We hebben nieuwe wielen voor de Audi A6 duurtester! Volg alles hier – gratis – in de Autoblog Garage!
Wat gaat de tijd soms snel. Gevoelsmatig is de Audi A6 duurtester nog maar net onder ons, maar dat is inmiddels ook alweer gewoon 4 maanden. De auto bevalt to nu toe uitstekend, alhoewel er links en rechts een paar kleine issues waren. Die kun je lezen in de eerste update van de A6 duurtester. We zijn wat later dan normaal met upgrades voor de auto, omdat er eerst een paar reparaties plaats moesten vinden. De tikkende distributieketting en olielekkage waren een no-go om mee te gaan rijden. Dus de auto stond de eerste maand stil. Vandaar dat de tijd ook zo snel lijkt te gaan.
Lelijke wielen op de A6
Nu de A6 mechanisch in betere staat is, is het tijd om de auto iets meer naar smaak aan te kleden. Want een eenvoudig uitgeruste auto is op zich geen probleem (ik vind opties overbodige toevoegingen die enkel geld kosten). Ik heb geen elektrische inklapbare spiegels. Het mooie is, dat kan dus gewoon sneller met de hand! Mijn stuur verstelt zich ook niet elektrisch, maar eronder zit gewoon een hendel. Die trek je los en dan kun je nóg eenvoudiger het stuur verstellen.
Ik heb geen centraal kleurendisplay die de snelheid aangeeft in de boordcomputer, maar verrek: ernaast zit zo’n grote ronde meter die het wel aangeeft. Met andere woorden: het zou mij niets uitmaken. Helemaal kaal is ‘ie overigens niet, LED-Xenon-koplampen, parkeerpiepers (achter), cruise control, Bose-geluidsinstallatie, zitten er allemaal op. Maar wat mij nog het meeste steekt: de wielen.
Nieuwe wielen voor de A6!
Standaard heeft de A6 3.0 TFSI de 17 inch Fuchs-velgen. Ze zijn gesmeed en relatief licht. De 2.0T, 2.8 FSI , 2.0 en 2.7 diesels krijgen standaard 16 inch wielen, maar vanwege de grotere remmen heeft de 3.0 TFSI 17 inch eronder liggen. Het design is echt afschuwelijk. We hebben dat deels opgelost met 18 inch wielen en winterbanden. Maar nu werd het ook tijd voor betere zomervelgen. En welke moesten er dan onder komen?
Drie OEM-opties nieuwe wielen voor de A6
Er waren diverse opties voor nieuwe voor de A6. In eerste instantie heb ik gekeken naar de wielen van Audi zelf. De Segment-velg, 7-dubbelspaak of de Speedlines. Alledrie zijn keurige opties en staan erg goed onder de A6. In Nederland staat er af en toe een setje te koop, maar in Duitsland is er gelukkig wat meer keuze.
De Speedlines (verwarrend genoeg door BBS geproduceerd) hadden mijn voorkeur, uiteraard. Qua prijzen zit je ongeveer tussen de 600-1.000 euro te kijken, afhankelijk van de staat. Nu is dat op zich niet erg, maar best wel veel geld voor een velg van al gauw 12 jaar oud, letterlijk.
In bijna alle gevallen zou ik er sowieso voor kiezen om de wielen op te laten knappen. Dat is niet stervensduur, maar het telt wel op. Als laatste: alle drie de velgen zijn gegoten. Nu is dat echt geen probleem qua kwaliteit bij Audi. Maar het gewicht wordt wat hoger.
Nog een dingetje, heel erg stiekem wilde ik geen 19 inch, maar 20 inch. Oh, en de wielen van Audi vond ik ook te smal. 8,5J is meer een Golf-maat dan een A6-maat. Dat is geen overdrijving, maar echt waar. Je kunt de Audi A6 4F-velgen in veel gevallen op een Golf V monteren zonder al te veel problemen.
Nieuwe BBS wielen voor de A6?
