Uit met het oude, in met de nieuwe. Want 270 pk is zo passé. Ook al komt de laatste lichting Golf R 6 net kijken (cabrio), over niet al te lange tijd maakt de Golf R 7 zijn opwachting. Onze man in de lange regenjas heeft het over een leuke +20 pk.
Dus. Bijna 300 pk. Wat heb je daar nou aan? Het is nog steeds minder vermogen dan de inmiddels uitverkochte en uit productie zijnde Ford Focus RS. Toch hoefden een kwart eeuw geleden supercars zich niet voor dergelijke waarden te schamen. Ruim 145 pk / liter motorinhoud doen ze netjes, zelfs voor een turbo-motor. Echt vrolijk wordt een autoliefhebber echter niet van ‘slechts’ 4 cilinders. Daarentegen zal het totaalpakketje niet eens zo veel wegen. Met de gewichtsbesparingen van generatie 7 gokken we dat de vierwielaangedreven R rond de 1350 kg blijft zweven (nu 1420 kg). Iets erboven waarschijnlijk.
Vooral de combinatie -100 kg én +20 pk zal de prestaties goed doen. Daarbij moet wel gezegd worden dat een ‘standaard’ zevende generatie Golf R volgens de geruchten 280 pk krijgt. Koop je er een ‘Performance pakket’ bij dan komt het vermogen op 290 pk te liggen. Hetzelfde trucje is aangekondigd voor de nieuwe GTI.
Een 0-100 km/u sprint van iets meer dan 5 seconden, cilinder uitschakeling voor nog meer brandstofbesparing en wellicht DSG-only? Nog niets staat vast maar we verwachten hem dit jaar. Misschien niet in Geneve maar dan in Frankfurt, tegen het eind van de zomer.
deniz0319 zegt
Men hart blijft toch bij de atmosfeerische 3,2 v6 uit de MK 5
bofkont zegt
Oei dikke specs, 5 sec 0-100 met een golfje zijn zeer leuke tijden.
SimonMc zegt
@deniz0319: VR6 eigenlijk. En zeg ook maar *atmosferische ;)
VeniVidiVici zegt
@SimonMc: Een R32 eigenlijk, slimpie ;-)
SimonMc zegt
@VeniVidiVici: Juist !
MAB zegt
ik zie nog wel gebeuren dat er een 3 cilinder in komt met 3 turbo’s ofso.
kets zegt
ik zag gister toevallig de MK5 golf R staan. Prachtige blauwe kleur, volgens mij 19 inch (touareg R50 soort van) velgen. Echt prachtig, trekt nog steeds iedereen zn aandacht en de V6 natuurlijk. maarja de V6jes zijn er niet meer :(
bofkont zegt
@kets: Vond de 4 dan toch echt mooier persoonlijk.
Maar er gaat niets boven een 156 GTA, die heeft pas een heerlijk geluid en heerlijke specs.
T16 zegt
@bofkont: 156 GTA is geweldig, wil niks anders meer. Deze Golfjes mogen sneller zijn maar ze doen we werkelijk niks met die 4 cilinder torretjes. ;-) Alfa komt in 2015 weer met V6 motoren in o.a. de nieuwe Giulia.
dawwg zegt
@T16: Als het merk dan nog leeft en niet de nek omgedraaid is …
bofkont zegt
@T16: Absoluut waar!!
laura zegt
@kets: mooi blauw is de opc kleur en vw kan geen v6jes maken dat moet je aan een ander over laten
ej20g zegt
@laura: ik ben geen fan van Volkswagen (ook geen basher) maar ik moet zeggen dat ik de blauwe kleur die je op veel R32’s ziet erg mooi vind. Bovendien zijn de VR6 motoren van Volkswagen zo slecht nog niet. En wat ze eventueel inleveren op het gebied betrouwbaarheid maken ze goed op het gebied van geluid want de 3,2-liter VR6 uit de R32 klinkt erg lekker! Maar buiten dat maken/maakten BMW en Nissan natuurlijk de beste 6-cilinders.
laura zegt
@ej20g:
toch is opc blauw mooier:) en vergeet niet opel die heeft ook wat leuks gemaakt met v6jes
darkpluisje zegt
@laura: enige nadeel bij opels is het afschuwelijke interieur
ej20g zegt
@darkpluisje: vindt jij. Ik vind het het mooiste interieur in hun klasse (elke klasse).
ej20g zegt
@laura: dat is ook waar. Arden Blue staat bij mij samen met Audi’s Sepang Blue op een gedeelde 2de plaats achter Subaru’s STI blauwe kleur (74F).
T16 zegt
@ej20g: BMW maakt fijne lijn 6 motoren, deze zijn wel te lang en te zwaar, en nu te duur vanwege gebruikte dure lichte materialen. Het blijft behelpen voor BMW, ze moeten goede V6 motoren gaan bouwen. Nissan V6 motoren uit de GT-R zullen ook niet goedkoop zijn en zijn mede door de turbo’s 272.16 kg zwaar. De 370 Z motoren zijn sinds 2009 erg verbeterd t.o.v. zijn voorgangers. Ik zou een Nismo uitvoering met 350 pk zoeken als ik het geld had.
ej20g zegt
@T16: point proven. Op het moment dat ik het over Nissans 6-cilinders heb tellen uiteraard de VQ35DE e.d. mee maar ik doel vooral op de RB’s. Zo’n beetje de beste familie van 6-cilinders ooit.
