De Oostenrijker durft ‘m wel aan.
Drievoudig wereldkampioen en voormalig vlieg-entrepreneur Niki Lauda doet wel eens boude uitspraken. Hij neemt geen blad voor de mond en kan er zodoende zomaar eens uitflappen dan Max naar de psychiater moet. Gelukkig is hij daarna altijd wel bereid om zijn excuses aan te beiden als hij zich realiseert dat hij weer eens te ver is gegaan.
Lauda is inmiddels al weer enige jaren nauw betrokken bij het team van Mercedes. Wat hij daar eigenlijk precies doet van dag tot dag, dat weet niemand. Wel speelde hij naar verluidt een belangrijke rol in het overhalen van Lewis Hamilton om naar Mercedes te komen. Lewis was in die tijd al een paar jaar de robot/golden boy van McLaren, dat destijds nog goed presteerde. Mercedes, nu al jaren dominant, deed het toen nog aanzienlijk minder goed. Dankzij de woorden van Niki en een flinke zak geld stapte Lewis toch over, met het bekende resultaat tot gevolg.
Lauda kwam zelf in 1976 één puntje tekort voor de titel in gevecht met James Hunt. In 1984 kwam karma echter terug zijn kant op, toen hij de titel won met een half punt voorsprong op teamgenoot Alain Prost. Win some, lose some. De laatste twee jaar heeft de voormalig Parmalat-pet drager toegezien hoe Hamilton de titel opeiste, één keer nipt en een keer met overmacht. Nu Rosberg echter met nog vier races te gaan 33 punten voorstaat op zijn teamgenoot en grootste rivaal, doet Lauda wellicht zijn minst boude uitspraak ooit: Nico gaat volgens hem kampioen worden.
Je zal wellicht denken ‘die durft!’. Toch stond deze ingetrapte open deur niet zo open als je wellicht zou denken. Ook al hoeft Rosberg met zijn oppermachtige Mercedes nog maar drie tweede en één derde plaats te halen om het kampioenschap veilig te stellen, zijn er wel eens gekkere dingen gebeurt in de F1. Wat te denken van 2007, toen Raikkonen in de laatste twee races de maximale 20 punten haalde en daarmee 17 punten goedmaakte op Lewis Hamilton om met één puntje de titel te pakken. It ain’t over till the fat lady sings.
pexers zegt
Oops, is gefixt ;)
viezefreddyw zegt
Ach, die uitspraak durven we allemaal wel aan. Rosberg kan vrolijk een keertje uitvallen zonder dat het hem pijn doet. Momenteel is Rosberg ook in een ontzettend goede flow dus hij zal niet zo snel een fout maken. Bij Lewis gaat het juist de andere kant op. Heeft sinds de GP in Duitsland al geen overwinning meer geboekt. Het moet raar gaan lopen mag Rosberg geen kampioen worden. Gun het hem ook wel. Buiten Mercedes om komt er geen enkel team er ook maar in de buurt. Na twee keer Hamilton achter elkaar maar een keer iemand anders.
roppp zegt
@viezefreddyw: ik denk dat het gekker was geweest ALS hij had gezegd dat Max dit jaar wereldkampioen zou worden ;-)
goodolddays zegt
Goh, da menne nie…
Edge zegt
Het kan nog alle kanten op. Als Hamilton de vier resterende races wint en Rosberg alles tweede finisht, zitten ze nog steeds met een verschil van vijf punten in het voordeel van Rosberg. Hamilton kan echter hoop putten uit het feit dat Mercedes dit seizoen niet zo vaak een 1-2 scoort (vier 1-2’s uit vijftien overwinningen) en dat Red Bull de laatste tijd aardig makkelijk de Mercedessen weet te splitten. Oké, alles winnen is makkelijker gezegd dan gedaan, maar voor een coureur als Hamilton moet dat zeker mogelijk zijn.
