Of de beschuldigingen nu vals zijn of niet, het gaat op dit moment heuvelafwaarts met Nikola.
Iedere nieuwkomer die de EV-arena heeft Tesla als grote voorbeeld, of ze het nu toegeven of niet. Het Amerikaanse Nikola doet dat misschien nog het meest onverbloemd, door hun merk ook naar een en dezelfde persoon – Nikola Tesla – te vernoemen. Het bedrijf verkeert momenteel in zwaar weer, nadat vorige week een vernietigend rapport van Hindenburg Research werd uitgebracht.
Fraudeurs
Het kwam er in grote lijnen op neer dat ze bij Nikola een stelletje fraudeurs zijn die de ene leugen op de andere stapelen. De beschuldigingen waren onder meer dat hun waterstofvrachtwagen nog helemaal niet kon rijden, terwijl in een video wel die schijn gewekt werd. Dit zou tekenend zijn voor het merk: veel praatjes, maar eigenlijk hebben ze alleen gebakken lucht te bieden. Helemaal onpartijdig is Hindenburg trouwens niet, want het is toevallig ook een short-seller die profiteert van een kelderende beurskoers.
Verweer
CEO Trevor Milton beloofde in eerste instantie snel met een verweer te komen, maar kwam daar later op terug. Gisteren is Nikola alsnog met een officiële reactie gekomen op het “onjuiste en misleidende” rapport. Niet alles wordt ontkracht. Nikola geeft bijvoorbeeld toe dat de vrachtwagen inderdaad niet op eigen kracht reed in de video. Maar: dat hadden ze ook nooit gezegd, ze hadden alleen gezegd dat de truck ‘in beweging’ was. Volgens de Amerikanen hebben ze later andere prototypes gebouwd die wel degelijk kunnen rijden. Dat wil dus zeggen: niet alleen heuvelafwaarts.
Beurs
Als Hindenburg Research als doel had de beurskoers omlaag te krijgen dan is dat in ieder geval gelukt. De reactie van Nikola heeft niet kunnen voorkomen dat het aandeel vandaag opnieuw daalde met 10%. De SEC, de Amerikaanse beurswaakhond, gaat een onderzoek instellen naar de beschuldigingen aan het adres van Nikola.
General Motors
Het publiek en de pers voor de gek houden is niet heel moeilijk, maar General Motors voor de gek houden is waarschijnlijk wat lastiger. Dat is wel wat er gebeurd moet zijn als Hindenburg Research het bij het rechte eind heeft. Vorige week werd namelijk bekend dat GM een deal heeft gesloten met Nikola waar 2 miljard dollar mee gemoeid is. Naar aanleiding van de ophef heeft het concern nog eens benadrukt dat ze dit niet hebben gedaan zonder eerst grondig onderzoek te verrichten.
Foto: de Nikola Badger, die voor eind 2022 op de planning staat
grasvreter zegt
Laat nu eerst maar eens een productiemodel zien, en een daadwerkelijke productielijn. Het lijkt wel of enkel Rockstar games nog gewoon iets uit kan brengen zonder eerst minimaal 3 jaar te teasen. We leven tegenwoordig van geruchten over de aankondiging van de aankondiging van een product dat nog jaren in ontwikkeling zal zijn.
koentag zegt
@grasvreter: we kondigen aan om er dan pas aan te kunnen beginnen
deSjonnies zegt
Wanneer aandacht voor de 24 van Le Mans die aanstaand weekend verreden wordt ?
raceface zegt
@deSjonnies: belangrijkere zaken inderdaad?
kevertje zegt
Het is een beetje een fenomeen van deze tijd – bedrijven (of een paar slimme jongens) die niets anders te bieden hebben dan gebakken lucht, zo gehyped en in verhaal gehesen worden tot hun belang boven elke realiteit uit getild worden. Wees nu eerlijk, wat kan Nikola nu beter of meer dan GM? Hetzelfde GM dat wel eerder Opel en Saab verkwanselde, wat wél competente autobouwers waren.
fanboy zegt
@kevertje: ik heb een elektrische auto van GM en die is dik in orde qua techniek. Zit erg goed in elkaar.
Wat Nikolai moet brengen is dan ook totaal onduidelijk, vooral nu dat duidelijk is geworden dat ze ook nog eens accutechniek en waterstoftechniek van GM krijgen!? Dat zou eerder het Hindenburg verhaal bebestigen dan ontkrachten.
Wat levert Nikolai dan? Alsof ze GM moeten vertellen hoe ze een pickup of 4×4 moeten bouwen.
