Voor puristen wordt de aankomende ‘nieuwe’ Volkswagen Golf een drama en ook de GTI en R worden niet bespaard.
Volgend jaar is het precies 50 jaar geleden dat VW de Beetle van een opvolger voorzag. De Golf. Momenteel kun je nog een Golf bestellen, dan heb je de achtste generatie van de modale hatchback. Maar eigenlijk is het een bitterzoet feestje, want er hangt een donderwolk van jewelste boven de Golf. De achtste generatie valt niet bij iedereen in de smaak en met dank aan de crossover-hype én de wil van de koper om elektrisch te rijden, kiezen er minder mensen voor de Golf dan ooit tevoren.
Facelift
Toch gooit Volkswagen niet zonder slag of stoot de Golf-handdoek in de ring. In ieder geval kunnen we een nieuwe Golf verwachten in 2024, het vijftigste jaar van de auto. Tenminste, nieuw: het wordt een facelift voor de Golf VIII. Het lijkt een facelift à la Golf 7.5 (de onofficiële benaming voor de Golf 7-facelift uit 2017) te worden: subtiele uiterlijke wijzigingen, maar geen gigantische veranderingen. Technisch wordt deze facelift echter wel aardig substantieel.
Handbak exit!
Eén verandering is voor de puristen even slikken. Volkswagen gaat de handbak in de ban doen. Met aardig wat bombarie kondigde Volkswagen bij de Golf VIII een shift-by-wire-systeem aan, waardoor een gigantische lompe automaathendel achterwege gelaten kon worden. Dat leek al een hint te zijn naar het feit dat VW liever heeft dat je gewoon de DSG (automaat) kiest in plaats van de handgeschakelde zesbak. Maar nu gaat zelfs de keuze opgeschort worden en is het een automatische Golf of geen Golf.
Voor de reguliere Golf maakt het waarschijnlijk geen drol uit, de Volkswagen DSG is namelijk meer dan oké in de omgang. Voor de GTI gaat het wel uitmaken, want daarvoor vervalt de handbak dan ook. Al sinds de Golf V GTI zijn de DSG en de handbak gewaagd aan elkaar en zijn beide goede keuzes, maar nu vervalt dus de handbak. Voor de purist is dat erg jammer.
Hybride
Wat voor de purist ook jammer is: naar verwachting gaat Volkswagen bij de facelift ook de GTI en R voorzien van hybride aandrijving. Het gaat dan wel om de meest milde vorm van hybride. Letterlijk: Mild Hybrid. Dat kennen Golf eTSI- en eTDI-kopers al, want je kunt de Golf momenteel krijgen met een mild hybrid benzinemotor. Deze technologie wordt dus ook toegevoegd aan de Golf GTI en R, die wel hun tweeliter benzinemotor houden.
Volkswagen gaat de Mild Hybrid-aandrijving ook herzien zodat de eTSI efficiënter wordt. Het elektrische aspect wordt iets potenter om de auto iets vlotter te maken en ook nog iets verder het verbruik en de uitstoot te drukken. De 1.0 TSI en 1.5 TSI zonder Mild Hybrid blijven wel, maar worden niet herzien. Ook de TDI en eTDI blijven dus en de GTD krijgt ook Mild Hybrid aandrijving. De eHybrid en GTE, de plug-in modellen, krijgen naar verluidt een kleine vermogenboost naar respectievelijk 215 en 260 pk.
Interieur
De Volkswagen Golf VIII kreeg tijdens zijn introductie ook de wind van voren qua ergonomie in het interieur. Volkswagen ging voor een digitale revolutie in de Golf en dat betekende een compleet nieuw scherm en nieuwe interface. Daar was niet iedereen, of eigenlijk iedereen niet, positief over. Vooral de digitale bediening van de airco moest het ontgelden, maar het grootste probleem daaraan was eigenlijk erg simpel: de bediening werd niet opgelicht in het donker. Dat heeft Volkswagen nu opgelost. Ook het scherm en de digitale tellerbak worden vergroot tot respectievelijk 12,9 inch en 10,4 inch. Daarnaast wordt de menustructuur herzien om het allemaal wat logischer te maken wanneer je het scherm bedient. Haptische knopjes op het stuur gaan trouwens ook in de ban ten faveure van gewone drukknoppen. Dat laatste was trouwens ook een prima oplossing geweest voor de airco…
Met de update, die we waarschijnlijk later dit jaar al te zien krijgen, moet de Volkswagen Golf het nog even een paar jaar volhouden. Eigenlijk was de bedoeling dat de ID.3 het stokje naadloos van de Volkswagen Golf overnam, maar dat valt in de praktijk tegen. Volkswagen heeft het gehad over een elektrische Golf, maar dat wordt allemaal in een later stadium duidelijk. (via Autocar)
Johanneke zegt
Automaat rijden doe ik wel in een tesla…
Flutterbear zegt
Tesla heeft geen automaat..
