De gloednieuwe Volvo EX30 is een bom op wielen, tegen een vriendelijke prijs.
Nou, dames en heren, het heeft eventjes geduurd, maar na een reeks aankondigingen, teasers en het ‘lekken’ van informatie is ‘ie hier dan: de gloednieuwe Volvo EX30! Dat de auto eraan kwam was dus geen verrassing meer. Al bij de introductie van de grote Volvo EX90 lieten de Zweden een glimp zien van een kleiner model.
Kleine premium elektrische crossovers zijn enorm populair tegenwoordig, dus het zal je niet verbazen dat de Volvo EX30 een kleine premium elektrische crossover is. Het model wordt ónder de XC40 gepositioneerd. In tegenstelling tot de XC40 is de EX30 altijd elektrisch, terwijl je bij de XC40 de keuze hebt tussen benzine, diesel (niet in NL), plug-hybride en volledig elektrisch.
De EX30 staat op het SEA-platform. SEA staat voor Sustainable Experience Architecture en is van origine van Geely. Voor de EX30 is gekozen voor het kleinere SEA2-platform. Deze deelt de EX30 met de Zeekr X en Smart #1. De EX30 is 4,23 meter lang, 1,83 breed en 1,55 meter hoog, waarmee het een typische C-segment auto is. Dat geldt ook voor de wielbasis van 2,65 meter.
Aandrijflijnen nieuwe Volvo EX30
Er zijn drie aandrijflijnen beschikbaar voor de compacte Zweedse crossover. Het begint met de Single Motor. Dat is al geen stakker met 272 pk en 343 Nm. Daarmee kun je in 5,7 seconden naar de 100 km/u accelereren. We mogen het niet zeggen, maar eigenlijk is dat overkill voor een instapper.
Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 49 kW haalt 344 km op een lading, volgens de WLTP. Een stapje hoger op de ladder staat vervolgens de Single Motor Extended Range. Deze heeft dezelfde 272 pk en 343, maar sprint in 5,3 seconden naar de 100 km/u. Dankzij de grotere 64 kWh-batterij haal je hiermee 480 km op een volle accu.
Het topmodel is de Twin Motor Performance. Deze heeft een motor op de voor- en achteras. Het maximumvermogen van deze compacte kanonskogel is 428 pk en het koppel bedraagt een meer dan vorstelijke 543 Nm. Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 3,6 seconden! Daarmee is het de snelste Volvo ooit! De topsnelheid voor alle EX30’s is identiek aan die van andere Volvo’s, want bij 180 km/u vinden de Zweden het mooi geweest.
Kleine carbon footprint
Wat kunnen we verder over de Volvo EX30 vertellen? Nou, een hele hoop! Zo heeft de auto een bijzonder kleine carbon footprint. Als je 200.000 kilometer ermee rijdt is de uitstoot minder dan 30 ton, een kwart schoner dan de al vrij schone C40. Het is sowieso een milieuvriendelijke rakker, want de auto bestaat voor 25% uit gerecycled aluminium, 17% gerecycled staal en 17% gerecycled plastic.
Qua rijassistenten kunnen we twee bijzondere dingen melden. Optioneel kun jePilot Assist krijgen. Als je de indicator voor de clignoteur aanraakt, helpt de auto met inhalen. Ook nieuw is het Park Pilot Assist. Daarbij kan de auto zélf een parkeerplaats uitzoeken en zelf inparkeren.
Calm view opvolger Night Panel
De Volvo EX30 is perfect voor mensen die een Saab hadden en een opvolger zoeken. Bij Saab had je namelijk vroeger het Night Panel, waarmee alle verlichting op het dashboard uitging, behalve de snelheidsmeter. Bij Volvo hebben ze nu ‘calm view’, dat een soortgelijke functie heeft. Het centrale infotainmentscherm heeft een diameter dan 12,3 inch. Google Services, draadloze Apple CarPlay, EX30-app, USB-C poorten voor en achter, 5G connectiviteit én over-the-air-updates zijn allemaal standaard.
In het interieur kun je kiezen uit vier verschillende ‘designs’: Breeze, Indigo, Mist en Pine. Volvo maakt gebruik van diverse stoffen, waaronder denim. Lederen bekleding is niet meer mogelijk. Een ander opmerkelijk dingetje in het binnenste van de EX30 is de soundbar. Deze loopt over de gehele breedte van het dashboard en maakt speakers in de deuren overbodig.
