Eindelijk, de nieuwe Volvo EX90 is hier! Kijk eens hoe mooi!
Soms heeft een automerk zóveel teasers vrijgegeven dat we even moesten twijfelen: was deze auto er al? Denk aan de Renault Clio van de huidige generatie of BMW M3 Touring. De compleet nieuwe Volvo EX90 valt ook onder die noemer. We zeggen compleet nieuwe EX90 alsof er een voorganger is.
In dit geval is dat de Volvo XC90. De vorige generatie was een compleet nieuwe richting voor Volvo qua platform, design en techniek. Zijn opvolger, de nieuwe Volvo EX90 dus, zet ook de toon voor alle nieuwe Volvo’s die hierna gaan komen. Wat ons betreft is dat goed nieuws, want het is een beedlschone auto’s qua proporties en lijnvoering. Vergelijk het met een Tesla Model X of BMW iX. Dan is de EX90 een rijdend kunstwerk!
Nieuwe Volvo EX90
In 2030 is Volvo een fabrikant van enkel en alleen elektrische auto’s. Dat betekent dus dat de auto’s die nu geïntroduceerd worden elektrisch zullen zijn. De EX90 is uiteraard een zevenzits SUV-crossover, net als de XC90. De auto zal in China en de Verenigde Staten in elkaar geschroefd worden. Logisch, daar verkopen ze ook het beste.
Afmetingen Volvo EX90
De Volvo EX90 staat op het SPA2-platform. Mocht je dat bekend voor komen, dan kan dat kloppen. De Polestar 3 staat er immers ook op. Sterker nog, de Volvo EX90 en Polestar 3 hebben exact de zelfde wielbasis van 2,99 meter. De lengte is 5,04 meter lang en de hoogte bedraagt 1,75 meter. De Volvo is dus flink langer en hoger dan de Polestar-variant.
Dat resulteert in een redelijk grote bagageruimte: 1.910 liter met de banken plat. Dat is 40 liter minder dan een Mercedes-Benz E-Klasse stationwagon van de vorige generatie. Er is een frunk, maar die stelt met 37 liter niet zoveel voor. Dat is jammer, want bij een zevenzits auto is dat wel lekker. Als je de stoelen omhoog hebt, inclusief de derde zitrij heb je net iets meer dan 300 liter. Het is dus wederom de keuze: mensen óf bagage. Gelukkig kan er een dakkoffer op.
Aandrijflijnen
Er zijn twee aandrijflijnen mogelijk voor de nieuwe Volvo EX90. Deze hebben beide twee motoren: eentje op de vooras en een op de achteras. De EX90 Twin AWD Ultra heeft 408 pk en 770 Nm en haalt 585 km op een volle accu. De 0-100 km/u-sprint is in 5,9 seconden afgelegd.
Wil je meer? Dat kan! Dan krijg je de EX90 Twin Performance AWD Ultra met 517 pk en 910 Nm. Die knalt in 4,9 seconden naar de 100 km/u. Deze haalt 580 km op de accu. De topsnelheid is in alle gevallen een nogal trage 180 km/u.
Mocht je de EX90 langzaam vinden (in relatie tot het vermogen dan), heb je een punt. De verklaring is simpel, want de EX90 weegt minimaal iets meer dan 2,8 ton. Ja, serieus. We hadden gehoopt dat de accu’s lichter zouden worden, maar Volvo heeft ons juist meer accu’s gegeven: 110 kWh om precies te zijn.
Snelladen kan tot 250 kW. Geinige feature (doch niet nieuw): je kan ook de andere kant op laden: dus mocht je een boormachine willen gebruiken of mocht je buurman in zijn oude Nissan Leaf gestrand zijn: je kan ernaar toe en die EV voorzien van elektriciteit.
Zijn er nog verdere bijzonderheden?
