Hoe nieuw is de nieuwe 1 Serie nu echt?
Je zal vast niet gemist hebben dat BMW vannacht de nieuwe 1 Serie heeft onthuld. In de aanloop naar de onthulling was er wat onduidelijkheid: was het nu een facelift of echt een nieuwe auto? BMW is er zelf duidelijk over: dit is de vierde generatie 1 Serie. Maar hoe groot zijn de verschillen nu echt? Daarvoor gaan we de nieuwe en de oude 1 Serie eens naast elkaar zetten.
Op de persfoto’s zie je vooral de versie met allerlei M-prullaria, maar we gaan even terug naar de basis. We vergelijken een standaard F40 1 Serie met een standaard F70 1 Serie. Zonder de volledig zwarte grille oogt de F70 al een stuk normaler. Dat wil zeggen: minder Kia en meer BMW.
Voor- en zijkant
De neus is volledig nieuw, dat is duidelijk. De grille is platter en breder geworden, wat eigenlijk gewoon een verbetering is. De koplampen zijn niet direct te herkennen als BMW-koplampen, mede door het verdwijnen van de angel eyes. Ook zijn ze wat hoger geplaatst, wat bijdraagt aan het Kia-gehalte. De voorbumper is ook geheel anders. Van voren is er dus geen twijfel dat je naar de nieuwe 1 Serie kijkt.
Van de zijkant bezien is het echter een stuk lastiger. Volgens BMW is het voorportier het enige onderdeel wat de nieuwe en oude 1 Serie gemeen hebben, maar en profil lijken de auto’s toch verdacht veel op elkaar. We zien dezelfde oplopende taillelijn en de raampartij lijkt ook identiek.
Hier kun je duidelijk zien dat BMW niet met een leeg vel papier is begonnen: de F70 is echt een doorontwikkeling van de F40. Door de nieuwe bumpers is de lengte iets toegenomen, maar de wielbasis is ook nog exact gelijk.
Achterkant
Aan de achterkant zijn er dus geen onderdelen uitwisselbaar, maar de veranderingen zijn ook niet rigoureus. Het zijn vooral de nieuwe achterlichten die weggeven dat je met de nieuwe Einzer te maken hebt. We zouden trouwens zweren dat de achterruiten wél uitwisselbaar zijn, maar we zullen de mensen van BMW maar op hun woord geloven.
Wat verder opvalt (naast de nieuwe achterbumper) is het ontbreken van de uitlaten. In deze tijden van uitlaatinflatie kiest BMW er gewoon voor om géén uitlaten te doen. Althans, niet zichtbaar. Als je per se uitlaten wil moet je de M135i M135 kiezen: die heeft er maar liefst vier. Dat dan weer wel.
Interieur
Als je binnenin de nieuwe 1 Serie plaatsneemt is het wel duidelijk dat dit meer is dan een facelift. Het dashboard is namelijk compleet nieuw. Verrassend is het nieuwe interieur niet, want we zien het inmiddels welbekende Curved Display terug. De geliefde iDrive-controller is verdwenen, net als zo’n beetje alle andere fysieke knoppen. Want dat wil de klant anno 2024, toch?
Dan nu de conclusie: de nieuwe 1 Serie is duidelijk meer dan een facelift, maar helemáál nieuw is ‘ie ook weer niet. Je kunt het zien als een doorontwikkeling, zoals bijvoorbeeld de Golf 6 of de Corsa E. Of deze doorontwikkeling ook een verbetering is? Dat mogen jullie laten weten in de reacties!
Meer lezen? Ook deze nieuwe generaties waren stiekem niet compleet nieuw.
pyrat zegt
Oef, wat een front overhang! nog erger geworden met deze facelift..
Voorkant net een Ford Fiësta/Focus.
kennone zegt
De F20 graag.
Richmond zegt
Wel de lci dan
kennone zegt
Vind ze beide mooier dan hier boven, maar de LCI is wel de mooiste inderdaad. Overigens als ik echt gestraft moet worden en tussen de F40 of F70 moet kiezen word het de F40.
Gulli zegt
Vriend van me had de eerste generatie F20, ik de LCI. Vooral de koplampen vond ik echt een enorme verbetering, en de achterkant was niet eens heel anders, alleen hadden ze de lichtclusters uitgebreid naar de achterklep waardoor hij er meteen niet meer uitzag als een Pooooloooo. Het interieur was nagenoeg hetzelfde dus dat maakte niet zoveel verschil. De E87 vond ik er altijd een beetje uitzien als een hangbuikzwijntje maar inmiddels ben ik daar wel aan gewend, alsnog vind ik die er beter uitzien dan de F40 en de F70, zeker als driedeurs 130i. Toch vind ik de F20 LCI nog steeds de mooiste.
jippie zegt
Wijvenauto!
