Het is uit tussen Mercedes en Chrysler en dus was Chrysler op zoek naar een andere partner. Na eerdere speculaties is nu bekend gemaakt dat een nieuw vriendje is gevonden in de vorm van Nissan. Het blijft voorlopig bij één model maar de deur wordt op een kier gehouden voor meer samenwerkingen…
Nissan gaat een kleine auto gebaseerd op de Amerikaanse Nissan Versa bouwen. Chrysler zal deze vanaf 2009 op de markt brengen in Zuid-Amerika. Door deze deal bespaart Chrysler op de ontwikkelings- en productiekosten en ze snel toegang tot een marktsegment waar ze zelf geen auto’s voor bouwen. De productieaantallen blijven echter behoorlijk bescheiden want het gaat maar om ongeveer 20.000 auto’s per jaar.
Eerdere verwachtingen waren dat Nissan SUV en pick-up technologie van Chrysler zou gaan gebruiken maar dat wordt door beide CEO’s vooralsnog ontkend. Nissan krijgt dus afgezien van het geld niks terug voor de deal. Ook wordt ontkend dat Chrysler betrokken wordt in de Nissan-Renault samenwerking. Een tijdje terug stopte deze alliantie al de gesprekken met General Motors. (bron: Autonews)
barbus lover zegt
zieligerds bij chrysler…. ze wordne eerst verstoten door mercedes ( jammer van dodge ) en nu bedelen ze alweer bij de jappen/koreanen/chinezen! cursus autobouwen moet je ze trouwens ook geven
Tom# zegt
Eindelijk beetje kwailteit voor de Cryslers., nissan plastic ziet er altijd nog beter uit dan dat Dodge/Crysler plastic..
monza zegt
ik rij toch liever in een crysler dan in een japans conservenblikje die zogenaamd onverwoestbaar zijn,…goedkope rommel gemaakt voor het gepeupel .
Dirk zegt
Monza… Dan kies ik liever andersom :P
Alhoewel ik ook geen voorstander ben van Amerikaanse en Japanse auto’s…
monza zegt
@dirk,de site van kabouter flop is ook een bezoekje waard ….als je begrijpt wat ik bedoel.
frasker zegt
@ Tom#
PLastic? Zeg maar gewoon rotzooi…
lambofreak zegt
@ monza
Japanse auto’s (en vooral Toyota) behoren wel tot de meest betrouwbare auto’s ter wereld!
gerjan zegt
nissan is niks mis mee. mijn pa kocht in 1990 een nissan prima 2L diesel de luxe. 3 jaar later 300000 kilometer op de teller nooit geen probremen mee gehad.!!! tegenwoordig rijden we mercedes E klasse 300 turbo diesel ook niet verkeerd.
zijn bijde wel goede auto. tegenwoordig is elke auto wel goed komt mer neer op smaak.
Robert B zegt
Oftewel:
Cerberus (het investment verhikel) geeft na een jaar de moed op, gooit de handdoek in de ring en verkoppt de tent naar verwachting aan Renault.
Mark my words….
monza zegt
@lambofreak,ik heb jaren in een datsun[100 a] en een toyota celica gereden,mooie auto”s en dan zeker het intrieur…maar ze hadden geen lange levensduur en lekkere wijfen zaten altijd in een europese auto.
Ganryu zegt
Monza,
welcome into the 21st century…
majinstar zegt
soort zoekt soort en heeft gevonden.
fr@nk01 zegt
Kennelijk heeft Chrysler vertrouwen in een “Japanse deal”.
De vraag kan dan gesteld worden wat de invloed van Renault voor gevolgen zal hebben.
Ik vraag me trouwens werkelijk af waar Nissan de SUV/pic-up technologie van Chrysler voor nodig heeft, ze hebben de techniek in eigen huis…
Het lijkt eerder op een politieke daad/verantwoordelijkheids besef van Nissan vanwege de Amerikaanse automobiel Malaise.
Mitsubishihad decennia lang een samenwerking met Chrysler, nog voor de alliantie met Daimler een feit was.
Gedrieën hebben ze wisselende successen gekend, waar m.n. Daimler kennelijk het meest van profiteerde.
Het afscheid eerder, ten tijde van NedCar, waar Daimler(Smart) en Volvo onverwachts de produktie stopzette, waardoor ontslagenen bij NedCar dreigden te vallen, verdiende geen schoonheidsprijs.
Door toedoen van Daimler werd de alliantie met Mitsubishi beëindigd. Het heeft nog vele financieël omslachtige constructies te weeg gebracht eer Mitsubishi weer volledig eigendom werd van het moederconcern in Japan, een zeer complexe geschiedenis.
Tom# zegt
@ gerjan. zelfde ervaring hier. Mijn pa had een 2.0L primera, die op LPG liep. 450.000km. later werd hij naar Poler afgevoerd..
auto-f zegt
het gaat tenslotte maar om 1 auto die op de zuid-amerikaanse markt komt, dus zo een vaart zal het niet lopen en cerberus kan toch niet in enkele weken heel chrysler omgooien dat vraagt tijd.
Het is trouwens mercedes die chrysler heeft laten worden wat het nu is.
ze hadden ook iets anders kunnen maken, maar het is algemeen bekend dat ze schrik hadden dat de 300 c beter zou verkopen dan hun E-klasse.
dus dan maar chrysler verlies laten maken en niet investeren in betere technologie en kwaliteit.
Voorbeeld: de vorige generatie chrysler sebring is nog ontwikkeld (prototype en tekeningen) net voor mercedes hun overnam, deze sebring is wel 10 keer mooier qua uiterlijk dan de nieuwe sebring die wel uit het mercedes tijdperk komt.
fr@nk01 zegt
@auto-f
Vandaar ook mijn anti-patie tav Mercedes(Daimler)
Zie mijn bovenstaande comment.
Ook heb ik helaas de malaise meegemaakt indertijd met Fokkers teneergang.
Daimler groep, die ook hun beloofde verantwoordelijkheid niet nam en Fokker bewust liet vallen tgv hun eigen (Duitse)dochter bedrijven.
en zo ken ik wel meer voorbeelden.
Mijn motto: ga nooit met Duitse bedrijven in zee, uiteindelijk, vroeg of laat, naaien ze je een oor(of meer) af.
Ook Bmw bedient zich kennelijk met een dergelijke “bedrijfsvoering”, lees maar eens de werkelijke toedracht mbt de teloorgang van MG-Rover en de schade die Honda hierdoor opliep, hoewel Honda officieel nooit echt hier tegen in verweer ging. De Japanners lieten alles gelaten over zich heen gaan.
Dit zegt alles over Bmw en tevens de zeer ingetogen en respektvol gentlemen gedrag van Honda.
fr@nk01 zegt
Ook of zelfs Volkswagen schijnt zich niet aan de gentlemen agreements gehouden te voelen in de afwikkeling van het gebruik van Honda engines tijdens doorverkoop van motorisering en technieken zonder Honda eerst in kennis te hebben gesteld.
Dit itt de allianties van Ford met Mazda,
Mitsubishi met Chrysler voor de alliantie met Daimler,
Nissan met Renault,
Zelfs GM met Suzuki en Subaru vóór de overname door Toyota.
Dergelijke allianties kunnen dus wel degelijk goed samenwerken.
Kijk maar tevens hoe KLM en Air France hun uitstekende alliantie werkt.
Ik ben overtuigd dat in het verleden nog meer eigenaardige deals boven water komen indien je de moeite neemt.