Een schizofrene strijd.
“I’ll sue you!” Het is misschien wel de meest treffende en bekende kreet uit de Verenigde Staten. Of de claims nu ergens op gebaseerd zijn, maakt simpelweg niet uit. Als er ook maar de kleinste overeenkomst te herkennen is, dan mag David enkele duiten uit de zak van Goliath proberen te vissen. Onder het mom van hoge bomen vangen veel wind, besluit Nikola Motor Co. de eindeloze stroom aan problemen van Tesla nog maar iets verder te vergroten.
Je hoeft geen geschiedenis fanaticus te zijn om te beseffen dat Nikola Motor vanaf het eerste moment al meelift met het succes van Tesla. Althans, als we ervan uitgaan dat het bedrijf haar naam heeft gebaseerd op de voornaam van Tesla. Desondanks zijn ze absoluut niet verkeerd bezig. De Amerikanen onthulden eind 2016 de Nikola One, een gigantische vrachtauto op waterstof. De Nikola One is echter ook direct de aanleiding van dit probleem.
Nikola Motor heeft dit jaar tussen februari en april zes verschillende patenten toegewezen gekregen. Het ging hier o.a. om de voorruit, de deuren en de bumpers. Volgens het bedrijf zijn de zes patenten stuk voor stuk door Tesla overgenomen in de Semi. Het gelijksoortige ontwerp zou kopers overigens ook in verwarring hebben gebracht, waardoor ze in plaats van een Nikola One per ongeluk een Tesla Semi op de kop hebben getikt. Right…
Als schadevergoeding eist Nikola Motor een bedrag dat ergens in de regionen van 2 miljard dollar ligt. Nattevingerwerk, natuurlijk, maar het geeft ze wel weer een beetje aandacht.
Tegenover Reuters heeft een woordvoerder van Tesla laten weten dat het een ouderwetse trollcase is.
“It’s patently obvious there is no merit to this lawsuit”
harrie zegt
Een vorm kan je niet patenteren, je kan er wel modelbescherming op aan vragen.
Als ik die twee vergelijk geef ik Nikola weinig kans.
Design_Driven zegt
@harrie: Had je reactie niet gezien, maar precies dat dus. Schrijven heeft de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Design_Driven zegt
@sketcher: *Schrijver
citroenvisa zegt
@harrie: Apple klaagde ooit Samsung aan vanwege de afgeronde hoeken van hun S1. Als je ooit een Sony smartphone hebt gehad weet je hoe fijn afgeronde hoeken zijn…
schoen85 zegt
Een claim van 2 miljard? Moet kunnen, we maken 100 miljoen per maand winst. Ooh wacht, die 100 miljoen is geen winst, maar verlies!
mashell zegt
Gratis tip voor Nikola: zet kleinere wielen onder je truck, noem het een locomotief en je hebt goud in handen.
spykerboy zegt
Mag hopen dat het ze lukt en tesla kapot maakt, zijn we daar ook weer vanaf
flutterby zegt
@spykerboy: volgens mij zegt jou reactie meer over jou als over Tesla…
bitd zegt
@spykerboy: ik hoop het echt, niet voor specifiek Tesla, maar wel voor alle bedrijven die geen intrinsieke waarde creëren en met “helikopter geld” gefinancierd worden. Soort staatssteun. Net als dat gekke ruimte project en boring company, ga lekker in je schuur hobbyen.
fanboy zegt
@bitd: Geen intrinsieke waarde creeren?
Misschien dat de boring company niks wordt, maar Tesla en Space X geen waarde? Het zijn geen luchtballonnetjes, ze lopen voorop qua techniek. Space X heeft geavanceerdere rakketten waarmee ze ruimtevaart goedkoper maken. Maar goed joh, stelt niks voor, pfff
bitd zegt
@fanboy: we gaan het zien, space x wordt sowieso niets, tenzij je een enkeltje Mars wilt. Tesla zal zich tussen de grote jongens moeten bewijzen en intrinsieke waarde creëren, maw geld verdienen. Ik zie Tesla meer als een marketing machine en dat doet Musk onwijs goed, krijg je Fanboys van ?.
thierryvth zegt
@bitd: de tesla staatssteun is binnen 7 jaar terug betaald met rente terwijl het 10 jaar liep. Tsja en als je niet onder de indruk was van die 2 raketten die simultaan landen wat moeten we dan nog met je behalve jouw cv is onder de loep nemen
bitd zegt
@thierryvth: haha terugbetaald… je bedoelt her-gefinancierd, Tesla maakt geen winst, dus ook geen opbrengsten om iets terug te betalen, kan enkel lenen of door aandeeluitgifte. De enige die daar tot nu toe wat aan heeft gehad is Musk zelf.
