Mocht je in de markt zijn voor een ruime fluisterbus, is die Nissan e-NV200 XL Voltia een uitstekende doch lelijke keuze.
Als het aankomt op elektrische bedrijfswagens, is er nog niet heel erg veel keuze. Zeker niet als je de kleinste meteen overslaat: je wilt immers wel iets kunnen vervoeren met je EV op grijs kenteken.
Elektrische bestellers
Linsk en rechts zien we al wat grotere elektrische bestellers voorbij komen. We hebben het de laatste tijd een paar gehad over de Volkswagen eCrfter, de identieke MAN eTGE en natuurlijk de Opel Vivaro-e. Maar daarmee doen we de Nissan e-NV200 te kort. Deze medium bestelbus van Nissan is al een tijdje verkrijgbaar.
2014
Het is niet de bus waarmee je koeriers op pad gaat sturen. De auto is sinds 2014 op de markt. Toen had de e-NV200 een accupakket uit de Nissan Leaf van 24 kWh (tegenwoordig is het meer), waardoor je volgens de NEDC zo’n 170 km moest kunnen halen. Dat niet alleen, de NV200 was niet al te ruim qua kubieke meters: 4.2 is tegenwoordig een maat die je met een beetje Caddy XL ook wel haalt.
Nissan e-NV200 XL Voltia
Met de Nissan e-NV200 XL Voltia slaan de Japanners hard terug. Allereerst moeten we even genieten van het uiterlijk. Tegenwoordig zijn er veel fabrikanten die een bedrijfswagen in zowel lange, korte, hoge of lage configuratie goed uit weet laten te zien. Daarmee bedoelen we: keurige afwerking, strak design, geen poespas of zelfbouw.
Last minute
Bij de Nissan e-NV200 XL Voltia (wie verzint die namen?) is dat overuidelijk niet het geval. De ruimte die erboven op is aangebracht, lijkt last minute erop geplakt. De naden lijken dermate groot te zijn dat zelfs Tesla fans het acceptabel vinden. Maar naast de bovenkant is er nog een achterkant. En Nissan weet stiekem heel erg goed dat die achterkant niet al te best is. Want kijk boven naar de foto van de achterkant van de Nissan e-NV200 XL Voltia. En dan hieronder naar de foto met de deuren gesloten.
Nee!
Nee! Ook hier lijkt het er zo op geplakt te zijn. Waarschijnlijk zal het allemaal technisch meer dan in orde zijn. Het is tenslotte een Nissan. Maar ook bij een bedrijfswagen telt design wel degelijk.
8 kubieke meter
Genoeg over het uiterlijk gehad. Nu wat inhoud: er is nu 8 kubieke meter beschikbaar. Meer dan uitstekend, dus. De deuren zijn dusdanig gevormd dat je eenvoudig in en uit kunt stappen zonder dat je telkens de verbanddoos erbij moet pakken. De aandrijflijn van de Nissan e-NV200 XL Voltia komt uit de reguliere e-NV200. Dus een 109 pk/254 Nm sterke elektromotor die wordt gevoed door een 40 kWh sterk accupakket.
Last mile delivery
Er wordt met geen woord gerept over de actieradius van de Nissan e-NV200 XL Voltia. Wel spreekt Nissan over de ideale last mile delivery-auto. Dus het juist een geschikte auto voor voor stedelijk gebruik. Denk aan een laaddock net buiten de stad, en dan kun je met dit wonder der tekenkunst de spulletjes afleveren in de binnenstad. Interesse?
lincoln zegt
In 1993 hadden de Dolly Dots schoudervulling en plofkapsels ..
Toen al had dit (cosmetisch gezien) ouwe meuk geweest ..
Was dit trouwens niet ooit de gedoodverfde opvolger van de Panther platform taxi’s in New York (die waarschijnlijk nog allemaal dienst doen) ..
misterds5 zegt
@lincoln: klopt. NYC Taxi heeft er al meerdere in de vloot. Er rijden ook nog wel van die oudjes rond. Maar ook de Ford Escape, Toyota Prius e.d. zie je nog veel als Yellow Cab.
Tonnie zegt
Denk dat het vooral relatief goedkoop is, omdat je schijnbaar heel veel onderdelen van het origineel overneemt, behalve die op/uitbouw. Ipv een compleet andere carroserie.
smoked zegt
Ze kunnen beter de electrische bedrijfswagens van Renault rebadgen…
Dutchdriftking zegt
he bah, het lijkt wel een vouwwagen.
Alfarobert zegt
Maakt het wat uit hoe het eruit ziet? Het is maar een bedrijfsbusje. Functionaliteit voor looks,toch?
davelepeef zegt
@Alfarobert: precies. We kunnen wel denken dat alles wat zulke fabrikanten bouwen voor ons verwende westerlingen bedoeld is, maar er is nog een hele grote wereld om ons heen.
davelepeef zegt
@Alfarobert: daarbij, het ligt fijner op ’t netvlies dan een McSenna.
scientiam zegt
Voor de goede orde, dit is een Slowaakse firma die al in 2018 deze grap uithaalde met instemming van Nissan, ze doen het ook voor de Citroen Jumpy, net zo lelijk. Nissan maakt er nu handig gebruik van nu ze geen nieuwer model op de markt brengen en de Slowaken Engeland als uitvalsbasis hebben gekozen.
fanboy zegt
Een echte koeriersdienst misschien niet nee, maar al die pakket bezorgers kunnen prima uit met dit soort busjes met beperkt rijbereik. Vooral in dit formaat.
eddythedriver zegt
Lelijk of mooi, het blijft een persoonlijke mening.
Ik vind ‘m op de foto met de “zero emission” stikkers nog best meevallen, maar met die omgekeerde boot op z’n dak kan ik mij de mening van de schrijver goed voorstellen.
bpc zegt
Weet je als hij aan een lagere kost aangekocht en operationeel gehouden kan worden als zijn concurrentie zou het mij als bedrijf geen worst wezen hoe het er uitziet, dit is een gereedschap, een tool.
Je kiest toch ook geen moersleutel van ht huismerk van gamma boven een van snap-on omdat die er beter zou uitzien? Dit ding is er om taken te volbrengen niet meer of minder, uiterlijk is bijzaak.
Bovendien heb ik als er een vito of traffic langsrijd gedacht : waaaaaw wat een lijnenspel, wat een desgin!