Een stapje onder de GT-R, maar ook bereikbaar voor de ‘gewone’ liefhebber en nog steeds aangedreven door een 3,5 liter V6. Inmiddels rijdt de opvolger (370Z) al even rond, maar toch is de 350Z een gewild object.
De Nissan 350Z in het kort
Na een stille periode op sportief gebied, met name in Europa, laat Nissan in 2003 de definitieve 350Z zien. Een auto in de geest van de 240Z en opvolger van de 300ZX, zoals ze zelf zeggen. Niet geheel toevallig treedt Nissan met deze auto naar buiten in hét jaar van Need for Speed: Underground (het computerspel) en 2 Fast 2 Furious (de film). Een spel en film volledig in het genre van deze auto: tuning.
Voorin de Nissan 350Z vinden we een 3,5 liter V6, goed voor 280 pk in de eerste modellen. Daarmee sprint de handgeschakelde Nissan in 5,9 seconden naar 100 km/u. In 2005 komt Nissan met een speciaal 300 pk sterk ’35th anniversary’ model en vanaf 2006 hebben alle 350Z’s dat vermogen. Een 313pk-versie volgt als afsluiter tussen 2007 en 2009.
Nissan produceert tussen 2003 en 2009 ruim 150.000 exemplaren. In Nederland rijden er ongeveer 700 rond. Het is een redelijk zeldzame verschijning, maar je komt de 350Z wel degelijk tegen.
Ondanks de Nissan 300ZX, zetten de Japanners juist de 240Z in ter promotie van de 350Z. Die klassieker toont de geest waarin de 350Z is gemaakt: rijplezier. Daarmee levert de coupé sterk in op praktische bruikbaarheid, zo is de bagageruimte beperkt tot 285 liter. Hoewel het praktijkverbruik dichtbij het opgegeven verbruik ligt, rij je nooit zuinig met een 350Z. Bij normaal rijden zit je zo aan een benodigde 12 liter euro ongelood op 100 km.
Gelukkig is er een 80 liter brandstoftank aanwezig om tijdens vakanties toch de nodige ‘lange halen’ te kunnen maken. Bovendien heeft de 350Z een achterbakje, geen plek voor extra passagiers, maar een prima ruimte om tassen op te stapelen.
De Nissans 350Z is er ook als cabrio. Qua karakter is deze ‘Roadster’ een hele andere auto dan de coupé, de dakloze versie komt echter niet altijd even lekker uit de verf. Verantwoordelijk hiervoor zijn een zachtere vering, een sponziger weggedrag en ongeveer 100 kg extra ballast. Als open rijden een must is, sla de cabrio dan absoluut niet over. Kies je de auto echter om te sturen en eventueel een circuit-dag, neem dan een coupé.
Als occasion
Veel fun, een bijzondere auto, onpraktisch maar toch groot genoeg. Hoe zit dat dan met Nissan 350Z occasions? Tussen de bouwjaren zitten, mede afhankelijk van kilometerstanden, kleine verschillen. Ten opzichte van de €50.000+ nieuwprijs zijn prijzen niet naar de bodem gedaald. De gemiddelde prijs voor één van de 50 Nederlandse Nissan 350Z occasions ligt op dit moment net boven de €17.000,-.
Hoge prijzen maken het extra belangrijk de staat van de auto goed te beoordelen. De beste Nissan 350Z zal uiteindelijk het goedkoopst zijn. Prijsverschillen tussen auto’s zijn te klein om grote reparaties te kunnen verantwoorden.
Verschillen tussen de bouwjaren zijn sowieso heel klein. Alle 350Z’s hebben een 3,5 liter V6 voorin. Alle (Nederlandse) exemplaren hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. Destijds waren er slechts een klein aantal extra’s op de auto te bestellen. De belangrijkste extra’s: parkeersensoren, navigatie en metallic lak. Vooral de metallic lak is er een om naar uit te kijken. Gelukkig is deze op de meeste Nissans 350Z aanwezig.
Dan blijft slechts het vermogen over om de keus voor een bepaalde auto te vergemakkelijken. Veel fora en enthousiastelingen noemen de 300pk modellen als leukste uitvoering. Net iets meer vermogen dan de 280 pk 350Z én levendiger in zijn loop dan de 313pk V6 in de laatste bouwjaren.