Richmond zegt
Heeft de f40 wel een lci gehad?
machielvdd zegt
Nope, meteen een (semi-)nieuwe generatie
Richmond zegt
Ook wel bijzonder
anthwan zegt
Alsof de hechtingen van Mareike Helwegen nog strakker zijn aan getrokken, vreselijk slecht gewoon.
kniesoor zegt
Vind de F40 recht van voren gezien een beetje een bromvlieg. Wat dat betreft is de nieuwe een verbetering. Het dashboard en stuur van de nieuwe ogen ook beter, minder rommelig. Maar als geheel is de F70 wel érg anoniem gestileerd, ding is nauwelijks herkenbaar als BMW als je de logo’s eraf haalt. Afijn, het ís een BMW, dat is voor velen reden genoeg om er met begeren naar te kijken. Dus als-ie lease-technisch interessant is zullen we ‘m vermoedelijk veelvuldig tegenkomen op ‘s Heeren wegen.
garp zegt
Nog even wachten of dat ‘Neue Klasse’ design zich vertaalt in betere eindontwerpen. En anders graag Adrian van Hooydonk en z’n MT (of DT…) de laan uitsturen. Wat een generiek gedrocht is dit 1 serie ontwerp.
Edge zegt
Ik vind het front van de F70 toch flink opgeknapt ten opzichte van de F40. Wel alleen als je hem in een chique uitvoering met verchroomde randjes rond de nieren neemt, die volledig zwarte nieren van de M-Sport versie en M135 vind ik echt verschrikkelijk lelijk.
De achterkant vind ik dan juist weer minder geslaagd. De achterlichten zijn nu lelijke, inspiratieloze blobs geworden. En door de vorm lijken ze ook nog eens optisch een paar centimeter te laag te zitten. Ik denk dat de auto er flink van was opgeknapt als ze juist iets hoger geplaatste, plattere achterlichten hadden gemonteerd.
Richmond zegt
Lijkt alsof ze de oude lichten gepakt hebben en nu onderste boven hebben geplaatst. Eerst wees het dikkere deel naar beneden en nu naar boven..en ze laten nu de bumper optisch een hap eruit nemen.
Jurgen zegt
De F40 versie vond ik toch een stuk geslaagder, nieuwe interieur is lelijk en verschrikkelijk te bedienen
mc96 zegt
Om deze een nieuwe type benadering te geven is belachelijk. Het is gewoon een LCI. De nieuwe neus vind ik een verslechering. Grille is te breed en zit te laag. Van de zijkant is de neus ook te lang geworden. De 120 verlies nu z’n 2 liter vierpitter en de M135 heeft vier uitlaten gekregen maar geen extra vermogen. Je kunt zien dat BMW niet zo veen energie/ geld heeft gestoken in de “nieuwe” 1 serie. Zal over vier jaar wel geen opvolger meer komen van de F70. jammer. Ook jammer dat er (nog) geen 128ti versie is. Dat was namelijk veruit de leukste F40.
volvo480gtt zegt
Wat een gedrocht. Mislukte facelift en combi van Ford Fiesta en Focus neus en facelift Golf achterkant. Zeg maar een facelift met als doelgroep de Aziatische markt. BMW is naar mijn mening steeds verder achteruit gegaan qua design. Steeds meer een op Azië gericht uiterlijk, meer in lijn met Kia en Hyundai of zo’n Chinees kopie.
degrotemuis zegt
De neus oog op zich wat bescheidener, maar is dat chroom voorop, of krijgt deze ook die kerstverlichting rond de grille? Lijkt op het tweede door die donkere plekken in de hoeken. Ook heel harmonieus dat een deel van de lijnen in de grille diagonaal loopt, de rest verticaal, valt gelukkig minder op in het zwart. Alle bediening via touch of stuur is voor BMW zelf wel logisch, want goedkoper vermomd als moderner en cleaner. En iedereen weet dat een rij verlichte knopjes lang niet zo clean is als een alulook plaatje met streepjes licht of zo. O nee, toch niet… En dan nog even het obligate zwarte dak erop, weer helemaal modern. En helemaal inwisselbaar voor zo ongeveer 90% van de concurrentie qua design.
mashell zegt
Front beter door de minder grote neusgaten, achterkant anders maar niet beter of slechter, zijkant slechter door verdwijnen chroomstrip dat ziet er goedkoop uit, interieur skechter door verdwijnen idrive en lelijke ventilatie roosters. Deze kies je alleen als deze beter rijdt of financieel aantrekkelijker is dan een echte Golf.
Richmond zegt
Alles went, toen er nog geen idrive was, vroeg niemand er om
dtwo zegt
@Richmond Misschien omdat de hoeveelheid te bedienen functionaliteiten veel kleiner was toen er nog geen idrive bestond?
Specht zegt
Duidelijk gewoon een goedkope facelift.
Ramen zijn hetzelfde, motorkap qua pasvorm exact hetzelfde. Verder inderdaad net een KIA. Maargoed het zal wel, 9 van de 10 merken kunnen tegenwoordig niks fatsoenlijks meer ontwerpen, alle autos hebben allemaal overbodige “design” frutsels, hoekjes, flapjes, nepgaten of nep uitlaten.
nicolasr zegt
Hij lijkt van voren minder op de 5-serie. En dat is al een hele verbetering.
jensoffbutton zegt
Spreekt me weinig aan. Heeft nu ook een vrouwelijker gezicht, ik denk dat ze dan ook die doelgroep willen aanspreken.
mashell zegt
De doelgroep die een vrouwelijk gezicht aantrekkelijk vindt? Hetero mannen en lesbische vrouwen bedoel je?