De Formule E is pas een raceweekend oud, maar nu al heeft iedereen zijn mening klaar over de elektrische raceserie. Niki Lauda voegt zich bij de tegenstanders, want de Formule E heeft niets met racen te maken.
Lauda reed Formule 1 in een tijd waarin alleen de echte talenten het konden maken in de koningsklasse van de autosport. De auto’s waren nog ruw, indrukwekkend en bovenal behoorlijk gevaarlijk. De Formule E is in dat opzicht totaal het tegenovergestelde. De auto’s zijn niet alleen veilig, maar zijn door het gebrek aan geluid ook alles behalve ruw en indrukwekkend.
Althans, niet op de manier die we van de Formule 1 kennen (of kenden…), want ook elektrisch racen heeft zo zijn charmes. Daar is de Oostenrijkse F1-legende het overigens niet mee eens, want hij heeft helemaal niets met het nieuwe kampioenschap. “Ik heb in lange tijd niet zoiets verschrikkelijks gezien”, vertelt hij tegenover Auto Motor und Sport. “De auto’s zien eruit als speelgoed en kruipen één voor één over het circuit. Het heeft voor mij niets met racen te maken.”
jrk68 zegt
Formule E, Formule 1, what’s in a name, het zijn allemaal stofzuigers….
MrSkyline zegt
@jrk68: Het is het zelfde als gecensureerde porno. Er is geen enkele reden om iets dergelijks te kijken.
560pkferrari zegt
Amen.
sparks zegt
Voor eenmaal eens: eens
Design_Driven zegt
@sparks: dat was tweemaal eens
knipperlichtje zegt
Ja, dit is typisch iets wat je van 2 kanten kunt bekijken. Aan de ene kant zorgt het racen met een elektromotor ervoor dat de coureurs bij de basis van het racen blijven (het gaat immers puur om het beheersen van de wagen en ‘m zo snel mogelijk door de bochten loodsen), aan de andere kant vervaagt het hele aspect van coureur en het aanvoelen en beheersen van de mechaniek nogal.
Natuurlijk mist de formule E de sensatie van het motorgeluid, maar ’te veilig’ zou ik het niet willen noemen. Zo’n batterij wil zich bij een behoorlijke klapper nog wel eens explosief gedragen ;)
karsvdtuin zegt
@knipperlichtje: dat wordt niet bedoeld met veilig.. In de racerij gaat het vooral om grenzen opzoeken, wanneer je zo dicht mogelijk tegen de grens van gripverlies aanrijdt zal je vaak ook sneller rijden. De auto moet gewoon zijn werk doen.
norge zegt
Mijn held…
henkhupelschoten zegt
Hulde aan lauda!
spotterkevin zegt
Lauda heeft gelijk, Formule E trekt nergens op!
donvincenzo zegt
@spotterkevin: Snel optrekken doen ze nou juist wel…
exclusieviteitsfreak zegt
Zouden we niet beter ineens science fiction films gaan maken met dit soort race auto’s : http://www.autoblog.nl/nieuws/spanjaarden-bouwen-elektrische-racewagen-met-f1-specs-69090 , dat zou pas verbeeldingsspectakel zijn.
mauricerma zegt
Ik begrijp m aan de ene kant wel, maar laten we realistisch blijven, het zit er toch aan te komen, die elektriciteit, en zolang dit niet ten koste gaat van de ‘normale’ raceklasses, waarom niet ? En Zoveel emotie zit er tegenwoordig nou ook niet meer in die stofzuigers van de F1
sjeppie156 zegt
@mauricerma: Hoezo waterstof kan ook in een verbrandingsmotor gebruikt worden. Lekker v12jes rijden!
exclusieviteitsfreak zegt
@sjeppie156: Waarom niet ineens motoren op kernfusie, dat is de echte toekomst, bekijk het nu al in werk zijnde ITER project in Frankrijk : http://www.iter.org .
trigger565 zegt
@exclusieviteitsfreak: Maar kernfusie gaat lang niet zo een mooi geluid maken, uiteindelijk is het ook maar een elektriciteitsgenerator ;)
sjeppie156 zegt
@trigger565: Omdat er dan geen lekker geluid is!
camber24 zegt
@exclusieviteitsfreak: ik wil niet weten wat er gebeurt aks die dingen crashen… Ziet iedereen er ineens uit als Lauda (too far?)
exclusieviteitsfreak zegt
@camber24: Alles zal blijven evoluëren, echter, het univerum is er al miljarden jaren volgens de wetenschappelijke wereld; maar niemand kan de exactheid ervan bepalen tot op heden.
raym zegt
@sjeppie156: idd ik ben nog steeds van mening er eerder een toekomst bestaat voor waterstof voor de nieuwe auto brandstof. Dan voor elektrisch rijden
lamborgfan zegt
@mauricerma: Zolang overheden het stimuleren wel, anders is de elektrische auto gewoon ” the end” in 2020..