Van de genoemde 300pk Nissan 350Z bestaat tevens een ‘GT4’-uitvoering. Deze is vernoemd naar het computerspel. Daarbij heeft de 350Z GT4 echter de meest opvallende kleur van de 6 jaar productie aangemeten gekregen. Alle GT4’s zijn (volgepakt met opties) geleverd in een felgele metallic kleur. Meerprijzen van dit model zijn bescheiden, als je er één kan vinden.
Aandachtspunten
Kan er dan veel stuk aan een Nissan 350Z? Ondanks de sterke banden van het merk met Renault (sinds 1999) is het antwoord kort maar krachtig: nee. Hoewel de Japanse merken absoluut zwakke modellen in de line-up hebben is een 350Z gebouwd zoals je verwacht.
Zwakke plekken zitten er wel in de auto. Om te beginnen is de besturing niet soepel. Stap je in vanuit een modern overbekrachtigd stadsautootje, dan vallen in de Nissan direct het zware koppelen, schakelen en sturen op. Dit hoort zo. Vrees je hier niet de geplande lange afstanden mee te kunnen rijden, dan is een 350Z niet jouw auto. De Nissan 350Z is er eentje om niet al te subtiel door bochten te worstelen. Om ontspannen en in alle comfort te touren zijn andere auto’s bedacht.
Mensen die toch rustig en comfortabel touren met hún Nissan 350Z (lees: te langzaam), krijgen last van piepende remmen. Een puike set Brembo’s onderstreept waar deze auto’s eigenlijk voor gemaakt zijn. Deze remmen hebben hard rijden én remmen nodig voor een verder soepel en daadkrachtig functioneren.
Andere zwaktes komen in de 350Z bovendrijven als men heeft bespaard op onderhoud. De versnellingsbak kan wel eens verse olie gebruiken, uitlijning is zeer belangrijk om te controleren en de koppeling van de 350Z is een gevoelig slijtage-punt. Is hier allemaal niet op gelet dan zit je met een 350Z die in no-time banden kaalvreet, hardnekkig kraakt en tikt, slecht schakelt en bij steviger acceleraties door de koppeling heen trekt. Al deze punten zijn bij een inspectie en proefrit met de occasion van tevoren te controleren.
Zwaar schakelen en koppelen hoort bij de auto. Het koppelingspedaal mag zelfs een beetje kraken maar het aangrijpingspunt en de beweging moeten direct en lineair aanvoelen. Als versnellingsbakken echt geluid produceren of niet in de versnelling willen is er ook iets mis. Vooral als versnellingsbakolie nooit is vervangen kan het schakelen (te) zwaar gaan. Laat om dit aan te voelen wel de motor en versnellingsbak goed opwarmen.
Conclusie
Uitgekeken op de zoveelste BMW of Mercedes en geïnteresseerd in een leuke achterwielaandrijver? Overweeg dan zeker deze Nissan 350Z. Niet om zijn interieurafwerking (matig) en soms zelfs slechte kwaliteit van de lak. Kies een Nissan 350Z juist omdat je het ruwe wel kan waarderen. Een ongepolijste machine, waar je in moet werken. Toch ontbreekt het niet aan comfortabele opties zoals xenon verlichting, stoelverwarming, automatische airconditioning en een scala aan metertjes om motortemperatuur en oliedruk in de gaten te houden.
Mik op prijzen rond de €20.000,- en houd rekening met het brandstofverbruik. Met de 350Z kan je heel veel lol hebben, met een verbruik van 12 liter op 100 km is het plezier niet gratis. Dat maakt deze Nissan echter heel geschikt als tweede auto. Naast de 14% of 20% bijteller is een Nissan 350Z een uitstekende weekend-auto. Klik verder voor het gehele aanbod aan Nissan 350Z occasions.
C70_99 zegt
Super dit, ga zo door autoblog!
roemeen013 zegt
Need for Speed: Underground heb ik heel wat uurtjes aan gespendeerd. OT: Hele mooie auto dit, kijk er nog altijd naar als ik er een voorbij zie rijden!
adyton zegt
@roemeen013: Zie je jammer genoeg veel te weinig.
