Behalve een klein stukje chassis en een trifuel Elise neemt Lotus ook nog eens een vernieuwde Europa mee naar Genève.
De Europa range wordt uitgebreid met de Europa SE. De Europa SE krijgt 25 pk extra, waarmee het totaal aantal pk’s dat de midscheeps gemonteerde 2.0 liter turbo op 225 uitkomt. Het koppel is maar liefst 300 nm. Aangezien de Lotus Europa slechts 995 kg weegt, is het op zich bescheiden vermogen van 225 pk genoeg voor aansprekende prestaties. Vanuit stilstand rijdt de Europa SE in 5,7 seconden 100 km/u en binnen 13 tellen staat er 160 km/u op de klok. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. De Europa SE krijgt nieuwe lichtgewicht velgen, die voor 17″ groot zijn en achter 18″. De remmen zijn opgewaardeerd naar 308 mm grote exemplaren van AP Racing.
bram zegt
Erg jammer dat hij in nederland slecht verkoopt want het is toch een verademing tussen alle 911 jes, mazda’s en tt’tjes!
Beck zegt
En toch blijf ik hem hondslelijk vinden!!
Zeer begrijpelijk dat je deze Europa bijna nooit ziet!
Ik snap ook niet waarom iemand de Europa zou verkiezen boven de Elise/Exige.
Mosh zegt
Ben het met Beck eens. Zie ook de meerwaarde die dit model aan het lotusgamma geeft niet!
Whoohoow zegt
Bram, pardon tussen de 911 JES ?????
De machtige 911 ICOON bedoel je, het statement van alle supersportwagens, en daar vergelijk jij zon speelgoedautotje mee ?
Klassiekerrally zegt
Speelgoedauto of niet: ik denk dat je het de gemiddelde 911 rijder op een bochtige weg knap lastig kan maken. Zo lelijk als ik de Europa eerst vond, zo mooi begin ik ‘m nu te vinden.
Goed bezig die jongens!
bram zegt
@ Whoohoow,
Jou reactie neem ik niet serieus, wat nou speelgoed autotje? Alle sportautos zijn per definitie toch een vorm van speelgoed of zie ik dat nou verkeerd?
Djivy zegt
De meerwaarde van een Elise die net iets minder spartaans is (de Europa dus) is inderdaad ver te zoeken. Al begin ik de Europa wel te appreciëren, wat initieel niet het geval was.
Dat Lotus teasers rondstuurt in de vorm van een gefotografeerde vooras, dat is pas een echte grap.
Tom# zegt
jup.., en ik ben het met Bram eens..
Ik vind die 911 een stom, uitgemelkt uiterlijk hebben. (begrijp me niet verkeerd.., prestaties zijn uitmuntend)
Klassiekerrally zegt
@ Djivy: Lotus is terecht trots op z’n innovatieve lichtgewicht constucties. Dat is nou juist wat Lotus zo sterk maakt, zelfs wat ze hun identiteit geeft. Niks grap dus.
Beck zegt
@ Djivy
net iets minder spartaans is zeer relatief bij Lotus, het interieur van de Europa bestaat ook maar uit plastiek/alu met een stuur, pook, kuipstoeltjes, pedalen.
En btw, een Lotus koop je juist omdat hij zo spartaans is met alleen aandacht voor driving fun!
bram zegt
@ allen,
Inderdaad Lotus = spartaans, dat moge duidelijk zijn. En op dit moment is de Europa de meest softe versie van lotus. Maar het is, en blijft een lotus dus een speelgoed auto in optima forma!