MARS zegt
Je kunt er 290pk instoppen, ’t blijft een Golf!
jrk68 zegt
@MARS:
En met 145pk/l blijft de vraag…, doet hij het na 40K km nog?
ej20g zegt
@jrk68: het is geen Japanner. Als het motorblok 40.000 km heel blijft vieren de VAG-boys een feestje.:)
lamborgfan zegt
@ej20g: Ja precies.. Die jappen blokken uit de Mazda RX8 is zo goed, weet je nog? die dingen die na 100K gewoon in elkaar kletteren?
lamborgfan zegt
@lamborgfan: *zijn
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Dat is dan altijd nog 2,5 keer zo lang dan een tsi het uithoud…. Zelfs mijn Smart blokje gebruikt na 140k nog steeds geen olie….(ff afkloppen…,die staan immers ook niet goed bekend….)
darkpluisje zegt
@jrk68: das inderdaad al lang voor zo’n opgevoerde stofzuiger
ej20g zegt
@lamborgfan: ja die blokken ken ik goed en ik moet je teleurstellen. Dat blok (Renesis) is behoorlijk betrouwbaar en zakt na 100.000 km niet in elkaar. De prestaties nemen rond de 100.000 km wél behoorlijk af. Daar staat echter tegenover dat er maar enkele onderdelen gereviseerd of vervangen hoeven te worden om te zorgen dat het blok weer fris is. Dat een wankelmotor bij 100.000 km op/volledig versleten is en volledig gereviseerd moet worden is (zeker bij de Renesis) een fabeltje. Bovendien is een wankelmotor niet te vergelijken met een wankelmotor.
jrk68 zegt
@ej20g:
Je bedoelt waarschijlijk een ottomotor niet vergelijken met een wankel. En idd het is een kwestie van de schraapveren vervangen en hij is weer top.
ej20g zegt
@jrk68: zo kun je het ook bekijken. Mijn punt is in ieder geval dat die motoren onmogelijk met elkaar te vergelijken zijn en dat wankels helemaal niet na 100.000 km op zijn.
sjaakk zegt
@ej20g: Dat is er eentje die er niets van af weet en het een keertje gehoord heeft. Mazda is nog steeds de enigste die de 24h van le mans gewonnen heeft met een wankel motor.
darkpluisje zegt
@sjaakk: jammer genoeg heeft die motor dan weinig te maken met de straatversies die verkocht zijn
ej20g zegt
@darkpluisje: daar heb je gelijk in. De R26B heeft niks te maken met de Renesis uit de RX8. Echter wordt er met de Renesis wel geraced. Is wel een klasse met alleen de RX8 maar het blok levert daar toch 250 pk.
sjaakk zegt
@ej20g: Inderdaad de r26b is ook een 4rotor en de rx-8 is een 2rotor. Die in 2003 international engine of the year gewonnen heeft is niet geheel onverdienstelijk.
sjaakk zegt
@darkpluisje: Inderdaad maar ze hebben wel de know how om ze betrouwbaar te maken.
Alwood zegt
@jrk68: dat is ook bij 100 pk/l al de vraag ;)
dennisr zegt
VR6/R32 way to bwoaaaaap!
norge zegt
Nou dan zullen de distributie kettingen wel om je oren heen vliegen als ze het gas open trappen .
ruubster zegt
kan gewoon geen betrouwbare techniek zijn.
celica89 zegt
Ahh een golf…
Megakix zegt
@celica89: grinnik…precies de tamme reactie als je probeert te pochen met je Golf in een kroeg… :)
celica89 zegt
@Megakix: Jup idd.. jongetjes in de kroeg die menen men hun gti de wereld te veroveren. Dat ze sneller optrekken dan een 911.. en de r32 met een geweldige wegligging “kuch” Heb zelfs moeten aanhoren dat een gast met een 2.0 TDI sneller zou zijn als een JDM celica GT4. Want gechiptuned!!!! Golf wereld is te groot en te voorspelbaar…
toyotafortuner zegt
Hij zal nooit indruk op me maken, nog niet met een 1000pk sterke V16..
BRT zegt
Volgens mij zou de Golf 7 R met de 2.5 liter 5 cilinder uit onder andere de Audi TTRS en RS3 komen. Dat konden ze mij in ieder geval bij de lokale dealer vertellen. Ik hoop dat ze gelijk hebben want met die 2.0TSI wordt het geluid nooit echt geweldig.
robinio zegt
Geen fan van VW, en ook niet van de Golf. Maar 100 in 5sec? Eat that Kia Pro-zaad GT!
