Aan de hand van een stel gave concepts heeft Nissan de toekomstplannen bekendgemaakt. Dit is de Japanse autobouwer zoal van plan.
Je kunt als bedrijf natuurlijk zo je toekomststrategie met enkel droge tekst delen. Het maakt het al een stukje leuker als er ook wat te zien valt op autogebied. Dat heeft Nissan in elk geval goed begrepen. Nissan heeft toekomstplannen bekendgemaakt en doet dit aan de hand van vier concepts.
Die concept auto’s zijn lekker maf en doen precies wat ze moeten doen. De aandacht trekken. Er is niets duidelijk over een eventuele productieversie van deze getoonde concepts. De plannen zijn omschreven in Nissan Ambition 2030. Dat is de langetermijnvisie van het Japanse autobedrijf. Een kleine samenvatting van de belangrijkste punten check je hieronder.
- CO2 neutraal in 2050
- Investering van 2 triljoen yen (15,6 miljard euro) in de komende 5 jaar voor een aanstaande EV line-up
- 23 nieuwe geëlektrificeerde modellen, waarvan 15 volledig elektrisch in de komende 9 jaar
- Meer dan 50 procent van de verkopen van Nissan en Infiniti elektrisch tegen 2030
In de komende vijf jaar wil Nissan al 20 nieuwe geëlektrificeerde modellen paraat hebben. Voor de diverse markten heeft de autobouwer een eigen doelstelling. Zo moet Europa leidend zijn in de verkoopaantallen van elektrische modellen. Nissan hoopt dat 75 procent van de verkopen tegen 2026 bestaan uit elektrische modellen. In Japan moet dat aantal 55 procent zijn en in China 40 procent. De Verenigde Staten geeft Nissan meer tijd. Nissan heeft als doelstelling dat 40 procent van de verkopen in de VS tegen 2030 een elektrische auto betreffen.
lebeaunl zegt
Dit is dus zo’n merk waarbij een enkel aansprekend model in mijn gedachten opkomt. Welk bestaansrecht heeft Nissan eigenlijk als ze nu pas extra gaan inzetten op EV en pas in 2050 CO2 neutraal willen zijn? Ja ze waren er vroeg bij met de Leaf, maar die doorontwikkeling is niet opgepakt. 13 in een dozijn qua styling, niet vooruitstrevend qua techniek en ook niet het koopje van de week. Ik zie het niet, maar leer graag bij.
Robert zegt
@lebeaunl: nou, ik denk dat wat jij verwoordt, zal aansluiten en/of overeenkomen met wat veel mensen hebben met het merk Nissan. Goed, de GT-R is episch (maar oud), de Qashqai een verkooptopper (maar voorbij gestreefd door de concurrentie) en de Leaf behoorlijk trendsettend (maar inmiddels ook ingehaald), en voor de rest blinkt het merk vooral toch vooral uit in het leveren van grauwe middelmaat.
tjorque zegt
@rrrobert +1 omdat je weet hoe je Qashqai schrijft 🤣
Robert zegt
@tjorque: ik heb het gegoogled 😳 😁
Ik heb overwogen de alias ‘cashcow’ te gebruiken…
tjorque zegt
@lebeaunl ik denk dat ze hopen dat de arya dezelfde cashcow wordt als de weet ik veel hoe je dat schrijft…
Je weet wel die populaire “crossover”…
Bella Macchina zegt
Auto’s hebben in de toekomst geen koplampen maar kerstverlichting?
Crosscabouter zegt
Dan ga ik zware jaren tegemoet, aangezien ik een lichtelijke afkeer voor Kerst heb.
Net als die (overbodige) dynamische verlichting, leidt, of lijdt, het alleen maar van waar het in de kern om gaat….
pignon zegt
Lijkt me dat je Nissans ambities niet vanuit Europa moet beoordelen. Hun modellen en hun aandrijflijnen zetten ze over de hele wereld af. Dan is 2050 vanuit ons perspectief niet ambitieus genoeg, maar misschien wel realistisch
marcomanta zegt
Om alles voortaan in 1 artikel samen te vatten: alle automerken willen in 2050 CO2 neutraal zijn.
Zo, dat duurt nog een hele tijd en dan zijn alle huidige regeringleiders met pensioen en vertellen de dan nieuwe leiders hoe slecht hun voorgangers het deden. Benzine en diesel zullen nooit verdwijnen en ja, er zullen ongetwijfeld alternatieven komen.