Zij van WC-eend, vonden dit de mooiste WC-eenden.
Tegenwoordig is bijna elk merk voorzien van diverse designstudio’s, die over de hele wereld zijn gevestigd. Bijna alle merken hebben een herkenbaar familiegezicht, maar dat is niet altijd zo geweest. In het geval van Nissan is dat nog vrij recent. Niet dat ze bijzonder lelijk waren, maar een Nissan moest vooral functioneel zijn. Dus tot de jaren ’90 was het allemaal niet zo heel bijzonder en samenhangend, op wat leuke design-strapatsen op basis van de Micra na (denk aan de Pao, Figaro en S-Cargo).
Mede daarom werd er 15 jaar geleden een nieuwe designstudio in London geopend. Deze designafdeling, die intern ‘NDE’ wordt genoemd is het begin geweest voor de design-renaissance van Nissan. Of dat ook verklaart waarom Nissan zichzelf nu groter vindt dan Volkswagen is niet zeker, maar het heeft ze zeker geen windeieren gelegd om een ander, meer aansprekend design toe te gaan passen. Volgens de grote baas van het designcentrum, Mamoru Aoki, zijn dit de 15 beste ontwerpen die in deze studio zijn ontworpen.
2003: Qashqai concept
Nissan zag in dat de traditionele Almera en Primera niet aan de straatstenen te slijten was. Daarom een vingeroefening met een compleet andere auto en een bizarre naam.
2005: Micra C + C (K12)
Serieus, Mamoru is trots op de Micra met open ruggetje. Waarom weet niemand.
2006: Nissan Terranaut Concept
Dit is uiteindelijk de Pathfinder geworden. Volgens Nissan was deze auto specifiek gebouwd met avonturiers, wetenschappers en geologen in het achterhoofd. Het werden Amerikaanse voetbalmoeders.
2007: Nissan Qashqai
Nissan toonde lef door de Qashqai in productie te nemen. Natuurlijk, het uiterlijk werd wel iets aangepast, maar die knotsgekke naam mocht blijven.
2007: Nissan NV200 Concept
De NV200 roemen om zijn design is natuurlijk kolder. Wie wel eens in New York geweest is, heeft er vast wel eens in gezeten. De saaiste taxi’s aller tijden. De concept-versie was echt heel erg cool. Dat is wat je krijgt als de afdeling boekhouding en marketing hun zegje mogen doen.
2007: Nissan Qazana Concept
Nissan was aan het kijken naar mogelijkheden voor een kleiner crossover-model. De Qashqai was een absolute winstpakker, dus nog een verkooptopper in de showrooms: ja graag! Mamoru vond dat een kleiner model wat wat extraverter mocht zijn.
2010: Nissan Juke
Deze Nissan wist wél de vertaalslag te maken van concept naar productiemodel. Er werden wel wat kleine dingetjes gewijzigd, maar in grote lijnen was de Juke bijna net zo apart als de Qazana concept. Erg knap, amper 10 jaar geleden was je in dit segment nog aan het shoppen voor iets als een Almera. De Toyota CH-R is een groot saluut aan het lef van de Europese Japanner.
2013: Qashqai
Op het moment dat alle merken met hun crossover op de markt komen, heeft Nissan al een tweede generatie klaarstaan.
2014: Nissan Concept 2020
Het zal jullie zijn opgevallen dat de 370Z en GT-R niet in de lijst staan. Deze zijn ontworpen in Japan. Over de opvolger van beide auto’s is vrij weinig bekend. Zoals het verleden heeft geleerd laat Nissan dit segment iets te lang links liggen, om vervolgens genadeloos toe te slaan. Dat de nieuwe GT-R trekjes gaat hebben van deze concept, is niet ondenkbaar. Maar dat zal nog wel even duren.
2014: Infiniti Emerg-E
Zoveel lef als Nissan heeft met zijn concepts, zo behoudend is Infiniti. Op zich zijn het geen verkeerde auto’s, maar ze zijn een beetje ‘meh’. Tenzij je 400 pk voor héél weinig geld wilt hebben, is er vrij weinig reden om je ziel en zaligheid te togen naar de Infiniti dealer. Daarom hadden ze de E-Merge gewoon in productie moeten nemen. De auto ziet er productierijp genoeg voor uit.
2015: Nissan Gripz
Deze auto moet het nieuwe gezicht van Nissan vertegenwoordigen. Ondanks dat het overduidelijk een concept-auto is, is er wel degelijk rekening mee gehouden dat deze auto als B-segment crossover op de markt moet komen. Als een soort Nissan Micra, maar dan een sport-crossover daarvan.
2016: Infiniti QX30 Concept
Eigenlijk is deze auto een absoluut meesterwerk, net als de nieuwe Micra. Waarom? De ontwerpers hadden erg weinig vrijheid. Niet alleen de designtaal moet toegepast worden, maar de auto moest staan op een bestaand chassis. Waar de Micra eigenlijk gewoon een Renault Clio is, is de Infiniti QX30 een Mercedes-Benz GLA. Toch een hele prestatie dat ze dit er van hebben weten te maken.
2016: Nissan Blade Glider
Uiteraard moet de designafdeling houden met compleet nieuwe layouts en techniek. De Blade Glider is een kleine achterwielaangedreven sportauto met een elektromotor. De zitpositie is net als bij een McLaren F1: de bestuurder in het midden, met twee zitplaatsen er schuin achter.
2016: Nissan Navara EnGuard Concept (D23)
Deze auto is ontwikkeld voor mensen die veel van huis werken op plaatsen zonder stopcontact. Met bekende Nissan EV-techniek kan men werken, zonder de motor als aggregaat te hoeven gebruiken. Wat er verder bijzonder aan is: schiet mij maar lek.