Wat betreft die raket; je vergeet dat de grootste en belangrijkste raket gewoon vol ten aarde stortte, dus test mislukt in mijn ogen. En wat dan nog, wat heb je eraan? Een aandrijfraket kan je ook recyclen zonder een moeilijke landing, de risico’s van hergebruik zijn sowieso groot door falen hardware.
juniorclk zegt
@spykerboy: loop steaks maar over de weg als er een tesla aan komt die autopilot rijd, als die je raakt kun je vette schadevergoeding krijgen, en anders, zijn we daar ook weer vanaf
2wheeler zegt
@spykerboy: daar is onze digitale dorpsgek weer! Ik pak straks even je krijtjes en blokken hoor, Spijker.
Design_Driven zegt
Patenten op een vorm kan niet, dat is een ‘design bescherming’je kunt dan de vorm of configuratie registreren. Die zijn veel moeilijker te verdedigen dan een echt patent. Het feit dat Tesla er een andere radius in de hoek heeft kan al voldoende zijn. Ook is de Tesla geïntroduceerd voor dat de design bescherming toegewezen werd, ook dat kan in het voordeel van Tesla werken.
Ik zou me als Tesla nog niet te druk maken eerlijke gezegd.
Ik heb zelf zowel patenten als design registraties op mijn naam staan.
vroaaar zegt
@sketcher: de ingangsdatum van een patent of octrooi is de datum van aanvraag, niet de datum van toekenning. Daarom zie je vaak op nieuwe producten “patent pending” staan. Zodra de aanvraag is gedaan kun je het dus op de markt brengen en kun je (weliswaar pas na toekenning) copycats aanklagen.
Design_Driven zegt
@vroaaar: In rechtszaken wordt het moment van toekenning het echter wel vaak mee gewogen, niet alleen het moment van aanvragen.
vroaaar zegt
@sketcher: dat lijkt me onlogisch want dan ben je dus afhankelijk van de snelheid van afhandeling door het octrooibureau en kun je in de tussentijd niets naar buiten brengen (en geld verdienen met je vinding).
scooper zegt
@sketcher: mijn bedrijf heeft meer dan 30 patenten van onze technologie en alle rechtzaken sof mediations welke wij hebben gehad werd enkel datum van indiening beoordeeld, dat is ten alle tijden leidend. Heb nog nooit meegemaakt dat datum van toekenning werd meegenomen in beslissingen. Er zitten vaak maanden tussen toekenningen van twee patent offices.
sanderp zegt
Dan mag audi dat bedrijf ook aanklagen; die koplampen komen regelrecht uit een R8
stradale888 zegt
Plus 1 voor het woordgrapje van Tesla’s woordvoerder.
juniorclk zegt
Ik zie de overeenkomsten wel, het zijn vrachtwagens, en geen sedan of cabrio dus dat lijkt wel op elkaar, net als een peterbild en scania en alle andere vrachtwagens
allesmetturbo zegt
Arme zielepieten, als nikolas wagentje beter is zal het vast ook beter verkopen. Om te zeuren om 2 miljard voor een gelijkenis van een voorruit is wel erg onbegonnen werk
sameshitdifferentday zegt
Gratis reclame voor Nikola Motors… ze pakken het gewoon slim aan! Op tijd schikking treffen, niks aan de hand!
jerry zegt
Ik kan er geen chocola van maken.
Is het Amerika?
fmgarcia zegt
Wat een dik ding. hoop dat dit ooit op de weg komt. Is toch gaaf een revolutie in vrachtwagen ontwerp. Dikke v8 erin mieteren en gaan.
jerry zegt
@fmgarcia: Niet zo vloeken aub
Edge zegt
Misschien moet Nissan dat Nikola maar even voor de rechter slepen. De GT-T heeft ook een zwarte A-stijl zodat het lijkt alsof de voorruit en zijruiten één geheel vormen.
kempenaer zegt
Het zit die aanstellers en aandachtsjunkies van tesla ook niet mee.
Nou ja, prima.
Esprit_de_Flandre zegt
Patent op voorruit, deuren en bumpers? Want andere voertuigen hebben die nog niet?
E34M5Touring zegt
2 miljard…. Zet dan gewoon echt ff hoog in. 100.000miljard. Dan zeg je, nah goed, voor 2miljard ben je van me af. Goeie deal. Nu krijg je straks $50,- en een Starbucks gift card.
sidelo zegt
Mogen ze Shell ook wel even gaan aanklagen :) http://topauto.site/makolet-shell-introduc/