Maar ja, als je dan toch gaat shoppen voor wielen en gebruikte units al vrij prijzig zijn, wat is er nieuw dan te krijgen? Ik was er al snel uit wat ik wilde qua merk: BBS. Ik geef het toe, ik ben een fanboy. Mijn vader heeft ooit een donkerpaarse Audi 80 gehad met BBS-wielen en zijn beste vriend een A6 C5 met BBS-velgen. Sindsdien is de kleine Willem helemaal lyrisch over het lichtmetaal uit Schiltach.
Op dit moment zijn er drie opties voor gegoten wielen van BBS. De XR, SX en SR. Alledrie keurige wielen die allemaal in aanmerking kwamen voor als ik niets kon vinden. Gegoten wielen van BBS zijn niet het lichtste, maar de stijfheid-gewichtsratio is uitstekend. Ze kunnen tegen wat mishandeling.
Gegoten wielen
Nadelen: de BBS SR is er tot 19 inch, en ik wil graag 20 inch. De BBS XR is 8,5J breed (of smal). De BBS SX gaat tot weliswaar tot 9J, maar dat model vind ik niet echt ‘BBS’ genoeg. En het liefste wilde ik net als op de BMW BBS flowformed-velgen.
Flowformed
Dat is een productieproces dat tussen gieten en smeden inzet. De voorzijde is gegoten, de rest gesmeed. Het zorgt voor een lichtere en sterkere velg dan als je gaat gieten. Echter, qua prijs scheelt het wel enorm. Goede gesmede velgen zijn heel erg duur (en bij BBS al helemaal).
Gelukkig heeft BBS een aantal flowformed velgen in de aanbieding. De CH-R, CH-R II, CI-R en CC-R. Om even een idee te geven van de kosten van een setje kwaliteitsvelgen, voor de gegoten BBS XR ben je zo’n 1.500 euro kwijt in de maat 20 inch. De flowformed wielen van BBS beginnen ongeveer bij 2.750 euro per setje 20 inch wielen.
Dat zijn dan ook nog de smalle maten, 8,5J. En zo als gezegd wilde ik juist iets bredere wielen dan standaard. Dan tikt het door naar 3 mille voor een setje wielen. Slik! En dan moeten de banden er nog onder.
Wielbouten, centreerringen, slotbouten: het kost allemaal geld tegenwoordig. Dat geld is ook de reden waarom een BBS Super RS of LM (de gesmede velgen) niet eens is overwogen. Je bent zo 1.250 euro kwijt per velg (zonder band).
Period correct
Maar je moet altijd naar onderdelen zoeken als je ze niet nodig hebt. Want dan zijn ze natuurlijk het duurste. Je moet goed gaan zoeken, geduld hebben en je Duits oppoetsen. Want naast de prijs van de flowformed wielen zat mij nog iets dwars: eigenlijk zijn al die nieuwe wielen iets te modern voor de A6 4F.
Het moet (voor mijn OCD) wel een beetje period-correct zijn. Tuning mag van mij, zolang het maar uit ongeveer de zelfde periode komt. Dus ging ik zoeken naar ‘nieuwe oude velgen’. Dan kom je uit op de BBS CX-R, CH of RX-R. Een XA of SV (allebei gegoten) zou eventueel ook nog kunnen. Om even een idee te geven, dat zijn deze modellen:
Dat was nog een hele zoektocht. Want waar er voor de BMW E90 echt een hele hoop te krijgen en te vinden is, is dat bij de A6 beduidend minder. Logisch, er zijn er minder van en minder A6-eigenaren gaan hun auto naar smaak aanpassen. Ik zocht en ik zocht, maar vond helemaal niets. Ik heb nog even de BBS CH-R overwogen. Ze staan schitterend onder de 911 van @Wouter, maar de juiste maat vinden was lastig: ik kon ze alleen tot 8,5J vinden. En de CH-R is op zijn mooist als je een beetje breedte hebt met een agressieve ET-waarde.
RX-R wielen voor de Audi A6!
