Ducati heeft een nieuw toppunt dankzij de nieuwe Panigale V4 R, waar zelfs speciale olie voor extra pk’s zorgt!
Ook al is de Panigale één van de Ducati-modellen met de ‘V4’-motor, het is eigenlijk niet het topmodel. In pk-aantallen zit de Superleggera V4 er nog een tandje boven. Dat verandert nu. Ducati heeft de nieuwe Panigale V4 R aangekondigd en nu mag je wel degelijk zeggen dat dit het absolute topmodel is van het Italiaanse merk.
Ducati Panigale V4 R
Zoals je mag verwachten is het motorblok van de nieuwe Ducati Panigale V4 R het Ducati Desmosedici Stradale-blok. In technische termen is dat dus de 998 cc grote V4 motor. Normaliter levert deze in de Panigale zo’n 210 pk, maar dat is in de Panigale V4 R opgevoerd naar een standaardwaarde van 218 pk. Als je de cijfers van een Superleggera V4 kent is dat niet baanbrekend, maar de pret moet nog beginnen.
Maximaal
Het wordt namelijk pas écht leuk als je de Panigale V4 R opvoert naar zijn maximale potentieel. Let wel: dit mag alleen als je je op een circuit bevindt. In ieder geval gaat het om een race-uitlaat van Akrapovic.
Olie
Misschien wel het meest bizarre aspect van de nieuwe Ducati Panigale V4 R is de speciaal ontwikkelde olie. Uiteraard moet ieders favoriete smeermiddeltje goed functioneren, maar in de V4 R levert het zelfs extra pk op! De speciale olie ontwikkeld door motorsportdivisie Ducati Corse en Shell levert ongeveer 4,5 pk extra op ten opzichte van het standaardrecept. Bijzonder!
De nieuwe olie garandeert een vermindering van de mechanische wrijving met 10% en leidt tot een toename van het maximumvermogen met nog eens 3,5 pk, wat oploopt tot +4,5 pk bij de begrenzer.
De formulering van deze olie is gebaseerd op het gebruik van additieven .. specifiek voor motoren met een hoog toerental en een droge koppeling. Het is namelijk de droge koppeling, zoals in MotoGP- en SBK-motoren, die het gebruik van additieven mogelijk maakt, die de koppeloverdracht in de oliebadkoppeling problematisch zouden maken.
240 pk!
De combinatie van de wonderolie en de uitlaat zorgt voor een aardig bizar totaalplaatje. De Panigale V4 R levert op zijn maximale potentieel 240 pk! Ook de redline van 16.500 toeren per minuut, enkel beschikbaar met alle race-modificaties, is aardig flink. Anders is het 16.000 toeren per minuut, wat ook meer dan genoeg is. We zeiden het al: de nieuwste Panigale is er eentje van extremen.
Superbike
Uiteraard heeft Ducati al deze extreme modificaties voor de Panigale V4 R geleend uit de Superbike-wereld. De versnellingsbak is zo afgesteld dat de standaard overbrengingen identiek zijn aan die van een Superbike, bijvoorbeeld. De lijst met racing-modificaties is groot, met bijvoorbeeld de drijfstangen, dempers en zelfs wat aerodynamica geleend van motorfietsen voor het circuit. Wederom: veel heftiger dan dit wordt het niet voor de straat-Ducati’s.
Prijs
Dat alles heeft natuurlijk een prijs. De Ducati Panigale V4 R kost 49.790 euro in Nederland. De Panigale met de ‘standaard’ V2-motor en 155 pk kost 26.890 euro, dus dubbel het aantal cilinders betekent ook bijna dubbel de prijs. Dan krijg je wel aardig verbluffende cijfers.
KEV9 zegt
Heb direct mijn zusje gebeld. Die rost nu over de Franse wegen op de Superleggera. Maar helaas geen interesse. Ding van haar heeft ook al 238 pk
kenner zegt
Kan niet wachten op de proefrit met Wouter
Robert zegt
De kleurstelling doet me toch wel wat denken aan de illustere Marlboro livery. Stiekeme sluikreclame?
michaelras zegt
Hellocousteau op Insta is het met je eens….