RazorHead zegt
Een maat heeft er zo eentje gehad. Zeker kijken of hij zijn onderhoud van 100.000km heeft gehad als je eentje op het oog hebt rond deze kilometerstand. hier moeten de bougies vervangen worden en de lambdasondes, zeker niet goedkoop omdat er platina in zit !
Donder zegt
@RazorHead:
Dat platina bougies niet goedkoop zijn, klopt inderdaad. Maar een setje van 6 iridium bougies is dan aan te bevelen en nog best voor een schappelijke prijs te krijgen op ebay uit de UK
gedwongenleaser zegt
Heb de 350 altijd mooier gevonden dan de 370, kon maar niet wennen aan die rare lampen. Zo in het grijs nog altijd een gave verschijning en lijkt me heerlijk sturen!
adyton zegt
@gedwongenleaser: De front van de 350z is gewoon een pareltje. Heel simpel en clean gelijnd. Slaagde de 370z minder in.
adyton zegt
Het front*
gedwongenleaser zegt
@adyton: klopt en dat geldt voor mij ook voor de achterkant! :)
adyton zegt
@gedwongenleaser: Ik vind die onderste streep lichten achteraan bij de 350z wat minder. Die waren er niet bij de 370z. En die mochten van mij best anders ingewerkt zijn. Enig minpuntje aan deze wagen voor mij. Maar langs de andere kant, als je ze wegdenkt of je vinger erover legt, heeft het plots veel weg van een Peugeot RCZ bedenk ik net :p
Simpson zegt
wat een lap tekst! Wat je eigenlijk bedoelt is “doen!” :)
Maar wel nuttig om te weten waar je op moet letten
sjaakk zegt
Ik zie dat er trouwens op marktplaats een nismo 350Z en een GT-4 te koop staan. Blijven zeer leuke auto’s. Ik vind hem wel mooier als een 370Z.
dimi zegt
Blijft nog altijd één van mijn grootste droomauto’s. Blijft een schitterende wagen! Ik hoop dat ik mij binnen een aantal jaar zo één kan aanschaffen.
Wel de eerste keer dat ik hoor van die slechte lak dus daar hecht ik niet veel geloof aan. En bij de extra’s vergeet je de optionele oranje binnenbekleding, dat blijft nog altijd een speciaal zicht.
Voor de rest een mooi geschreven tekst!
gerard1710 zegt
@dimi: Als ik je nu nog een keer zeg dat die lak slecht is, geloof je het dan wel?
j00rs zegt
Best een gave bak en staat toch wel op mijn verlanglijstje, samen met de S2000. De 3.5 V6 ken ik uit de Renault Espace, is een beest van een motor met zeer lekker geluid.
RubenPriest zegt
Hele gave bak. In mijn dorp rijd een mooie grijze die aan de buitenkant licht gestyled is maar onderhuids flink aan gesleuteld is. Altijd dat lekkere geknetter als die t gas loslaat. Prachtig! Maar ik vind een 350Z alleen gaaf als die een beetje aangepakt is, lees: velgen, uitlaten. Dus als ik zou shoppen in t genre dan toch maar een 335i occasion..
opabrutus zegt
Eindelijk eens een leuke auto bij het occasion-advies.
nickjdeg zegt
@opabrutus: helemaal mee eens
bramvandriel zegt
Goed artikel, maar een ding klopt toch echt niet. Ik heb een Nissan 350Z, maar heb het achterbankje nog nooit gevonden. Sterker nog, de handleiding vermeldt letterlijk het volgende, ergens in een hoofdstukje over ‘kinderzitjes’: “Kinderen zijn het veiligst op de achterbank. Deze auto heeft geen achterbank.” – Nissanhumor.
Verder: bij twijfel niet twijfelen. Dit is van alle betaalbare sportcoupe’s gewoon de allervetste! :-)
Alwood zegt
@bramvandriel: geen bankje maar bakje als ik mij niet vergis. Wel ruimte achter de voorstoelen toch? (cabrio natuurlijk uitgezonderd)
bramvandriel zegt
@Alwood: Ah – thanks. Te snel gelezen; staat er inderdaad goed.
@Autoblog: sorry… Review klopt prima!
Alwood zegt
@bramvandriel: nee er stond eerst bankje ;-) aangepast, dus bedankt voor de kritische blik..