Net op het punt dat ik tegen @jaapiyo zeg dat ik een setje Speedlines ga zoeken en die ga opknappen, kom ik echter wat anders tegen. Een advertentie van een set nieuwe BBS RX-R velgen. Juist, precies die ik op mijn BMW ook heb! En met nieuw bedoelen ze niet tot nieuwstaat opgeknapt, maar ongebruikt.
Echt nieuw met alle papieren erbij. Het enige nadeel, de dozen zijn niet origineel. De velgen stonden bij een zeer sympathieke handelaar in BBS-onderdelen. Dus de centreerringen (origineel BBS) en slotbouten (origineel BBS) kon hij er ook bij leveren. Moest ik dan dit setje gaan kopen?
Ik zat namelijk met de maat. Het zijn hele flinke velgen. De diameter van 20 inch is niet ongewoon voor wielen op een A6 (als accessoire kon je 20” krijgen bij de dealer), maar de breedte was dat wel: 9,5J! Dat niet alleen, de offset van ET40 is vrij agressief. Nu was dat in principe wat ik wenste, want dan heb je mooi die nearly flush-look zonder spacers of andere ingrepen.
Maten
Ik keek even snel op het internet wat er allemaal mogelijk was qua maatvoering. Net als bij de E91 waren er niet veel soortgelijke voorbeelden te vinden. Normaal gesproken moet er dan een bel rinkelen. Dus ben ik gaan kijken hoe dat nu kwam.
De meesten A6-eigenaren zitten dichter bij de OEM-specificaties óf juist er veel verder van af. Daarom heb ik even de hulp ingeschakeld van @martijngizmo. Al snel kwamen we erachter dat het op zich geen probleem moet zijn, maar dat het wel op de grens zit. Omdat de RX-R al een tijdje uit productie is, moest ik snel beslissen.
Want passen 9,5x20J ET40 velgen op een Audi A6 4F? Ja en nee. De A6 is namelijk een vreemd geval. De wielkasten zijn relatief krap. Met name aan de achterkant is er weinig ruimte. Dit heeft als voordeel dat er een enorme puist ruimte is voor bagage (achterzijde) en de motor (voorzijde). Maar je kan dus niet lekker brede wielen monteren zonder issues, zoals bij de BMW E91 het geval is (en de E61). Sterker nog, het werd met de dag spannender: Ging dit überhaupt wel passen?
Combinatie wielen en banden
Want de extreme voorbeelden op het internet waren flink bewerkt én hadden vreemde bandenmaten. Denk aan 215/225 breed op een 9,5 of 10j velg, dat is dus iets dat men in de VS doet. De eisen zijn daar niet zo streng (er moet lucht inzitten en dan is het wel goed). Dus dat soort Amerikaanse voorbeelden kun je het beste negeren.
In Duitsland is er minder mogelijk. Daar zit je namelijk met zogenaamde Gutachten. Goedkeuring op papier van de velgenfabrikant. Als je die niet hebt, krijgt je auto geen TüV-goedkeuring. Alhoewel er ook een paar slimme mensen zijn die RS6 wielen hebben gemonteerd, die nóg iets verder naar buiten staan (20×9,5 ET36)
Wat ook opviel, de Duitsers monteren allemaal hele brede banden of hele goedkope smalle banden. De reden daarachter is draaglast. Een 255/30 20 band zou ideaal zijn, maar die is alleen als 92Y te vinden. Prima voor op een A6 2.0T of 2.8, maar de 3.0 TFSI is te zwaar en heeft een hogere load index nodig. Dus kom je uit op 265/30 20, waarbij de load index goed genoeg is, maar je hebt dan iets minder ruimte in de wielkasten.
Vanwaar de budgetmerken? Achilles, Syron, Nankang en dergelijke hebben vaak wel de smalle maten met platte banden, maar soms met een verrassend hoge load index. Ik ben geen badge-snob (ok, misschien wel een beetje), maar ik wil wel graag een setje goede A-merk banden voor de nieuwe wielen van de A6.