Robert zegt
It wasn’t me… 😜
Deze kleurstelling ziet er wel erg fraai uit trouwens.
michiel_vandelft zegt
De overbrenging van een Superbike stellen ze per circuit af trouwens, dus ik neem aan dat er bedoeld word de basis versnellingsbak verhouding
mp014 zegt
Ok krijg spontaan een Troy Bayliss deja vu! Niet aan mij besteed helaas maar wauw wat een machine.
supertjeduc zegt
Beetje vreemd om een v2 panigale prijs met die van deze te vergelijken
Er waren al gewone en niet zo gewone v4 panigale die soms ook niet zo goed koop zijn
En dat wheelbarrow uitlaat systeem is ook al een tijdje te koop , ik geloof voor 8000€ ( maar het kan dat ik overdrijf)
scheurbuik zegt
16.500 tpm is voor Ducati in race modificatie extreem. De 600 cc 4 in lijn van een Yamaha R6 uit 2009 in standaard uitvoering voor op de weg deed dat ook al. Die uit 2006 mocht zelfs 17.500 tpm draaien.
racerx zegt
Moet je nagaan, een 1000 die de toerentallen van een 600 benaderd. Prachtige techniek
boomhauwer zegt
4 in lijn en 600cc vs V4 en 1000cc…
anthwan zegt
Mijn Aerox met Hebo Manston 2 haalde bijna 21.000 toeren, maar geen 240 pk!
racerx zegt
De standaard Panigale V4 is een 1100 trouwens (1103cc), net als het S en SP model. Enkel de R is een 1000 vanwege WSBK homologatie. Gave machine, Alvaro Bautista zal er wel weer mee aan de horizon verdwijnen volgend jaar. De concurrentie heeft hier nog niets tegenin te brengen.
janmetdelangeachternaam zegt
Lijkt me echt doodeng, rij zelf motor maar zelfs mijn auto heeft maar 200pk, laat staan dit op een tiende vanher gewicht
kennone zegt
Met alle rijhulpen die er op zitten kan iedereen wel op dit monster rijden, denk dat een oude analoge 1098 nog enger is waarbij ongecontroleerd het voorwiel omhoog blijft komen en het achterwiel een stap opzij zet als je iets te vroeg op het gas gaat na elke bocht
degrotemuis zegt
Hangt denk ik ook af van je referentiekader. Vergeleken met een een Fazer, Diversion 600 of andere niet al te vermogende ook prima geschikt voor starters fietsen ja. Maar ik vind niet dat deze echt listig is om te rijden Ik vind de standaard Panigale v4 in ieder geval gemakkelijker om vlot mee te rijden dan bijvoorbeeld een 99 R1 of een 04 RSV Mille R. Om nog maar niet de spreken van de 998 waar ik helemaal geen fijne houding op kon vinden.
janmetdelangeachternaam zegt
Lijkt me echt doodeng, rij zelf motor maar zelfs mijn auto heeft maar 200pk, laat staan dit op een tiende vanher gewicht
flyerbunch zegt
Doe mij maar de SP2!
kennone zegt
Hij heeft wel wat koppel verloren helaas. Motorisch karakter word zo dus meer Japans lijkt mij.
racerx zegt
Voor de R is topvermogen en toeren maken het belangrijkst, gezien de reglementen in WSBK (en de toerenlimieten die toe worden gepast als een bepaalde motor een te groot voordeel heeft) . De R wordt veelal verkocht aan raceteams, voor op straat en een dagje circuit ben je beter af met een gewone V4, S of SP. De 1100 die daarin hangt heeft een prima koppel.
L zegt
Bizar apparaat, ondanks dat ik nooit t potentiaal eruit kan halen, toch een motor die ik graag zou willen😅👌