@e36thuglife: die werd alleen door dope verspreiders gereden destijds…
remcott zegt
@mopar: thuglife to the max in de Beemer
kilum zegt
Kopen als een auto voor erbij. Helemaal strippen. 2 racekuipjes voorin achterbank en alles er uit. Rolkooi er in. Slicks d’r onder en eens in de 2 weken achter op de trailer zetten en naar een circuit rijden om je heerlijk uit te leven.
phr34k zegt
Leuke specs dit apparaat. Alleen jammer van de looks en het jaren 80 dashboard.
Nee, niks voor mij.
reistje zegt
Het is niet helemaal een opvolger van de Skyline GTR. Aangezien dat de GTR in een duurder segment zit dan de Skyline GTR en de Skyline range gewoon is door gegaan. De Infiniti Q50 heet in Japan de Nissan Skyline (en heeft interessant genoeg wel Infiniti badges).
Maar goed de GTR. Een keer mee mogen rijden en wat een geweldige ervaring! Deze eigenaar had toevallig ook net zijn bak laten reviseren voor 9.000 euro. Launch control is gewoon altijd erg zwaar voor auto’s en als dan de versnellingsbak al een zwak punt is helpt dat niet mee. Bij de lancering (alweer 9 jaar terug) had ik mijn twijfels over de motor aangezien dat het een Full aluminium V6 is zonder sleeves in tegenstelling tot de oudere gietijzeren 6 in lijn van de Skyline. Echter heeft Nissan mij ongelijk gegeven wat betreft de sterkte van de motor.
Verder krijg je natuurlijk enorm veel performance voor geld. In België kost een nieuwe nog geen ton en daarvoor krijg je 550pk! Je betaalt puur voor de technologie en dat zie je ook wel terug in het interieur. Daar is niks mis mee maar ik wil dit benadrukken omdat de GTR altijd eindeloos word vergeleken met veel duurdere supercars.
ghost zegt
@reistje: ik snap wat je bedoeld, het is niet de auto waar je de golfbaan mee oprijdt, in een BMW wel maar ja concessies.
Overigens hier nog een origineel NL’se met weinig Km’s te koop, iemand interesse?
stfu zegt
Ik vond het een toffe auto om te rijden, maar zou niet mijn 1e keuze zijn. Ik reed de eerste keer een zwarte en bijna niemand keek op of om (geluid is ook niet denderend als je beetje gas geeft) en ja, dat hoeft niet een reden te zijn om ‘m te kopen, maar als je zo’n bak rijdt wil je ook wel beetje patsen toch ;) Al durft niemand dat hier waarschijnlijk toe te geven. De techniek en alles eromheen is super, maar niet de auto met de meeste fun.
draadloos zegt
@stfu: helemaal met je eens!
burninrubber zegt
@stfu: Haha ik woon in Amsterdam, fietsers botsen expres tegen je aan zodra je iets rijdt dat duurder is dan 60k, los van de verwijzingen die je naar je hoofd krijgt of lullos die een sleutel langs je deur halen
burninrubber zegt
@stfu: Hier krijg je alle chicks als je net een biologische koffiezaak bent begonnen, waar je elke dag naartoe fiets op je rem loze fiets vanaf je huis in de plantage buurt. Het liefst met een master sociologie op zak
stfu zegt
@burninrubber: het gaat me niet zozeer om de chicks :) Heb een leuke in de keuken staan ;)
burninrubber zegt
@stfu: Dus het is om je buren/vrienden/familie de ogen uit te steken?
vtechlover zegt
Vriend van mij heeft er eentje, Achterin moet je wel je benen in je nek kunnen leggen, veel gekraak en gerommel overal maar auto zelf is beren sterk!
hugoe zegt
Het is een technisch hoogstandje en ten opzichte van andere wagens in z’n klasse ook nog is een koopje, maar het zou niet mijn keuze zijn. Hij is degelijk gebouwd, maar er zijn ook veel plastics gebruikt en dat merk je achter het stuur. Daarnaast vind ik persoonlijk een GT-R nogal NFSU2 en daarmee een behoorlijk kinderachtige verschijning op straat. Liefhebbers van dit soort auto’s noemen het maar bullshit, maar ik zou graag het driedubbele betalen voor passie, emotie en exclusiviteit. Dat creëert namelijk op de lange termijn veel meer.
lincoln zegt
@hugoe:
Doen ..
De concurrentie zal in geen geval exclusiever zijn ..
En de hoeveelheid plastic evenredig ..
Passie en emotie is niet anders dan ondinaire varkenshandel ..
slickrick zegt
@hugoe: Ik heb in deze auto mogen rijden en het is zeker een bijzondere ervaring hoe je in 3 sec gekatapulteerd wordt naar 100km/h, en toch altijd een super veilig gevoel van tractie en controle. Vergeleken met een 911 vind ik de GT-R wel een stuk exclusiever, al is hij goedkoper, Porsches zie je bijna op elke hoek van de straat (afhankelijk van waar je woont uiteraard) maar GT-R’s niet. De achterkant is zeer geslaagd vind ik zelf, de voorkant niet heel bijzonder. Interieur is inderdaad net een PS4 spelletje met al die meters.
Aan alles voel je dat je in iets heel speciaals rijdt……echter is deze auto toch niet begerenswaardig voor mij…..ik zou liever voor een gebruikte Aston Martin gaan, chiquere verschijning, mooier interieur, en geluid uiteraard super. Alhoewel de GTR op techniek en prestaties altijd wint..
deora zegt
Ooit komt er een! Zou een mooie opvolger zijn van mijn R34 GTT ?
E550 zegt
En hoe veel staan er op marktplaats te koop? 5?? ik heb er misschien 5 gezien nl, waarvan er twee uit Rusland kwamen.
juanmanuelfangio zegt
Beste tip, koop ‘m bij de man die ‘m maken kan: Herwers Hengelo. Heeft er aan leuke staan!