Bandenmaat
In de wintermaanden heb ik bijna dagelijks alle Duitse en Britse fora nagelezen. Zou het mogelijk zijn om het passend te krijgen? Het is niet dat ik er niet van kon slapen – een setje BBS wielen verkoopt altijd wel – maar ik zou het anders zo jammer vinden. Heeft het puberale ongeduld gewonnen van gezond verstand?
Uiteindelijk moesten we het gaan proberen. Gewoon de ideale bandenmaat kiezen. Ik had de berekeningen namelijk 100 keer gedaan en het moest passen. Niet ruim, maar het moest net kunnen. 265/30 20 is namelijk ook de maat die Audi zelf adviseert voor de A6. Nu de maat bekend was, kon ik het rubber gaan uitzoeken.
Ik heb de afgelopen jaren ervaring gehad met een hele hoop merken. Denk aan Vredestein, Dunlop, Continental, Michelin, Bridgestone en Pirelli. Ik heb niet direct een vaste voorkeur, alhoewel de Dunlops mij oprecht hebben verrast op de BMW 325d.
De band: Dunlop Sportmaxx
Het is een prima band. Vrij stil, veel grip op droog, redelijk wat in de regen en vooral een erg progressief karakter. Dat laatste vind ik het grootste voordel. Je kan heel prettig naar de grens toe rijden. Het grootste nadeel schijnt slijtage te zijn. Maar ik heb al ruim 25.000 km gereden met de Dunlops op mijn BMW en heb net voor-achter omgewisseld. Dus persoonlijk vind ik het wel meevallen hoe erg de slijtage is. Misschien is het de rijstijl.
Maar er is nog een groot voordeel: de Dunlop Sportmaxx heeft een vrij vlakke wang. Nu denk je: dat ligt aan de maat. Dat klopt gedeeltelijk, de bandenmaten zijn daar ook verantwoordelijk voor, maar merk en type spelen ook mee. Op diverse fora was duidelijk dat in vergelijking met een Michelin Pilot Sport 4 het wel een centimeter tot 1,5 (soms zelfs meer) kan schelen. Dat zou dan net eventjes wat meer ruimte geven voor de setup.
Sportmaxx GT of Sportmaxx RT
Dan het type band voor de nieuwe wielen van de A6. In de maat kon ik kiezen uit de Dunlop Sportmaxx RT en de Sportmaxx GT. Ik heb in dit geval gekozen voor de Sportmaxx RT, net als bij de BMW. Ondanks dat ik super-sportief ben, rijd ik over het algemeen vrij normaal met de auto’s. 90% is woon-werkverkeer. En de vrije tijdritjes zijn sowieso veel snelweg en af en toe de leuke wegen. Circuits bezoek ik nooit. Dus met deze band ben ik in principe uitermate goed bediend.
Reedijk Wheels en Tyres
Nu de velgen en banden bekend waren, was het tijd om het te monteren. Daarvoor gingen we naar Reedijk Wheels en Tyres in Strijen. Dat was deels een tactische keuze, want het ligt relatief dichtbij het Autoblog redactiekantoor. Dat niet alleen, Reedijk is een enorm bedrijf met een soort pitstraat waar diverse auto’s tegelijkertijd hun banden kunnen laten wisselen.
Je rijdt zelf de auto er aan de rechterkant in en je rijdt zelf aan de linkerkant eruit. Afhankelijk van de drukte en de wijzigingen ben je in 30 minuten weer klaar.
In mijn geval duurde het ietsje langer. Omdat mijn A6 een lange tijd heeft stilgestaan, was er wat oppervlakkige roest op de schijven en blokken. Niet enorm, maar het zag er niet mooi uit.
De monteur in kwestie van Reedijk heeft alles geschuurd en opnieuw zwart gespoten. Het ziet er geweldig uit! De auto knapte er enorm van op. Nu ben ik zelf niet zo’n fabrieksnieuwe jongen, maar dat de oppervlakte-roest weg is, ben ik stiekem wel blij mee. Topservice!
En? Past het?
