
De Nio EL8 is gigantisch en komt ook naar Nederland.
Hoeveel grote SUV’s willen we nog hebben? Nio doet er een vrolijke schep bovenop met de introductie van de nieuwe EL8. Een 5,09 meter lange elektrische auto met plaats voor zes inzittenden.
De EL8 is 2,19 meter breed en heeft een wielbasis van 3,07 meter. Een echte mastodont dus. Deze elektrische mammoet komt in twee uitvoeringen op de markt. Het verschil zit hem in de tweede zitrij. Uitvoering numero uno heeft een doorgang tussen de individuele stoelen. Uitvoering numero twee (Executive) beschikt over een slimme koelkast en een middenconsole tussen de stoelen. Altijd voor de Executive gaan dus. Heb je tenminste koude pils achterin. Bovendien beschikt dan de eerste en tweede zitrij overal stoelen met Massage-functie.

De vierwielaangedreven elektrische auto haalt 180 kW vermogen uit een magneet SiC-motor en 300 kW uit een inductiemotor. Het koppel bedraagt 850 Nm. De Nio sprint in 4,1 seconden naar 100 km/u wat echt wel rap is voor een 5 meter lange SUV. De batterij is 100 kWh groot en kan bij een wisselstation van Nio in een paar minuten vervangen worden voor een vol exemplaar. De WLTP-actieradius bedraagt 510 kilometer. Er is ook een voordeligere uitvoering met een 75 kWh verkrijgbaar.




Interieur
Er zijn in totaal vijf exterieuruitvoeringen en drie interieuruitvoeringen. Genoeg schermpjes aan boord van de Nio EL8. Er is een 16,3 inch HUD-systeem en in het midden tref je een 12,8 inch groot AMOLED-scherm aan. Daarnaast is er een 6,6 inch scherm voor de inzittenden achterin.




Marktlancering, prijs, concurrentie
Nio lanceert de EL8 in de Europese landen Denemarken, Duitsland, Nederland, Noorwegen en Zweden. In Nederland begint de Launch Edition bij 78.900 euro. Deze editie is vanaf 30 september 2024 verkrijgbaar in ons land. De Executive kost minimaal 83.900 euro.
- XPeng G9 – vanaf € 59.990
- Kia EV9 – vanaf € 67.995
- Hongqi E-HS9 – vanaf € 69.995
- Nio EL8 – vanaf € 78.900
- Mercedes EQS SUV – vanaf € 125.425
“Een 5,09 meter lange elektrische auto (…) 2,19 meter breed en (…) een wielbasis van 3,07 meter.”
Mind you, de doorsnee parkeerplaats in Nederland is 1,8 tot 2 meter breed en 5,5 meter lang: https://ocw.tudelft.nl/course-readings/parkeren/
Je bent bij de populisten in de leer geweest: trek ergens een getal vandaan en beweer dat het wat anders is dan het is? In het zelfde artikel staat “Voor haaksparkeren zijn parkeervakken van 2,4 a 2,5 m breed nodig. Naast ruimte voor de auto zelf van doorgaans 1.80m is er ruimte nodig voor het in- en uitstappen.”
Dat maakt die NIO nog altijd onhandig breed maar zo krap als jij de parkeervakken voordoet zijn ze niet.
De meeste auto’s zijn met spiegels breder dan 2 meter..
Is de prijs met of zonder accu?
Ja natuurlijk, nog zo’n groot monster. Daar zaten we nou echt met z’n allen op te wachten…
Maar er is hoop: we krijgen binnenkort een kabinet dat vindt dat ons land te vol wordt, dus lijkt het me logisch dat die dan ook eens wat gaan doen aan ons steeds corpulenter wordende wagenpark. :)
Ben je al helemaal kapot gemaakt door de politiek? Het is toch fijn om een beetje ruimte te hebben als Nederlander… we zijn zon beetje het langste volk ter wereld. Iedereen lijkt het wel normaal te vinden dat de Nederlandse familieauto de Toyota Aygo is
De Nederlandse familie-auto is geen Aygo, maar een Hyundai Kona, of een Skoda Octavia. En daar past iemand 2 meter ook prima in, daar heb je geen olifant voor nodig.
@potver7 Komt ook doordat de Nederlandse bevolking steeds corpulenter wordt, daar hebben ze die ruimte voor nodig ;-)
Waar blijven de reguliere EV stationcars?
En dan niet zo’n dure, decadente raket als dit. Alleen VW heeft wat dat betreft wat?
Het moet een keer klaar zijn met die onpraktische suv cross-over schuine daklijn dingen. Niet gek dat Jan Modaal terughoudend is met het kopen van een nieuwe EV.
Astra en 308 zijn toch ook in station EV verkrijgbaar?
Die zijn beide zo ondermaats qua EV-techniek in combinatie met hun prijs dat niemand die een EV zoekt, die twee modellen overweegt.
Geen enkele EV wordt gekocht, allemaal leasebakkies, op wat gepensioneerden met hun Kona of Xc40 na.
Breedte van 219 cm klopt niet. Een RAM TRX is 224 cm breed, en brave NIO gezins SUV zal rond de 200 cm breed zitten.
Zal wel weer een met of zonder spiegels verhaal zijn.
Begrijp de overmatige aandacht voor de Chinese merken niet. Verkopen zijn buitengewoon teleurstellend voor Nio, Byd, Zeekr, Aiways etc etc. De media aandacht doet bijna lijken dat de Chinezen in Nederland marktleiders zijn…..te absurd voor woorden.
En Tesla dan? Die krijgen ongeveer net zoveel aandacht als alle andere merken bij elkaar. Zelfs een nieuwe lakkleur is Breaking News hier op AB.
Jammer geen 7 zitter.
Hoeveel van die accu-wisselstations zijn er in NL? Even los van de issues rondom service en spareparts bij die chinese merken…
Volvo EX90 met horizontale achterlichten en flinke korting …..