De GT-R wordt nog maar een paar maanden geleverd in de VS, en nu al heeft moederbedrijf Nissan een flinke prijsverhoging voor het model doorgevoerd. De reden: gestegen grondstofprijzen (yada yada).
Natuurlijk krijg je nog steeds veel auto voor dat geld, en Nissan hoeft zich echt geen zorgen te maken dat ze nu met een paar GT-R’s blijven zitten, maar het argument dat ze aanvoeren klinkt desalniettemin flink als bullshit in de oren.
De grote vraag voor de Nederlandse kopers is of hun hetzelfde lot te wachten staat. Hierover is echter nog niets bekend.
NISSAN ANNOUNCES PRICE ADJUSTMENT ON THE 2009 GT-R
Nissan today announced an interim price adjustment on the 2009 Nissan GT-R due to increased raw materials costs. The Manufacturer’s Suggested Retail Prices (MSRP)* of $76,840 for the GT-R and $79,090 for the GT-R Premium model are effective immediately. Destination & Handling (D&H) is $1,000. The adjusted prices do not apply to customer orders already in dealer hands prior to September 5. The initial GT-R pricing was established nearly a year ago.
To date, approximately 70 percent of the first year allocation of GT-Rs for the United States market have been sold as part of a pre-sale program that has been underway since February 2008. The first customer deliveries of the limited production Nissan GT-R supercar began on July 7, 2008. The GT-R is available only through officially certified Nissan dealers that have met a number of strict sales, service and facilities commitments, including dedicating a master technician to GT-R service. A searchable listing of the 663 GT-R Certified Nissan dealers is available to consumers on nissanusa.com.
All 2009 Nissan GT-Rs are equipped with a standard 3.8-liter twin turbo V6 producing 480 horsepower and 434 lb-ft of torque, backed by an all-new, paddle-shifted, dual clutch rear transmission and a world’s first independent rear transaxle ATTESA E-TS all-wheel drive system.
Patrick zegt
ach.. die amerikanen kopen ze alsnog wel en als je je zo’n auto kunt veroorloven ga je daar ook niet heel erg moeilijk over doen ;)
maar toch genaaid als je net je GT-R hebt besteld :lol:
en die reden gaat ook echt nergens over.. gestegen grondstofprijzen :S
WithGolD zegt
wahaha idd heb je hem dan net bestelt, denk je o ik heb het bij mekaar :P komt er dan nog een 10% boven op,
wg zegt
zou never zoveel geld uitgeven voor een jap….
MR2 20V zegt
@ wg
Wat maakt het nou uit waar een auto vandaan komt?
Laurens C zegt
Ja, waarom niet? Je hebt een supercar voor weinig geld die ik aan zou laten passen door een tunert, simpelweg omdat het kan! Kijk naar de Nissan Skyline (R32, R33, R34)
Pelder zegt
@ Patrick: The adjusted prices do not apply to customer orders already in dealer hands prior to September 5. The initial GT-R pricing was established nearly a year ago.
FabianVTR16V zegt
Nou, lekker belangrijk !
Alsnog is het een schijntje vergeleken met de Nederlandse prijs…..
Ze willen toch alles bigger, nou dan is de prijs nu ook een stukje bigger ;)
Jesper zegt
@ Patrick/Withgold: Zoals in ieder dergelijk geval krijgen klanten met eerder geplaatste orders prijsbescherming. Op de order staat namelijk ook de te betalen prijs van dat moment.
Emmanuel zegt
Volgens mij is ie (in België) al serieus opgeslagen. Tijdje geleden kostte het basismodel nog 76500€, nu is dat al 78900€ geworden. Geen 10%, maar toch wel stevig..
ZubZero zegt
Kan iemand mij zeggen of dit de Opvolger van de Skyline is??
Ramshoek zegt
Zo’n 20 jaar geleden kwam de Mazda MX5 op de markt.
In de USA heette het ding Miata en kostte eerst $ 14000,-
De wagen was zo populair dat mensen spraken van de Miata Mania.
Mazda reageerde door de prijs te corrigeren van $ 14.000 naar $ 18.000,-
In Amerika werkt dat kennelijk zo. Marktwerking vinden ze daar kennelijk meer acceptabel als wij in €uropa.
Melvivio zegt
@WithGolD
Ik denk niet dat als je al de auto in bestelling hebt gedaan, en er ook al een aanbetaling is geweest, ze de prijs nog omhoog kunnen gooien. Heb daar geen ervaring of verstand van, maar lijkt mij zo!
Jochen zegt
Nog steeds is de wagen extreem goedkoop, ik begrijp best dat Nissan ze op de limit verkoopt.
Niemand van ons weet exact welke toeleveranciers er gebruikt worden voor de productie van de GT-R.
Zelf ben ik werkzaam voor een Amerikaanse multinational (non automotive), ook wij worden aankomende maand verblijd met een 12% prijsstijging door extreme grondstofprijzen wijzigingen.
Verhaal klinkt plausibel in ieder geval.
SJ zegt
Nissan wil waarschijnlijk niet té veel geld verliezen met de GT-R. De groeiende publiciteit en daarmee stijgende verkopen van de overige Nissan-modellen moet nog altijd wel tot een positief resultaat leiden. Bovendien zullen de dealers ook wel geklaagd hebben richting het Moederschip.
Tripple zegt
als je nem bestelt hebt dan heb je het voor de oude prijs hoor
nooit van een contract gehoord??
Davidov zegt
”Slechts” 80.000 dollar voor een GT-R is natuurlijk nog steeds geen geld.
@ ZubZero:
Euhm, waar zat jij de afgelopen jaren? Ja, dit is de opvolger van de Skyline.
@ autoblogger:
Wanneer komt de Nederlandse spellingscheck nou eens (in dit reactie-venster)? ;)
sjazz zegt
zal wel een combinatie zijn van materiaal en commerciële factoren, maar ik kan wel beamen dat de grondstof prijzen sky high de pan uit rijzen.
CSL zegt
Waarom kunnen we dat niet gewoon in euro’s hier neerleggen.
lp640 zegt
Als je hem voor 5 september hebt besteld heb je de oude prijs. Sinds zaterdag betaal je dus 7000 grand meer.
Maximus-GTR zegt
Ik heb nog niets gehoord van de dealert. Hij is wel 14.000Euro goedkoper geworden dankzij de nieuwe slurptax. Goedkoper idd!
Tommy zegt
Dit IS gewoon de nieuwe GT-R Skyline, alleen hebben ze Skyline weg gelaten. Nouja ze zullen de productie wel niet aankunnen, en kunnen daar mooi van profiteren.