Hand op de knip voor Nissan Motor Co Ltd.
Bij Nissan gaan er de komend jaren dingen gebeuren. In de nasleep van het Carlos Ghosn-debacle is de Japanse automaker bezig met een reorganisatie. Onderdeel van die reorganisatie is het schrappen van banen over de hele wereld.
Volgens Reuters gaat Nissan donderdag, tijdens de presentatie van de financiële resultaten, aankondigen dat meer dan 10.000 banen geschrapt gaan worden. Het is een reactie op tegenvallende winsten en de omwenteling binnen de top van het bedrijf. In mei maakte het bedrijf al bekend 4.800 banen te schrappen. Analisten verwachten dat Nissan een slecht eerste kwartaal achter de rug heeft. Men mikt op een winstdaling van 64 procent in vergelijking met dezelfde periode, een jaar geleden.
Bij Nissan werken wereldwijd 138.000 mensen. Dit betekent dat meer dan 7 procent van de medewerkers zijn biezen moet pakken. De tegenvallende financiële resultaten zullen ook druk uitoefenen op de alliantie met Renault. De Fransen hebben een aandeel van 43 procent in Nissan. De dalende koers binnen Nissan is al een tijdje gaande. In januari werd bekend dat 2018 een slecht jaar was voor Nissan. Voor het eerst in 10 jaar verkocht Nissan minder in plaats van meer auto’s.
ericd zegt
Ben benieuwd wat de gevolgen zijn voor de Sunderland fabriek… zeker na welke Brexit dan ook. Boris moet zich realiseren dat wat eens vertrekt, niet zo makkelijk is terug te halen, zo niet onmogelijk.
lekbak zegt
@ericd: Brexit gaat om de lange termijn. De keuze gaat tussen mee blijven doen met de steeds groter en lomper wordende eu die alle macht en geld naar zich toe trekt en de identiteit van alle landen en burgers gelijk wil trekken of zelfstandigheid met een eigen identiteit en flexibiliteit. Op korte termijn is brexit slecht, op middellange en lange termijn zou het best wel eens goed kunnen zijn. Maar het blijft een gok.
burninrubber zegt
@lekbak: Als je er zonder onderbuik gevoelens naar kijkt kan het nooit goed zijn voor een economie om uit een handels alliantie te stappen. Daarnaast is het VK net als Nederland en Duitsland enorm aan het vergrijzen, dus die extra vluchtelingen die allemaal kinderen krijgen die meebetalen aan de samenleving zijn echt geen slecht idee. Vergeet niet er trekken hier meer Nederlanders dan buitenlanders een uitkering…
lekbak zegt
@burninrubber: de eu is geen handels alliantie, daar heeft het helemaal niks mee te maken want handel is allang met andere verdragen geregeld. Het is een politieke alliantie die heel snel maar toch stiekem heel veel macht naar zich toe trekt. Alle macht.
En allochtonen hierheen halen om vergrijzing te betalen is wel heel erg kortzichtig. Dat is een oplossing die alleen in theorie werkt (allochtonen werken veel te vaak niet eens en verergeren het probleem in de praktijk) en die alleen werkt als je tot het eind der bevolkingsgroei wilt. Daarbij zorgt het voor verarming van ONZE cultuur, en onze cultuur maakt wie wij zijn. Dat is een kwestie die veel belangrijker is dan geld.
Ik zie zelf helemaal geen reden om in de eu te blijven. Het is bewezen dat het voor handel en open grenzen niet nodig is. Het is bewezen dat de eu te log is om op de actualiteit te reageren. Het is bewezen dat de eu rijkere gebieden afroomt om arme gebieden mee te betalen (en wij zijn de rijksten, dan ben je toch gek als je dat goed vind?). Het is bewezen dat de rijke landen binnen de euro de arme landen ten eerste financieel onderdrukken, en daarnaast de veroorzaakte ellende ook nog eens financieel mogen oplossen.
joost1234 zegt
@burninrubber: Sorry hoor, heb nog even bevragen bij het CBS, maar je laatste zin is echt klinkklare onzin.. Vergeet ook niet dat de 2e generatie immigranten al tot de ‘Nederlanders’ behoren..
theladystig zegt
Jammer dat ze niet met wat nieuwe modellen komen. Qashqai liep aardig maar is nu al zolang hetzelfde op de motor en Smartphone integratie na…
Dutchdriftking zegt
Erg vervelend natuurlijk voor de werknemers. Maar dergelijke besluiten zullen genomen moeten worden om de toekomst van het bedrijf te waarborgen. Gek eigenlijk dat in het huidig economisch klimaat, waarin Nissan ook nog eens een goede elektrische auto in de aanbieding heeft, de verkoop zo terug loopt.
pielemuis zegt
En geen bereik op mijn telefoon en mijn baas zit weer te zeiken
En m’n auto, niet door de APK, staat de buurman weer te kijken
De afwas is niet gedaan, jij was ooit zo’n mooie vrouw
En die kleine ware janken, ik hou allang niet meer van jou
Laat mij maar
Hoeren neuken, nooit meer werken
Hoeren neuken, nooit meer werken
~Corrie Konings , 2011
7ofhearts zegt
@pielemuis: inspirerend.
rollingstoned zegt
@pielemuis: Oké Henk.
vbarchetta zegt
Ik vind hun modellen echt niks-san
johnwaters zegt
@vbarchetta: een optreden in de Ziggo dome zit er ook niet gelijk in voor jou.
Vanquish zegt
De nadelen van het kapitalistische systeem laten zich goed zien. Aandeelhoudertjes niet blij want er is geen groei, gelijk duizenden mensen die zonder baan komen te zitten. Zolang het bedrijf nog genoeg omzet zou er niet zo veel aan de hand moeten zijn. Dan maar eens een jaartje wat minder.
vinz667 zegt
Verkoopt daalt? mss komt het omdat mensen erachter komen dat auto’s onderaan de betrouwbaarheid index bungelen: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-tegenwoordig-de-meest-en-minst-betrouwbare-autos-114384
hacker zegt
Wanneer mensen een nieuwe Nissan kopen dan kopen ze eigenlijk een Renault in een Nissan jasje en velen beseffen dit gewoonweg niet. Ze denken dus dat ze Japanse degelijkheid kopen maar in feite kopen ze Franse brol. Qua design lopen Nissan en Renault wat mij betreft gelijk: design van de Aldi dat volgend jaar verouderd is.
baklava zegt
De modellen die ze in Europa aanbieden zijn ook om te huilen.
shellplc zegt
Ze waren een aantal jaren geleden ook sterk in 4×4 onder andere met de Patrol Pathfinder Terrano Murano maar dat is allemaal verleden tijd.
Vroeger kozen mensen nog wel eens voor een Patrol in plaats van een Landcruiser.
Verder hebben ze inderdaad een behoorlijk oud modellengamma.
hehe zegt
@shellplc: dat valt toch wel mee, de Leaf is één van de weinige EV’s die gewoon op korte termijn leverbaar is. (Ik vind hem wel te duur geworden in vergelijking met de concurrentie)
En de Micra is net vernieuwd. Dat is een populaire klasse in Nederland.
Verder is het mijn merk ook niet, maar aanbod hebben ze wel.
Ik denk dat de Qashqai gewoon erg populair was en daarvan de verkopen wat inzakken.