Het monteren was voor mij het uur van de waarheid. Ging dit wel passen? Of heb ik simpelweg de verkeerde maten gekozen? Na een halfuurtje was het verlossende woord eruit: het past! Niet ruim, maar net. Precies wat ik wilde. Dus een wiel dat niet te ver in de wielkast zit en met een flinke diameter. Wat wel direct opvalt: wat staat ‘ie hoog!
Een jonge collega bij Reedijk vroeg zonder Ironie: Is dit een Allroad, meneer? Au! Met name aan de voorkant moet ‘ie flink zakken, eigenlijk. Het ziet er op deze manier niet echt fraai uit. Nu was dat bij de BMW ook zo.
Daarbij duurde het ook eventjes voordat alles perfect paste en goed zat. En met die auto is het in de tussentijd ook goed gekomen. Als je de auto iets verlaagt, kan er nog wat camber gecreëerd worden op de achteras waardoor de wielen nog iets beter in de kasten vallen.
Uiteraard gaan we nog een keer dieper in op hoe de set bevalt. Tot nu toe enkele vroege bevindingen. De 20 inch wielen zijn groter dan de 18 inch wintervelen die ze vervangen, maar een paar kilo lichter. Er is veel meer grip en de A6 ligt rustiger dan voorheen.
Lopen de achterwielen aan?
Qua comfort lever je wel ietsje in met de nieuwe wielen voor de A6, maar het is bijzonder weinig. Ik had de auto iets stugger verwacht. Er is nu iets meer stuurgevoel, iets dat ik heel erg mis en zeker kan waarderen. En dan nu een andere belangrijke vraag. Lopen de achterwielen aan?
Ja, een heel klein beetje. Als je normaal rijdt, is er niets aan de hand. Als je snel door bochten gaat, gaat het ook goed. Maar als je beladen te snel een heftige drempel neemt, hoor je de banden een heel klein beetje tegen het vilt aan komen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat met de winterwielen ook al het geval was.
Daar valt op zich wel mee te leven. Sowieso kun je nog wat vilt ‘wegrollen’ om dat kleine beetje ruimte vrij te maken. Maar de calculaties van te voren klopten, het past. Net. Dankjewel, Martijn!
Variomatic zegt
Juist ja.. 265 breed en 30 hoog.. jemig.. is er dan nog iets, maar ook iets over van het rijcomfort..? Die auto’s zijn af fabriek al stug geveerd (de stoelen ook, vooral de lederen sportstoelen) lijkt me met zulke lage banden nog erger, of niet? Ik heb destijds nog de 18 inch velgen vervangen voor 17 inch omdat ik hem veel te stug vond, dat hielp al wat (3.0tdi quattro avant).
willeme zegt
@variomatic: het verschil met de 18 inch winterwielen is erg klein. Alleen op een heel slecht wegdek merk je het eigenlijk. De hoeveelheid scherpte die je wint, is echter vele malen groter, naar mijn mijn mening. Ik had minder comfort verwacht, eigenlijk.
Johanneke zegt
Ik heb zelden zulke lelijke wielen gezien. Die originele dan eh. Snap heel goed dat je daar niet meer mee rond wilde rijden. BBS velgjes zijn (vrijwel) altijd goed, deze units ook. Netjes hoor! Zelf had ik een inch kleiner genomen en meer wang, maar dat is persoonlijke voorkeur.
atrak zegt
@Johanneke: Die originele passen veel beter bij het ronde ontwerp van de wagen. Die sportvelgen zien er echt pauper uit onder een a6.
kniesoor zegt
‘t Is – zoals @willeme terecht stelt – primair een kwestie van smaak. Maar ben het met je eens, dat het ronde ontwerp van de A6 eigenlijk om een velg vraagt die daarop aansluit. Ik zou dan waarschijnlijk bij de Segment velgen zijn uitgekomen onder het motto : origineel Audi en qua design passend bij de oto. Bovendien hebben dergelijke velgen het voordeel, dat ze minder hoekjes en gaatjes hebben waardoor ze makkelijker goed schoon te houden zijn. Enfin, persoonlijke smaak, geen in steen gehouwen absolute waarheid, niet meer dan dat.
