De Nio EL8 is gigantisch en komt ook naar Nederland.
Hoeveel grote SUV’s willen we nog hebben? Nio doet er een vrolijke schep bovenop met de introductie van de nieuwe EL8. Een 5,09 meter lange elektrische auto met plaats voor zes inzittenden.
De EL8 is 2,19 meter breed en heeft een wielbasis van 3,07 meter. Een echte mastodont dus. Deze elektrische mammoet komt in twee uitvoeringen op de markt. Het verschil zit hem in de tweede zitrij. Uitvoering numero uno heeft een doorgang tussen de individuele stoelen. Uitvoering numero twee (Executive) beschikt over een slimme koelkast en een middenconsole tussen de stoelen. Altijd voor de Executive gaan dus. Heb je tenminste koude pils achterin. Bovendien beschikt dan de eerste en tweede zitrij overal stoelen met Massage-functie.
De vierwielaangedreven elektrische auto haalt 180 kW vermogen uit een magneet SiC-motor en 300 kW uit een inductiemotor. Het koppel bedraagt 850 Nm. De Nio sprint in 4,1 seconden naar 100 km/u wat echt wel rap is voor een 5 meter lange SUV. De batterij is 100 kWh groot en kan bij een wisselstation van Nio in een paar minuten vervangen worden voor een vol exemplaar. De WLTP-actieradius bedraagt 510 kilometer. Er is ook een voordeligere uitvoering met een 75 kWh verkrijgbaar.
Interieur
Er zijn in totaal vijf exterieuruitvoeringen en drie interieuruitvoeringen. Genoeg schermpjes aan boord van de Nio EL8. Er is een 16,3 inch HUD-systeem en in het midden tref je een 12,8 inch groot AMOLED-scherm aan. Daarnaast is er een 6,6 inch scherm voor de inzittenden achterin.
Marktlancering, prijs, concurrentie
Nio lanceert de EL8 in de Europese landen Denemarken, Duitsland, Nederland, Noorwegen en Zweden. In Nederland begint de Launch Edition bij 78.900 euro. Deze editie is vanaf 30 september 2024 verkrijgbaar in ons land. De Executive kost minimaal 83.900 euro.
- XPeng G9 – vanaf € 59.990
- Kia EV9 – vanaf € 67.995
- Hongqi E-HS9 – vanaf € 69.995
- Nio EL8 – vanaf € 78.900
- Mercedes EQS SUV – vanaf € 125.425
Robert zegt
“Een 5,09 meter lange elektrische auto (…) 2,19 meter breed en (…) een wielbasis van 3,07 meter.”
Mind you, de doorsnee parkeerplaats in Nederland is 1,8 tot 2 meter breed en 5,5 meter lang: https://ocw.tudelft.nl/course-readings/parkeren/
mashell zegt
Je bent bij de populisten in de leer geweest: trek ergens een getal vandaan en beweer dat het wat anders is dan het is? In het zelfde artikel staat “Voor haaksparkeren zijn parkeervakken van 2,4 a 2,5 m breed nodig. Naast ruimte voor de auto zelf van doorgaans 1.80m is er ruimte nodig voor het in- en uitstappen.”
Dat maakt die NIO nog altijd onhandig breed maar zo krap als jij de parkeervakken voordoet zijn ze niet.
Flutterbear zegt
De meeste auto’s zijn met spiegels breder dan 2 meter..
lekkerlinksrijden zegt
Is de prijs met of zonder accu?
potver7 zegt
Ja natuurlijk, nog zo’n groot monster. Daar zaten we nou echt met z’n allen op te wachten…
Maar er is hoop: we krijgen binnenkort een kabinet dat vindt dat ons land te vol wordt, dus lijkt het me logisch dat die dan ook eens wat gaan doen aan ons steeds corpulenter wordende wagenpark. :)
dutchneon zegt
Ben je al helemaal kapot gemaakt door de politiek? Het is toch fijn om een beetje ruimte te hebben als Nederlander… we zijn zon beetje het langste volk ter wereld. Iedereen lijkt het wel normaal te vinden dat de Nederlandse familieauto de Toyota Aygo is
potver7 zegt
De Nederlandse familie-auto is geen Aygo, maar een Hyundai Kona, of een Skoda Octavia. En daar past iemand 2 meter ook prima in, daar heb je geen olifant voor nodig.
rollingstoned zegt
@potver7 Komt ook doordat de Nederlandse bevolking steeds corpulenter wordt, daar hebben ze die ruimte voor nodig ;-)
Towel986 zegt
Waar blijven de reguliere EV stationcars?
En dan niet zo’n dure, decadente raket als dit. Alleen VW heeft wat dat betreft wat?
Het moet een keer klaar zijn met die onpraktische suv cross-over schuine daklijn dingen. Niet gek dat Jan Modaal terughoudend is met het kopen van een nieuwe EV.
lekkerlinksrijden zegt
Astra en 308 zijn toch ook in station EV verkrijgbaar?
Pordon zegt
Die zijn beide zo ondermaats qua EV-techniek in combinatie met hun prijs dat niemand die een EV zoekt, die twee modellen overweegt.
cdlop01 zegt
Geen enkele EV wordt gekocht, allemaal leasebakkies, op wat gepensioneerden met hun Kona of Xc40 na.
William zegt
Breedte van 219 cm klopt niet. Een RAM TRX is 224 cm breed, en brave NIO gezins SUV zal rond de 200 cm breed zitten.
mashell zegt
Zal wel weer een met of zonder spiegels verhaal zijn.
cdlop01 zegt
Begrijp de overmatige aandacht voor de Chinese merken niet. Verkopen zijn buitengewoon teleurstellend voor Nio, Byd, Zeekr, Aiways etc etc. De media aandacht doet bijna lijken dat de Chinezen in Nederland marktleiders zijn…..te absurd voor woorden.
potver7 zegt
En Tesla dan? Die krijgen ongeveer net zoveel aandacht als alle andere merken bij elkaar. Zelfs een nieuwe lakkleur is Breaking News hier op AB.
Flutterbear zegt
Jammer geen 7 zitter.
tommycooker zegt
Hoeveel van die accu-wisselstations zijn er in NL? Even los van de issues rondom service en spareparts bij die chinese merken…
Marco Pachen zegt
Volvo EX90 met horizontale achterlichten en flinke korting …..