Er komt veel goeds uit Zweden, denk bijvoorbeeld aan Koenigsegg en de Zweedse race-verzekering. Om nog maar niet te beginnen over naakte blondines die op een vlot knäckebröd eten;) Welnu, deze keer gaat het om een supercar van 525kg en 525pk…
De Quercianella is ontwikkeld door de Zweedese Laboratori Bebi en vernoemd naar de geboorteplaats van de bekende Italiaan Giotto Bizzarrini (zie ook ons nieuws over de Bizzarrini GTS). Het is een soort “baby supercar”; het heeft de performance en looks van een gewone supercar maar is kleiner en veel lichter.
Volgens rideroom.com zal de Quercianella elke andere wagen er uit rijden (on any trackday), zonder de banden te verwisselen… De wagen is op dit moment nog alleen als prototype te zien, de verkoop moet in de tweede helft van 2006 starten.
Krachtbron is een 2.4-liter V8 die tussen de 380 en 525pk kan leveren (10.500 rpm). De sprint van 0 naar 100 wordt in maar liefst 3.0 seconden gedaan! Topsnelheid is 186mph, ongeveer 300km/u (via jalopnik.com).
Ejay zegt
2.4L V8, 10.500 RPM, klinkt als twee motorblokken aan mekaar met een turbo erop. Erg leuk, mag wel meer van dit komen.
Sir Smokalot zegt
Dat lijkt me lastig, tenzij er twee V2’s aan elkaar geplakt zijn, en twins zie je eigenlijk alleen maar in motors.
Het lijkt me waarschijnlijker dat er het een en ander is gemaakt met hulp/advies van fabrikanten uit de formule 1, die rijden vanaf dit seizoen immers ook met 2.4L V8’s.
Je ziet de laatste tijd trouwens wel erg veel superlichte auto’s met zeer opgefokte blokken langskomen, (denk aan de Ultima met de twin Busa-motoren, het vliegtuig-achtige dingetje dat kennelijk 600 km/h kan halen, deze auto nu) maar ik krijg steeds meer het idee dat deze bolides niet verder komen dan de conceptfase/het papier waarop ze getekend zijn.
w0o0dy zegt
ik ken voorbeelden van bedrijven die twee 4-cillinders (honda cbr,suzuki 1100, kawasaki zzr) aan elkaar hebben gemaakt door een nieuw onderblok en een nieuwe krukas te ontwikkelen. Dan krijg je een v8 die bestaat uit 2×1.2liter en gezien het hoge toerental zou het best wel eens om motorfietsblokken kunnen gaan. Het voordeelvan het op die manier ontwikkelen van een motor is dat je heel veel componenten gewoon kunt inkopen, getest en van hoge kwaliteit en dat je een motorblok heb dat makkelijk hoge toerentallen aankan (lees veel vermogen per liter)
dekster zegt
het mag nog zoveel pk’s hebben als het er niet goed uitziet gaat niemand het kopen
jaap zegt
Zo is het maar net dekster. Ik kan nou niet zeggen dat ik het mooi vind. Wielen lijken veel te klein.
Ejay zegt
Ik moet zeggen dat ik hem wel aardig vind. Alleen zouden stoelen niet handig zijn? Verder gezien dat ding achteroo, zou de auto net zo dicht gaan als de auto van Robbedoes?
stef zegt
mmmm
toch neit echt mijn stijl hoor
stef van belgie zegt
ik heb toch
lievr iets groter
Steven zegt
Hij lijkt wel ingezakt in het midden. (misschien stonden een paar te zware mannen midden in het autotje.