In de VS is de Jetta mateloos populair, maar hier zitten we er over het algemeen ietsje minder om te springen. Doe ons Europeanen maar een hatchback. VW heeft de Jetta -die in Amerika al lang en breed is geïntroduceerd- voor Europa nog wat extra interieur-updates gegeven en wat luxer aangekleed. En nou niet meteen luidkeels roepen dat dit een Golf-met-kont is, want dat mag niet meer van VW.
Het uiterlijk is dus geen verrassing meer. De wijzigingen voor het Europese model zitten dan ook vooral onderhuids. Zoals bij de achterwielophanging. Bij het VS-model hangt daar een doodgewone starre achteras, terwijl de Euro-Jetta dezelfde multilink achterwielophanging (plaatje) als de Golf 6 krijgt.
De lengte is ten opzichte van de vorige Jetta toegenomen tot 4.64 meter. Die extra centimeters zorgen voor wat meer beenruimte voor inzittenden. De Golf Sedan Jetta is 1.78 meter breed en telt 145 cm in de hoogte.
Er kan gekozen worden uit drie uitrustingsniveaus: Trendline (instapper), Comfortline en Highline. Bij de goedkoopste versie zijn zaken als climate control, ABS, ESP, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, zes airbags en een multifunctioneel display inbegrepen. De Comfortline gooit daar zaken als 16 inch lichtmetaaltjes, chromen accenten en een uitgebreid radio/cd-systeem bij. De Highline maakt het helemaal bont met 17 inch wielspul en nog meer chroom op de buitenkant.
Benzinetankers hebben de keus uit drie vierpitters: de 1.2 TSI (105 pk), de 1.4 TSI (122 of 160 pk) en de 2.0 TSI met 200 pk. Op de 1.2-blokjes na zijn alle anderen met een DSG-bak te verkrijgen. Voor de dieseladepten is er de keuze uit twee krachtbronnen. De meest zuinige en minst krachtige is de 1.6 TDI met 105 pk. Daarboven zit de tweeliter TDI met 140 pk. Bluemotion-labels hebben ze ook bij de Jetta weer tevoorschijn gehaald. Zowel de 1.2 TSI als de 1.6 TDI kunnen als Bluemotion worden afgeleverd.
Wat de Nederlands prijzen zijn is vooralsnog onbekend. Maar als de eerste bakken koffie bij PON naar binnen zijn gegoten zullen we die vast en zeker spoedig te horen krijgen. In Duitsland gaat de goedkoopste uitvoering weg voor €20.900
B /\/\ \/\/ zegt
Gaap… een ‘nieuwe’ VW… Saaaai!!!!
lincoln zegt
@B // //:
fijn dat je dat kan accentueren met je ultra-boring cliche gewauwel ..
Scorso zegt
@B M W: 14 jaar? ;)
Spreken we nog wel s als je groot en sterk bent… Zul je dit plots niet meer zo saai vinden :)
B /\/\ \/\/ zegt
@Scorso:
Ik geef toe, mijn mening is niet origineel, maar hoe zou dat komen?? wel sneu dat jij nu je groot en sterk bent met de jaren je smaak bent verloren, als je hier al heel blij van wordt ben je er vrij triest aan toe. Ik ben 28 trouwens, geen 14 (voor je beeldvorming)
Stino zegt
@B // //:
Ik sluit me bij jou aan.. ik vind de ‘nieuwe’ modellen ook niet veel meer, ik ben er 22 trouwens :)
T Bone zegt
De nieuwe Passat had ook wel zo’n interieur mogen krijgen…
Verder wel schön.
Bumer zegt
Hmm, ziet er eigenlijk best wel aardig uit en ik vind hem beter kloppen dan die ‘nieuwe’ Passat. Daar is echt alleen het front en de kont van veranderd en het dashboard heeft een klokje.
*fluistert zachtjes: maar het is nog steeds een Golf met kont* ;)
Jokkebrok zegt
Degelijk! ….
lincoln zegt
zo .. dit is nou echt “de gewone auto” ..
mooie zuinige motoren ook ..
nix .. maar dan ook helemaal nix op aan te merken ..
