Da’s wel lef hebben, in een tijd waarin alles elektrisch moet gewoon met een V16 op de proppen komen.
Auto’s met een 16-cilinder onder de kap zijn er niet zoveel. Sterker, op het moment is er maar eentje in productie, de machtige Bugatti Chiron. Is ook niet zo raar eigenlijk, in een tijd waarin alles elektrisch moet, is zo’n motor natuurlijk een beetje een no-go.
Althans, dat zou je denken. Een roemrucht merk dat ‘furore’ maakte met de V16 gaat volgens de geruchten namelijk een comeback te maken. Cizeta. Je weet wel, van de machtige Cizeta V16T uit de jaren ’90, niet te verwarren met Izetta
Er zijn niet veel Cizeta’s met V16 gebouwd
Mocht deze naam nou niet direct een belletje doen rinkelen, dan willen wij best je geheugen even opfrissen. Doen we helemaal niet moeilijk over. De Cizeta V16 T was een Italiaans project van een aantal oud-medewerkers van Lamborghini en – de naam zegt het al- voorzien van een V16.
De ontwerper was niemand minder dan Marcello Ghandini, een naam die je wellicht in verband brengt met wat ontwerpen van Lamborghini. Als je goed kijkt, zie je dat deze V16T ook best wat gelijkenissen heeft met de Lambirghini Diablo. Dat klopt.
Sterker nog, de vorm van de V16T is een van de eerste designs voor de Diablo, getekend toen Gandini nog bij Lamborghini werkte. Het design van de Diablo veranderde toen Chrysler in 1987 het merk voor een groot deel in aandelen overnam. Gandini was not amused. In de Cizeta V16T vond ij een project om de oer-Diablo te verwezenlijken in de vorm van de V16T.
Gandini moet er even zijn plasje overheen doen
De nieuwe eigenaar van het merk is de Italiaan Antonio Mandelli. Die zegt dat hij al een bankgarantie van 40 miljoen euro heeft losgepeuterd bij de Deutsche Bank en dat het eerste prototype van de nieuwe V16 zijn eerste 50 kilometer al heeft gereden.
Volgens bronnen zou Mandelli alleen nog wachten op de goedkeuring van Marcello Gandini. Als die heeft gezegd met het project akkoord te gaan, wordt de comeback van de Cizeta V16 officieel wereldkundig gemaakt.
Deze Cizeta krijgt weer een V16
Al met al een behoorlijk dapper plan. Wellicht ook oerstom, maar dat zien we later wel. Want in een tijd dat alles elektrisch moet met een V16 komen, getuigt vooral van heel veel lef. Zoals de legendarische Bear Grills ooit al zei’ there’s a fine line between bravery and stupidity’.
Verder is het enige dat we nu zeker weten dat de nieuwe Cizeta opnieuw een V16 onder de kap krijgt. Een gemoderniseerde versie van het oude blok, zou het moeten worden. Over prijzen, levertijden, topsnelheden en andere nuttige dingen kunnen we je nu nog niks vertellen.
Maar het feit dat er iemand opnieuw een V16 op de markt wil brengen is voor nu al leuk genoeg. Toch?
Via Carsales.com.au
heckblende zegt
Bear Grills zei ook ooit: “Better drink my own piss”
Laat maar komen die V16
basman147 zegt
Uit de tekst zou je kunnen halen dat Marcello Gandini in loondienst van Lamborghini was toen hij de Diablo tekende, maar dat is bij mijn weten nooit het geval geweest. Op dat moment was hij een freelancer die zijn ontwerp aan Cizeta heeft verkocht nadat Chrysler zich er te veel mee had bemoeid naar zijn zin.
50mchljn zegt
Wickets !
roadster zegt
Het eerste autotijdschrift dat ik ooit kocht, had een Cizeta op de cover. Altijd een gave auto gevonden.
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig!
rwdftw zegt
BMW heeft het geprobeerd. Er is ruimte voor een V16 onder de kap van een Rolls Royce Phantom. Er is zelfs mee getest. Alleen de clientèle vonden het wat teveel, zo’n 9 liter V16 met 600 PK.
Er is er dus maar eentje van, en dat hebben we te danken aan petrolhead Rowan Atkinson. Voor de film Johnny English Reborn werd één V16 uit het magazijn getrokken en in een Phantom gelepeld.
Een andere poging werd aan de andere kant van de plas gedaan, waar Cadillac de Sixteen als prototype presenteerde. Maar ook dat werd het niet.
Richmond zegt
@rwdftw: hoezo teveel? Je merkt het toch niet onder het rijden?
sabrerator zegt
@benja01:
Raar genoeg bleek de V16 iets meer “aanwezig” dan de V12.
Heeft net een andere loopcultuur en dat was het nét niet. Vond BMW.
Daarbij kon BMW, die net een beetje aan een groen imago ging werken, een V12 in een Rolls nog net rechtvaardigen, maar een V16 was iets teveel van het goede. Dus is het een V12 gebleven. Met twee turbo’s. De V16 was natuurlijk ademend.
Overigens waren er best klanten die een V16 wilden, maar die hadden pech. In het exemplaar van mr. English was een van de drie gebouwde blokken gelegd. Ding is helaas niet straatlegaal.
rwdftw zegt
@benja01 Er zijn meer onzekerheden dan zekerheden. Het is een V16, 9 liter groot, geen turbo’s. Er zijn er 3 of 4 van en meer is er niet bekend. Twee van de 4 blokken zijn ergens in geschroefd. De 100EX en deze Phantom.
Rowan Atkinson (Top Gear Seizoen 17 aflevering 4) omschrijft het als volgt : “unbelievable power and torque.”. En dat voor iemand met (oa) een McLaren F1 in zijn garage.
De rest is iets wat BMW het liefst onder het tapijt had geveegd. De Phantom zou wel/niet ontworpen zijn om deze V16 te hebben, er wordt geen antwoord gegeven op welk technisch gegeven dan ook. Het punt is dat men zich bewust werd van het milieu en deze motor om die reden gewoon niet meer acceptabel is.
Wat loopcultuur betreft is er niets wat aan een 6 of 12 cilinder kan tippen. De reden is dat 6 en 12 cilinders geen trillingen kennen, ook geen harmonische.
rrk147 zegt
@rwdftw: en in de jaren 80 is het ook al door BMW geprobeerd , stond onlangs een stukje over op Autoweek.
flyerbunch zegt
De Diablo is er naar mijn mening toch beter uitgekomen.. een V16 die vooral voor mensen in het Midden Oosten interessant zal zijn misschien?
nofxke zegt
Isetta dus ipv Izetta ?
Darahan zegt
Deze Cizeta V16T heeft dus een blok V16 blok wat is gecreeerd door 2 Lamborghini V8 uit de Urracco/Shilouette/Jalpa samen te voegen tot 1 blok, waarbij het vermogen tussen de twee V8en wordt uit getapt met een haakse overbrenging. Ook wordt deze motor al niet meer sinds de jaren 80 doorontwikkeld, dus succes met dit door de milieuwetgeving te krijgen.