De nieuwe verbrandingsmotor van Toyota moet zorgen voor een revolutie.
We laaien de hele EV of benzine discussie weer eventjes op. Ondanks dat de elektromotor de laatste tijd enorme stappen heeft gemaakt, zijn er nog altijd mensen sceptisch zijn over een efficiënte, snelle en comfortabele auto zonder trillingen, geluid of directe uitstoot. Sommige autofabrikanten hebben hun keuze gemaakt en zijn gestopt met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren.
In sommige gevallen legt men de focus op hybride om daarna vol voor elektrisch te kunnen gaan. Een van de merken die het een beetje (te) rustig aan doet, is Toyota. Dat merk verkoopt nu voornamelijk auto’s met benzinemotor of reguliere hybrides. Er zijn een paar PHEV’s (zoals de RAV 4) en een enkele elektrische auto.
Toyota ziet potentie verbrandingsmotor
Volgens Toyota is er namelijk nog heel erg veel potentie met de verbrandingsmotor. Toyota’s CTO Hiroki Nakajima noemt de nieuwe benzinemotoren van Toyota een absolute gamechanger . Dat zegt Nakajima in een interview met Automotive News. Volgens de CTO komt dat mede door de Toyota Mirai.
De waterstofauto komt nog niet helemaal van de grond, maar Toyota heeft enorm veel geleerd op het gebied van hitte management en thermische efficiency. Volgens de technische man van Toyota kan het rendement van een benzinemotor nog veel beter, tot wel 40%!
Kleiner, zuiniger (maar dan wel betrouwbaar)
Helaas zegt hij er niet bij HOE ze dat gaan doen, want het is een schitterend percentage. Toyota kan hierdoor kleinere motoren bouwen (2.4 liter kan naar 2.0 liter) die sterker én zuiniger zijn. Nu hebben we dat vaker gehoord, maar het is nu dan wel (hopelijk) met de roemruchte Toyota-betrouwbaarheid.
Een andere manier waardoor de motoren revolutionair zijn, is omdat ze een veel kortere drijfstang hebben. Daardoor kan de motor ook veel lager en compacter worden. Dit zorgt ervoor dat de Toyota’s met deze motoren een veel lagere neus kunnen hebben en dus minder weerstand hebben (en dus zuiniger zijn). Nu zullen er mensen zijn die zeggen: maar dan heeft zo’n motor veel minder koppel en dat klopt helemaal, maar volgens Toyota compenseert de geïntregeerde elektromotor dat koppeltekort.
Ruimte ontwikkeling verbrandingsmotor Toyota
De verbrandingsmotoren van Toyota die de EV overbodig moeten maken lopen niet allemaal op benzine. Of beter gezegd, niet zozeer op benzine. De motoren worden dusdanig ontwikkeld dat ze ook kunnen lopen op biobrandstoffen, waterstof en synthetische brandstof.
Het nieuws wordt beter en beter, want Nakajima weet ook te vertellen dat er bij deze nieuwe motorengeneratie er ook nog enorm veel ruimte is voor doorontwikkeling. Dus de plofmotor hoeven we in dit geval voorlopig niet gedag te zeggen.
Enfin, de gehele video kun je hier bekijken:
Fotocredits header: documentaire van een JDM-specialist door Universal Studios.
Meer lezen? Dit zijn de duurste viercilinders van Nederland!
Jan zegt
Ach weer een zoethoudertje van dino Toyota, net als de solid state accu die in 2020 uitgebracht zou worden.
Feitelijk lopen ze jaren achter in de ontwikkeling op elektro gebied en dan krijg je dit soort onzin.
Zelfs in 2024 sjoemelen ze met diesels en veiligheid tests, tijd voor een grote schoonmaak in de top van Toyota waardoor ze weer eens echt gaan innoveren.
jaapiyo zegt
Die Japanners zijn slim, reëel, kijken naar de feiten en snappen van daaruit de irrationele dogmatische dwangneurose van de woke kliek niet. Op zich heel prettig. Het risico is alleen wel dat deze club veel te veel macht heeft en daardoor wellicht meer tijd dan Toyota heeft om solvabel te blijven als hun producten direct of indirect (door extreme belastingen) verboden worden…
mashell zegt
Hahaha. “irrationele dogmatische dwangneurose van de woke kliek” mooie woorden, maar door het woord woke te gebruiken zet je jezelf af tegen onderdrukte minderheden, niet fraai.