Atenza zegt
Spannend is het niet maar ziet er wel gewoon keurig en best dik uit. Mooier dan meeste concurrenten
duckje zegt
@Atenza: ik heb dezelfde mening als jou
paulusrx7 zegt
oee spannend hoor….. waarom noemen ze deze niet gewoon golf met kont? of gekrompen passat? of te heet gewassen phaeton of eos met dicht dak en 2extradeuren?
demoder zegt
saaie bak, terwijl de andere strakke designs enz ontwerpen worden die volkswagens steeds saaier. Vreemde van het verhaal is dat ze verkocht worden als warme broodjes….. Is iedereen dan saai of hebben ze geen smaak
Klojum zegt
@demoder: Misschien zijn het de saaie hufters die keer op keer de saaie VAG’s alleen maar saai kunnen noemen, want dat is pas echt saai. Op een saaie manier je saaie mening over saaie auto’s geven.
TKoote zegt
Het mag dan niet spannend zijn, maar vergeleken met de Passat is dit een juweeltje! Wordt eindelijk hét alternatief.
wouter zegt
Kunnen we dit übersaaie 13 in een dozijn “copy-paste” wanproduct niet naar china sturen, en dan krijgen wij de DS9?
lincoln zegt
@wouter:
leer eerst maar eens een gewone auto waarderen ..
dan gaan we eens verder kijken ..
gewoon stapje voor stapje ..
Heyhuub zegt
Knappe bak,
liever dit dan van die overstylede meuk dat mensen zogenaamd mooi en spannend vinden.
marijn zegt
@ paulusrx7
Misschien omdat iemand al heeft bedacht hem Jetta te noemen, zal het ook niet zo goed doen in reclames: Nu de nieuwe ‘ te heet gewassen Phaeton ‘, vanaf ……. euro.
OT: Mooie auto gewoon simpel maar ziet er toch goed uit. Zal het de concurrentie moeilijk gaan maken.
Freewarefreak zegt
Mooi.. ik heb alleen het gevoel dat het interieur materiaal er nog steeds inferieur uitziet t.o.v. een Passat?
Maarten zegt
Nette auto, gegarandeerd succes. Waarom is saai een probleem? Genoeg saaie mensen die graag een saaie auto willen hebben. Waarom worden er anders nog steeds Mazda’s verkocht?
Fout zegt
Eigenlijk wel een degelijke prijs voor een degelijke wagen met een degelijke herverkoopwaarde. Duitse degelijkheid bedoel ik dus.
hairry zegt
Golf met ASS
Megakix zegt
Niet eens lelijk…waarschijnlijk omdat het het ultieme compromis is van alle smaken, merken, mensen, rassen en geloofsovertuigingen…
woutert zegt
ziet er gewoon goed en fris uit, en er is gewoon niets saais aan. Hopelijk word hij nu wat beter verkocht want lelijk is hij nooit geweest.
mout zegt
Ja, hij lijkt op al die andere VAG producten, en nee, daar ben ik niet blij mee.
Maar toch een serieuze vraag: VW heeft een versie van dit ding voor de Amerikaanse markt, en eentje voor de chinese, en nu deze voor Europa.
1) waarom zit daar jaren tussen?
2) wat is er dan zo anders voor die markten?
3) welke onderdelen zijn dan zo heel anders?
Natuurlijk andere lichtunits, want andere regels. Maar ik zie verder geen verschillen (op de kleur na).
De Chinese versie (Bora) schopt het tot een ander frontje. Maar die moet zich dan ook onderscheiden van de Lavida én de Jetta daar. Drie vrijwel even grote sedans in het C-segment!
Jipp zegt
@mout: 1: je wilt je als merk eerst focussen op markten waar het model het goed doet, daarna op de markten waar hij het minder doet, dat heet segmenteren.
2: de vraag is anders, in amerika hebben ze een andere kijk op auto’s, evenals in china, en al die markten kun je niet vergelijken, auto’s kopen daar gaat toch een stukje anders dan hier het geval is.
