Mercedes en BMW kunnen hun borst nat maken, of niet?
Anders dan bij andere grote autoconcerns hoef je geen driejarige opleiding te hebben gevolgd om de namenstructuur van Nio te begrijpen. De EL’s staan hoog op de pootjes en de ET’s staan wat dichterbij de grond. Hoe hoger het getal, hoe groter de auto. Ken je de getallen, dan begrijp je dat de nieuwe ET9 bovenaan het sedansegment van Nio komt te staan. Met dit slagschip hoopt Nio vermogende autobezitters weg te lokken bij BMW en Mercedes.
Daar heeft het Chinese merk veel werk voor verzet. Er is volgens Nio 6,9 miljard euro geïnvesteerd en bijna 1.100 patentaanvragen gedaan om de ET9 te ontwikkelen. Uiteraard zullen wat euro’s en patenten ook in andere modellen worden gebruikt, maar de ET9 krijgt dus de primeurs.
Nieuwe Nio-techniek in de ET9
Nio heeft gewerkt aan een eigen steer-by-wire-systeem, achterwielbesturing en een actieve ophanging. Bij de hydraulische ophanging beweegt de schokdemper mee. Putdeksels zullen ongetwijfeld onmerkbaar worden. Verder is er nog meer onderhuidse techniek die erg indrukwekkend is.
Waar we gewend zijn aan 400 of 800 volt architectuur krijgt de Nio ET9 een basis met 925 volt op- en ontladen. Daardoor zou het mogelijk zijn om met 600 kW op te laden. Beetje jammer dat er hier nog geen opladers zijn die dat vermogen aankunnen, maar wie weet is dat wel het geval wanneer de ET9 hier is. Daarover later meer.
De sterke architectuur zorgt ook voor veel power. Het slagschip krijgt twee elektromotoren (zoals bij zovelen EV’s eentje per as) die samen zorgen voor ruim 700 pk. Daar kunnen de EQS en i7 niet aan tippen. Binnen 650 kilometer (let wel, dit is gemeten via de Chinese meetmethode. We wachten nog op de WLTP-cijfers) kun je de 100-kWh accu leegtrekken. Dat gaat nog sneller wanneer je het sprintje van 0 naar 100 km/u probeert te halen in 4,3 seconden.
De ET9 is luxe
Om een echte rivaal te zijn van de S-klasse en 7-serie moet de Nio natuurlijk ook aan hoge luxe-eisen voldoen. Om te beginnen is de Nio met een lengte van 5,33 meter langer dan de EQS, maar niet dan de BMW. Wel zijn er vier luxe stoelen met ieder massagefuncties.
Daarnaast is er tussen de twee achterste stoelen een koelkastje, kluis, tafeltje en twee 14,5-inch schermen. Is dat te klein? Zet dan een VR-bril op een speel met de PanoCinema. Het geluid voor bij de film komt uit 35 speakers. Dat moet genoeg zijn.
De ET9 komt naar hier, ooit
Ergens in 2025 worden de eerste 999 Nio ET9’s de Chinese wegen op gestuurd. Een jaar later mogen ook wij Europeanen de luxe ET9 kopen. Wat je dan gaat betalen, is natuurlijk nog niet bekend. In China kost de luxe sedan omgerekend ongeveer € 86.000. Dan moet je er wel nog een accu bij lenen. Koop je auto compleet met batterij, dan betaal je er minimaal € 100.000.
Het is natuurlijk de vraag of Nio zulke prijzen kan hanteren in Nederland. De i7 kost hier minimaal € 122.466 en de EQS gaat voor tenminste € 98.200. We zijn benieuwd waar de ET9 wordt geplaatst. Zouden kopers een EV van een bekend merk laten staan zodat ze kunnen batterij wisselen met een wat braver ontworpen auto?
PunicaOase zegt
Kan me niet voorstellen dat er een directeur is die zich liever laat verplaatsen in een Nio dan een Mercedes of BMW.. Zeker niet met het huidige sentiment richting Chinese auto’s..
PunicaOase zegt
Wat niet wegneemt dat dit in China een heel ander verhaal zal zijn en juist daar Mercedes en BMW moeten vrezen voor hun verkopen door auto’s als deze..
Lambrusco zegt
Gezien het aantal Chinese auto’s wat ik inmiddels op de weg zie denk ik dat het huidige sentiment jegens de Chinese auto’s zich hier alleen op AB bevindt..
PunicaOase zegt
Huh, is bijna niks? Ze worden hier amper verkocht blijkt weer uit elk nieuwsbericht en de cijfers?!
Robert zegt
Ik vind het een gaaf ontwerp. Jammer alleen dat de prijzen van dit soort EV’s voor Jan-met-de-pet niet zijn weggelegd; er staat bij mij in de buurt een Nio ET7 en da’s best een fraaie sedan. Maar ook die begint ergens bij 85 mille…
Het systeem van accu’s wisselen i.p.v. opladen zou m.i. zeker interessant zijn als je niet eerst kilometers hoeft om te rijden voor zo’n swap. Ik begrijp ook niet goed waarom bijvoorbeeld een paar grote autofabrikanten dit omarmen en er bij gaan samenwerken.
Fernando zegt
De Chinezen gingen de Europese auto-industrie kapot concurreren met betere en vóóral véél goedkopere EV´s.
Begin toch te denken dat ze bij het kopiëren van de Japanse rekenwonders een of enkele foutjes hebben gemaakt.
Als deze Chinese blub even duur is dan de i7 dan kunnen ze beter de moeite sparen om ze naar Europa te brengen.
Is niets en word niets. Ze hebben niet naar de geschiedenis van Lexus gekeken. Een technisch veel betere auto dan de Mercedes maar geen succes in de EU.
cdlop01 zegt
De CCP, communistische partij van China, subsidieert de eigen auto industrie met honderden miljarden. De Chinezen verkopen hun auto’s, of beter dumpen hun auto’s, in China tegen kostprijs. Voor ingevoerde premium auto’s uit Duitsland geldt een importtarief van 100% en voor premium buitenlandse modellen geproduceerd in China nog steeds een hoog tarief van tientallen procenten…… . De Chinezen kopen nu massaal eigen merken, een Byd Han kost vanaf zo’n 17.000 usd….. .
Buiten China, met name in Europa, zijn de verkopen, met uitzondering van MG en Volvo, desastreus. Verschepen van tienduizenden auto’s is iets anders dan verkopen….. . Byd, Nio, Aiways, Zeekr etc etc, zeer matige verkopen/lease….. .
Je Euforie over China is om tweede reden misplaatst, het is een dictatuur waar mensenrechten met voeten getreden worden, supporter met geld, wapens van Ruslands oorlog en geen vrijheid van meningsuiting…. .
Weet wat je zegt!
verdebosco zegt
Leuk voor nieuwbouw-bewoners. Die laten hun gevoel achter in de folder en gaan voor ‘fast food’ en ‘all you can eat’. Soms smaakt het in het begin, meestal hoef je daarna heel lang niet meer.