De stad aan de Waal heeft een dubieuze titel te pakken, namelijk die van meest verstopte stad van Nederland. Vorig jaar stond Groningen nog fier bovenaan, maar die is inmiddels gezakt tot de tweede plek. Ook benieuwd in welke Nederlandse steden je nog meer vaak stilstaat?
Navigatiebedrijf TomTom heeft weer een nieuwe versie van hun Traffic Index vrijgegeven en daaruit valt op te maken dat een ritje in Nijmegen en omgeving gemiddeld 20,22% langer duurt dan de bedoeling zou zijn. Het verschil met Groningen en Den Haag is overigens niet heel groot. Apart is wel dat Nijmegen gestegen is van plek 4 naar plaats 1. Rotterdam valt daarom dit jaar net uit de top 3.
Volgens TomTom is Nijmegen wereldwijd zelfs één van de slechtst presterende steden, maar dat zou dan ook gelden voor steden als Groningen en Den Haag. Die zitten immers ook boven de 20 procent. Qua avondspits ben je het slechts af in Rotterdam, daar kan de vertraging oplopen tot 54 procent.
De complete top 10 van Nederlandse steden vind je hieronder.
Wereldwijd is het beeld als volgt:
1. Moskou 65%
2. Istanbul 57%
3. Rio de Janeiro 53%
4. Warschau 44%
5. Palermo 40%
6. Marseille 40%
7. Sao Paulo 36%
8. Rome 36%
9. Parijs 36%
10. Stockholm 33%
daffy zegt
Nijmegen is het Havana aan de Waal…niks anders dan een sociale heilstaat in het klein.
clioracing zegt
Ik had gedacht dat Hilversum ook wel in de top 10 zou staan.
potver7 zegt
‘Wereldwijd’ is blijkbaar ook al een relatief begrip. Alleen Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Afrika en Australie/Nieuw-Zeeland doen mee. Azië en de rest van Afrika worden niet meegenomen in deze index, waarschijnlijk omdat er onvoldoende TomToms in gebruik zijn.
Maar neem steden als Mumbai, New Dehli, Beijing en Jakarta mee, en het lijstje ziet er toch een stuk anders uit denk ik…
Simpson zegt
@potver7: In jakarta weet je niet zeker of je in de file staat of dat je je positie moet opgeven als tijdelijk verblijfadres
toyotafortuner zegt
@Simpson: LOL! So true! T lijkt me ook niet echt handig om een afspraak(je) te hebben in Jakarta…
olsen95 zegt
Als ik in het weekend naar huis ga vanaf Nijmegen is de trein ook al geen pretje hoor. Haalt pa mij op met de auto, dan is het nog erger. Relatief een kleine stad t.o.v. Amsterdam maar manman Nimma lijkt soms wel de hoofdstad!
olsen95 zegt
@olsen95: ‘nog erger’ moet zijn; veel erger.
De drukte in de stad zelf valt niet te vergelijken met de NS en haar vertragingen…
jack_abarth zegt
@olsen95:
Nimma?
Wij hebben het altijd over Lijmneger…
ej20g zegt
@jack_abarth: in de lokale monden Nimma dus…
Simpson zegt
Oh, wacht maar. Hier in Groningen gaan ze de zuidelijke ringweg aanpakken en dan staan we weer jaaaarenlang bovenaan
sir_smokalot zegt
Nog steeds? Of alweer? Ben sinds 2008 weg uit Groningen en toen was daar al minstens 5 jaar sprake van…
emacee zegt
@sir_smokalot: Nog steeds (http://www.ringgroningen.nl/) en alweer (http://www.aanpakringzuid.nl/). Vooral de aanpak van de ringweg-zuid ziet er veelbelovend uit, vrijwel alles ongelijkvloers en bij gelijkvloerse kruisingen ‘rechtsaf-vrij’ zodat je niet onnodig op een stoplicht staat te wachten.
gallardogt zegt
@emacee: Het wordt erg tricky, alles mooi onder de grond om vervolgens stijl omhoog weer aan te sluiten over het Winschoterdiep.
emacee zegt
@gallardogt: Ja en het gemis van de afslag naar de Hereweg waardoor men een afslag eerder moet nemen (komend vanaf Drachten op de A7) en dan vervolgens op een parallelweg naar de Hereweg moet nemen zal ook minder zijn dan nu maar over het algemeen vind ik het wel goede verbeteringen en op zich dat hoogteverschil komt vaker voor in Nederlandse steden met tunnels, zie bijvoorbeeld Rotterdam.