De brandstof(motor) kunnen we nog zo veel mee ontwikkelen.. Das nie normaal..
motoragent zegt
@lamborgfan: Nee hoor, de ICE kan inderdaad nog veel verder door ontwikkeld worden, maar zal nooit zo efficiënt kunnen functioneren als de elektromotor vanwege het aantal draaiende onderdelen. Als petrolhead kan je wel angstvallig vast blijven houden aan die vertrouwde ICE, maar het tij is nu echt aan het keren, simpelweg omdat de elektromotor alleen maar voordelen bied ten opzichte van de ICE (behalve dan het kulargument geluid, want dat heb je in een boodschappenwagentje of leaseslet echt niet nodig).
Nu nog de energiedrager optimaliseren.
bofkont zegt
Hulde voor Lauda !!
smultie zegt
Tja. Als hij zelf Formule E had gereden zag hij er nu niet zo vernaggeld uit
henkhupelschoten zegt
@smultie: tesla’s vliegen ook in de fik dus dat maakt niets uit……. wel altijd veel respect gehad voor lauda!
exclusieviteitsfreak zegt
@smultie: Wat is dat nu voor een antwoord . . . , toen was er misschien wel onder wetenschappers een idee in die richting, maar daar bleef het ook bij.
goodolddays zegt
@smultie: deze legende verdient niks meer dan respect. 2 maand na zijn ernstige verwondingen terug in een auto om z’n titel te verdedigen. Dus hij mag denk ik wel een mening hebben over die kut F-E. Zeikertje dat je er bent…
keesinktvis zegt
Natuurlijk heeft Lauda helemaal gelijk !
Electrische auto’s die rijden met het geluid van een waxine-lichtje , hebben ook de uitstraling van een waxine-lichtje !
roppp zegt
@keesinktvis: het is en blijft een overloper. Van Schumacher kon ik het nog begrijpen. Hij is ooit door Mercedes opgeleid, maar wat Lauda er moet!?!
str8six zegt
“ik heb in lange tijd niet zoiets verschrikkelijks gezien.” Ik wel, de introductie van geblazen v6 motoren in de F1.
jawi94 zegt
Laten we het zo zeggen het was gewoon een hele slechte grap. En kan nu dus weer weg!
rotarypowah zegt
Het probleem is dat ze er snel uitzien.
Die dingen wegen 890 kg en moeten het in race-modus doen met iets meer dan 200 pk.
En een top van 225 km/u. Sowieso geen vergelijk met Formule 1.
Rondetijden zijn iets langzamer op Donington dan met een LM GTE auto (1,29 tegen 1,31).
Als de auto’s eruit zouden zien als bijv. een Formule Renault 1.6, klopt de snelheidsbeleving meer denk ik.
rotarypowah zegt
@rotarypowah: Formule Renault 1.6 schijnt zo’n rond je te doen in de 1,38 of langzamer. En wat ik zag van zo’n Formule E auto is 1,39 of sneller.
Maar dit ziet er wel even wat beter uit en klinkt dat ook.
mashell zegt
Ach als Hamilton aan Formule E zou meedoen dan piept ie wel anders.
MDA zegt
Die dingen doen 0 – 100 in 3.0 sec… Ik weet niet hoe snel Lauda’s ferrari was in de jaren 70 (met turbo trouwens), maar echt veel langzamer zullen die Formule E’s niet zijn.
camber24 zegt
@MDA: ik denk niet dat je gelijk hebt..
carmasterr zegt
@MDA:
Lauda reed pas met turbo’s in 1984 bij Mclaren.
gregorius zegt
Lauda heeft makkelijk praten, die zit zelf al in de extra tijd (en misschien wel al 30 jaar).
Formula E heeft zeker zin. Het is een perfect initiatief. Nee, t was niet om aan te zien. Ja, ze hadden nog meer moeten kunnen testen, ja, verdubbel de batterij en laat die auto’s harden lopen. Er kon een hoop beter.
Maar het is wel belangrijk, en zeker voor landen waarin mensen nog niet milieubewust denken.
En reken maar dat er een hoop mensen werkelijk alles aan die Formula E proberen te verbeteren voor de volgende ronde.
Dus laat Lauda zn waffel houden en lekker in de weg lopen bij Mercedes; maar maak die Formula E cool; maakt me niet uit hoe; probeer wat.
