Nissan wil in 2010 hun eerste 100% elektrische auto op de markt brengen in Japan en California, om dan de wereld te veroveren vanaf 2012. Deze week presenteerden ze hun eerste prototype.
Het testexemplaar van de nog naamloze EV (Electric Vehicle) is gebaseerd op de Nissan Cube, maar Nissan zal de auto een kompleet nieuw exterieur meegeven. Het echte nieuws van de Nissan EV vinden we dus onder de motorkap, een kompleet nieuwe 80 kW motor die wordt aangedreven door een aantal lithium-ion batterijen die onder de vloer worden geherbergd.
Verder liet Nissan ook nog een Hybrid Electric Vehicle zien met twee nieuwe technologieën, een hybride systeem met achterwiel aandrijving en een hybride parallel-aandrijflijn. Nu we de dure termen hebben gehad, kunnen we melden wat dat dan doet…
Dat de hybride motor zijn kracht op de achterwielen los laat is leuk, en iets nieuws voor Nissan, maar natuurlijk niet zo bijster boeiend. De parallel-aandrijflijn is iets ingewikkelder, die gebruikt twee parallel op elkaar geplaatste koppelingen om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de pk-tjes en zo min mogelijk brandstof te verbruiken. De parallel-aandrijflijn biedt een betere reactie en trekt sneller op dan met de koppel-omvormers die nu gebruikt worden.
Ze hebben bij Nissan dus blijkbaar de knappe koppen bij elkaar gestoken en een betere koppeling ontwikkelt om het voordeel te niet te doen dankzij het eco-gaspedaal. Lekker handig jongens.
bmw zegt
wat een leelijk ding zeg
190d zegt
gespot in Antwerpen trouwens:
http://www.autofans.be/content/nissan-onthult-milieuvriendelijke-prototypes
rikkon zegt
@BMW Fout, Nissan Cube is mooi.
frank zegt
190d: dat is de normale Cube trouwens, niet de elektrische variant.
190d zegt
ahzo,excuses
vla zegt
Aerodynamica van een baksteen. Van alle merken moet Nissan toch weten hoe belangrijk een goeie stroomlijn is?
Th!nk Tank zegt
Ik vraag me echt af waarom dat de “cube”noemt…:shock:
Lego had ook gekunt trouwens
hamburger zegt
Rechthoekige voor- en achterlichten, zwarte spaakvelgjes, donkere kleur, kleine benzinemotor…
Dan pas vind ik hem cool.
Matt zegt
Heren, er staat dat het ding een ander exterieur krijgt. Dit is een mule.
sarda97 zegt
succes!
F430Rijder zegt
Wat erger ik mij kapot aan die mensen die niet half lezen en met van die nutteloze comments komen over het uiterlijk. LEZEN! Dit is een MULE!
DeSoto zegt
Gaan Sjors Boesj en z’n olieboeren dit projekt, samen met de waterstoflobby, ook om zeep helpen net als ze hebben gedaan met de EV1 van GM?
Stelletje geboefte! Ach, als wij maar geen 54 rijden, hè Koos Spee?
N!SS@N zegt
De Cube is gewoon een pracht bak. Kijk en 3-serie, 407 of S80 is dan misschien wel mooier, maar nou niet echt om te zeggen spectaculair. Een Cube koop je volgens mij niet omdat hij mooi is, maar omdat hij anders is…
En zoals ‘hamurger’ al zei, al je hem een beetje opfleurt kan het nog best een aardig wagentje voor het oog worden (met toepasselijke kleine benzinemotor of dan nu binnenkort electrisch)
Citrofiel zegt
“en zo min mogelijk brandstof te verbruiken. De parallel-aandrijflijn biedt een betere reactie en trekt sneller op dan met de koppel-omvormers die nu gebruikt worden.”
Zo min mogelijk brandstof gebruiken, en dan sneller optrekken? Beetje tegenstrijdig lijkt me… :?
lincoln zegt
hier is europa nog niet klaar voor ..
Jappen en Californies lopen 20 jaar voor op ons ..
dekster zegt
@N!SS@N
Mooi:
Anders:
six-trey zegt
De groene hippies zullen blij zijn hier mee
elektrische-auto-nederland zegt
Nice. Tegen die tijd dat het daar geïntroduceerd wordt zijn er in Nederland al andere merken dus als ze daarna pas hier komen zijn ze te laat