2017: Infiniti Q60 Project Black S
De Infiniti Q60 is op zich een fraaie auto. Het enige nadeel is dat het misschien een iets te bescheiden ontwerp is. Prima voor de meesten, maar sommige mensen kunnen een beetje sportieve middenklasser wel waarderen. De Black S is een concept op basis van de Q60 om er een soort M4-concurrent van te maken.
Of je de ontwerpen mooi of lelijk vindt maakt niet uit. Sterker nog, laten we blij zijn dat Nissan in Europa een designstudio heeft alwaar interessante auto’s vandaan komen. Want liever een lelijke auto, dan een saaie auto. Tenzij het een Micra CC betreft. Yikes. En we moeten niet vergeten waar Nissan vandaan is gekomen. Niet al te lang geleden konden de ontwerpen worden gebruikt om ADHD’ers een beetje te kalmeren:
henk_he zegt
De nieuwe Micra is prima te pruimen. Doet je bijna vergeten dat de Juke ook een Nissan is.
papkar zegt
@henk_he: Toch vind ik de Juke wel te pruimen. Leuk en apart ding.
O plaat zegt
Is er iets dat je over de Juke kan zeggen dat nog niet gezegd is over de oorlog in Syrië?
henk_he zegt
@shiva: “ik zou er graag in willen rijden”
lekkerlinksrijden zegt
Of je hem mooi vindt of niet, maar de QQ is wel een verkooptopper wereldwijd. Dus dat hebben ze zeker goed gedaan
jonasautoliker zegt
Mijn vader heeft een Nissan Juke 1.6 Techna automaat gehad. Best een leuke auto. Had 190 PK en AWD
MaartenD zegt
Die Nissan concept 2020 is wel gaaf
banaan7 zegt
Infiniti’s zijn prachtig! Zag er laatst 1 rijden. Reed bijna een sloot in omdat ik hem met mijn hoofd bleef volgen. Jammer dat je ze niet zo vaak ziet!
kenner zegt
@banaan7: koop dan
banaan7 zegt
@kenner: met mijn 5.20 euro per uur supermarkt baantje ligt dat toch net buiten mijn bereik qua budget ;-)
Joost zegt
Ik vind de huidige QQ niet heel verkeerd, zeker niet vergeleken met de directe concurrenten.
De Z-lijn vind ik ook verre van verkeerd. En de GT-R natuurlijk.
Zelf nog een (U.S.-uitvoering) single cab pick-up truck gehad. Leuk ding!!
toyotaprius zegt
Ik mis de Nissan Laurel uit 1989!
Dizono zegt
Is de Terranaut niet juist de voorbode van de huidige Patrol?
pindakoning zegt
Het is idee van die Nissan Navarra vind ik eigenlijk helemaal niet gek, leuk ding!
kennone zegt
Wacht!! Waarom staat de Silvia S15 er niet tussen?? Of de R34 GTR???? Veel beter en mooier dan dat is het nooit meer geworden!
n0zem zegt
@kennone: het gaat hier om ontwerpen uit de designstudio te Londen. Daar zullen die wel niet getekend zijn, me dunkt.
kennone zegt
@n0zem: aah. Dat verklaart een hoop
Dutchdriftking zegt
370Z in het geel graag.
gerjan zegt
Mijn eerste levens jaren werd ik een Nissan Bleubird rond gereden. Toen kwam er begin jaren 90 de nissan primera. Een 2 liter diesel slx met autotelefoon. Naar bijna 6 jaar en 320.000 km deed mijn vader hem weg en kwam er een classic Mercedes c220 diesel. Weg was alle luxe. Veel fijne herinneringen aan overgehouden aan de Nissan primera. Met de caravan naar zuid Frankrijk naar Itallie en naar Oostenrijk hij bracht ons overal. 2 dagen rijden en niet eerder stoppen dan de tank leeg was. De thuis op gesmeerde broodjes uit de koelbox op eten op de grote parkeerplaatsen. Mooie tijd. Spelletjes doen in de auto. Naar Nederlandse vrachtwagenchauffeurs Zwaaien. Uitlaten tellen onder een auto. Auto met 4 uitlaten was Super snel! Wat was dat een mooie tijd!!!
rijnounsdoor zegt
@gerjan: Nostalgie kerel!
tenaci zegt
Ahh, de Bluebird! Door m’n oma steevast als Bloebberd uitgesproken. Daar stond mijn eerste autostoeltje in. Zo’n hard kuipje met op een paar plekjes wat kussentjes en oranje riemen met metalen gespen die op een hete zomerdag in je huid brandden. M’n pa ruilde de ene op de andere in. Niet stuk te krijgen. Tot m’n tiende ofzo op de achterbank gezeten. Ooit had hij een donkerblauwe, dan was het niet te harden in de zomer met de Kip erachter. Daarna alleen maar witte.
Kortom, wat zegt design als je nostalgie hebt?
spykerboy zegt
Beste ontwerpen en dan een juke noemen… dan weet je meteen dat ze niet helemaal 100 zijn daar bij nixxan xD
Edge zegt
Persoonlijk vind ik de Nissan IDx Freeflow en IDx Nismo erg gaaf, maar ik heb geen idee of die in Londen of Japan ontworpen zijn.
jack_abarth zegt
Maar waarom staat er nou een X-trail afgebeeld wanneer er helemaal niet over gesproken word? Over een X-trail wordt trouwens sowieso te weinig gesproken, lijkt mij toch wel een zeer prettige en ruime trekauto zonder gelijk zo’n lomp hok te zijn.
tenaci zegt
Waar is de Cube trouwens? Zo’n eigenwijs design hoort er gewoon tussen.