3: De chinese jetta kun je niet vergelijken met de europese en de amerkiaanse. etc
Farzan zegt
vind m mooier dan de nieuwe passat, achterkant heeft wel heel veel weg van een audi, danwelniet creatief maar wel op safe, mooi hoor.
mb zegt
mooie auto
Olijfolie zegt
Golf met kont.
Directeur zegt
Ik rij zelf de huidige versie van de Jetta..2.0 tdi, 170 pk, highline versie en het bevalt me prima! Volgend jaar mag ik weer een nieuwe auto kiezen en dan wordt het in ieder geval weer een VW.
Commentaren als saai lees ik eroverheen..Tegenwoordig gaat elk betaalbaar merk de saaie richting op..zo simpel is het..
tomofbelgium zegt
@Directeur: “Tegenwoordig gaat elk betaalbaar merk de saaie richting op..zo simpel is het..”
Af en toe toch ‘ns wat buitenbeentjes :-)
Citroën DS3, Mini, Fiat500, Ford Fiesta, Alfa (ergens over de ganse lijn van Alfa :-) ), Volvo C30, BMW1, enz
Maar ergens ben ik ook met je akkoord, de nieuwe Renault Megane, Seat Exeo, Toyota, Mazda, VW, Skoda, …, Audi, Merc en nu sinds Chris Bangle uit BMW is, kan BMW er nu ook bij.
Over de nieuwe “Golf-met-kont” valt niets over aan te merken! Mooi, superieure kwaliteit, prijs/kwaliteit, rest-waarde, …
Qua design vind ik het persoonlijk iets te sober, maar over smaak valt helaas niet te twisten en dat zou iedere blogger hier moeten weten ipv te blijven kibbelen! Peace people and respect!!
Ik denk persoonlijk, dat bij een succesvol merk als VW/Audi men de risico’s niet kan of durft te nemen om gewaagde ontwerpen te doen. De Golf bvb moet universeel aantrekkelijk blijven voor alle groepen, en daar zijn ze met deze opnieuw fantastisch in geslaagd!
Directeur zegt
@tomofbelgium:
Grootendeels heb je gelijk, maar indien een ruime auto benodigd is vallen er al 5 af..Alfa heeft idd mooie lijnen, maar over het rijgedrag kan ik niets vertellen. Volvo C30 vind ik persoonlijk ook geen uitstraling hebben (afzonderlijk van de R versie dan)..
Een veilige, ruime, degelijke auto wat gewoon goed in de markt zit. Zelf heb ik de highline versie (dus met luxe stoelen) en ik kan je vertellen dat er weinig auto’s in dit segment zijn die zo lekker zitten..
tomofbelgium zegt
@Directeur: Rond de 11.000 gebruikers van alle leeftijden hier, die elk hun eigen verwachtingen hebben over hun perfecte wagen :-) Als jij die voor jezelf gevonden hebt, ben ik heel blij voor jou :-) Ik moet helaas nog wat blijven dromen van een zwarte 125 coupé :-)
wouter zegt
Ok, even een simpele rekensom voor degene die het vooral een “degelijke prijs” noemde.
In Duitsland gaat hij weg voor €20.900. Aangezien ze daar hetzelfde BTW tarief hebben en hier nog steeds een BPM tarief geld van 40% (tarief 2009 om het makkelijk te houden ivm 2010 CO2 tax enz.) Kom ik nog steeds op een luttele €29.260,- (voor een KALE KIP ook nog)
Doe voor dat geld maar een 1 serie ofzo, is dan ook niet de dikste uitvoering, maar kom op, +100 uitstraling, +1000 rijbeleving, +1000 degelijkheid, +1000 diversen :D
owjah, @ Lincoln
Ga jij eerst maar eens snel je saaie bij elkaar geraapte eenheidsworst waarderen en laat “we” maar uit je reactie, want ik doe niet met je mee :D
Overigens klopt de toon van je reactie wel met de inhoud, kortzichtig en vooral kinderachtig. Chapeau!
Jipp zegt
@wouter: vriend, een bmw 1 serie is lelijker, niets beter en die is ook kaal voor die prijs.