Natuurlijk is het onlogisch dat de geprivilegieerde blanke witte mannen van middelbare leeftijd (team Orban) bang voor de woke beweging zijn, dat zijn ze ook helemaal niet, maar ze hebben gewoon een machteloze vijand nodig om zich tegen af te kunnen zetten. Doordat jij nu doet alsof de woke beweging heel machtig is wordt het lachwekkend. Zeker nu Europa een flinke ruk naar rechts maakt is het duidelijk dat de macht niet bij de woke mensen ligt. Ik zwaai straks wel naar je vanuit de trein naar het kamp wanneer je in je bruine uniform langs de trein marcheert.
ponnie zegt
Kijk eens op de straten, dan zie je vanzelf welke uniformen er regelmatig marcheren.
harrie zegt
Helemaal met je eens. Laten we de verbinding blijven zoeken middels uitgekauwde Godwins.
Rick-dos zegt
Ja want dat oeverloos dom gelul van, ‘het is allemaal de schuld van links/woke’ is zo verbindend.
harrie zegt
Dat zeg ik ook niet, maar je dondert ook wel van je moraalpaard af als je jezelf vervolgens ook verlaagt tot dit soort Godwin repliek.
nineelevenheaven zegt
Ik heb me al eens afgevraagd, of benzine te goedkoop is:
Toen de “range anxiety” toe sloeg, moesten er allerlei zaken aangepast om de CW waardes te verlagen en efficiëntie te verhogen.
Bij verbrandingsmotoren lijkt er niet 1 prikkel tot het efficiënter maken van de CW waardes.
Wat als je ál die dingen nou eens doet bij een benzinemodel?
Verzonken handgrepen, andere banden, aero blades op de wielen, wigvorm, etc. etc. hoe laag wordt je verbruik dan? En hoe veel langer kun je de industrie dan tijd geven om met definitieve, toekomstbestendige oplossingen te komen?
Als je een Model 3 zou uitrusten met een 0.9 liter turbo 3 cilinder ecoboost, is ie dan zuiniger dan een Yaris?
Of is het zo dat al die range-verbeterende oplossingen eigenlijk heel vervelend zijn in het gebruik, maar dat early-adopters en evangelists ze voor lief nemen om maar te kunnen EV-en?
Is het VW 1L concept een goed voorbeeld?
Trojan zegt
Een verbrandingsmotor in elke auto stoppen is van nature zo belachelijk inefficient, dat gemiddeld 70% van alle energie simpelweg verloren gaat aan wrijving/warmte. Een EV kan 90+% van de energie inzetten aan het aandrijven van de wielen (naast het potentieel om op hernieuwbare energie te rijden wat in Nederland gemiddeld al zo’n 40% is). Dat is dan ook de reden dat EV’s hun schadelijkere ontwikkeling al na zo’n 30k kilometers hebben terugverdiend en je met een brandstofmotor nooit in de buurt gaat komen.
Robert zegt
Op de efficiëntie van EV’s valt nog wel wat af te dingen, als je alleen al kijkt naar de massa in verhouding tot de hoeveelheid energie, laadtijden en kostprijs. Daar zit overigens nog heel veel ontwikkelingen in, en je ziet de verbeteringen dan ook echt wel met elke nieuwe generatie.
Maar totdat ik in een EV kan rijden met een veilige solid state accu die niet een kostprijs heeft van 15-20.000 euro, een laadtijd heeft van vijf minuten en groot genoeg voor een bereik van 500 km effectief zonder dat je hiermee 500-600 kilo aan extra gewicht mee torst, zie ik mezelf niet snel overstappen.
nineelevenheaven zegt
Als je doorgaat met het optimaliseren van de CW waarde mét verbrandingsmotor, zou je dan naar 50% efficiëntie kunnen en daarmee de transitie kunnen rekken?
Zou je dan A en B segmenters met goede marges kunnen verkopen, zodat de C-segment-plus auto’s op betere EV techniek kunnen worden gezet voor mensen die het willen betalen?
ronaldotour zegt
In het verleden is er iemand bezig geweest met een Golf 4 1.9 TDI om die met allerlei manieren naar de 3.0 liter per 100 km. te krijgen, dat lukte volgens mij net aan.
Ook heb ik wel eens gehoord over de ontwikkeling van een motor gebouwd van keramisch materiaal, die had geen of minder koeling nodig en zou ook zuiniger zijn, maar daar heb ik ook niks meer van vernomen.