willeme zegt
@amghans: geinig, persoonlijk vind ik zelf een ‘druk’ ontwerp beter passen bij een eenvoudig gelijnde auto en vice versa. Het is idd allemaal smaak en iedereen moet kiezen wat ‘ie mooi vindt, uiteraard!
willeme zegt
@@4g63:
Thanks! Het zijn smaakgevoelige wielen, maar ik vind ze geweldig. Betreft diameter: 19 inch zal zeker prima staan. Sterker nog, als je ‘m niet gaat verlagen, zou ik dat ook aanraden ;-). Dit was echter de enige maat qua breedte/hoogte/ET die enigszins kon passen.
mc96 zegt
Verdacht veel foto’s van de Audi V8 😄. Wat was dat toch een gave bak! On topic; ik vind de niewe velgen op zich mooi staan, maar hij moet wel nog flink verlaagd worden, want dit ziet er (nog) een beetje ongemakkelijk uit.
willeme zegt
@mc96: Ja, die Audi V8 heb ik altijd een heel erg gave auto gevonden. Net als de 200 Avant. Stiekem wilde ik eigenlijk liever die, maar ja: te oud:.
Hij staat inderdaad veel te hoog. Dat had ik destijds met de BMW ook. Gelukkig gaan we zeker wat aan die rijhoogte doen ;-).
henk123456 zegt
Geweldig hoe je je 3-serie hebt aangepakt. Ook top om je uitgebreide verslagen te lezen. Ik moet zeggen dat ik eerst nooit op dit model lette. En nu ik er bij jou over heb gelezen wel eens her en der op gaan letten. Ik vind het oprecht een sexloze auto. Net zoals een Passat in geen enkele versie een nekkendraaier is, vind ik dat bij de a6 ook. Allemachtig, die frontoverhang…
Op rationele punten heb je natuurlijk gelijk. Mooie V6, Quattro, zee van ruimte. Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken. Ik smul van je verslagen, hoewel het uitgangspunt (a6) naar mijn mening zich niet leent om er iets van te maken dat lekker smoelt en rijdt.
willeme zegt
@henk123456;
Thanks! Smaken verschillen. Ik zat eerst te kijken naar een 325i Touring, maar ja, dat is wel heel erg hetzelfde. En minder snel dan de diesel .
Daarom gekozen voor een auto die compleet anders is met totaal verschillende kwaliteiten. Overigens is ‘ie nog lang niet klaar ;-))
Variomatic zegt
@henk123456: eh.. je doet die A6 toch wat tekort denk ik.. ooit zelf in gereden..? Vergeet niet dat dit model A6 in 2004 al op de markt kwam. In die tijd was het een heel modern ontwerp dat goed in de smaak viel bij een groot publiek. Persoonlijk vind ik het druppelontwerp nog steeds heel mooi, de voorfacelift het meest. De sedan is ook een erg samenhangend, rustig gelijnd model, net als de A8 uit die tijd. Het alternatief destijds was de Bangles E60/61van BMW, waarover de meningen op zijn zachtst gezegd nogal verdeeld waren :-). Die heb ik toen ook een paar jaar gereden. Reed zeker niet beter dan de A6 (ondanks frontoverhang en andere vooroordelen die gangbaar zijn over de Audi) en qua afwerking vergelijkbaar, beide modellen waren een enorme stap voorwaarts t.o.v. hun voorgangers vond ik destijds. De comfortstoelen van de BMW waren wel beter en hij was iets stiller. Als je in die tijd iets wilde hebben dat goed stuurde moest je alleen wegblijven van de E-Klasse W211 die echt veel meer op comfort was toegelegd..
willeme zegt
@variomatic: alle drie zijn het dijken van auto’s. Het liefst had ik een E500 Combi, maar kon de goede niet vinden (meeste hebben veel kilometers).
E61 530i was ook een alternatief. Maar die is ook lastig te vinden en heeft eigenlijk het M Sportpakket nodig.