Daarom stinkt het aan alle kanten. Het is me in ieder geval totaal onduidelijk waarom GM hier in stapt.
ty5500 zegt
Geld, zowel in aandelen als dollars om de badger te willen produceren. Hiernaast kan GM meeteren op de populariteit van Nikola en hebben ze een belang in een grote concurrent van de nieuwe elektrische F150.
ty5500 zegt
Niet te vergeten dat Ford ook reeds een belang in Rivian had
fanboy zegt
@ty5500: Maar van Rivian is in ieder geval totaal duidelijk wat ze leveren. Namelijk werkende prototypes die al door Zuid-Amerika gaan. Superieur 4×4 en mooie accutechniek. Gemaakt om te delen in platformen, dus vandaar de Amazon busjes e.d.
Nikola is gebakken lucht voor zover ik het kan zien, want GM gaat de accu techniek en waterstof leveren.
GM kan al prima EV’s maken (de Bolt/Ampera-e was te duur en slecht leverbaar, maar hij zit goed in elkaar) en ze kunnen ook al 4x4s maken.
ericd zegt
Veel praatjes, schijn vertoon, snel thuis? Dat hebben we van meer ondernemers gezien. Maar in de eerste jaren geloofde ook niemand Tesla. Pas na de IPO ging het opwaarts. Wat ook van Nikola gezegd kan worden, bottom line is dat hydrogen trucks zinniger zijn dan trucks op batterijen, zoals de Tesla truck.
fanboy zegt
@ericd: Misschien, maar als GM dan accu en waterstof techniek gaat leveren aan Nikolai is het wel erg karig / onduidelijk wat Nikolai dan wel heeft ontwikkelt. Kans is groot dat het idd een papieren tijger is.
flutterby zegt
@ericd: Nikola en Tesla hebben geen overeenkomsten. Toen Tesla de beurs op kwam hadden ze al de S in productie terwijl Nikola na al die tijd nog niet eens een werkende Semi heeft terwijl dat 3-4 jaar geleden al geclaimed werd. Hun eigen reactie op de het “shortseller” rapport is lachwekkend en bevestigen ze zelfs hun leugens.
moveyourmind zegt
Aan Nikolai zit misschien een luchtje…
Maar dat Hindenburg Research stinkt gewoon als een bunzing. Op zijn minst niet etisch hoe zij geld proberen binnen te harken.
flutterby zegt
@moveyourmind: Hoezo is het niet ethisch om een potentieel fraudeur bloot te leggen én met overtuiging van die kennis er proberen geld aan te verdienen?
erikabarth zegt
Ach Musk / Tesla zelfde verhaal een charlatan en veel gebakken lucht.
Dit soort zeepbellen kunnen enkel overleven van subsidies en investeerders.
Hubert zegt
Ik zie anders dagelijks volop gebakken lucht rondrijden.
Dus Tesla doet blijkbaar toch iets goed.
koeberg zegt
Een short-seller die een belastend rapport over een bedrijf uitbrengt?? Dat kan ik echt absoluut niet serieus nemen. Is Nikola dan helemaal toppie? Geen idee, maar dit rapport van Hindenburg Research gaat ongelezen bij het oud papier. En aan ‘waar rook is is vuur’ doe ik ook niet aan. Vooral niet wanneer de brandmelding komt van iemand die belang heeft bij paniek.
pindakoning zegt
@koeberg: het is alleen spijtig dat niet iedereen zo kan uitzoomen en ‘rapporten’ op waarde kan schatten..
flutterby zegt
@koeberg: misschien moet je de reactie van Nikola lezen. Ze bevestigen gewoon dat het waar is, waaronder dat ze helemaal geen werkende Semi hebben..
ty5500 zegt
GM investeert toch niet in Nikola? Ze krijgen 2 miljard aan Nikola aandelen en Nikola betaalt ook nog eens 700 miljoen om de badger te produceren.
“As part of the deal, Nikola will exchange $2 billion in newly issued common stock for the in-kind services and access to GM’s global safety-tested and validated parts and components. Nikola also will pay up to $700 million to GM for production costs.”
ouwedibbes83 zegt
@ty5500: als je 2 miljard USD geeft en daarvoor aandelen terug krijgt, dan klinkt dat als investeren in een bedrijf. Die mogelijke vergoeding tot 700 miljoen om vd faciliteiten van GM gebruik te maken, zou ik daar los van zien. Dat is denk ik een schappelijke vergoeding om vlot een aantal drempels van een beginnend autoproducent te overwinnen.
ty5500 zegt
Heb je de quote eronder wel gelezen? Ze krijgen 2 miljard aan Nikola aandelen IN RUIL voor diensten en technologie van GM. Niet in ruil voor 2 miljard dollar
Dutchdriftking zegt
De woorden van een short-seller zijn natuurlijk geen gebakken lucht….