En dan is er nog de motorpech natuurlijk. Rosberg heeft nog één nieuwe krachtbron over die vanaf Austin gebruikt wordt. Komt daar iets aan, dan is het natuurlijk relatief eenvoudig voor Hamilton om te winnen en het gat te dichten.
Wat mij betreft mag dat laatste best gebeuren. Ik gun Rosberg het kampioenschap evenveel als Hamilton, maar ik zie het kampioenschap het liefst pas in Abu Dhabi beslist worden. Een uitvalbeurt van Rosberg waardoor Hamilton het gat dichttrekt zou dan ook niet ongunstig uitkomen.
ghost zegt
Ooo Lauda, ben dat je weer terechtkomt in de vergetenheid?
ghost zegt
@ghost: *bang dat je terechtkomt
VeniVidiVici zegt
@ghost: Als je nou per se iets negatiefs wil plaatsen typ het dan meteen goed anders sta je toch een beetje
VeniVidiVici zegt
@venividivici: precies… voor lul!
ghost zegt
@venividivici: thanks voor je nutteloze bijdrage jochie.
Dutchdriftking zegt
Dat is opzich wel een logisch gevolg ja.
Rick-dos zegt
Een kampioen zonder dat ie er echt voor hoeft hebben strijden. Meer het gevolg door de pech van Hamilton dan echt het op circuit te laten zien.
We zullen hem kampioen van 2016 noemen maar daar is gelijk ook alles mee gezegd.
toniominestrone zegt
@Rick-dos: Enigszins gekleurde analyse.
Rick-dos zegt
@toniominestrone: Nee hoor, sta er blank in. Maar subjectief dan wel objectief kun je nou niet zeggen dat Rosberg een geweldige kampioen is. Het is een kleurloze coureur die misschien net boven het gemiddelde uitsteekt maar een echte topper is hij verre van.
str8six zegt
@Rick-dos: hij steekt niet boven het gemiddelde uit. Het is een matige coureur met een goede auto en een bak geluk.
pomoek zegt
@str8six: Ik vind dat toch echt zo raar dat deze jongen zo weinig wordt gewaardeerd. Hij heeft dit seizoen 9 races gereden. Dat lukt je echt niet als je een minder dan gemiddelde coureur bent. Kijk naar Fisichella die de overstap maakte van Force India naar een echt top team Ferrari. Hij ging languit op zijn muil. Er is echt wel wat voor nodig, ook mentaal, om een formule 1 race te winnen. Hij heeft toch 9 keer in opperste concentratie 50+ rondjes over een circuit moeten knallen. Alsof dat allemaal zomaar gaat.
Ik denk dat Rosberg juist op dat mentale vlak dit jaar een enorme sprong heeft gemaakt. Eigenlijk sinds Austin vorig jaar. En ik ben van mening dat hij meer dan een gemiddeld coureur is.
en die streken die hij uithaalt en mensen die hij van de baan rost? Dat deed een 7 voudig kampioen ook regelmatig.
toniominestrone zegt
@Rick-dos: Het verleden leert dat 9 van de 10 kampioenen reden in een superieure bolide, de laatste coureur die echt het verschil heeft kunnen maken was Schumacher.
Rick-dos zegt
@toniominestrone: Ook onzin. Hamilton, Vettel, Alonso, Hakkinen, Mansell, Senna, Villeneuve, Prost, Lauda, en ga zo maar verder hebben stuk voor stuk aangetoond dat zij op hun talent alleen al tienden van seconden uit een auto kunnen halen. Dat ze een auto nodig hebben die voor een kampioenschap moet kunnen strijden lijkt mij evident.