martinus.tussengas zegt
Lekker uitgeslapen! :)
Stefje zegt
Benieuwd of er nog een uitloopmod van de huidige GTI komt. Zit er al een tijdje tegenaan te hikken maar sinds die rentes zo hoog zijn heb ik angst dat de prijzen als een baksteen vallen na aanschaf.
Johanneke zegt
Koop er 1 met handbak. Wees er zuinig op en hou het origineel. Over 10-20 jaar geld waard.
rogerzz zegt
Begrijpelijk, mild-hybrid en een handbak gaan vast niet lekker samen. Mild-hybid maakt hem wel wat efficiënter, ofwel minder uitstoot, ofwel minder BPM. En aftermarket kun je hem in 10 seconden tunen zodat je 50-75pk er bij krijgt, want zo werkt de wereld. Schijnbaar is de touch-toets voor stuurverwarming het grootste probleem als ik de YouTube kanalen mag geloven, die wordt blijkbaar vaak per ongeluk ingedrukt. Fysieke knopjes terugbrengen staat hoog op de to-do list voor VW hopelijk.
Johanneke zegt
Is dat zo? Bij suzuki kan je handbak mild hybrid krijgen. En die ford’s, hebben die dat ook niet?
Loek zegt
@Johanneke: Hyundai heeft Mild Hybrid met handbak, dat noemen ze zelf ‘iMT’ (intelligent Manual Transmission). Als ik me niet vergis is dat vooral gericht op het ondersteunen van de koppeling en volgens mij zelfs automatisch tussengas geven, ergo veel minder feedback uit je koppeling omdat de auto het meeste zelf doet. Waar je normaliter de koppeling moet intrappen kan de auto overschakelen naar de elektrische motor en daarmee het verlies van de koppeling oppakken.
Iemand die ik ken heeft een i20 met iMT en die vertelde dat de auto eigenlijk onmogelijk kan afslaan. Haalt voor mij de lol van een handbak een beetje weg, maar goed.
Johanneke zegt
Dat klinkt ontzettend apart. Ga eens kijken of ik er meer over kan vinden. Bedenk mij nu dat de mazda cx30 die mijn ouders hebben ook handgeschakeld te krijgen is. Dus het bestaat wel, mild hybrid handbak, maar als dat van dat soort rare handbakken zijn als jij zegt, nou dan zou ik ook een automaat pakken. Alles of niks!
Mini Joe zegt
Krijgt dat ding nu ook een fatsoenlijke vering?
mashell zegt
Hmm. In 2020 een proefrit gemaakt in een Golf 8 en die afgewezen, niet vanwege de touch knoppen maar vanwege de vering en demping. Op de snelweg kwam er gewoon geen rust in de auto. Een A3 had dat niet.
moveyourmind zegt
Ben benieuwd of ze de prijs van het instapmodel nog onder de 40 mille weten te houden, de goedkoopste Golf hybride is nu al bijna 46.000 Euro. Weliswaar met 204 pk, maar toch.
mc96 zegt
Ik vraag me af hoeveel nieuwe GTI’s er het afgelopen jaar nog verkocht zijn met handbak.
jaso013 zegt
Maar het blijft….. een Golf.
MarcoM zegt
Tot en met de Golf V was het nog leuk…..
Pordon zegt
Lijkt me logisch, een Golf, ongeacht of het nou een GTI of R is wordt over het algemeen als daily gereden waarmee je ook gewoon achter in de file aansluit. Dan is een handbak gewoon irritant en zorgt een automaat gewoon voor veel meer rust en comfort. Hoe leuk een auto ook kan zijn met handbak, als je je dagelijkse kilometers ermee maakt zal een automaat voor de meeste mensen de voorkeur genieten.
ericc zegt
Hoeveel pk heeft de GTI en de R met hybride? 290 en 340 schat ik.
Jurgen zegt
Waarom zou je met voorwielaandrijving een handbak willen? Met achterwielaandrijving snap ik het nog, maar volgens mij is automaat altijd fijner voor normaal dagelijks gebruik, zeker als je veel op cruise control rijd.
TDI-goeroe zegt
er wordt zelfs nog over TDI gesproken. Waar kan ik die bestellen?