Enkele weken geleden presenteerde Lotus de ´Circuit Car´ voor het eerst. Naast wat algemene gegevens en wat computertekeningen was er weinig bekend over de auto. Nu komen ze met gedetailleerde informatie, specificaties en foto´s van deze ´Circuit Car´. De superlichte sportauto wordt aangedreven door een 243 pk sterke 1.8 en is gebaseerd op de Elise. De auto weegt slechts 650 kg en doet de 0-100 km/h in minder dan 4 seconden!
Een 1.8 liter VVTL-i motor afkomstig van Toyota drijft de ´Circuit Car´ aan. Het maximale vermogen van 243 pk komt vrij bij 8.000 toeren per minuut. Het maximale koppel van 236 Nm is bij 7.000 toeren per minuut volledig tot de beschikking van de bestuurder. De wagen biedt plaats aan één persoon (tweede stoel is een optie). Naast deze 243 pk sterke variant komt er trouwens ook een versie met 190 pk (bron: autowereld.com).
De supercar zal voor het eerst te zien zijn tijdens de Shelsley Walsh Hill Climb. Zie voor meer info het artikel en foto-overzicht op dubspeed met een aantal zeer nette high-res afbeeldingen.
Sir Smokalot zegt
Wow, dat moet een genot zijn op een circuit vol bochten! Slimme zet van Lotus; met name in het VK zij de “trackdays” enorm populair n er zijn vast wel wat rijke Britten die deze auto dan op hun verlanglijstje zetten!
Het verbaast me trouwens meer en meer hoeveel PK’s fabrikanten wel niet uit kleine blokken kunnen persen:
-Seat Ibiza Cupra R: 180 pk (TDI heeft geloof ik 160 pk)
-Seat Leon Cupra R: 225 pk uit een 1.8 (sneller dan een 911 in bepaalde tussensprints!)
-Deze lotus met doodleuk 243 pk uit een 1.8!!
Is er iemand dusdanig technisch onderlegd zodat hij/zij mij uit kan leggen hoe je al dat extra vermogen kan kweken? (waarschijnlijk speciale motoronderdelen/ dikke turbo’s etc?)
Hoe gaat deze lotus trouwens aangedreven worden? Achterwielen lijken me wel een must voor een auto met dat vermogen, bovendien stuurt dat ook beter.
Nadeel is dat het wel meer gewicht kost, en volgens mij is het laag houden van het gewicht doelstelling nummer 1 voor de technici van deze auto..
Wouter zegt
Er zijn een aantal manieren om meer PK’s uit een liter te krijgen. Drukvulling in de vorm van turbo’s, superchargers, kompressors of G-laders (wie kent die nog?) is de makkelijkste route. Al deze apparaten zorgen ervoor dat ze lucht onder druk zetten, waardoor er meer zuurstof in de motor gepompt kan worden. Voor de verbranding van benzine is zuurstof nodig, meer zuurstof => meer brandstof => meer pk’s.
De turbodruk kan behoorlijk ver worden opgevoerd, als je tenminste niet al te veel waarde hecht aan een lange levensduur van je motor. BMW had in de jaren tachtig Formule 1 motoren die in kwalificatie trim meer dan 1500 pk leverde. Dat was uit een 1,5 liter motortje! Die blokken gingen dus ook niet veel langer dan een kwalificatie mee.
Het kan dus nog veel gekker. Qua productie auto’s is de Mitsubishi Lancer EVO VIII MR FQ-400 een van de toppers met 405 pk uit 2 liter.
Met name Honda, BMW en Ferrari weten ook veel pk’s uit een liter te peuren zonder over te gaan op turbo’s. De Honda S-2000 had ook een 2 liter motor, waar 240 pk uit werd gehaald. Hoogvermogende atmosferische (non-turbo’s dus) is veel lastiger, maar levert dan wel echte juweeltjes op.
Wouter zegt
Oh ja: deze Lotus is achterwielaangedreven. Lotus heeft in de jaren tachtig wel de voorwielaangedreven Elan geproduceert.
Zie bijvoorbeeld: http://www.lotuselan.com/home.html
Sir Smokalot zegt
Bedankt voor de info. Ik wist trouwens ook wel van die waanzinnig geblazen BMW-motoren, dat was wel ziek.
Atmosferisch heeft voor mij toch nog altijd de meeste prestige, zo heeft BMW een streepje voor met de M5, terwijl er toch echt audi’s en voornamelijk mercedessen zijn die mbv superwchargers meer pit uit hun blokken halen. Bij deze cilinderinhoud is dat niet leuk meer, maar als je minder dan 2 liter hebt moet je wel overgaan op turbo’s etc. lijkt me…
Die Evo VIII moest geloof ik om de 9000 km naar de garage, of niet?!