Dutchdriftking zegt
Hij is zeker gaaf. Al zou ik eerder voor een RS model van Audi gaan.
marieke zegt
@dutchdriftking: wil je aub je nickname veranderen.
bassx zegt
@jmdekort: idd, Audi’s zie je niet op de D1.
Dutchdriftking zegt
@jmdekort: Een GT-R koop je als eerste sportieve auto. Niet als je al meer sportief spul in de garage hebt. Dus bijvoorbeeld bij een financiële meevaller, of na lang sparen. Maar waarom zou je zo`n groot deel van je inzet in een auto stoppen die je niet dagelijks kan gebruiken? Als je een RS of een M koopt heb je ook heel veel lol, je budget van je dagelijkse vervoer kan je meenemen, en je kan dus veel vaker genieten!
Wat driften betreft, gewoon een MX5 met supercharger. Een beetje DK kan het overigens ook prima zonder die supercharger. De nickname is overigens nog van vroeger. De tijden van NFS en GTA. Zo`n driftkoning ben ik niet, maar soms wen je je eigen een nickname aan he. ;)
marv46 zegt
pluspunt: 4 zitplaatsen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat die achterste twee zitplaatsen nou niet bepaald voor volwassen mensen bedoeld is. Met mijn nog geen 1,80m lengte pas ik niet achterin een GT-R zonder met mijn kop bij iedere hobbel tegen het achterraam te stoten en met mijn knieën constant vast tegen de voorstoel aan te zitten. Wat dat betreft is het een echte 2+2: ja, je hebt vier zitplaatsen, maar op die achterste twee wil je echt niet langer dan een half uur zitten.
Ondanks dat was het een gaaf ritje: vanuit Marbella naar het Ascari Circuit, over een heerlijke bergweg met een bestuurder die wel weet met hoe je zo’n auto moet rijden.
crackdavid zegt
@Wouter. Die wake up call kwam al ver voor 2009. De R32, R33 en R34 Skyline GT-R reden ook al alles eruit op de Nordschleife.
ghost zegt
@crackdavid: getuned ja, met de 280pk af fabriek niet.
alfablog zegt
Zeer indrukwekkend geheel en vooral de achterkant vind ik erg fraai om te zien.
E34M5Touring zegt
Matt Farah’s advies lijkt me het beste. Buy the cheapest one you can find, take it to Sweitzer, and for a 120k you have a GTR with 886whp. On pump gas. Dat filmpje van Tuned met die matte GTR, wat een totaal zot apparaat is dat. Sick hoe dat ding accelereert. Met de TC uit gewoon 4wd wheelspin!!!
pinut187 zegt
Schitterend hoe Nissan even iedereen te kijk zetten met die verpulvering van het baanrecord. Vrij belangrijk punt in de autogeschienis wat niet snel met zo’n magnitude zal worden herhaald.
Niet ontworpen om er supermooi uit te zien maar om gewoon hard te gaan voor een redelijk schappelijke prijs.
Je krijgt er ook nog een G-meter op, launch control en een dashboard met Atari invloeden! Een legende.
lincoln zegt
@pinut187:
“Magnitude” mooi gekozen woord ..
thomasthomas zegt
Je zult er maar 1tje hebben gekocht met kapotte versnellingsbak, kapot dashboard lampje en vocht in de koplamp. Kun je gelijk een 2e hypotheek afsluiten.
SimonMc zegt
@thomasthomas: Of gewoon lichtjes een trekhaak aantikken, waardoor de auto denkt een voetganger aan te rijden.
Resultaat: motorkap klapt omhoog doordat het Pedestrian Safety System in werking treed, en je eventjes 12.300 EUR lichter bent om dit te fixen: http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/16/nissan-gt-r-raakt-trekhaak-e12-300-schade
MaartenD zegt
en toch blijft het een Nissan….
TimD zegt
Lekker dan! Ik heb hem net 2 maanden geleden weg gedaan, heb toch wel enigszins spijt.. De reden dat hij de bons kreeg was omdat hij niet praktisch was ( joh logisch ) maar ook vrij vermoeiend was om uren te rijden, niet zo zeer dat hij stug was oid, maar hij is vrij gehorig… En dat maakt je soms moe.. Verder.. Wat een top reacties, je moest voor tanken serieus een uur uit trekken, zoveel mensen die vroegen wat het was.. Termen als “tesla” “Lotus” en zelfs “Porsche” kwamen voorbij, werkelijk om te gieren!! Nu over gestapt naar een RS4 B8 met 450 PK zonder turbo’s.. Maar dat is even heel wat anders! Wel snel, maar veel minder explosief en .. Geloof het of niet.. Meer beleving door de plofjes en tussengas tijdens het schakelen.. Maar TOCH…. IK MIS JE GTR !!
kenwood zegt
Het blijft toch een nissan, man ik wil hem.
meijer zegt
911 turbo (991) rijdt hem er wel uit
skylinegtr97 zegt
Geweldige wagen en echt de auto van mijn dromen maar die 4 zitplaatsen zijn er toch echt meer 2 hele en 2 halve haha
G-Ammo zegt
En toch.. R32 GT-R blijft eindbaas.
porschespotter zegt
Toen ik een paar weken terug bij HCC zeiden ze dat m’n foto’s niet op het internet mochten van daarzo… En jullie mogen een heel filmpje maken… Wel een toffe bak trouwens! Mocht hier ook nog even inzitten, echt een geweldige wagen alleen mijn foto’s zullen jullie op verzoek van het bedrijf dus niet gaan zien, ook niet van de SLS, Gallardo, DB9 enz. die daar stonden