Zo veel pk heiligschennis? Dan zal de rest van deze Superformance GT40 door Everrati waarschijnlijk niet je ding zijn.
De Ford GT40 heeft weinig introductie meer nodig. De David tegen Goliath (Ferrari) op Le Mans schreef talloze successen op zijn naam. De heritage van de auto wordt ook goed in stand gehouden. Niet alleen door de historie van de auto, maar ook door Ford zelf en de GT-revivals in 2005 en 2017.
Origineel
Maar zoals bij alles, het origineel is het leukst. In het geval van de GT40 is er een manier om een ‘nieuw’ exemplaar te bemachtigen. De firma Superformance maakt een Ford GT40 die eruit ziet als een oude, maar met nieuwe onderdelen gebouwd is. Het is trouwens niet echt een kitcar, want het gaat om grotendeels originele GT40-onderdelen. Een briljant recept: wel duur!
Everrati
Er is nu een nieuwe versie van de Superformance Ford GT40. Op deze afbeeldingen ziet het er niet anders uit dan de standaardversie. Dat is dan ook waar Superformance het meeste werk doet: het exterieur. Onder de klassieke body zit namelijk moderne techniek. Dat wordt dan weer gedaan door Everrati. Recent toonden die al een elektrische Porsche 911 en ook hier gaat het om een elektrische aandrijving.
Specs
Klinkt een beetje als een zielloos idee, maar voor je de Superformance GT40 door Everrati te hard afschrijft, eerst even de specs. Het is namelijk een beste krachtpatser. De Superformance Ford GT40 levert door Everrati 800 pk! Het gaat om een Dual Motor setup die gevoed wordt door een 46 kWh batterijpakket. Het is goed spul, want het gaat om een watergekoeld batterijpakket met 700V-architectuur en DC-snelladen. Het enige nadeel is het rijbereik: ‘slechts’ 200 kilometer. Ook de sprinttijd valt tegen voor 800 pk: ‘onder de vier seconden’. Nou kan dat een hoop getallen zijn, maar als het 2,9 seconden zou zijn, zouden ze wel ‘onder de drie seconden’ zeggen.
Milieuvriendelijk
Het lijkt er dan ook op alsof de Superformance Ford GT40 door Everrati gewoon een milieuvriendelijke nieuwe GT40 is. Voor wie wel aan het milieu wil denken maar ook een klassieker wil rijden. Een ietwat controversiële combinatie. Bestellen kan binnenkort, pre-orderen kan al.
Tijdens het bestellen kun je trouwens nog opteren voor een paar opties, waaronder de kleuren en interieurmaterialen, parkeersensoren, een antirollbar, verstelbare schokdempers van Ohlins en nog veel meer. Een leuke optie is een Gulf-kleurstelling met handmatig geverfde stickers. Als je eenmaal het recept van elektrische klassiekers kan waarderen, is de Superformance Ford GT40 door Everrati een gave.
dunhozzie zegt
Gemiste kans. Een V8 hoort bij zo’n beest.
JanJansen zegt
Oprecht geïnteresseerde vraag: kan je dit in NL op kenteken krijgen?
V300amg zegt
@janjansen: tuurlijk!! Er is maar 1 ding belangrijk in Nederland tegenwoordig; klimaat!!
itiswhatitis zegt
@janjansen: geen idee of het bij deze specifieke auto kan.
Maar bij de RDW hanteren ze de 1/3 regeling. 1/3 mag van de auto worden veranderd zoals, chassis, carrosserie of motor.
Tenminste als ik het goed heb…
ouwedibbes83 zegt
@janjansen: voorheen gebruikte men wel de truc om m eerst in de UK te registreren, daar krijg je bijna alles op kenteken. Vervolgens was t dacht ik makkelijker om zo’n UK geregistreerde wagen naar NL te exporteren, of deze route sinds de Brexit nog werkt, weet ik niet
sirdrinksalotofpetrol zegt
@janjansen: alleen als de auto voldoet aan alle eisen (permanente eisen) zoals gesteld door de rdw in het jaar van bouwen. En dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk met een Superformance.
dieselrat zegt
@janjansen ja
bottles zegt
Nee, nee nee. Nee. Gewoon niet.
mp014 zegt
@bottles: dit wordt dan toch echt de toekomst en in alle eerlijkheid ik begin er een beetje aan te wennen. Natuurlijk hoor ik liever een V8 maar nog liever blijf ik dit soort oldtimers gewoon op de weg zien! Dan maar geëlektrificeerd als het net meer met rookpluim mag 👍🏻 ik ben een auto liefhebber en dat draait wat mij betreft niet enkel om het geluid of de benzine geur 👌🏻
O plaat zegt
Past perfect in de rij: Een selfie van Mona Lisa met duck face, een twaalf Luik van de gebroers Van Eyck als NFT, Johnny Cash in een dubstep remix, een restauratie van Pompeï met modern brutalisme en minimalisme,…
rammillius zegt
Denk dat dit toch de toekomst wordt. Groen krijgt het steeds meer voor het zeggen dus de verbrandingsmotor gaat verliezen/moet weg. Voor klassiekers is er nog niets op papier maar zou me niets verbazen dat dit komt nadat er geen verbrandingsmotors meer mogen worden verkocht
O plaat zegt
De EU heeft reeds in hun milieu plannen dat klassieke wagens altijd in hun originele staat zullen mogen bestaan.
sabrerator zegt
@shiva:
En is er ook vastgelegd dat de brandstof ervoor niet net zo legaal gaat worden als cocaïne?