We gaan op deze conceptcar-ochtend vrolijk verder met het nieuwste kleintje van Nissan, die de naam Compact Sport Concept heeft meegekregen. Wat het moet voorstellen? Een soort Micra met hitpotentie, een stadsrakker met veel vermogen, een compacte Japanner met turbogeweld onder de motorkap. Dat idee.
De concept is dus gebaseerd op de Micra, maar dan een stuk lager (8 cm) en met een lengte van 3.4 meter geen uitdaging om in een parkeervak te manoeuvreren. Echt leuk wordt het pas onder de kap, daar ligt een vierpitter met een inhoud van 1.6-liter die wat hulp krijgt van een turbo. Het resultaat is 190 pk dat via een CVT-bak op je voorwielen komt te liggen.
De vormgeving en het interieur is volgens conceptmaatstaven lekker futuristisch en zit vol met tierelantijnen die het productiestadium toch niet halen. Over productieplannen gesproken: Nissan heeft nog niet aangegeven of ze ‘m in productie willen nemen. En mocht er toch ooit iets in de showrooms verschijnen dat hier op lijkt, dan zullen die showrooms niet in Europa staan.
nielsvanderweiden zegt
Haha, mooi die CVT*. Als Nissan de nuts heeft om dat ding echt te gaan maken, moeten ze hem wel ‘Marathon’ noemen!
(*ja ik zal de enige wel zijn)
floryn zegt
Waarom CVT eigenlijk? Mensen hebben toch een hekel aan dat gejank?
nielsvanderweiden zegt
@floryn: ik in ieder geval niet! Motor en bak zitten al in de Juke, maf eigenlijk dat de obligate schakelpeddels hier afwezig zijn. Niet dat je er wat aan hebt in een CVT natuurlijk…
dotternetta zegt
CVT rijdt geweldig! Mijn Burgman heeft een SECVT, waarmee ik kan schakelen, ik kan hem tot de toerenbegrenzer trekken, ik kan vol automatisch zuinig rijden en heel agressief/sportief met 1 druk op de knop. Als je genoeg vermogen hebt heb je helemaal geen last van gejank, dan blijft ie mooi laag in de toeren. En als je wilt, kun je hem natuurlijk lekker laten janken. Dit alles icm een kleine uitlaatmod geeft een heel mooi geluid :-)
dotternetta zegt
@dotternetta: en ik vind het een heel mooi design!
Esprit_de_Flandre zegt
@dotternetta: Burgman?
Lan_Evo zegt
190 pk in zo’n kleine auto moet wel heel fun zijn om in te rijden, alleen dan weer jammer van die CVT-bak. In een normale Micra snap ik het nog, maar hier hoort toch gewoon een handbak in of in ieder geval de keuze.
Esprit_de_Flandre zegt
Guitig dingetje. Zou niet mis staan naast een mini en consorten. Alleen zal conservatief Europa het weer niet willen hebben…
Olle zegt
Leuk dingetje.
Misschien heiligschennis, maar ik vindt het wel wat aston martin achtigs hebben.
In ieder geval beter als die lelijke micra van nu..
kets zegt
190 pk in zo’n klein autotje is niet nix. Laat maar komen
Hupke zegt
190pk in zo’n klein dingetje.
Tof maar dan moet het wel een fatsoenlijke ophanging hebben en een fatsoenlijk diff.
Anders heb je een ondersturend, moordlustig torquesteering hok.
Wel vreemd dat Nissan met zoiets op de proppen komt, is niet echt groen toch?
Osca zegt
Nissan moet de maxima hier uitbrengen ! dan hebben we weer een Sedan ipv die crossovers / micra / note gebeures :|
OT: 190PK in een micra ding.. doe mij die ma.
Esprit_de_Flandre zegt
@Osca: Dat is het terrein van Infiniti nu…
johanbelgium zegt
Ruik ik een tegenstander van de mini Roadster en coupé concept. laat een nieuwe trend beginnen ultra kleine coupé ’s . DOEN PLZ
norge zegt
Ik moest aan een kikker denken,maar best wel een geinig wagentje hoor.
norge zegt
@norge: Leuk design element trouwens met die losstaande “angeleyes” op de voor en achterkant.
Citrofiel zegt
Het is ze best aardig gelukt om het blije, oude-omaatjesdesign van de vijfdeurs om te buigen tot een sportieve vorm voor de driedeurs. Maar of het in Europa nut zou hebben hem te verkopen? Er is veel keuze in het sportieve-driedeurs-B-segment.
Atenza zegt
xilver zegt
@Atenza: Zware uitlaatpijpen voor zo’n karretje :D
Esprit_de_Flandre zegt
@Atenza: Achterbumper lijkt vreselijk massief. Verder wel leuk. Zet maar naast een Mini en DS3…
dotternetta zegt
wow!
winsnext zegt
Best geinig!