Prijs
Nou, we hopen dat ook jij helemaal warm bent gelopen voor de nieuwe Volvo EX30. Aangezien je Nederlands bent, is die kans erg groot, want kleine Volvo’s doen het in Nederland doorgaans uitstekend qua verkopen. De EX30 kun je vanaf nu pre-orderen. De productie start later dit jaar, met de eerste leveringen begin 2024. Een extra ruige Volvo EX30 Cross Country is bevestigd. Prijzen hebben we ook voor je! De instapprijs is 36.795 euro en 519 euro per maand in de private lease (60 maanden, 10.000 km per jaar).
Die prijs doet ons vermoeden dat de auto een enorm succes gaat worden. Voor 37 mille kunnen wij zo snel geen snellere auto bedenken. En dan zit je gewoon in een keurige Zweedse premium crossover.
Prijsvergelijking concurrentie Volvo EX30:
- MG ZS EV 50 kWh Comfort | €35.885
- Mazda MX-30 EV Prime-Line | 36.440
- Volvo EX30 Single Motor | € 36.795
- Renault Mégane E-Tech EV40 Equilibre | € 38.370
- Opel Mokka-E 11 kW | € 38.749
- Jeep Avenger 54 kWh | € 39.500
- Peugeot e-2008 Active Pack 50 kWh | €40.070
- Citroën ë-C4 50 kWh 136 Feel | € 40.140
Meer lezen? Check dan hier de geschiedenis van de kleine Volvo!
ouwedibbes83 zegt
Is die single motor op de vooras of krijg je dan RWD? Ik gok het eerste, moderne Volvo’s kennende.
superfred zegt
Op de achteras, het als nu tegenwoordig ook bij de XC40 het geval is.
wimof zegt
RWD en Made in China, goed voor de footprint.
karhengst zegt
Wat is hier premium aan? Zelfs het introductiemodel oogt schraal.
Het merk wat ooit bekend stond voor z’n fijne Dynaudio geluidssystemen, komt nu met een budget soundbar. Dat de auto niet duurder is dan een Renault of Opel is naar mijn mening dan ook niet meer dan terecht.
mattr zegt
Dit is idd niet premium Zweeds, maar gewoon Chinees.
Jagris zegt
Om nu over de audio te gaan oordelen zonder het gehoord te hebben vind ik nogal voorbarig. Misschien kan je de audio ook upgraden? Wacht het gewoon even af. Bovendien is het een instapvolvo, dus je moet de audio niet gaan vergelijken met die in een volvo v90 ofzo.
Ik ben benieuwd naar de auto, maar ik kijk toch liever uit naar een elektrische sedan/station van volvo.
denx zegt
Een auto beoordelen op grond van opties lijkt mij een beetje overdreven.
wimof zegt
Met “dikke” batterij en open dak 52.500€
waterisnat zegt
ik dacht dat Volvo /Geely/polestar/汽車 ook naar de achteras waren gegaan…
freezzr zegt
Ik had een Volvo C40. Met een opgegeven range van 440km haalde ik in werkelijkheid krap aan 300km op een 100% geladen accu. Blij dat ik er vanaf ben… wel een mooie auto!
Deze heeft nog een kleinere range… succes met laden bij de steeds meer overvolle snelladers!
utregcity zegt
Overvolle laders? Uhm, weet niet waar je woont, maar geen last van en er steeds meer keus ook.
banderas zegt
Dan moet je minder hard rijden. M’n vorige EV had ook opgegeven van 440 maar zomers is 400+ gewoon haalbaar. Rij je stevig door zit je rond de 300. Maar daar heb ik ook meer dan genoeg aan.
Edge zegt
Voor de mensen die zich afvragen wat een clignoteur is: Dat is dat pookje aan de linkerkant van de stuurkolom dat er in de gemiddelde BMW na 250.000km nog steeds hagelnieuw is.
De EX30 ziet er wel gewoon heel fraai uit voor het soort auto. Interieur oogt eenvoudig zonder goedkoop te ogen, dat vind ik ook helemaal prima. Je moet hem alleen wel met een zwart dak bestellen, want die van de voorruit tot de achterdeur over de dakboog loopt op het exemplaar in de video oogt niet fraai.
Robert zegt
Die uitgewalste wielkastranden als ook het hoge rechte achtersteven met korte C-stijl doen me denken aan de Audi A2. De vanafprijs is trouwens niet verkeerd, met de genoemde specs. Leasetopper in wording!
Autokenner zegt
Iedereen zal deze wel willen denk ik, prima prijs/imago/pk/uiterlijk
rollingstoned zegt
Iedereen? Nee, ik pas.
alfa147ti zegt
Ik ook niet, voorkant ziet er niet uit en dashboard lijkt wel een Tesla .