T16 zegt
Kuch : Duitsland, keuze uit ruim 200 exemplaren. prijzen vanaf €7000,-.
antrekkelijke exemplaren rond de 12K.
http://suchen.mobile.de/auto/nissan-350z.html?scopeId=C&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&lang=de&makeModelVariant1.makeId=18700&makeModelVariant1.modelId=6&ambitCountry=
Kun je een hoop benzine van het prijsverschil kopen.
alcantara zegt
@T16: Kuch: rond de 12K zie ik alleen modellen rond 2005. Dat noem ik niet aantrekkelijk.
SimonMc zegt
@alcantara: Als de kilometer stand juist is, waarom niet?
alcantara zegt
@SimonMc: Omdat een stilstaande auto ook onderhevig is aan roestvorming, verwering, uitdrogen van rubbers etc. Persoonlijk zou ik voor een jonger exemplaar gaan.
bofkont zegt
@alcantara:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=233823590
Hier een prachtexemplaar voor een redelijke prijs.
adyton zegt
@bofkont: Met uitzondering van de velgen is ie perfect! En dat is snel aangepast.
bofkont zegt
@alcantara: Vind ik echt onzin, een goed onderhouden dealer exemplaar zal niets onder doen voor een nieuwere.
jrk68 zegt
@bofkont:
Yep, de staat van onderhoud en de kilometerstand zijn bij dit soort auto’s vele malen belangrijker dan het bouwjaar.
De prijzen zijn naar mijn idee heel redelijk en zullen (mits goed onderhouden) weinig meer zakken.
T16 zegt
@alcantara: Goed kijken: 8 stuks uit 2006 of jonger: http://suchen.mobile.de/auto/nissan-350z.html?useCase=MiniSearch&isSearchRequest=true&minPrice=11000&maxPrice=13001&minFirstRegistrationDate=2006-01-01&ambitCountry=&__lp=3&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=18700&makeModelVariant1.modelId=6&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&lang=de&frequence=DAILY
alcantara zegt
@T16: Of jonger, waar dan? Want bij alle 8 staat 2006. Goed lezen btw, want ik zei rond 2005 omdat ze allen uit ’04, ’05 en ’06 kwamen.
T16 zegt
@alcantara: Deze is uit 2008, motor is bij 50.000 km vernieuwd.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/nissan-350z-350-z-herzogsdorf/181308097.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=18700&makeModelVariant1.modelId=6&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=2006-01-01&minPrice=11000&maxPrice=13001&negativeFeatures=EXPORT
jrk68 zegt
@T16:
Na 50000km een nieuwe motor in een Nissan?
Dat doet mij het ergste vrezen voor de rest van het mechaniek, dat moet dan ook enorm mishandeld zijn.
Ik zou nog even verder kijken….
keesje1987 zegt
@alcantara: btw? Wat heeft dat te maken met goed lezen?
rubend zegt
@keesje1987: btw -> by the way.
In dit geval dus niet de btw belasting ;)
keesje1987 zegt
@rubend: Joh… :-) Maar het ging er even om dat de grootste taalnazi @alcantara die AB rijk is met rare afkortingen gaat smijten…
toyotafortuner zegt
Zou er zeker een willen! 350Z en 370Z’en zijn geweldige wagens!
reistje zegt
Eindelijk een occasion die ik echt top vind.
17.000 euro is toch nog best een bedrag, maar ja als je kijkt wat je nieuw haalt voor 17.000 euro is de keuze een stuk makkelijk.
Echt een geweldige auto enige minpuntje wat ik kan bedenken is eigenlijk dat hij wat zwaar is.
jrk68 zegt
@reistje:
Elke 8,5 km 1,8 euro aftikken aan benzine vind ik toch ook een klein minpuntje.
Verder een hele leuke auto die ik graag eens op zijn merites zou willen beoordelen.
dawwg zegt
@jrk68: Tja, als daily-drive is het niet echt leuk meer in de portomonnee, en kun je het wel betalen, dan wil je misschien wel weer meer luxe. Maar als weekend bak, blijft het toch een leuk monster. Afwerking, comfort en zware besturing maken dan veel minder uit. Het lekkere geluid en weggedrag maken dan een boel goed :)
norge zegt
Leuke auto, zou zelf liever voor een 240 Z gaan.
lemans96 zegt
‘Alle GT4′s zijn (volgepakt met opties) geleverd in een felgele metallic kleur.’