Maar kan het me niet helemaal voorstellen dat deze viercilinder betrouwbaar is, klinkt als het opvoeren van een standaardmotor.
waxweazel zegt
@robinio:
Rechtdoor is zo een uber-saai-Golf wel goed ja, maar de eerst beste bocht en onderstuur all the way ! Zelfs die Kia vliegt nog sneller een bocht door dan een dolf..
ej20g zegt
@robinio: andere vermogensklasse. 204 pk versus 280/290 pk. FWD versus AWD. Handbak versus automaat (waarschijnlijk). Niet te vergelijken. Kun je beter vergelijken met de Astra OPC. Al heeft die ook FWD en een handbak…
Megakix zegt
@ej20g: en een GDI versus benzine
jrk68 zegt
@Megakix:
GDI is benzine…, Gasoline Direct Injection.
laura zegt
@jrk68: is die ook van vw dan???????????
Megakix zegt
@jrk68: ah…Mitsubishi had een diesel die GDI heette…verwarrend allemaal.. :)
waxweazel zegt
@ej20g:
Wat dacht je van de Renault Megane RS265 vs Golf R .. ? Geen Dolf te zien als die Renault gas geeft ..
woot zegt
@waxweazel: m’n schoonvader heeft z’n 2008 Mégane rs pas ingeruild voor 2012 Mégane rs trophy, zelfde als in het autoweek filmpje. Zit ook ander uitlaatsysteem op en wat een bruut ding is dat zeg, rijdt heerlijk en is echt heel snel. Stuk spannender dan een golf ooit zal worden.
ej20g zegt
@waxweazel: ook waar natuurlijk. Lijkt me een fijne machine.
Svda zegt
Ben benieuwd en daar kan Kia lang over dromen :P
Maar eerlijk geef mij de Golf 4 R32 maar.Heerlijke V6 al noemen sommigen het hier verkeerd als een Vr6 die sinds de Golf 3 niet meer word gemaakt.
jrk68 zegt
@dahlback:
Dat de naam van de auto anders is verandert niks aan het motorconcept. Ook de R32 heeft een VR6 motor.
laura zegt
@jrk68: klopt mee eens check
laura zegt
dan zal dit wel de killer zijn voor de astra opc?
The360box zegt
Stijgt de prijs van dit soort projecten dan ook automatisch met het aantal gewonnen PK’s mee, zoja, leuk anders is 270 ook wel genoeg?
speedie zegt
Al prachtige velgen en past wel bij dat blauw. Met FWD en minder gewicht zal die daarnaast ongetwijfeld de meest homogene worden. Trekkracht, wegligging en toch voldoende comfort bieden.
ropbp zegt
Koop dan gewoon een echte sportauto #ismindersaaaaaaaaaaaaaaai#gaatwelgewoondebochtom#isbetrouwbaarder#zieterveeeeeeeeeeeelbeteruit
bmwe46csl zegt
Doe mij de v6 3.2
tomleeuw zegt
Al krijgt een golf 760.090.00pk het blijft een suffe golf van het nog suffere VAG Concern
tweede_woning zegt
De Golf mag niet eens in d schaduw staan van de Focus Rs , daar waar de eerste bol stond van het onderstuur .
miataman zegt
Iets met ’n aap & ’n gouden ring…
Waarom zou iemand in godsnaam zoveel vermogen in zo’n lelijke conservatieve Brattwurst-bak willen hebben?
bempi zegt
Leuk materiaal om vele 335i’s mee te pesten :).
freddydevadder zegt
Wat een gedoe hier weeral… Altijd de golf gti afbreken omdat ze er met hun lease 2.0D er worden uitgereden… De golf V gti was de car of the year bij topgear en meerdere jaren na mekjaar motor van het jaar in de verkiezingen van motor van het jaar… Elk zijn smaak,zoals jullie niet willen dood gevonden worden in een vw wil ik niet worden dood gevonden in een opel of peugot of renault… En gelieve appels met appelen te vergelijken
kevinRS6 zegt
Zal wel weer een heerlijke auto worden!
RutgerK zegt
Veel commentaar dat ‘lekker van de tong rolt’. De Audi S3 heeft 150pk per liter. De Guilietta QV rijdt met 135pk per liter. Ford werkt aan Ecoboost motoren met 140pk tot 180pk per liter.
En hier denkt een aantal dat VW motoren in een Golf GTI of R schroeft die door de eerste de beste amateur in een schuurtje in de achtertuin in elkaar geschroefd worden.
In het WTCC, WRC enz wordt inmiddels alweer even gereden met een 1.6T met rond de 300pk. Autofabrikanten hebben inmiddels redelijk wat ervaring met hoge vermogens per liter.
jacksondriekus zegt
Ik verwachtte meer de 5 cilinder blok van de audi rs3. Ze blijven toch bij die 4 cilinder wat al te bevinden was in de golf 5 gti. Vind het maar onnuttig steeds 10-20pk erbij en het gewicht te verheffen en zo 2 of 3 tiende seconden sneller op de 100 te zijn. R32 FTW!!