Autokenner zegt
Ik zou hem ook niet kopen, maar Jan modaal als ze even gespaard hebben wel.
cdlop01 zegt
Volvo en premium?????? Dit ziet er teleurstellend uit, saaie vormgeving, interieur, zwart gat, veel teveel pk’s maar ja dat is marketing want anders willen de lease mannetjes geen EV. Begrijp niet dat het eens zo veiligheidsbewuste Volvo mee gaat met de pk EV ellende, we zien allemaal dagelijks wat een bizar rijgedrag veel jonge leaserijders aan de dag leggen. Zo verrassend de nieuwe Lexus LBX zo teleurstellend de nieuwe Volvo’s. Heb er ooit lang geleden diverse gehad, maar huidige Chinese rommel laat ik graag aan mij voorbijgaan.
Allison Burgers zegt
Dit is toch gewoon dat (ook) Chinese Zeekr-ding met een ander logootje?
utregcity zegt
Nee.
dree16v zegt
Zal ongetwijfeld een succes gaan worden, ik vraag me een beetje af of hij onderscheidend genoeg is tov de XC40. Qua private leaseprijs gaat het ook de goede kant op. Daar kun je haast nog geen 10 jr oude occassie van rijden.
lekkerlinksrijden zegt
520 Euro per maand, 60 maanden en 10.000 km per jaar voor de instapper betekent dat je naar de 600 a 650 Euro gaat voor een betere versie met 15 a 20.000 km per jaar. Daar kun je toch wel wat leuks voor rijden van 10 jaar oud
dree16v zegt
Eens dat red je wel vopr 600 p.m. Ik zei ook het gaat de goede kant op, we zijn er nog niet inderdaad. 4 jaar is voor mij lang zat met een auto en 20 dkm is ook meer realistisch en dat red je nog niet onder de 600/700 euro. Als ik alle kosten op tel van mijn laatste 2 occasions kom ik op zo’n 500 euro per maand. Als ik voor dat geld een fatsoenlijke gezinsEV kan private leasen dan ben ik om. Ik ga dan uit van thuisladen ipv tanken.
dree16v zegt
Eens dat red je wel vopr 600 p.m. Ik zei ook het gaat de goede kant op, we zijn er nog niet inderdaad. 4 jaar is voor mij lang zat met een auto en 20 dkm is ook meer realistisch en dat red je nog niet onder de 600/700 euro. Als ik alle kosten op tel van mijn laatste 2 occasions kom ik op zo’n 500 euro per maand. Als ik voor dat geld een fatsoenlijke gezinsEV kan private leasen dan ben ik om. Ik ga dan uit van thuisladen ipv tanken.
joki zegt
Als ik die Private Lease voorstellen zie vraag ik me steeds af wie nu binnen de marge van 10000 km/jaar blijft. Ze zouden eigenlijk moeten verbieden dat dit op deze manier aangeboden wordt want dit is een misleidende reclame.
cdlop01 zegt
Wat een onzin…. . Private lease tarieven zijn vrijwel altijd bij een onrealistische 10k km per jaar opgegeven, bij meer km, fors hoger.
Deze Volvo is interressant voor zakelijke leasemarkt, niet voor privé, op enkele gepensioneerden na dan.
wimof zegt
Ik hoor ondertussen bij die gepensioneerden, en neen, voor de jaren die me nog resten geen Chinese auto en ik ben blij met mijn bestaande.
Waar ik nooit antwoord op krijg, ik was VW dealer en onderdelen werden ons netjes ’s nachts en zelfs overdag geleverd binnen de 4 uur.
Hoe zit dat met dit soort “moderne ver van bed gebouwde wagens”?
piebepost zegt
Ik blijf wars van cross-overs maar als ik dat veel-te-hoog-op-de-poten gehalte wegdenk blijft er een uiterst gaaf karretje over.
Maar nu gewoon weer een station of hatchback svp. Dit slaat toch nergens op?
utregcity zegt
Wil hem zien in andere kleuren. Maar denk wel dat ‘t een succes wordt.
mashell zegt
Grijs met een zwart dak is niet mijn ding maar eigenlijk best een leuk wagentje.
Donstil zegt
Tof carretje, ik rij nu een polestar 2 maar heb die ruimte eigenlijk niet/zelden nodig. Dit ding als Dual motor wil ik daarna wel.
jeroenm83 zegt
Is deze op de foto al met dat Wuhan-package? Of wacht ik beter nog op de Peking+.
In het bakje Tesla Model (elk). Naast GFT afval Incl die mislukte vegaburger van de BBQ.
Richmond zegt
Het design tussen Volvo en Polestar moet meer afwijken.
wimof zegt
het blijft Geely en de rest is bla-bla.