Ja en nee. Volvo noemde vooral heel veel termen die we 5 jaar geleden al hoorden. Over the air-upates, recycling, abonnements-diensten en ga zo maar door. Toegegeven, Volvo begint meteen met een compleet nieuw platform én nieuwe designtaal. Dat gebeurt meestal een keer in de 10 tot 15 jaar. Wel is het interieur beeldschoon en met het optionele Bowers & Wilkins-systeem zit het met de audio ook wel goed.
De nieuwe Volvo EX90 is al te bestellen vanaf vandaag! De instapper (de EX90 Twin AWD Ultra) kost 102.495 euro en de snellere versie (EX90 Twin Performance AWD Ultra ) gaat voor 107.495 euro weg. Een EX90-abonnement kost je 1.549 euro per maand.
De oude blijft nog eventjes
De Volvo XC90 zal overigens niet direct uit productie gaan. Voor markten waar de elektrische auto nog niet omarmd is, zal de PHEV nog een tijdje leverbaar blijven. Dat is niet de eerste keer dat Volvo een ouder model langer in productie houdt, denk maar aan diverse Polar-modellen van weleer.
Meer lezen? Dit zijn de 11 goedkoopste auto’s die sneller dan 180 km/u gaan!
gregorius zegt
De vorige 2 keer dat Volvo een XC90-achtige introduceerde (2002 en 2015) waren de meningen eigenlijk allemaal 100% positief.
Het zag er mooi uit; grote echte auto, goede beslissingen.
Hey, ik heb zelf een XC90 voor mn vrouw gekocht. 0 emotie, maar een perfect vervoersmiddel!
Deze echter.
Die achterlichten in 1 stuks: ik vind t maar moeilijk.
En die gigantische Ipad in het midden icm die lichtstrip achter het stuur: is dat nou echt nodig? Ik vind t er niet uitzien. Natuurlijk, ik nader de 40, maar ik houd van moderne snufjes… maar er zijn limieten op mijn auto. Ik moet nu al swipen + vinden + drukken op het moment ik de camera’s kan vinden op de Volvo. Kun je nagaan hoe het in de toekomst is met deze ipad.
Ach ja.
Verder is de kracht prima, de range is ok en het zal allemaal wel prima zijn. Zeker omdat dit een echte familie-SUV is van een normaal merk; waar de concurrentie toch allemaal met maar rare dingen komt (iX, EQS-suv)
cloverleaf zegt
De achterkant is idd niet om aan te gluren. Voor de rest vind ik het wel een knappe wagen.
DeWitteCondor zegt
En er zit al een taxi bordje boven de voorruit!
Serieus, wat is dat voor ding (behalve een design flater)?
Vehicle zegt
Helaas staat er in het artikel niets over genoemd, maar deze EX90 is standaard uitgerust met Lidar om volledig autonoom te rijden. Qua design niet het mooiste, maar ze hebben wel hun best gedaan om het zo goed mogelijk weg te werken. Bij de Lotus komt het omhoog zetten als je het gebruikt, bij Volvo zijn ze een andere mening toegedaan, aangezien ze wederom safety first hanteren. Ook binnenin zijn er heel veel sensoren en kan de auto niet op slot als er nog iemand in zit.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het een bijzonder geslaagd model. Sowieso is het design wat Volvo/Polestar de laatste tijd laat zien gewoon erg goed. Nu hopen dat er ook mooie elektrische V60’s en V90’s komen met dit design.
sntial zegt
Lelijke auto maar die Fibonacci ratio’s zijn wel TOPPPP
mashell zegt
Zowel van binnen en buiten net een tikkie te saai, te karakterloos. Misschien precies wat de Volvo klant van nu wil maar een jaar of 10 geleden was het allemaal net iets meer uitgesproken.
Loek zegt
Gewoon een tof design, huidige design beetje opgewaardeerd. Herkenbaar, mooi en modern. Dikke duim.