Ze hebben op hun eigen manier allemaal wel hun charme. E61 heeft een fijnere wegligging (en met name besturing), maar de motor in de A6 maakt heel veel goed ;-).
Variomatic zegt
@willeme: ja, die 3.0tfsi is véél meer feest dan de 530i. Die motor had ik in een E39 en is leuk, maar mist een turbo/compressor..
cossiekiller zegt
Netjes Willem! Hopelijk lopen ze niet nog meer aan als je gaat verlagen.
Vorig jaar heb ik op m’n CLS SB 9.5 vooraan en 10.5 x 20 achteraan gelegd met 295/25/20 banden achteraan. En dan nog verlaagd. Past perfect en loopt nergens aan. 305 was zelfs ook nog mogelijk. 315 ook, maar niet op de 4matic wegens iets te groot verschil qua diameter. 😉
Het rijdt ook nog vrij comfortabel, mede dankzij de luchtvering achteraan. Daar staan nu dus andere stangetjes die een mm of 2 korter zijn om voor een 2.5cm verlaging te zorgen. Vooraan Eibach veren van 3cm op de originele dempers. Wanr anders zat ik al direct vast aan een dure kw3 kit van 2k€…
willeme zegt
@cossiekiller: je kan volgens mij ook twee Bilstein dempers voor doen.
Maar dat is een poepdikke set man! Leuke banden ook ;-).
Hoe bevalt ‘ie tot nu toe?
cossiekiller zegt
Heel goed.
Het is natuurlijk geen sportauto of hot hatch meer. Maar voor de langere trippen rijdt het zalig natuurlijk.
Maar nu kriebelt het natuurlijk weer voor iets leuk erbij voor t weekend… It never stops 😁
willeme zegt
@cossiekiller: Astra OPC geen leuk alternatief? 280 pk, sper, fijne stoelen, strak onderstel. Dat vind ik oprecht echt een tof ding.
(Je had die Syclone nooit weg moeten doen ;-)).
cossiekiller zegt
@Willeme Die exacte OPC heb ik 1.5 jaar geleden verkocht aan een Nederlander omdat ik meer plaats nodig had. Was idd een zalige auto. Was ook nog gechipt, een sportkat enzo…
Sindsdien de CLS…
Wil eigenlijk dolgraag een Cobra replica met V8 op oldtimerteken, maar dat is me gewoon (nog) veel te duur.
porker zegt
Mooi verhaal, weer wat van opgestoken. Ben nooit echt fan van de honingraat wielen geweest op “nieuwe” auto’s, maar dit type a6 is intussen aardig op weg om belegen te worden. Het staat hem verrassend goed. Denk door die strakke witte lak dat die bbs-jes het er goed onder doen. Benieuwd naar vervolg.
willeme zegt
@porker: dankjewel!
retsok zegt
De autoblog garage vind ik 1 van de leukere rubrieken, ben benieuwd wat het eind resultaat gaat worden met deze audi. Toch had ik stiekem gehoopt dat je een mooie japanner zou aanschaffen na de bmw, vooral ook omdat je altijd zulke gepassioneerde stukken hebt geschreven over de japanse automerken. Gaat er ooit weer 1 komen?
willeme zegt
@retsok: ik heb gekeken naar een Lexus GS300 en Honda Legend. Helaas zijn daar geen stationwagon van! En helaas is er geen linksgestuurde Stagea ;-).
frank2b zegt
Dit is duidelijk een gevalletje smaak en persoonlijke voorkeuren.
p993 zegt
“Alle drie de velgen zijn gegoten”
De vierde ook, mag ik hopen…?
willeme zegt
@p993: nee, drie velg-modellen, per set ;-). Niet zozeer per velg 😅
Dutchdriftking zegt
Een enorm artikel over een set wielen. Dat kan er maar eentje zijn natuurlijk. Maar het resultaat mag er zijn. Ziet er top uit! De auto is er echt enorm van opgeknapt. Nu voor 2 en achter 1,5cm zakken in combinatie met wat negatief camber, dan is hij af.
willeme zegt
@dutchdriftking: thanks! Ja, hij staat wel een beetje hoog nog. Daardoor ziet het er een beetje raar uit. Binnenkort maar eens wat aan doen ;-).