Bijna goed, ze waren ook in het zwart verkrijgbaar. ;-)
Overigens, om de torenhoge (2e hands) autoprijzen alhier nog even in het daglicht te zetten:
http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/nissan/350z?page=1
bofkont zegt
Zeer gave wagen :)
Maar in NL beginnen de prijzen al zo rond de 10k.
relatief weinig geld voor wat hij te bieden heeft.
ej20g zegt
Mocht ik ooit in het geld zwemmen, dan komt er zeker een 350Z van na 2006. Dat zal die ook zeker niet standaard blijven. De 350Z heeft bij mij echter nooit het gevoel op kunnen wekken dat Impreza’s, Supra’s en Skyline’s wel geven. Hetzelfde geldt voor Evo’s. Zowel de Evo’s als de 350Z zijn fantastisch maar vaak ook ondergewaardeerd (met name 350Z’s). Hier in de buurt rijdt een groene, ver van standaard maar klinkt echt fantastisch.
hoonigan247 zegt
@ej20g: toevallig in Enschede ?!?! ;D
ej20g zegt
@hoonigan247: nee, omgeving Nijmegen. Inclusief vrij grote spoiler, relatief grote uitlaten en aftermarket velgen en bodykit. Ook geen origineel geleverde kleur overigens.
fastandsmall zegt
@hoonigan247: Hooniguns from enschede de gekste!
Donder zegt
Inderdaad een erg leuke auto, waar ik jaren met plezier in heb gereden als daily-driver. Goed comfort als je iets rustiger aandoet, maar de auto vind het ook fijn om bij zn ballen gepakt te worden en dan is het echt leuk sturen.
Zware koppeling, stuur en versnellingsbak klopt inderdaad, maar alles went.
Op een gegeven moment toch maar weggedaan ivm hoge kosten (benzine) en het aankomende onderhoud.
Ik heb nog wel 2 minpuntjes die ik hier niet zie staan:
– De GT4 en 2006-versies (300pk-motoren) willen nog weleens last hebben van een hoger olieverbruik.
– Winterbanden icm extra velgen is een crime, of je moet de hoofdprijs willen betalen.
wantthegreen zegt
Doe mij maar de 300zx!
pagani86 zegt
Een hele mooie auto die heel hard kan. Toch heb ik wat meer met zijn concurrentie waar ik voor ga sparen… Dat is voor mij de Mazda RX8. Vergt meer werk in onderhoud en misschien verbruikt het wat meer… Maar toch unieker en meer ruimte.
Maar een mooi stuk om te lezen.
Misschien de volgende keer iets over de RX8??
burninrubber zegt
Staat zo een fel gele op de parkeerplaats hier. Zal wel een keer foto’s uploaden
chantal janzen zegt
Een erg mooie auto,hier in regio Rijnmond rijden er aardig wat rond.De 370 zie ik een stuk minder.Ook ben ik erg fan van de 300zx jaren 90
wesleyvandemerwe zegt
What about this one:
http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/nissan/350z/mint-nismo-350z-gt-in-white-must-see/1557335
Dit is toch wel een hele gave. Ik denk dat je rond de 12.000 euro kwijt bent als je deze laat importeren. Enige minpunt, stuur rechts, maarja daardoor is de auto wel nóg specialer.
subgtt zegt
De 350z kwam toch alleen voor in the fast and furious Tokyo drift?
JamesBond007 zegt
@subgtt: nee hij kwam ook in deel 2 voor tijdens die race met Paul walker in zijn Nissan Skyline. Die 350z crashte nadat hij van een brug sprong. Geel goud, bruin achtige kar was dat meen ik me te herinneren.
Leuk artikel AB!
Mairsil zegt
Niet verkeerd, maar eigenlijk wil ik gewoon een goeie 300ZX vinden voor een aangenaam bedrag. Helaas lijkt daar weinig kans op…
ej20g zegt
@Mairsil: dan zul je naar Japan moeten…
reggie-boy_rood zegt
Mooie auto !
mellie zegt
Handige bericht geving. ik heb deze namelijk ik overweging. het zit hem echter in de prijs