Maar kom op jongens. Fix nou eens een betere oplossing voor die LiDAR sensor. Lijkt net een Londense taxi zo. En dat is dan weer jammer, ruïneert bijna het hele design in mijn optiek.
doublechevron65 zegt
Lomp en saai, passend in het SUV landschap; creativiteit 0!
utregcity zegt
Gelukkig met nog gewoon een rond stuur! 👍
harrie zegt
Niet echt veel op aan te merken, maar ook wel erg gezapig voor een auto van meer dan een ton.
autogeak zegt
Vrij matig. vergeleken met andere elektrische auto’s ziet hij er wel ok uit, maar ten opzichte van de XC90 is dit zeker geen verbetering.
lekkerlinksrijden zegt
Goh, wat een origineel interieur zeg. De creativiteit is ver te zoeken. Voor de rest is het een Volvo en dat is prima en niets meer dan dat.
garp zegt
Voorkant wat saai, achterkant echt sterk. Heerlijk die verticale iPad. Maar blijkbaar ten koste van fysieke knoppen. Jammer. Dat schermpje achter het stuur? Waarom niet gewoon ditchen en als standaard een HUD. Mits goed uitgevoerd is dat gewoon superieur tov een scherm achter het stuur, voor een A —> B voertuig.
fconderkantlat zegt
rijdend kunstwerk, yeah right.
misschien toch even langs de opticien.
rogerzz zegt
Die achterlichten, ik had de espresso nog net niet door de neus naar buiten inderdaad. Als dit een rijdend kunstwerk is heb ik nog wel een mooie waterkoker die onder een glazen stolp bij Willeme in de woonkamer mag staan als moderne kunst ;)
adbrotjeknor zegt
Het blijven grote, lompe en zware bakken. Maar deze is wel mooi. Dat strakke design blijft vaak langer fris. Kijk maar naar auto’s met allerlei vouwen en knikken en rare radiators (BMW). Na een paar jaar denkt iedereen; “ja, dat vonden we toen mooi”.
frederik zegt
Nou om heel eerlijk te zijn denkt men bij moderne BMW’s na een paar jaar: nee, we vinden hem nog steeds niet mooi.
mashell zegt
Hmm. Weet niet. Toen de Land Rover Velar kwam hadden we… wauw… nog nooit zo’n gladde auto gezien. Nu is deze een tijdje op de markt en oogt de wagen oninteressant omdat het supergladde ontwerp anders dan het supergladde niks aan vormgeving heeft. Ik ben bang dat deze Volvo dat ook gaat hebben. Ietsjes meer vorm in de deuren, meer chroom, duidelijke deurklinken had het ontwerp karaktervoller en daarmee houdbaarder gemaakt.
adyton zegt
Het bewijs dat de designtaal van de vorige XC90 en de andere modellen (XC40 uitgezonderd) gewoon quasi perfect was.
Polestar en Volvo gingen andere wegen uit in design werd gezegd en nu kopieert Volvo Polestar.
thjvanvlerken zegt
De prijs vergeleken met al het andere is netjes. Ik zie mijzelf hierin wel rijden! – als ik het geld had dan he 😂
Edge zegt
Als Volvo dat stuur nou uitrust met normale knoppen in plaats van dat capacitieve gedoe waarvoor je alsnog je ogen van de weg moet halen, en dat scherm in de hoogte iets inkort zodat er een rij fysieke knoppen bij kan voor de meest gebruikte functies hebben we een winnaar.
rogier_hentenaar zegt
Het lukt Volvo niet om efficiënte EV auto’s te maken. Moeten we deze enorme gewichten accepteren? 2,8 ton is toch van de gekke. Een giga reuze Rolls Royce Phantom weegt zelfs minder.
Edge zegt
Een giga reuze Rolls Royce Phantom is dan ook geen EV. Pak de elektrische Rolls Royce Spectre erbij en je ziet dat de Rolls ineens weer zwaarder is dan de Volvo.
