We moeten eventjes extra goed opletten, er zijn namelijk nieuwe verkeersregels in het buitenland.
Yes: de vakantietijd komt er weer aan! Voor de petrolhead betekent dat de Skoda Enyaq tot de nok toe volladen met pindakaas en aardappelen, de vouwwagen er achter zitten en vervolgens de kinderen desinfecteren. Eenmaal onderweg rijden we niet noemenswaardig anders dan normaal. Over het algemeen zijn de verkeersregels namelijk overal min of meer hetzelfde. Toch?
Maar toch is het handig om je eventjes goed in te lezen in de materie, want er zijn een paar nieuwe verkeersregels in ’t buitenland waar je lelijk in kunt vergissen, zo meldt De Telegraaf. Denk aan het zwarte (of blauwe) bord met een witte ruit op Franse snelwegen. Dat is om de carpool-rijbaan aan te geven. Nu ben je waarschijnlijk toch met meerdere personen op vakantie, maar het is wel handig om te weten. De boete bedraagt namelijk tussen de 90 en 135 euro.
Nieuwe verkeersregels buitenland
In België is het bij de parkeerplaatsen eventjes opletten. Die kunnen ‘dynamisch’ zijn. Dat houdt in dat je ’s nachts kunt parkeren met de auto, maar dat er overdag alleen fietsen zijn toegestaan, bijvoorbeeld. Wat wel prettig is, er is geen verbod voor cruise control meer. Ja, dat lees je goed. België had tot 2022 een verbod voor het gebruik van cruise control op bepaalde locaties.
Een ander ding om in het achterhoofd te houden, zijn de vignetten. In Oostenrijk en Zwitserland heb je daar bijvoorbeeld mee te maken. Een ander ding om ook rekening mee te houden zijn de milieustickers. Het is op zich allemaal niet zo makkelijk: deze kun je van te voren vaak al regelen. In Oostenrijk gaat men extra controleren op een tolvignet, dus regel het voor die paar euro.
Nog veel meer om op te letten
Is er nog meer? Ja! Check even van te voren wat je allemaal aan boord moet hebben. In Nederland zijn we er niet zo streng op, maar in sommige landen is het verplicht om hesjes, gevarendriehoek, verbanddoos, brandblusser en reservelampjes aan boord te hebben. Sowieso is het geen slecht idee om die items in de auto te hebben.
We hebben het vaker benoemd, maar kijk tenslotte uit voor het gebruik van radarverklikkers. Zo is het niet toegestaan deze te gebruiken in Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk. Ga je naar Ierland, Slowakije of Turkije, mag je zelfs niet een dergelijke app op je telefoon hebben staan.
Meer lezen? Dit spotten autobloglezers op vakantie!
Computer Freak zegt
Trek dit gelijk binnen EU/EEA/EFTA/Schengen. Één milieusticker op basis van EURO-norm, één tolapparaat op de voorruit.
mashell zegt
Helemaal mee eens maar je vraagt om meer Europees te regelen in een tijd dat de kortzichtige nationalisten overal aan de winnende hand zijn.
ronnys zegt
Mashell:
Nu ga jij over op de inhoud!
Dat kan niet de bedoeling zijn, dan haken al die kortzichtige idioten af.
Je moet vooral inhoudsloos roeptoeteren en Europa brengt alleen ellende (behalve als je er zelf last van hebben dan moet Europa dat direct aan pakken natuurlijk….)
MarcoM zegt
Voor Duitsland een milieusticker, Oostenrijk een sticker, Zwitserland… en dat anno 2023.
faalhaas zegt
Vergeet Frankrijk niet.
dutchneon zegt
Ja als we alleen al die stickers afschaffen hoeven er geen boeren meer uitgekocht worden voor de uitstoot!
Thieuke zegt
Ja mee eens hoor. Niet 24 verschillende systemen
rubend zegt
Misschien de alinea over stickers even opnieuw lezen?
Ik geef toe, ‘t staat er niet heel duidelijk. Maar er word gesproken over 2 soorten stickers.
MarcoM zegt
En weet je wat al helemaal belachelijk is, een groene milieusticker op elektrische auto’s in Duitsland. Echt compleet gestoord.
schuimbekje3 zegt
In Londen moest je je PEHV ook registeren toendertijd… Kwam ik achter nadat ik met mijn Prius PEHV door Londen centre heen reed (kortste route volgens domdom), terwijl die excempt waren van congestion tax.
Maar al dit soort landen in de EU willen graag hun belastingcentjes veilig stellen… die zijn bang dat ursula alles gaat graaien wanneer het ‘federaal’ wordt geregeld… Nu vloeien pestbuilen als BPM, BTW over accijnzen en bijtelling nog naar de nationale schatkist.