KaCh1ng zegt
@wouter: je vergeet misschien dat een 1 serie veel kleiner is? dit is groter dan een 3 serie :)
Ary zegt
gaap … golf sedan …
Citrofiel zegt
Ik denk dat ik deze maar zou nemen ipv de Passat. En daar laat ik het maar bij, want van meer auto’s ‘wint’ hij het niet. ;)
sjazz zegt
al gezien in de US. of was dat een passat…
Nijntje_ zegt
Netjes, niet super spannend, maar straalt wel iets uit. Ik vind hem goed gelukt!
W1ck3D78 zegt
Jammer dat we bij autoblog geen handtekening hebben waarin onze eigen auto vermeld staat. Ben toch benieuwd met welke auto de personen rijden die deze auto volledig afkraken.
Deze auto’s richten zich tot een publiek dat degelijkheid wil alsook een strak design. Daar is toch niks mis mee?
Imo ziet de auto er super uit.
Een 2007 Golf V alsook 1996 Audi A4 chauffeur. Beide netjes afbetaald.
integralechubasco zegt
als je goed kijkt, heel lang blijven kijken… focussen… dan is het nog niet eens zo’n heel gek ontwerp.
wel goed blijven kijken…
Dawg zegt
Yep, best onverwachts mooie achterkant; en interieur is ook erg strak. Maar het blijft natuurlijk wel een Golf met kont * gaap *
Orichy zegt
@wouter,
Ik ben het met lincoln eens, misschien voel jij je te goed voor de gewone auto’s, omdat je niet snel tevreden bent, of omdat je een verwend persoon bent. Het waarderen van de kleine dingen brengt je veel meer plezier, dan de grootspraak over bijzondere auto’s als een BMW 1-serie.
OT: Deze Jetta oogt onderscheidender dan zijn voorganger, die veel meer een Golf met kont was, hij blijft dat wel, maar hij geef nu wel minder dat gevoel. Volkswagen was met de Golf al een hele stap vooruit gegaan, zo op het oog doet deze Jetta dus hetzelfde, eenvoudig, mooi en functioneel.
Bij de Passat heb ik dat idee niet en de Polo viel mij beduidend tegen toen ik er mee mocht rijden, terwijl ik daar in eerste instantie hetzelfde gevoel mee had, als de Golf. Zo zag ik maar weer dat het bij Volkswagen nog erg verschilt in kwaliteit en beleving, opzich niet erg, dan hebben zij nog wat te doen. Waar ik wel benieuwd naar ben, is de NMS van VW, niet het uiterlijk, maar het gedrag van de auto, hopelijk wordt dat echt hoogstaand, net als bij de Phaeton.
wouter zegt
@Orichy:
Ter illustratie enkele synoniemen van het begrip grootspraak:
“ostentatie, pocherij, bluf, opschepperij, snoeverij”, allen termen die geenszins een verband houden met de door mij gestelde vergelijking die enkel op feiten is gebaseerd. Desondanks moet ik toegeven dat ik mijn uitspraken enigszins in internet-jargon heb geaccentueerd teneinde de strekking duidelijker te maken, hetgeen een volkomen normale gang van zaken betreft op een druk bezocht forum, maar dat terzijde.
Dan over kleine dingen waarderen; ik kan bijvoorbeeld een goede kop koffie waarderen, of een zoete kiwi, maar geen eenheidsworst. Daarbij is niet snel tevreden zijn geen manco, het past mijns inziens in het rijtje van “vooruitstrevend” en “ambitieus” en ja, dát ben ik inderdaad, dus wat dat betreft zal ik je in het gelijk moeten stellen.
Verder kan ik mij totaal niet vinden in de strategie van het VW-concern en de daarbij behorende interactie naar hun klanten toe. Fouten maken is menselijk en geen enkel probleem, het gaat er maar net om hoe je er mee omgaat. Terugroepacties uitvoeren en dan hetzelfde systeem doodleuk ongemodificeerd in een nieuw (en ook nog 3 á 4 keer zo duur) model steken, puur uit kostenoverwegingen vind ik beneden alle peil en onwaardig voor een fabrikant die zich als een “premium” merk wil gaan positioneren.
