De Japanse autofabrikant bekommert zich om oude modellen met een nieuw programma.
Het is natuurlijk gaaf om een wat ouder model te kopen, maar je kunt er donder op zeggen dat er meer onderhoud om de hoek komt kijken in vergelijking met een moderne auto. Het kan soms best lastig zijn om een onderdeel te vinden waar je naar op zoek bent en dat probleem gaat Nissan voor je verhelpen als je een wat oudere auto bezit van het legendarische merk.
Later dit jaar gaat Nissan het ‘Heritage Parts Program’ op touw zetten. Een programma waar bezitters van oudere Nissan-modellen bij de Japanse autofabrikant kunnen aankloppen om officiële onderdelen te verkrijgen. De eerste auto van het Heritage Parts Program is de Skyline R32 GT-R. Nissan gaat onderdelen die in deze auto worden gebruikt opnieuw produceren. Zo kun je letterlijk een gloednieuwe R32 GT-R opbouwen mits je genoeg pegels hebt.
Het programma zal na de lancering verder worden uitgebreid met onderdelen van andere modellen. Het Heritage Parts Program moet vanaf deze herfst van start gaan. Wat de onderdelen gaan kosten is niet bekend. (via Drivetribe)
Foto: Skyline via @mk1racer op Autojunk
badmat zegt
Goed bezig, originele en fatsoenlijke uitlaten schijnen zeer schaars te zijn…
deora zegt
Hopelijk dan ook voor de R34 GT-T. Bekende R32 GT-R trouwens.
galgootje zegt
@deora: yours??
deora zegt
@galgootje: nee van een kennis. Ik heb zelf een R34 GT-T
Edge zegt
Dit soort dingen juich ik alleen maar toe. Het zijn toekomstige klassiekers en die verdienen het om goed onderhouden te kunnen worden met originele onderdelen. Dit soort dingen zouden meer merken moeten doen.
toniominestrone zegt
@Edge: Wat dat betreft liggen merken als Mercedes en BMW mijlenver voor op wat Nissan nu van plan is.
bofkont zegt
@toniominestrone: Vooral Mercedes, bmw is helaas ook lang niet meer alles te krijgen voor de oudere modellen.
Mercedes is echt koning van dant, alles auto’s tot 50 jaar terug ligt bijna alles standaard in het magazijn van Keulen, vandaag besteld is morgen ophalen.
smoked zegt
@bofkont: voor oudere auto’s ligt het vooral in het andere magazijn in zuid-duitsland (naam is mij even ontschoten), dan duurt het een dag langer ?
bofkont zegt
@smoked: Dat zullen dan de echte oudjes zijn, voor mijn SLK en CLK was alles de andere dag er.
Heb er heel wat weg gehaald.
dirkiii zegt
@bofkont: jij bent echt een bofkont.
E34M5Touring zegt
Tja, model is nou oud genoeg voor export naar de US en daar beginnen ze nu ook steeds meer op te duiken op occasionsites. Dus die markt gaat wel groeien.
stephane8200 zegt
@E34M5Touring: volgens mij zijn ze al redelijk onbetaalbaar aan het worden. Prijzen zijn serieus gestegen maar dat geldt voor meer Japanse klassiekers zo ondertussen.
E34M5Touring zegt
@stephane8200: Ik weet er 2 te koop te staan vlakbij ons huis in de US voor 25k. Beide helemaal origineel en low miles. Niet supergek toch? Denk dat een R34 oid flink meer kost. Al ben ik niet echt thuis in deze auto’s.
stephane8200 zegt
@E34M5Touring: ik kijk al jaren met tussenpozen naar de prijzen. Gaandeweg zijn GT-Rs van sub 10K UKP naar minimaal 15K gegaan, althans dat heb ik in mijn hoofd. R33 was altijd minst populair, R32 meer en R34 meest. Ik vind $25K niet significant meer maar wel een best bedrag.
stephane8200 zegt
@stephane8200: met onbetaalbaar bedoel ik trouwens niet niet te betalen maar meer in prijs gestegen ten opzichte van wat ze eerst kostten.
E34M5Touring zegt
@stephane8200: Ja die stijging komt denk ik mede door het feit dat de eerste series legaal worden in de US. Je ziet veel auto’s van die periode nu op het net verschijnen daar. Die markt zal wel gaan aantrekken daar, denk dat men inmiddels ook is gaan vissen in Azie. Dus die prijzen gaan niet zakken voorlopig vrees ik.
stephane8200 zegt
@E34M5Touring: dat denk ik ook. Een EK9 Civic Type R brengt nu ook veel meer op, als ze al te vinden zijn. Beetje vergelijkbaar met klassiekermarkt. Op zich goed want auto’s die meer waard worden, worden beter behandeld.
stephane8200 zegt
@stephane8200: …en deze auto’s zijn dat het ook waard, vind ik. Technisch mooie auto’s met karakter.