En als ursula haar handen daar op krijgt, gaat het allemaal naar de middelandse zee of erger.
ronnys zegt
Hoezo?
De sticker is bedoeld om niet per auto op te hoeven zoeken in welke klasse die valt. Nu is het voor een tesla wel duidelijk, maar bij andere merken ligt dat lastiger. Zeker bijvoorbeeld een restomod met ombouw naar EV.
En om eens te voorkomen dat er regels komen met allerlei uitzonderingen gewoon simpel alles voorzien van een sticker. Dan is het duidelijk!
MarcoM zegt
En waarom kan Parkmobile dan wel werken, dan ligt er toch geen bonnetje op het dashboard, of als ik bij Schiphol wegrij, dan opent de slagboom ook vanzelf als mijn kenteken is gescand.
potver7 zegt
Grappenmaker, ik hoop dat je toch zelf ook wel snapt dat je nu twee totaal verschillende dingen aan het vergelijken bent?
Flutterbear zegt
Snap wel dat de Duitsers niet de Nederlandse RDW data gaan opvragen om de uitstoot te achterhalen. In Duitsland hebben ze echter kentekens op persoonlijke titel en daar is de uitstoot niet van vastgelegd zoals in Nederland.
osmo zegt
“Ja, dat lees je goed. België had tot 2022 een verbod voor het gebruik van cruise control op bepaalde locaties.”
Dit was vooral op drukke stukken rond de steden waar er vaak files ontstaan. De redenering was dat je meer geconcentreerd was op het verkeer en minder met andere zaken bezig bent met de cruisecontrole uit. Deze regel is achterhaald door de adaptieve cruisecontroles. Maar zo gek vond ik hem toch niet.
generaalalfa zegt
Ja goed idee, een rege verzinnen die niet te handhaven en niet te controleren is.
Flutterbear zegt
Ik merk juist hoe minder ik hoef te doen hoe meer op het verkeer kan letten. Met ACC en automatisch sturen kan ik gewoon lekker rustig naar buiten kijken, heerlijk.
mattr zegt
Dashcams: in Oostenrijk niet toegestaan
crashingduke zegt
Dat geldt ook voor camera’s die in een motor zijn ingebouwd?
potver7 zegt
Dat zou betekenen dat alle Tesla’s in Oostenrijk in overtreding zijn. Iets met de temperatuur van soep…
Rudy zegt
Asking for a friend. Wat is de pakkans als je toch iets als flitsmeister gebruik in Zwitserland bijvoorbeeld?
Mogen ze je uberhoubt vragen om je telefoon te controleren op apps?
omarrs6 zegt
Werkt gewoon niet. Flitsmeister geeft zelf aan dat ze Zwitserland niet ondersteunen. GPS blijft wel werken maar je krijgt geen meldingen.
jaapies zegt
Ik ben nu in Zwitserland en tot mijn verbazing, maar vooral vreugde, werkt Flitsmeister gewoon! Hij geeft alles aan. Een jaar gelden niet. Dus weet niet precies wat er veranderd is… Maar bang dat ze je daarop controleren? Wanneer ben je überhaupt voor het laatst aangehouden?
wimbers zegt
jawel hoor, ik was er in februari op wintersport en hij geeft gewoon alles aan.
Jantje_555 zegt
je smartphone is toch privé bezit? Dat mag de politie toch niet zomaar inkijken.
Richmond zegt
Ik snap her sowieso niet.. als jij niet geflitst wordt gaan ze je aanhouden om te kijken of jij Flitsmeister hebt die jou verteld Heeft over de controle? Want daar is een aanleiding voor om dat vermoeden te bevestigen?
potver7 zegt
Dat is een wel heel naïeve houding. Je auto is ook privébezit, maar als daar aanleiding voor is mag die ook doorzocht worden. Ja, het is je recht dat te weigeren maar doorgaans maakt dat de situatie er niet bepaald eenvoudiger op.
mjpamsterdam zegt
He, niet zo zeuren. Vakantie is avontuur. Dus geen weet van regels maakt het alleen maar meer spannend.
sabrerator zegt
Dit jaar naar Engeland (Goodwood Revival).
Gelukkig hoeven we de Series III niet naar rechts stuur om te bouwen….
rubend zegt
Pas op: Als je terug komt moet die wel naar links! ;)
potver7 zegt
Een verplichte set reservelampjes… da’s best een dure hobby met die LED-kerstbomen en ‘dynamische’ richtingaanwijzers van tegenwoordig….
wimbers zegt
haha, ja, een hele set met 2 koplamp units en 2 achterlamp units, de hele balk op je achterklep, en vergeet die extra achterruit niet met je 3e remlicht.