Freewarefreak zegt
@wouter: Puur uit nieuwsgierigheid.. waar heb je het dan over? Welk systeem? Dat wil ik toch wel eens weten..
wouter zegt
@Freewarefreak:
Eindelijk iemand die wél over intelligentie beschikt en eens op een beschaafde manier vraagt waar ik het in godsnaam over heb…
In het betreffende verhaal doelde ik op de falende raammechanieken uit de golf 4 die gewoon één op één over werden gezet in de Touareg.
Maar er zijn er meer hoor (mocht dit de lading niet dekken), bijvoorbeeld het feit dat ze de tussenbak welke kapot draait achter de V6 (benzine), later ook achter de V10 Diesel knoopten.
Stuk voor stuk feiten, daarom noem ik het ook “eenheidsworst”. Het tot in den treure “hergebruiken” van onderdelen waarvan ze op voorhand weten dat het eigenlijk niet kan met als doel de marges zo groot mogelijk te houden ten koste van de kwaliteit. Buiten de garantie kapot is dan helaas pindakaas.
Zal er maar over ophouden, ik heb mijn punt in deze gemaakt, ben nou eenmaal wat sneller met waarderen dan “stapje voor stapje” zoals “lincoln” dat zo mooi omschrijft. Misschien kan hij zelf nog reageren met de diverse positieve cliché voorbeelden over dit sublieme automerk die zo vaak gebruikt worden, of is dat wellicht een “stapje” te ver?
Jipp zegt
@wouter: en jij denkt dat bmw dat niet doet? overigens was er een update geweest in het model met de ramen en zat niet het zelfde systeem in een touareg. check your facts. ieder merk doet zulke dingen.
lincoln zegt
@wouter:
en daarom gaat de DS9 naar China ..
en krijgt Europa een oud model VW ..
speedlimit zegt
Nog steeds niet spannend…hier overheerst vag saaiheid helaas.
Flamingo zegt
nah ik vind ‘m in elk geval mooier als de jetta 2005 dus uh, tevreden(!)
Tommy2 zegt
Liever saai dan lelijk!
In de Highline uitvoering met 200 pk is deze Jetta een prima auto. Waar ik alleen bang voor ben is dat de “meesten” een lichtgrijze 1.6 TDI basisversie met wieldoppen kopen, helaas Hollanders…
Flamingo zegt
@Tommy2: 1.6tdi basis versie is ook in alles de goedkoopste
koluh zegt
Mooie bak!!!
potentieel lease toppertje gok ik zo.
Achterkant wel een hoog Audi A4 gehalte, excuseer mij als ik niet de eerste ben die dit hier zegt. Daar is trouwens niks mis mee, Audi A4 heeft een mooie achterkant, dus beter een goede imitatie dan een slecht origineel.
Henkie zegt
@Tommy2: En die kost vervolgens zo veel dat je hem als autoliefhebber serieus niet meer moet durven overwegen.
janklaassen zegt
gewoon netjes.
danoontje zegt
net zo lelijk als de passat
Lucb zegt
Nieuwe Passat Mini?
Stephan zegt
Waarom heeft het model in Amerika eigenlijk een achteras? Wat zien die amerikanen daar voor voordeel in?
hape zegt
En nu nog een afbeelding met stalen velgen om te laten zien hoe Jan met de korte achterl*l hem koopt ?
EvoQ5 zegt
@Stephan
Alleen het instapmodel heeft dat, de duurdere modellen hebben dezelfde as als het Europeese model.
Het is geen voordeel, puur als kostenbesparing om het basismodel in ongeveer dezelfde pricerange als de Toyota Corolla etc te krijgen.
Dimglor zegt
Nieuwe Passat? Of toch een Jetta…. Is niet zo veel verschil…
Ziet er wel nog goed uit, maar toch…
veedub zegt
Het is gelijk alsof het de designer van audi is?
het is hem ook…
Atenza zegt
Veel keus hebben we niet he..
CRUZE: Strak en stoer. Beetje jammer van dat stuk plastic op de C-stijl. Maar de GM 2.0 diesel wil je niet rijden! Wel mooier interieur van de Jetta.