Simpson zegt
@emacee: Inderdaad. Nu maar hopen dat het ook iets oplost zometeen.
Ik vond het in de ‘artist-impression’ voornamelijk opvallend dat er ineens meer ruimte tussen de Rivierenbuurt en Helpman zat :)
Nouja, we gaan het beleven
E34M5Touring zegt
Zeker als je van voor Arnhem komt is het echt drama rond spitstijden. Dan krijg je eerst de Pleij route langs Arhem. Gegarandeerd plezier….. En dan kun je voor Nijmegen aansluiten. Eenmaal in Nijmegen, 100miljard flitspalen en stoplichten waaronder een van de allersmerigst geplaatste palen van NL. De locals zullen em wel kennen. Nijmegen uit bij de Sligro. Tussen twee stoplichten. Tussen het 1ste en 2e stoplicht zit misschien 150m maar dat is dus nog wel 50, na het 2e stoplicht zit je op de snelweg. Dus als je 2x groen krijgt en gelijk ff versnelt de snelweg op ben je sowieso de lul. Ik kreeg ook groen, zag het bordje snelweg, trek effe door om in te voegen, flits…. 30km/h te hard. En dus technisch nog in de stad dus toptarief…
harie zegt
@E34M5Touring: Check… die schijtpaal heeft nog steeds mijn flitsrecord… :-s
E34M5Touring zegt
@harie: Man, wat was ik pissed. Ik zei tegen klasgenoten uit Nijmegen destijds dat ik gepakt was in Nijmegen. Ze wisten meteen welke paal. Ding is echt berucht geloof ik.
magetwan zegt
@E34M5Touring: Ik ken hem ook, jaartje in Nijmegen op school gezeten en een jaar er gewerkt. Gelukkig maar 1x gepakt omdat ik het op tijd zag aankomen en nog op de rem kon… Dat is de CashCow van gemeente Nijmegen!
escort77 zegt
@magetwan: opbrengst van flitsers gaat niet naar de gemeente, maar naar Financiën…
AbarthMkII zegt
@E34M5Touring: Weet niet of de bewuste paal nog werkt. Onlangs en hoop ophef over geweest. Stond me iets van bij dat deze weggehaald zou worden. De ophef kan ik aan de ene kant kan begrijpen, hij is echt heel sneaky. Aan de andere kant, er staat duidelijk een “50” bord tussen beide verkeerslichten.
Maar dat is idd wel de meest productieve paal van Nijmegen geweest. Maar dan met name dankzij mensen die van buiten de stad Nijmegen komen vrees ik. De Nijmegenaar zelf weet de gemiddelde flitspaal wel te vinden. Zullen eerder gepakt worden door de mobiele controles.
E34M5Touring zegt
@AbarthMkII: Het is natuurlijk mn eigen schuld. Ik had gewoon beter moeten opletten. Maar t’is wel een beetje verneukeratief.
sjamp zegt
@E34M5Touring: Check. Kut paal.. Ik kom niet uit Nijmegen, maar ik kom (kwam?) er wel eens langs.. Ben dus ook via ‘been there’ bekend geraakt met die paal.
Misschien iets voor een AB artikel: Meest sneaky flitspaal of andere controle.
ej20g zegt
@E34M5Touring: dat is inderdaad een vieze flitspaal, heel vies. Ik heb het geluk dat ik daar heel veel gereden heb als lesser tot 2 maanden terug. Mij is dus vanaf het begin aangeleerd pas te versnellen na het tweede stoplicht, dat scheelt weer. Maar als je het niet weet, tsjah, hebbes!
Simpson zegt
@E34M5Touring: ik ben geen local, maar ik ken hem ook.
Emile_Benz zegt
@E34M5Touring: tegenwoordig mag je vanaf de brug 70.. ;) paal staat er nog steeds.
louisvdd76 zegt
@E34M5Touring: die paal is inmiddels aangepast naar 70km/h
timboman zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
FIAT127 zegt
Wel grappig om twee typische rode steden bovenaan te zien staan. Ook grappig is dat Groningen toch echt een waanzinnig leuke stad is om te wonen. Je kan álles op de fiets doen.
