Dit is de nieuwe Volkswagen Passat. Rent Nederland weer naar de dealer zoals vroeger?
Er zijn van die modellen die zolang meegaan dat jij er als kind nog ongetwijfeld herinneringen aan hebt. De Volkswagen Passat moet zo’n auto zijn. Moet, want ooit was dit een absolute hit in Nederland. Het model gaat alweer 50 jaar mee. En Volkswagen is er nog niet klaar mee.
Dé Nederlandse gezinsauto
Terwijl we afscheid hebben genomen van de Ford Mondeo (ook ooit zo’n typisch Nederlandse gezinsauto), gaat VW gestaag verder met een nieuwe generatie Passat. Voor wie nog hoor ik je hardop denken. Ooit een hardloper onder Nederlanders. Tegenwoordig valt dat vies tegen. 1999 was het hoogtepunt voor de Passat met 16.578 verkopen in Nederland. In 2015, met de aantrekkelijke bijtelling op de Passat GTE, zag je ze ook overal opduiken en verkocht het merk er 10.854 van in ons land. Fast forward naar 2022: Volkswagen verkoopt nog maar 663 stuks van de Passat. Auw.
De verkopen van de laatste jaren moeten pijn doen bij Volkswagen. Het is niet dat kopers massaal naar andere merken zijn gegaan. Het landschap is nu eenmaal anders. Het D-segment is niet meer zo populair als het ooit was. Mede door de hoge aanschafprijzen van nieuwe auto’s in Nederland. De ID-modellen lijken het stokje langzamer over te nemen. De Golf-rijder is nu deels in een ID3 te vinden en de Passat-rijder loopt wel warm voor een ID4 of ID5.
De nieuwe Volkswagen Passat
Nederland vormt slechts een puzzelstukje van de totaalverkopen Volkswagen, uiteraard. Kortom, alleen op basis van de verkoopresultaten in ons land gaan de Duitsers geen knopen doorhakken. En daarom is er gewoon weer een gloednieuwe generatie Volkswagen Passat. Wellicht dat Nederlanders nu wel warm gaan lopen voor ‘de nieuwe’? De automobilist die nog niet klaar is voor elektrisch rijden kan in elk geval nog voor dit oude vertrouwde model kiezen.
Exterieur en maten
De nieuwe Volkswagen Passat komt er enkel als Variant. Het motorenaanbod bestaat uit drie nieuwe plug-in hybride en mild-hybrid aandrijvingen. Qua exterieur zijn er veel overeenkomsten met de achtste generatie Golf. De Passat is iets gegroeid. De stationwagen meet 4.917 mm in de lengte, 1.852 mm in de breedte en 1.506 mm in de hoogte. De wielbasis is met 2.841 mm in totaal 50 mm toegenomen. Aan de voorzijde zit een optisch doorlopende lichtstrip en optioneel kun je kiezen voor HD LED Matrix-koplampen (IQ.LIGHT).
Aan de achterkant een doorlopende lichtbalk, met hetzelfde verhaal voor de reflector. Het oogt allemaal lekker rustig en strak. Niet te spannend allemaal, precies zoals de Passat-rijder.
Interieur
In het interieur een combinatie van Golf 8 en Volkswagen ID. Weg is de centrale pook voor de automaat. Het bedienen van de DSG doe je nu met een stengel achter het stuur, net als bij bijvoorbeeld de ID3 en ID4 het geval is. In het midden een groot scherm met een diagonaal van 12,9 inch of optioneel zelfs 15 inch. Veel functionaliteiten zijn in het scherm verwerkt, maar op het stuurwiel zitten nog genoeg fysieke knoppen voor de bediening.
Het infotainmentsysteem draait op de vierde generatie van Volkswagen MIB (modulair infotainment platform). Achter het stuur zit een digitale cockpit en er is ook een nieuw head-up display. Ook nieuw zijn de ergoActive-voorstoelen, optioneel 14-voudig te bedienen. Er is een automatische modus om de stoelen te verkoelen of te verwarmen. Geen zorgen: dit kun je ook nog handmatig instellen.