CIVIC: werd een succes door nieuwe regelingen. Doet mij persoonlijk niks. Alleen wel scherpe neus
MAZDA3: Smiliegrile is too much. irl maakt het wel meer indruk. Gehele auto op zich wel aardig gelijnd maar minder volwassen dan de Jetta
LANCER: bij introductie al niet moderner dan de eerste Mazda3. Geen lelijke auto maar echt indrukwekkend ook weer niet. Zeker niet als je de eerste concept bekijkt
FOCUS: wanstallige neus, wel aardige kont.. zal vast goed rijden
AudiQuatro zegt
Saai, maar eigenlijk op z`n eigen manier spannend. Zet alle generaties jetta/Vento/Bora eens naast elkaar, dan is deze best goed gelukt!
nissar! zegt
ik vind dit eerste mooie volkswagen in de huidige design richting, best geslaagd en sportief..
frarissimo zegt
Nou hmmm beter dan een Passat, eigenlijk het beste model dat VW heeft!
KaCh1ng zegt
als ik een sedan moest kopen , zou het deze zijn , liefst int blauw , verlaagd met zwarte velgen :)
Atenza zegt
@KaCh1ng: zwarte velgen? kan je net zo goed zwarte doppen nemen.. vallen toch niet op
KaCh1ng zegt
@Atenza: met een chroom randje natuurlijk , lekker pimp
flatfour zegt
Is toch veel meer auto dan de hatch.
jp zegt
Een Golf is een poormans Jetta met afgehakte kont !
Annon zegt
@wouter
In een 1 serie kun je niet met z’n vieren zitten.
BMW kost meer in onderhoud.
Als je dezelfde opties wil bij een BMW als bij een VW ben je minimaal 7k verder.
Een 1 serie is leuk als je jong bent en teveel geld hebt, aangezien de meeste van ons dat niet hebben, zal er toch eerder voor een jetta worden gekozen dan voor een ik-kan-geen-echte-bmw betalen. Overigens kun je qua ruimte beter een jetta met een 3 serie vergelijken. En een passat met een 5 serie. Dan zijn de verschillen nog wel wat groter dan 7k.
Overigens ziet deze jetta er netjes en degelijk uit :)
Ik zou deze kiezen uit het rijtje met wat Atenza heeft gepost.
binkie zegt
@Annon
in een 1-serie kun je prima met z’n vieren zitten.
Ertje88 zegt
Ik zit nu in Mexico-City voor mn stage en hier was de Bicentenario special edition uitgebracht. Speciaal voor de 200 jarig onafhankelijkheid van Mexico, ik moet zeggen, door voorkant is misschien een beetje saai (Golf 6) maar de rest is beest mooi moet ik zeggen, vooral de ledverlichting achter :P
Ertje88 zegt
de en best*
st zegt
Doe mij maar de onderhoudsvriendelijke versie met trommelremmen:P
Freewarefreak zegt
“VW heeft de Jetta voor Europa nog wat extra interieur updates gegeven en wat luxer aangekleed..”
En wat meld Volkswagen nu.. de verkoopstart is heel slecht verlopen.. Amerikanen laten de auto voorlopig nog links liggen en geven aan juist vanwege deze reden… waarom krijgen wij een simpeler dashboard? En een starre achteras? En trommelremmen? …VW overweegt om de Jetta nu ook voor de USA te upgraden… lekker slim weer.. Amerikanen onderschat VW?
Citrofiel zegt
@Freewarefreak: Aan de ene kant snap ik VW wel, Amerikanen zijn over het algemeen met wat minder afwerking/kwaliteitsmateriaal tevreden. Maar als Europees merk bedient VW juist de Amerikanen die wel wat meer verfijning zoeken, en die mensen laten de versimpelde Jetta dan links liggen…
Tenminste, zo denk ik dat de zaken liggen. ;)
Hilbert zegt
Begrijp veel maar dat hele volksstammen in de zelfde auto rijdt, nou nee…trouwens ze zijn zo’n 20% te duur is goed dat VW de lease markt beheerst anders reed er lang niet zoveel VAG auto,s
Hilbert zegt
Wouter je zit wel verkeerd een Passat kun je vergelijken met een 3 serie en een Golf met een 1 serie..