De Datsun Go is vanmorgen geïntroduceerd. Daarmee komt het merk Datsun -dat sinds 1986 niet meer gebruikt werd- terug op de markt en dat allemaal dankzij Nissan.6
Nissan brengt daarmee een legendarisch merk terug, helaas is de auto die ze brengen niet meteen hetgeen waar de liefhebber op gehoopt zal hebben, het nieuwe Datsun is dan ook een budgetmerk van Nissan. De Go is een vijfdeurs hatchback die in eerste instantie in India op de markt komt om daar te concurreren met auto’s als de Hyundai i10. De Datsun Go krijgt een 1.2 liter benzinemotor met handgeschakelde vijfbak. De verwachting is dat Nissan het merk Datsun vooralsnog alleen in India, Indonesië, Rusland en Zuid Afrika gaat voeren.
“This is an historic day for Nissan Motor Company and for our customers and partners in some of the world’s fastest-growing markets. It’s also an exciting moment for many women and men here in India who – today – come one step closer to realizing the dream of purchasing a car” aldus Carlos Ghosn, Nissan Eindbaas DeLuxe tijdens de onthulling.
Grappige feature is de bank voorin de auto, waardoor de Go geen ruimte heeft voor vijf maar voor zes personen in het interieur. De auto moet omgerekend minder dan €5100 euro (400.000 Roepie) gaan kosten. Meer Datsun modellen zijn inmiddels in ontwikkeling.
G-Ammo zegt
Zouden ze de ”Z” ook nieuw leven in willen blazen? :D
bsxc2 zegt
@G-Ammo: Nee, zoals ik vernomen heb wordt Datsun het budgetmerk van Nissan.
mgmgb zegt
@bsxc2:
Simpele, goedkope sportwagentjes als “Z” zouden prima in de plaatje kunnen passen! Coole budget dus eigenlijk. Mini eat your heart out!
spidermann zegt
Herinner me nog de Datsin Cherry :-(
rotarypowah zegt
Die ‘bank’ ziet er meer uit als twee losse stoelen met daartussen een wegklapbare middensteun. Ook twee gordels ipv drie.
Ferry_76 zegt
@rotarypowah: Het ziet er idd. niet echt comfortabel uit voor een derde persoon, met twee gordelhouders in je kont en een pook tussen je benen! ;-)
dawwg zegt
@Ferry_76: 3 op de ‘voorbank’ past ook alleen naar Indiase maatstaven, niet te groot, dubbelgevouwen en de helft van de ledematen buiten de deur …
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Back to basics… Dat gaat het helemaal worden de komende jaren!
eklasse zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: denk dat er in Nederland meer S-klasses verkocht gaan worden dan van dit gedrocht.
phaeton zegt
En profil is dit gewoon de oude Clio.
Nico94 zegt
Wel een geinig wagentje!
nielsvanderweiden zegt
Die telefoonhouder-van-een-tientje is echt fantastisch. Idem voor wat waarschijnlijk de radio moet voorstellen: paar knoppen en een USB-poort, that’s it.
MilleMiglia zegt
Ik snal waarom ze deze niet in europa verkopen. Is niet lelijker (ook niet mooier) als een micra, maar wel beterkoop. De micra zou hier dan geen bestaansrecht niet meer hebben.
MilleMiglia zegt
@MilleMiglia: snap
MilleMiglia zegt
*snap
desjonnies zegt
Simpel :
Nissan – Renault
Datsun – Dacia.
Mijnheer Ghosn,
Kunt u aub die afschuwelijk lelijke RWD starreachteras- voorzien van Austin-cloon Japans naaimachien-motortje 120 Y weer uitbrengen?
Want dat is echt de aller aller beste auto geweest die ik ooit heb gehad.
Datsun liet destijds zien dat hun -op de Austin A40 gebaseerde motor- wel altijd startte, niet warm liep, geen olie gebruikte en altijd liep.
D for Datsun, D for Dirk
Freewarefreak zegt
@desjonnies: Amen. Ik ben er mee opgegroeid. Mijn hele jeugd is Datsun Datsun Datsun. Mijn vader heeft er mijn denk ik wel 15 versleten. Een cherry een sunny een 180 sedan, 140j, 160j, etc. Versleten is eigenlijk verkeerd.. ze waren perfect, nooit stuk. Net als jij zei.
Ze roesten alleen weg. Ze kwamen steeds niet meer door de keuring i.v.m. (te ver) verrot. Kan me herinneren als tiener dat ik de auto aan het wassen was en drukte met de spons een gat in het plaatwerk achter het achterwiel. En zo ging het steeds.
En als hij ze niet (moest) inruilde i.v.m. verrot dan reed ie ze in elkaar. Vele zijn er vervangen vanwege total loss. Mijn pa kon niet zo goed rijden denk ik, maar daar had ik als kind nog geen verstand van. Ik weet alleen nog dat hij ons op de slee de wijk rond trok (aan de trekhaak) als het sneeuwde. Moet je nu eens doen..
Daarna ging hij over op Nissan, de Stanza, Primera, Almera, etc. Ik weet nog wel dat ik het toen ook HEEL jammer vond dat Datsun Nissan werd. Maar zoals Mout zegt.. ik had ook begrepen dat ze overal in de wereld Nissan heetten behalve hier of zo. Daarom moest dat op de schop.
Ik hoop dat ze weer naar Nederland komen. Datsun.. wat een gave herinnering.
desjonnies zegt
Over een geheel andere boeg :
Ik heb nooit begrepen waarom de naam Nissan ingevoerd moest worden, want juist Datsun had een ijzersterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en value for money.
Het introduceren van de Nissan naam (als echte naam van het concern dat Datsun’s aan de man bracht) heeft ze alleen maar miljarden gekost, het log bleef gelijk, de auto’s werden niet gelijk spectaculair beter of anders, alleen het naampje veranderder, iets waar de mensheid weer aan moest wennen.
En Datsun bekt veel lekkerder dan Nissan.
mout zegt
@desjonnies: Dat heb ik me ook altijd afgevraagd. Ik gok erop, dat ook toen al op andere markten verkocht werd onder de naam Nissan, en dat het dus een rondje globalisering was. Zoals Raider opeens Twix, en Jif opeens Cif moest gaan heten.
Daar is het ook allemaal niet meer van gaan verkopen…
mashell zegt
@desjonnies: naamsveranderingen zijn maar zelden ergens goed voor. Alleen voor de adviesbureau’s en wat minder kundige manager die zo toch vrij eenvoudig een grote maar niet structurele verandering kan doorvoeren (net zoiets als werkplekken opnieuw indelen, eigenlijk altijd een signaal voor een manager met geldingsdrang maar zonder werkelijke visie).
Esprit_de_Flandre zegt
Cool. En ideaal voor de Indiase markt. Heel logische zet.
En dat er geen gordel is midden vooraan, wat maakt dat? ’t Is niet alsof de Indiërs daar achter kijken. Hier passen twaalf man in…
bisazza zegt
Eat this BMW