Bagageruimte
Een Volkswagen Passat koop je vanwege de ruimte omdat je een compleet voetbalelftal mee kunt nemen op de zaterdag. Dat is met de nieuwe niet anders. Met 690 liter is er 40 liter meer ruimte. Gooi je de achterbank plat kun je er 1.920 liter in kwijt. Dat is echt veel bier.
Motoren en techniek
De rijeigenschappen moeten zowaar stabieler aanvoelen in de nieuwe Volkswagen Passat. Het model staat op het MQB evo-platform. Optioneel kun je voor de nieuwe generatie adaptieve chassiscontrole (DCC) kiezen. Een computer stuurt het elektronische differentieel (XDS) en de dynamische schokdempers aan om die stabiliteit te garanderen.
De motoren dan. De nieuwe Volkswagen Passat komt als eHybrid op de markt. Dit is een plug-in hybride aandrijflijn met 204 of met 272 pk. De batterij is 19,7 kWh groot. In theorie betekent dit een actieradius van 100 kilometer. Je kunt zelfs tot 50 kW DC snelladen met de nieuwe Passat. Liever een HEV in plaats van een PHEV, dat kan ook. Voor die groep is er de 150 pk mild hybride. Standaard op iedere Passat is een DSG automaat.
Marktlancering
In het eerste kwartaal van 2024 verschijnt de nieuwe Volkswagen Passat Variant op de markt. De wereldpremière is de op de IAA in München. Prijzen en meer informatie worden in de loop van de marktintroductie bekendgemaakt.
neymar zegt
Geen knoppen in het interieur? Tegenvaller!
Robert zegt
Toevallig zeer recent naar een Passat GTE zitten kijken, uit de bouwjaren 2015-2018. Dat interieur ziet er -ondanks het leeftijdsverschil- inderdaad tig keer beter uit.
Ot92 zegt
@rrrobert Geen verstandige keus. Ik zou de GTE overslaan als ik jou was. Het is opzich een betrouwbaar ding, maar als er iets gebeurd met het elektronische gedeelte in de DSG (DSG6, DQ400e) bak, dan ben je aardig wat centjes lichter. Verder heb je een accupakket die het ook nog kan begeven, dan ben je ook sowieso minimaal een paar duizend euro lichter.
jaapies zegt
Jemig. Ben nooit een groot fan van VW geweest. Maar een leuke golf of een goed aangeklede passat kon ik vaak wel waarderen. Maar wat ze nu aan het doen zijn? Die overhang voor en achter en dan de grille, de Passat was vaak een saaie auto, maar hier is saai nog een understatement, rond uit lelijk.
racerx zegt
Ik vind het vorige model nog steeds een mooie auto, maar deze is wel heel erg ‘grijs’, ofwel nietszeggend. Zelfs voor VW begrippen saai. Alsnog een mooiere auto dan die hilarisch lelijke iD5 trouwens…
cdlop01 zegt
Deze Passat laat maar weer eens zien hoe diep in de ellende VW zit….troosteloos ontwerp, lelijk zelfs. Kansloos, zal via leasekanalen van VW in Europa nog wat doen maar verder roemloosxeinde van een van de pijlers van VW.
Giuseppe12 zegt
Het zijn maar kleine details maar als ik iets verschrikkelijk vind zijn het merken die de centrale pook verwerken in een hendel achter het stuur. Het geeft op de een of andere manier een heel goedkoop gevoel (ID3) en het mist toch een stukje gebruiksgemak.
Pordon zegt
Ik zou juist nooit meer anders willen. Ik heb lange tijd niet begrepen waarom andere merken dit niet veel eerder zijn gaan doen nadat Mercedes dat jaren geleden weer is gaan toepassen. Het levert een stuk ruimte op in je middenconsole en het werkt juist erg prettig zonder dat je handen van het stuur af hoeven.
jaapies zegt
Vind het huis heel ongandig. Moet je altijd met je rechterhand omhoog naar het stuur, heb vaak mijn arm op de middentunnel rusten. Maar ook als je half omgedraaid zit om achteruit te rijden, is het een onlogische beweging om de automaat te bedienen…
Pordon zegt
Half omgedraaid doet toch niemand meer tegenwoordig met al die achteruitrijcamera’s?
Voor mij was het weer erg wennen, en nog steeds irritant, nu ik weer een auto heb met een pookje in het midden. Heb al zo vaak mn ruitenwissers aangezet terwijl ik ging inparkeren😅.