Dutchdriftking zegt
@willeme: goed bezig. We wachten het af. Ik gok iets van Bilstein😎
willeme zegt
@dutchdriftking: het werd dus stiekem iets anders ….
Dutchdriftking zegt
@willeme : Zaterdag een nieuw artikel? Toevallig tijd om naar mijn pb over Bilstein B6 voor de 159 te kijken?
willeme zegt
@dutchdriftking: ik zal meteen eventjes gaan kijken! Helemaal over het hoofd gezien denk ik!
Pordon zegt
Mooi om te lezen hoe je met je auto’s bezig bent om ze naar jouw smaak aan te passen. Het vind deze velgen op de BMW wel beter uitkomen dan op de A6. Ik vind ze niet echt lekker bij het ontwerp van de audi passen. Ben sowieso nooit echt fan geweest van het ontwerp van de meeste BBS velgen
willeme zegt
@pordon: dankjewel! Smaken verschillen uiteraard. En het zijn ook hele specifieke wielen. Ikzelf vind ze geweldig, gelukkig ;-).
koeckenbacker zegt
Reedijk, ik ben daar vaker gedesillusioneerd weggelopen dan vroeger bij de grijpautomaat op de kermis in datzelfde dorp. Waar ik overigens ook werk en 37 jaar inwoner ben geweest. Al zijn de rotte appels na de doorstart gelukkig weggebleven. Ik ga er echter geen ventieldopje meer halen.
Mooi setje wielen! Ik ben ook druk op zoek naar een setje voor de F20.
siebren zegt
@koeckenbacker: Hier hetzelfde, helemaal rond het faillissement. Niemand te bereiken en je kon fluiten naar je banden. Vorig jaar kreeg ik ineens weer een factuur van een set banden die we dus nooit meer terug hebben gekregen van een auto die we allang niet meer hebben. Of ik nog even wou betalen voor de opslag. Moest niet gekker worden…
mark383 zegt
Ha @willeme, je hebt echt een afwijking! Wel een prettige om over te lezen :) ik zat oprecht tot op het laatst in spanning welke velgen het zouden worden…
Overigens vind ik (net als sommigen hierboven) de RX-R’s wel beter passen bij het hoekige design van de E91. Persoonlijk was ik hier voor de Speedlines gegaan.
Neemt niet weg dat ik de RX-R een hele mooie velg vind. Soms zit ik zelfs te kijken welke bijpassende auto ik zou moeten kopen, in plaats van omgekeerd. Op een Passat B8 lijken ze me ook erg gaaf.
camber24 zegt
Uit dit lijstje zou ik voor de SX of de XA gegaan zijn. Op de een of andere manier wordt het erg druk in mijn hoofd van velgen met teveel spaken. Mijn OCD zegt me dat vijfspaaks de perfecte velg is, soms dubbel uitgevoerd, een trend van de laatste jaren. Bij voorkeur vijf zo dun mogelijke spaken. Alpina wielen zijn de hel. Overigens wist ik niet dat BBS zoveel verschillend spul maakte. Dacht alleen de bekende klassiekers. Met heel veel spaken. Leest overigens weer heerlijk weg dit.
berrychello zegt
Leuk verslag. Wielen staan m lekker. Eigenlijk wel jammer dat het dezelfde zijn als op de BMW. De A6 moet zeker vooraan nog wel ietsjes omlaag denk ik.
pier zegt
Mooi stukkie proza weer. Had het zelf denk ik simpel opgelost met de 7 dubbel van Speedline. Overigens hier ook goede ervaringen met Dunlop, ze zijn misschien iets zachter (iets meer slijtage) maar grip is uitmuntend. Op naar de volgende klus en van de Allroad weer een A6 maken! ;)