PS: ik vind het vet als ik hier al Tesla’s zie rondrijden waar ze groot op hebben geschreven dat ze alleen via zonne-energie zijn opgeladen!
toniominestrone zegt
@gregorius: Er is er volgens mij maar een die zijn waffel moet houden, een langdradig stukkie tikken vol met tegenstrijdigheden!
turbokniene zegt
Ach zo heeft ieder zn raceklasse. Prius rijders de formule e en echte petrolheads de formule 1(alhoewel dat ook minder word met die minder kabaal producerende motoren)
Koos zegt
Ach ja. Z’n opa vond auto’s ook niets. Die hinnikten niet en roken niet zo lekker naar paardenstront. Geen emotie vond ie. Veranderingen zijn voor veel mensen moeilijk…
imba zegt
@Koos: Nee. Appels en peren.
Koos zegt
@imba: F1 en FE bedoel je. Klopt.
awesome zegt
Lauda moet z’n mond een keer houden . Een paar jaar geleden was het Jacky Stewart die overal iets van moest vinden. Nu Mercedes bovenaan in het kampioenschap staat loopt Lauda lekker te blèren.. Moeimaker is het.
wouterem zegt
Lieve Niki,
Natuurlijk snap ik dat je het jammer vindt dat de autosport niet meer zo gevaarlijk is als vroeger. Misschien is de Formel E wel minder sensationeel dan de F1 van veertig jaar geleden. Gelukkig is de F1 anno 2014 het toonbeeld van waar het met de autosport naartoe moet!
Of zou het een idee zijn om progressieve initiatieven een kans te geven? Meer dan één race bijvoorbeeld. Tis maar een idee. Maar wel en idee dat een kans verdient misschien.
Groetjes,
Iemand die ook nog van racen wil genieten over veertig jaar.
dawwg zegt
@wouterem: “Gelukkig is de F1 anno 2014 het toonbeeld van waar het met de autosport naartoe moet!”
Nou, als dat zo is, dan kunnen ze het maar meteen afschaffen, want de F1 is nog nooit zo triest geweest als nu. 1) saai, 2) oersaai, 3) saaaahaaaai 4) langzaam 5) klinkt voor geen meter 6) teveel regeltjes 7) strategie ipv racen. Wat is er mis met: zo hard als je kan rijden; tanken en banden erbij ? Ruw talent + durf ipv een lange termijnplanning ala Mao.
1 vliegtuig spuugt meer CO2 uit dan alle F1 auto’s bij elkaar in een jaar; terwijl de logitistiek van het F1 kampioenschap de echte grootvervuiler isals Formule E de omvang van de F1 zou krijgen, dan is de vervuiling nog steeds > 95% van dezelfde omvang, ondanks 100% electric ! En trouwens accuzuur is een veel groter milieuprobleem dan CO2; dus al die ‘batterij-fans’ moeten niet zo dom marketing BS nablaten … zolang die elektromotoren niet op waterstof o.i.d. lopen, is het als het milie-aspect juist negatief ! … en zaaddodend saai …
mylvan zegt
Formule E veilig? Heeft hij zeker de laatste ronde niet gezien, daar kwamen er toch 2 ala Maldonado met elkaar in botsing :P
Goed, ik heb het er ook niet op, halverwege van auto wisselen omdat je accu leeg is en de ronde door Monaco aanpassen omdat die vonkentrekkers de heuvel niet opkomen….. Gaat helemaal nergens over.
toniominestrone zegt
Lauda, held!
baasbas zegt
Formule E is te kansloos voor woorden…
Top is max 220 km/h
Elke raceklasse waarbij de topsnelheid begrensd is is per definitie kansloos.
Max 204pk tijdens de race
Hoezo? Waarom mogen teams niet snelheid en vermogen zelf bepalen? Ze moeten toch van auto wisselen, laat ze zelf bepalen hoe snel die accu’s leeg zijn…
Mijn mening is: ook elektrisch zou dit een klasse moeten zijn waarin teams gedreven door technologische ontwikkeling net die 10pk extra weten te vinden.
Maar wat het te kansloos voor woorden maakt:
FanBoost (race-only): Temporarily increases max power from 150kw to 180kw.
WTF ?!?!?!
What is FanBoost?
Fans can give their favourite driver an extra speed boost by voting for them prior to the race.
Ik herhaal: WTF ?!?!?!?!!
Facebook likes zorgen voor een tijdelijke boost voor iemand?
PeugeotGTI zegt
Misschien wordt het interessanter als ze lasers en raketten gaan gebruiken. Wij willen blijkbaar lawaai, ontploffingen, crashes en gewonden zien.
Ik zeg: overlevingskans naar beneden, kijkcijfers omhoog!
desjonnies zegt
Iedereen die kritiek heeft op elektrische racewagens, moet zich wel realiseren dat de eerste 24 uur van Le Mans edities gehouden werden op een modderig, deels verhard parcours en dat de wagens gemiddeld 36 uur per ronde onderweg waren en de meesten in Lyon of Marseille (watzeijje) over de eindstreep kwamen.(omdat er geen richtingsborden waren)
M.a.w. het aan ons bekende racen heeft er een eeuw over gedaan om uit te groeien naar wat het nu is.