bassx zegt
@rick-dos: Ben het voor een groot gedeelte met je lijstje eens maar toch zijn er twee rijders die ik wat minder vind. Vettel heeft aangetoond goed het junior programma van RBR door te komen en sneller te zijn dan Webber. Ricciardo wist hij niet voor te blijven en lijkt erop dat hij moeite heeft sneller te zijn dan Kimi, Kimi is dan ook wel één van de snelste onder de veteranen maar een echte kampioen is sneller dan z’n teamgenoot. Eigenlijk heb ik een beetje zelfde gevoel bij Villeneuve. Het jaar waarin Hill kampioen wordt heeft Hill geluk dat Newy alleen wil samenwerken met hem en niet met Villeneuve. Dit gaf natuurlijk Hill een groot voordeel gedurende het seizoen en werd ook oppermachtig in de krachtige Williams. Het seizoen erop waren Hill en Newey vertrokken en de jonge Frentzen was nog een rookie. Samen met een oppermachtige auto die bij de opening van het seizoen 2 seconden sneller was dan de rest was ook in die tijd absurd snel. Dat Villeneuve sneller was dan Frentzen zei dat seizoen bar weinig. Williams kon de technisch voorsprong niet behouden tot aan het einde van het seizoen met een prachtige kwalificatie in het laatste raceweekend waarbij alle drie kwalificatietijden binnen +0.000 seconden zat van de eerste 3 rijders. Door de oppermachtige Williams wist hij te winnen maar de wedstrijd op Spa viel Villeneuve voor mij door de mand, dat was niet bepaald wereldkampioen waardig. Villeneuve en Rosberg zijn voor mij dezelfde type coureurs, kunnen als het moet snel zijn maar dan moet alles mee zitten en moeten in schone droge lucht rijden. Een wereldkampioen moet naar mijn idee iets meer kunnen dan dat.
Rick-dos zegt
@bassx: Ik ben zelf ook geen fan van Villeneuve. Het valt echter niet te ontkennen dat hij als tweede rijder achter Hill was binnengehaald maar dat hij vanaf dag 1 de snellere was. Hij was wel bovengemiddeld maar geen topper. Durf te wedden dat als Schumacher dat jaar in de Williams had gezeten hij kampioen was geworden ipv Villeneuve. Blijft onverlet dat hij het zeker wel in zich had om tienden uit de auto te halen op talent alleen. Denk dat hij nog een mooie toekomst had gehad ware het niet dat hij zichzelf overschat heeft door naar BAR te gaan en te denken dat ze er el ff een kampioenteam van zouden maken.
Vettel vind ik eerlijk gezegd wel een topper. Hij heeft trouwens niet het RB junior traject gevolgd maar is via BMW in F1 terechtgekomen. Die jongen liet zien dat hij snelheid had toen hij in moest vallen voor Kubica. Was tot Verstappen de jongste F1 coureur ooit die een punt scoorde in F1. Toen BMW hem naar TR liet gaan (stomste wat BMW heeft kunnen doen) heeft hij laten zien dat hij meer uit de TR kon halen dan menig andere coureurs. Daarnaast was hij tot Verstappen de jongste coureur die ooit een F1 race won. En hij is ook de jongste F1 kampioen (tot Verstappen ;) ) ooit.
Ik denk z’n laatste jaar bij RBR was een jaar waaraan je hem niet moet meten. Ik denk dat er meer dingen speelde dan alleen Ricciardo die een beter jaar had. Het is niet voor niets dat hij het jaar er op een nieuwe uitdaging zocht bij Ferrari. Denk niet dat Ferrari de beste bestemming is maar ik ben wel van mening dat hij beter is dan Raikkonen.
bassx zegt
@Rick-dos: Leuk om ook een andere beleving te lezen. Ik gaf bij RBR voornamelijk de schuld dat Vettel moest wennen aan de turbo en dat het geluk in het voordeel lag van Ricciardo. Maar dat is voor een wereldkampioen iets waar je na 6-7 races wel van moet herstellen. Is Räikkönen dan zo sterk of Vettel niet zo’n sterke rijder zoals iedereen denkt? Räikkönen was een natuurtalent en wonderkind toen hij in F1 kwam, liet bij Lotus nog eens zien waarom hij the iceman is maar bij Ferrari is hij tam en rijdt hij op safe om WK punten voor Ferrari te pakken. Hij vervult de rol als 2e rijder perfect en mocht daarom waarschijnlijk nog een jaartje blijven. Juist daarom snap ik het verschil tussen beide rijders niet.