Johanneke zegt
Wat voor gebruiksgemak mis je dan? Je zet het ding 1x in D en je hoeft er niet meer aan te komen. Maakt toch niet uit waar dat zit.
johan_vertegenwoordiger zegt
Als je hem net zo vaak gaat zien als een golf variant ziet het er niet veelbelovend uit… VW is gewoon veeel te duur geworden in verhouding met wat je krijgt. De concurentie zit niet stil en is naar mijn idee langszaam aan het inhalen. En nederland is nu eenmaal ook voor die lompe SUV’s gegaan….
JelmerS zegt
En technisch vergelijkbare Skoda station uit eigen huis bied meer waar voor het geld.
Nino zegt
“Liever een HEV in plaats van een PHEV, dat kan ook. Voor die groep is er een 150pk mild hybride”
Dan hebben we het toch over een MHEV en niet een HEV?
Willy500E zegt
De auto verliest qua design aan identiteit, gelukkig nog fysieke knoppen, vooral op t stuur, wat hetzelfde is als bij de voor . Ik ben blij dat we vorig jaar op de zaak nog een mooie Passat R line tdi hebben gekocht. 1300-1400 km met 1 tank.
mashell zegt
De achterkant van de stationwagen heeft wat Arteon flair. Dat is helaas ook de enige flair die er aan zit.
dawwg zegt
Amen; de achterkant zit er prima uit; de neus en het interieur en de motoren zijn saai … kun je beter het huidige model nog scoren.
Elise zegt
De te dikke en ronde voorkant past niet bij de rest van de auto. Net als bij die nieuwe Tiguan. Het visueel oppompen van een auto op het MQB platform is blijkbaar nogal uitdagend.
Dutchdriftking zegt
Hij is een stuk knapper dan de ID modellen, maar verder is het toch wel heel erg Aziatisch vorm gegeven. Het typisch strakke Duitse ontwerp mis ik wel een beetje. Maar als R line met fatsoenlijke wielen (deze zien er echt niet uit) en wat subtiele verlaging is het absoluut geen lelijke auto. Mocht ik in de markt zijn zou ik echter nog snel een Arteon bestellen.
alloallo zegt
🙏 ik ben in afwachting van mijn Arteon SB
kniesoor zegt
De grille doet denken aan de ‘haaienbek’ van de Peugeot 407 van weleer.
mashell zegt
Hahaha. Klopt. Als je het eenmaal ziet is het heel opvallend.
wimof zegt
Gisteren (30/08 HLN) was er een kennismaking met de U-Tour, 31.990 € 7 plaatsen en alles erop en eraan, blijkt al bij al goed te rijden, tot we aan het laatste detail komen. 3 “garages in België, en blijkbaar een aantal andere aanspreekpunten. Garantie degressief 60 maand met een verzekeraar, net zoals je een tweedehands kan verzekeren, dus geen waarborg van de fabrikant.
Ik wens je veel succes met je investering en “dienst naverkoop”
pyrat zegt
Net als de nieuwe Tiguan verliest deze ook het strakke stoere design van hun voorgangers. Beetje nietszeggend design en een veel te groot slecht geïntegreerd scherm in het interieur.
karhengst zegt
Mooi BMW stuur (bij Mercedes weggedaan), zo ook met de pookjes er achter. In beide gevallen een voordeel overigens en zowaar beter dan wat Mercedes tegenwoordig zelf inbouwt.
Infotainment is nog steeds een no-go. Die priegeltiles in het bovenste menu ga je al rijdende nooit in één keer kunnen treffen. Als je houwvast zoekt tijdens het rijden, moet je met je handpalm/pols leunen op de temperatuurbediening.
Ik vrees dat alleen een BMW met iDrive of een Mazda nog als optie over blijft als ergonomie een vereiste is.
Stienn zegt
Dit lijkt verdacht veel op die peugeot 508sw
MarcoM zegt
Smaakloos, wat is er toch aan de hand met het design aan de voorkant?
Ot92 zegt
Mijn B8 ziet er veel strakker uit dan dit hok… Dit hok lijkt niet eens op een Passat. Het lijkt meer op een Golf XL