Simpson zegt
@FIAT127: en dan sta je ook nog eens niet in de file.
ej20g zegt
De infrastructuur in Nijmegen is ook gewoon waardeloos. Eén tweebaans hoofdweg die bij het Keizerkarelplein pas in 3 tweebaans hoofdwegen veranderd werkt gewoon niet. Ik kan niet wachten tot de nieuwe brug af is!
mashell zegt
Nijmegen is ook de stad met het ingewikkeldste stratennet. Nog aangelegd door de Romeinen blijkbaar.
escort77 zegt
Nijmegen kon je nog wel leuk stappen, file neem je dan op de koop toe.
Dat je ook in de file moet staan om Almere binnen te komen, is eigenlijk nog veel sneuer…
barchettadriver zegt
Zal volgend jaar wel beter zijn, de A50 bij Ewijk is vrijwel klaar en eind deze maand gaat de 2e waalbrug open. Sinds ze de S100 door de stad hebben gecreëerd, rijdt het merkbaar beter door.
Nog een paar weekjes.
ej20g zegt
@barchettadriver: ik vraag me alleen af of de tweede brug wel op tijd open gaat? Natuurlijk hoop ik als local van wel maar het zou niet het eerste grote project rondom Nijmegen wat later klaar is.
barchettadriver zegt
@ej20g: olgens mij gaat da dit keer geen probleem zijn. Volgens mij is ie de facto al klaar en wachten ze nog een paar weken tot de formele opening.
ej20g zegt
@barchettadriver: laten wij het hopen. Dan is de rit naar school voor mij nog maar 5 minuten…
HDM zegt
@barchettadriver: godsamme die tweede brug bij Ewijk/Valburg, wat een held van een apparaat is dat! Ik moet elke dag over die weg sinds ik in september 2012 een baan heb en toen was het slechts 1 van de 100 dagen geen file. Sinds die tweede brug open is heb ik maar 2 file’s meegemaakt, beiden door ongevallen. Heerlijk doorrijden daar, alleen beetje jammer van al die malloten die in de smallere linkerbaan de brug op komen en dan met 100/110 blijven kruipen ¬¬
aadr zegt
Met de komst van de nieuwe stadsbrug in Nijmegen zullen de meeste files wel opgelost worden maar het is belachelijk dat je in de grootste stad van Gelderland nergens harder mag dan 50 en het er vol staat met flitspalen. Een staaltje van linkse milieuterreur.
midasracer zegt
Toevallig vorige week nog geweest. Maar ik reed via de A73 en de N326 de stad in en niet via Arnhem. Dan is het nog wel te doen. Ik had op het ergste gerekend, maar was een uur te vroeg op mijn afspraak in het St. Radboud.
dennisdd zegt
Er mag wel vermeldt worden dat er wel hard aan wordt gewerkt. Volgende week gaat de nieuwe stadsbrug open, dan zal het al heel wat minder zijn. Voor de rest zit Nijmegen verkeerstechnisch helemaal niet dom in elkaar. Ze waren er al vroeg bij met alle belangrijke wegen door de stad dubbel uit te voeren. Als dalijk de nieuwe waalsprong ook klaar is zal alles wel beter zijn.
Emile_Benz zegt
@dennisdd: Oh?!
De Hatertseweg is anders enkelbaans.
Het eerste stuk vanaf Rijksstraatweg gezien, is de St. Annastraat ook enkelbaans.
De Graafseweg is idd dubbel…ware het niet dat, wanneer de spoorovergang op de Groenestraat dicht is, de rechter rijbaan (stadinwaarts) onbruikbaar is door wachtende mensen die rechtsaf willen (maar dus niet door kunnen).
Canisius- en Oranjesingel zijn idd vanaf het Trajanusplein t/m het Keizer Karelplein volledig tweebaans. Evenals de brug richting Lent en verder (zelfs de omleiding).
ej20g zegt
@Emile_Benz: dat is inderdaad waardeloos gemaakt, die twee straten die als enkelbaans beginnen. Een grote oorzaak van de file’s rondom Nijmegen. Het zou een verademing moeten zijn dat die tweede brug rechtstreeks op de Energieweg uit gaat komen. Dan hoef ik zelf ook niet meer via het Keizer Karelplein om te rijden zoals zovele.
kaeser zegt
Ik heb van de zomer in de vrijdag avond spits van Istanbul 3,5 uur gedaan over een stuk van 30 km, en dat schijnt heel normaal te zijn :S vind het daarom niet gek dat op de 2e plaats staat. Nijmegen, jullie mogen nog blij zijn!