Gulli zegt
Betekent dat dan ook dat je een gloednieuw RB26DETT blok bij de fabriek kunt bestellen? Kost dat? ?
willeme zegt
@gulli: dat kon altijd al. Bij Nissan kun je een nieuw blok bestellen vana zo’n 15 mille. Maar je kan bij Nismo ook kiezen voor de RB26 die in de Skyline GT-R (R34) Z-Tune ligt, dus met 500 plus pk. Kost je ongeveer 50 mille.
Alle originele Nismo onderdelen waren altijd al gewoon te bestellen.
lekbak zegt
@willeme: dat zijn helemaal geen gekke prijzen.
deora zegt
@gulli: http://www.bnr34gt-r.com/2017/02/omori-factory-tour-part-2-ultimate.html?m=1 geeft een mooi beeld van de Omori fabriek. Hier bouwen ze nog altijd nieuwe RB26’s of RB28’s.
Gulli zegt
@deora: vet
willeme zegt
Goede ontwikkeling, dit. De Skyline js typisch zo’n auto die zich uitstekend leende voor tuning. Originele onderdelen zijn vaak lastiger te vinden dan upgrades.
Nu maar eens op zoek naar een nette R33 GT-R V-Spec LM Limited ;).
lekbak zegt
Hèhè, dat zou tijd worden. Ik kan zelfs voor mijn 190 een pookknop en vloermatten (speciale uitvoering) krijgen bij Mercedes-Benz. Niet dat ze dat spul voor mij op voorraad hebben ofzo, maar ze maken het gewoon. Als ik het geld heb teminste.
Edge zegt
@lekbak: Oja, die geweldige 190E Avantgarde Azzuro! Machtig ding! Of verwar ik jou nu met een andere AB-lezer?
lekbak zegt
@Edge: nope, dat ben ik.
Ik heb trouwens nog steeds een licht beschadigde pookknop en geen originele vloermatten. Het is wel prijzig om zoiets te laten maken. Bijna een nulletje achter de gangbare prijs. Maar het kán wel.
bofkont zegt
@lekbak: Ik zeg beter te duur dan niet te koop.
unknown32 zegt
Ik denk wel dat ze hier gemakkelijk 1,5x vd originele prijs voor gaan vragen…
Edge zegt
@unknown32: De productieaantallen zullen lager zijn dan toen de auto officieel in productie was, plus prijspeilcorrectie, het zou mij niks verbazen als het gewoon meer dan die 1,5x originele prijs wordt.
jochempie zegt
Dat is uitstekend nieuws! Hele goede zet, Nissan!
rob5nismo zegt
Mooie en slimme zet van nissan de auto met grote fanbase in leven houden
fettasedano zegt
Nu nog Alfa Romeo zucht….
nasty zegt
@fettasedano: onderdelen zijn al weggeroest tegen dat ze in dat magazijn terechtkomen
w0o0dy zegt
Rb26 DETT crate engines!! En originele bumpers lijkt me ook wel een strak plan.. die gaan nogal eens kapot of worden met allerlei snij/slijpmateriaal aan gort gehackt.
Dutchdriftking zegt
Als VW dit nu ook eens zou doen..
Onder het mom duurzaamheid.
Freewarefreak zegt
@dutchdriftking: Inderdaad. Ik heb begrepen dat voor de Golf 1 alles op is. Zat laatst te lezen op het VW forum (is ook al lang geleden hoor) en daarin was iemand een Golf 1 aan het restaureren. Hij had bij VW in Wolfsburg (via een speciaal kanaal, via de dealer kan het al lang niet meer) een interieur besteld. Dus stoel, bank, deur bekleding, etc. Hij kreeg het geleverd en toen zei de man van de fabriek: ‘zo dat was het. Die zijn op. Interieurs hebben we niet meer, kunnen we nooit meer leveren…”
Dutchdriftking zegt
@freewarefreak: Precies, ik heb het met originele Hella knipperlichten voor m´n golf 3. Redelijk simpel onderdeel zou je zeggen. Nergens te vinden…
toyotafortuner zegt
Puike actie van Nissan!