In de toekomst gaat grafeen een grote rol spelen, maar nog even geduld
stekkerkoning zegt
Ex-autoblogger @dizono heeft geprobeerd een ouwe Peugeot 106 zo efficiënt mogelijk te krijgen. Was een geinig project. https://www.designboom.com/technology/streamline-economical-peugeot-106-super-efficient-10-06-2021/
Trojan zegt
Het is elke week wat anders bij Toyota, nu al benieuwd wat ze volgende week weer roepen. Natuurlijk zijn EV’s de toekomst en de nadelen worden in rap tempo weggepoetst. Dat gaat geen verbrandingsmotor meer inhalen.
mashell zegt
Een probleem met verbrandingsmotoren is dat wanneer je ze efficiënter maakt de verbrandingstemperaturen steeds hoger worden en daardoor de uitlaatgassen steeds problematischer worden.
Jantje_555 zegt
tot de EU zal zeggen dat de inschrijving van brandstofmotoren niet meer mag.
audirs3 zegt
Dus in theorie kan de efficiëntie naar 40%?! Nou nou, poeh poeh…Dus we vinden het nog steeds helemaal normaal om dan 60% van de energie volledig weg te gooien? Laat staan alle energie die er voor nog nodig is geweest om die liter peut in je tank te krijgen?
Dit maakt de EV echt niet overbodig, het bevestigd alleen maar weer de inefficiëntie van de verbrandingsmotor.
petroldrinker zegt
Tja, als het waar is, zal de EU er wel weer een stokje voor steken, want stel je toch voor dat je tegen hun wanbeleid in gaat, dat mag niet natuurlijk.
cdlop01 zegt
Zoals Toyota zelf altijd aangeeft is de Bev vooral voor Noord Europa en de Usa, China…. rest van de wereld heeft nog amper een betrouwbare stroomvoorziening. Dus dit soort initiatieven zeer welkom.
Rick-dos zegt
Apart dat fabrikanten al meer dan 100 jaar aan de verbrandingsmotor werken en wel met steeds meer pk kunnen komen maar niet met efficiëntere motoren.
Dan wordt er ineens door de politiek druk uitgeoefend, door motoren op fossiele brandstoffen af te schaffen en dan komen ze ineens met dit op de proppen.
Het is maar weer eens een voorbeeld dat als je genoeg druk zet ineens alles vloeibaar wordt en kunnen ze meer dan dat ze ons voor willen houden. Het is maar weer eens een voorbeeld dat men alleen naar de bottomline kijkt en de aandeelhouder tevreden wil houden ongeacht de consequenties.
cdlop01 zegt
Uiteraard onzin wat je zegt. Techniek ontwikkelt zich juist, bij bevs nog in de kinderschoenen uiteraard. Bev’s met hewichten vanaf 2500kg, 2700kg, 3000kg uiteraard nauwelijks efficient en ontwikkeling te noemen….als we het dan toch over ontwikkeling hebben.
Rick-dos zegt
En weer wordt mijn comment om onverklaarbare reden tegengehouden. Misschien eens tijd om die moderatiebot uit jaar kruk van jullie eens te vervangen.
fastshifter zegt
Wel grappig dat ze een verbrandingsmotor hebben die elektrische auto’s overbodig maken, maar dat ze wel een elektromotor toepassen als ‘hulpmotor’. Hoe zou het nou komen dat ze daarvoor een elektromotor gebruiken?…
Johan zegt
Slechts een analogie maar representatief voor de laatste strootjes ‘voorbijgestreefde’ zich aan vastklampt. Er waren nooit zoveel nieuwe ontwikkelingen aan de platendraaier dan toen de CD op de markt kwam. We weten hoe dit geëindigd is.
De EV is niet alleen superefficiënt qua aandrijving maar evengoed qua regeneratief vermogen. Daarmee is een EV aandrijving het enige platform dat zal overleven wellicht in pure EV maar misschien ook in range extender vorm. Kijk maar eens naar Horse van Renault-Geely. Ze mikken op dergelijke range-extender waar de motor laag vermogen en efficiënt kan gebruikt worden. Een (grote) EV verbruikt zowat 20 kWh/100km. Met een motor efficiëntie van 40% heb je 50kWh/100km of een 5.2l/100 nodig. Er zijn geen mirakels. De 100 zij wel de effectieve km waar tractie nodig is.