Robert zegt
Ik ken parkeergarages waar je peentjes gaat zweten om het moment dat je daar doorheen moet manoeuvreren met mastodonten als deze.
En dan dat leeggewicht: 2,8 ton! Als je daarin wegrijdt met vier volwassenen en vakantiebagage, heb je al snel een C-rijbewijs nodig.
giulia64 zegt
En met het oog op milieu en materiaalverbruik hebben ze hem mooi compact gemaakt…. Flinke wegbelasting voor dit soort slagschepen! Een 240 was pure stijl en functie. Dit soort rijdende brandkasten slaan echt nergens op.
Wouter24 zegt
Levertijd 16-18 maanden…
Habanero zegt
De volgende generatie van auto’s. Het is niet alleen het koetswerk en design, maar de Lidar veiligheidstechnologie die deze Volvo naar dat next level brengt. Elke andere EV is vandaag niets meer dan een go-cart met electromotoren geworden. Veel belangrijker om zo’n geavanceerde assistentie te hebben dan autopilot-speeltjes die levensgevaarlijke ongevallen veroorzaken.
Jagris zegt
Ik vond de uitgaande xc90 toch veel fraaier en meer klasse uitstralen. De nieuwe EX90 valt me toch iets tegen qua styling, vooral de achterlichten. Misschien is het een kwestie van wennen…
mashell zegt
Dit model zou flink opknappen van een chroomlijstje rond de zijruiten. Nu oogt het trendline.
ghini zegt
Achterkant / achterlichten vind ik echt helemaal niks. Lelijk zelfs. Polestar 3 achterkant die door de suv naar buiten komt.
mijosu zegt
Volgens mij hebben ze het front van Elektrische XC40 op de XC90 geplakt en de achterkant een beetje aangepast. Meer dus een facelift. Weinig vernieuwend.
cloverleaf zegt
2.8 ton. Wat een fijnston en micro plastic deeltjes zullen die banden geven zeg!
*duikt weg voor de EV fanboys*
aggy32 zegt
Het verrast mij dat mijn mede-autobloggers het een goed gelukte auto vinden. De achterkant slaat toch nergens op… voorkant oké, interieur oké, maar de achterkant graflelijk. Voor mij iig een no-go.
joki zegt
Las ik nu echt “een rijdend kunstwerk”? Ik wist niet dat de normverlaging al gestemd en goed bevonden was…
raoufff zegt
Perfect vervoer voor de wereldvreemde VVD-stemmer!
Roskampies zegt
Ziekenhuis luchtje erbij en het is er net zo gezellig als in de wachtkamer. Man wat een klinische bedoeling.
SimonMc zegt
*bedoening.
mc96 zegt
Ik vind het uiterlijk van deze EX90 nogal teleurstellend. Behalve het frondje niet er vernieuwend en een beetje saai. Lijkt wel of de fraaiere designs voor polestar worden bewaard.
audirs3 zegt
Kan beter wachten op wat de IONIQ7 gaat brengen
jippie zegt
Volvo bestaat niet meer. Dit is gewoon een dikke Chinees met een Zweeds sausje. Trap er niet in.
Vehicle zegt
Omdat ie Chinees is wordt deze auto ook in Amerika gebouwd? Kom op, stop met die vergelijking. Geely is aandeelhouder, maar Volvo blijft Zweeds en kan profiteren van de ontwikkelingen in de totale groep. Ondanks wellicht wat onderdelen is deze auto verre van Chinees.
alfaman zegt
Stel hem samen, levering in 12 tot 18 maanden!!! 😳😱
Stefje zegt
2.8 ton, heerlijk! Nog meer ongefilterde microplastics in de lucht!
Je zou haast denken dat een uitlaat met katalysator en opf zo slecht niet eens is voor het milieu.
SimonMc zegt
Ik zit eigenlijk vooral te wachten op zo’n elektrische S/V90.