P.s. Met junior programma bedoelde ik Vettel z’n periode bij STR, mijn fout
thefmanl zegt
@toniominestrone: als iemand wel de beste auto van het veld had, was het Schumacher wel. Blijft natuurlijk wel een van de beste, zo niet de beste, coureur ooit.
bassx zegt
@thefmanl: In 2002 en 2004, 2003 auto was eigenlijk een regelrechte ramp en heeft daarom niet eens het volle seizoen meegereden. Niet voor de niets was de 2004 auto een verbeterde versie van de 2002 auto. 2003 mag je gerust zien als het jaar waar Schumacher zijn kampioenschap wist te winnen op rijkwaliteiten. Z’n beide rivalen dat seizoen wisten vaker op het podium te finishen maar door maar 1 race buiten de punten te rijden (niet te finishen) werd Schumacher wereldkampioen.
mashell zegt
@rick-dos: de de afgelopen jaren was het andersom, toen had Rosberg alle pech en kreeg Hamilton de titels op een presenteerblaadje.
Rick-dos zegt
@mashell: Volgens mij heeft Hamilton de afgelopen seizoenen ook zo z’n problemen gekend. Had hij geen problemen tijdens de race dan had hij het wel tijdens kwali. Daarom leek het nog spannend in het kampioenschap.
vtechlover zegt
@Rick-dos: jij beschrijft heel mooi 95% van alle F1 kampioenen!
Rick-dos zegt
@vtechlover: Onzin. Hooguit Button in 2009.
mashell zegt
@rick-dos: het was spannend omdat Rosberg ook toen al minstens zo goed was als Hamilton, alleen had Rosberg duidelijk meer pech.
Rick-dos zegt
@mashell: Dan hebben jij en ik twee verschillende coureurs en seizoenen gezien.
Noem mij één keer waar Rosberg heeft laten zien dat hij in een strijd met Hamilton de betere coureur was? Spa 2014? Oostenrijk 2016?
roppp zegt
@Rick-dos: ach, dat zit in de familie. Zijn vader werd wereldkampioen nadat Didier Pironi door een ernstig ongeval de laatste 5 races niet kon meedoen (en daarna nooit meer in de F1 terugkeerde). Je leest het nergens in de uitslagenlijsten en niemand die het zich nog herinnert…. Oh, wacht :-))
berlinetta zegt
Hoewel Rosberg in een comfortabele positie zit, is hij natuurlijk nog niet binnen. Er kan van alles gebeuren. Zo heeft Hamilton een paar keer pech gehad. Dat kan Rosberg ook overkomen. Maar dat zijn wel allemaal als-als-situaties. Hoe het er nu uit ziet, lijkt het erop dat Rosberg hem dit jaar pakt.
jippie zegt
Dat is er één in de categorie ‘open deur’.
Wat_een_gezeik zegt
Het ook een helder licht die lauda hè…..
oetelaar zegt
on topic: zucht…die Lauda toch.
off topic: deze uitspraak verrast me niet, dat Lauda rustig bleef tijdens de ‘uitglijder’ van Lewis en vooral daarna niets roeptoeterde in de microfoon was wel een verrassing voor me.
aschja zegt
And he just came in his pants…….
clarkson zegt
Het zal ook niet te voorkomen zijn. Maar dit is toch verschrikkelijk? Een matige coureur die het kampioenschap pakt omdat zijn collega alsmaar pech heeft. En dan nog staan juichen alsof hij Hamilton aan snot heeft gereden.