De nieuwe Volkswagen ID.4 Pure moet de volledig elektrische SUV van het merk subsidieerbaarder maken dan ooit.
Gisteren hadden we al aandacht voor de ID.4 Pro Business die moet gaan kanibaliseren op de Skoda Enyaq iV Business Edition. Vandaag een ronkend persbericht in de digitale brievenbus met het bericht dat Volkswagen met de Pure een basisversie aan het aanbod toevoegt die onder de vanafprijs komt van de goedkoopste Skoda Evaq iV.
Prijs
We vallen meteen maar met de deur in huis: de prijs. De Volkswagen ID.4 Pure is er vanaf 43.690 euro. Let even op bij de prijzen van nieuwe elektrische auto’s, want merken hebben nogal de neiging om bij de aankondigingen alvast het mogelijke subsidiebedrag van 2.950 euro af te trekken van de genoemde prijs.
Daar komt overigens ook meteen de aap uit de mouw. Want met deze Pure uitvoering duikt de ID.4 onder de catalogusprijs van 45k en komt de auto opeens in aanmerking voor de SEPP, Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren.
Het zou ons niet verbazen als er meer merken met speciale uitvoeringen komen die precies onder de subsidiegrens vallen. De genoemde Skoda Enyaq iV is er vanaf 48.690 euro en komt dus niet in aanmerking. Vooralsnog in ieder geval.
Volkswagen ID.4 Pure specificaties
Nou wat krijg je dan voor je centen? Allereerst een 52 kWh batterijpakket. Een actieradius van 361 kilometer (WLTP) moet daarmee haalbaar zijn. Snelladen met maximaal 135 kW is mogelijk.
De andere uitvoeringen van de ID.4 hebben allemaal een 77 kWh batterij en een actieradius van meer dan 500 kilometer. De lagere vanafprijs moet natuurlijk ergens vandaan komen. Maar goed 361 kilometer actieradius is bij gewoon dagelijks gebruik natuurlijk meer dan voldoende.
De ID.4 Pure is voorzien van 18 inch lichtmetalen ‘Falun’ velgen. Een 25,4 centimeter (ja geen inches maar centimeters) touchscreen, airco, adaptieve cruise control, lane assist en parkeersensoren voor en achter zitten er ook op.
Goede deal?
Dat is de vraag die je jezelf stelt natuurlijk. Daar lijkt het op zich wel op. Deze uitvoering lijkt ons speciaal voor de SEPP. Die kun je vanaf dinsdag 10 januari 09.00 uur weer aanvragen, dus de Volkswagen ID.4 Pure is precies op tijd.
Een vergelijkbare auto als de eerder genoemde Skoda Enyaq iV valt op dit moment niet binnen de voorwaarden van de EV subsidie. Maar wat let andere merken om hetzelfde te doen als Volkswagen? We zijn benieuwd.
Overigens hoef je niet persé een auto te kopen om de SEPP aan te vragen. Bij private leasen kom je ook in aanmerking en dat biedt Volkswagen aan vanaf 639 euro per maand.
kilum zegt
Het blijft wel gewoon echt heel erg duur. Een vergelijkbare T-Roc is gewoon 9K goedkoper. Daar kun je echt heel veel benzine van kopen. En stroom is ook niet gratis. Dus voordat die electro bak goedkoper wordt moet je echt heel veel rijden.
julez zegt
Een T-Roc is een stuk kleiner dan een ID.4, toch? Volgens mij komt de ID.4 meer overeen met de Tiguan, en dan zit je nu met deze uitvoering qua prijs een stuk dichter bij elkaar.
rutgerg zegt
Sterker nog, qua binnenruimte is de id.4 ruimer dan de Tiguan.
Johanneke zegt
Alhoewel de ID.4 niet een geweldig mooie auto is, is het een veel mooiere auto dan de T-Roc.
Okay, de Audi Q2 is misschien nog lelijker.
erce zegt
En t-roc is echt een aanzienlijk kleinere auto. Geen vergelijk dus.
maussieknip zegt
Een t-roc vind ik in verhouding dan weer duur omdat die een stuk kleiner is dan de ID-4 en dus totaal niet vergelijkbaar. Een ID-4 is formaat Tiguan die dan +- in dezelfde prijsklasse start dan de ID-4. Deze prijs voor een ID-4 vind ik echt meevallen en betaal je ook om en nabij voor een e-Niro die ook weer kleiner is qua formaat.
raoufff zegt
Dus voor de prijs van een Cupra Born heb je ook een ID.4?
flyerbunch zegt
Dus VW wilt Skoda kopers afpakken, kannibaliseren.. of heeft VW nu de bedoeling om VW in de toekomst onder Skoda te gaan plaatsen?
mashell zegt
Dit is een Pon dingetje. Dus een versie die ze importeren voor de Nederlandse markt. Het zal bij Pon niet lekker liggen dat Skoda beter verkoopt dan VW dus doen ze daar waar aan.
mlo zegt
Zal net bij de lease actiemodellen geen korting op zitten verwacht ik. De prijs van de inruiler gaat dan wel tegenvallen.
banderas zegt
Wat wil je nou? Lagere prijs of blind worden door kortingen?
mlo zegt
Wat ik wil? Fietsen met de racefiets, pedelec of boxer. Of autorijden met de koets uit 2009. Niet zo’n elektrische kiloknaller met trommelremmen.
Robert zegt
Allereerst een 52 kWh batterijpakket. Een actieradius van 361 kilometer (WLTP)
(…)
Maar goed 361 kilometer actieradius is bij gewoon dagelijks gebruik natuurlijk meer dan voldoende.
De meeste autotesten laten zien dat het rijbereik in de praktijk ongeveer tweederde is van de (WLTP) fabrieksopgave. Dus effectief kom je daar dus ±250 km ver mee. Dat houdt niet over, als je het mij vraagt.
Deprez zegt
Ik heb een Pure performance reeds een jaar en dus al wat gebruikservaring.
Het bereik hangt natuurlijk af van verschillende factoren zoals temp,regen,wind,snelheid.
Rekening houdend met mijn rustige rijstijl en vooruitkijkende blik om zoveel mogelijk regenatief te remmen haal ik volgende actieradius.
Geladen tot 80%
Zomer 370 km met regelmaat ac
Winter 250 km. met verwarming op 21
Dit is het bereik op 80% dus kan nog hoger bij laden 100%.
De 52 kw batterij is natuurlijk lichter die het rijbereik gunstig is.
Wat wel opvalt is dat de catalogus prijs stevig opgetrokken is in 1 jaar tijd.
Toen ik bestelde in 2021 bedroeg de prijs 43000
Als ik nu de de Pure met 170pk motor en zelfde opties configureer kom ik op 51800€
kappenou zegt
Dan rij je echt irritant traag.
Kan niet anders.
Ik rij een nieuwe Niro EV waar je 460km mee moet halen. Is ook haalbaar op die manier.
Maar ik mag blij zijn met 300km.
Nee zo’n ID4 instap zou echt niks zijn. Kan je niet een naar het andere kant van het land met 130km/h.
Als je daar nog op moet besparen..