desingMNN zegt
lotus= plastic zooi
porsche= duitse degelijkheid
lotus is een leuk speledingetje, meer niet, ook deze europa
Tom# zegt
porsche = goed qua prestaties.., maar qua uiterlijk?. Uitgemelkte zooi…
Het zal me niks verbazen als ze over 10jaar nog steeds het uiterlijk van de 911 nemen…
coohla zegt
Heb de Lotus Exige op de nurburgring anders wel die pure sportauto´s (GT3´s en alle soorten van turbo versies van de 911) van je wel es op hun plaats zien zetten, 1 van de snelste auto´s die je zo van de straat het circuit op kan rijden, zonder al te veel aanpassingen. Lotus is gewoon performance puursang. Goed een 911 zal comfortabeler zijn en misschien beter afgewerkt, maar op een circuit zou ik zeker voor een Lotus kiezen ipv een 911….Buiten dit alles is de 911 gewoon een vreemd concept voor een sportieve auto, de motor net iets uitstekend achter de achterwielen, dit is gewoon niet de meest optimale constructie, van daar dat de supersportwagen van porsche de zelfde constructie heeft als een Lotus Elise/Exige, juist een middenmotor…..
bram zegt
Precies, en daarom is het jammer dat de europa hier weinig wordt verkocht. Het is echt een serieus alternatief voor de overige sportauto’s, en omdat het de meest luxe is op dit moment van lotus had ik verwacht dat er meer animo voor zou zijn. En in het echt ziet hij er echt heel mooi uit! Lotus is echt een geweldig merk dat volgens mij voor inspiratie zorgt bij vele andere merken, lees ;ferrari, porsche, lamborghini en waarom? LESS IS MORE!
AlwinH zegt
Een 911 of een Lotus?
Ik heb zelf een Turbo en een Exige, allebei fantastisch maar compleet verschillende auto’s. Appels met peren dus (zoals zo vaak hier).
Whoohoow zegt
Ding ziet er mie waggelig en gammel uit pruts qualiteit, klein kakdingetje, en als je een 911 niet mooi vindt qua uiterlijk, dan verklaar ik je echt voor aap !
SimonMc zegt
@Whoohoow: Wat?De 911 een supersportwagen?Overdrijf je niet een beetje?Dan staat er op elke hoek van de straat een “supersportwagen” ale.
Trouwens, speelgoedwagentje?Dit speelgoedwagentje rijdt namelijk weg van alle 2000 varianten van je teergeliefde 911.
Ik zou me toch eens dringend gaan verdiepen in de lotus historie.
Whoohoow zegt
Simonmc waar woon jij dan ? Dan kom ik langs met mn camera en een paar lege fotorolletjes om al die 911 op de foto te zetten.
Van de 2000 varianten bedoel je zeker het bouwjaar ja, en deze is van 2008 , goede vergelijking ????
Tom# zegt
@Whoohoow, maar goed om te weten dat ik (en ik denk wel meer autobloggers) van de apen afstam..
Stam jij af van een blinde mol ofzo? Nog steeds blijf ik d’r bij: Uitgemolken 911 die ik ELKE dag zeker 1-2 keer zie..
Citrofiel zegt
Op andere sites (AW *kuch*) gaat het over een facelift, niet over een aanvulling. :?
Grumnorch zegt
Ik heb in de Europa gereden. Hij rijdt fantastisch en is (standaard met 200pk) al retesnel.
Uiterlijk: smaken verschillen en ondanks dat ik een zeer grote Lotusfan ben vind ik hem niet mooi.
Prijs: voor dat geld zijn veel betere auto’s te koop, maar daar heb je waarschijnlijk lang niet zoveel lol mee…
Over all: Koop een Elise; nóg meer lol en EUR 20.000 in je zak houden of opmaken aan een opvoersetje.
mc zegt
Dit is een prima aanvulling/facelift van het Lotus aanbod. De Europa is echt een snelle bak, want qua pk/gewicht verhouding zit ie dicht tegen de 911 turbo aan.
Lotus Europa heeft 225 pk/ 995kg = 0.23pk/ kg
Porsch 911 turbo heetf 480 pk/ 1585 = 0.30 pk/kg
De 911 zal op rechte stukken wel sneller zijn, maar in de bochten is Lotus de koning!
ELB zegt
@ Tom#
Ga je mond es spoelen …
@ Whoohoow
Echte liefhebbers zijn zeldzaam ;)
classic red zegt
Ik zou, net als velen blijkbaar, een Elise of Exige verkiezen. Maar de Europa ziet er in levenden lijve toch niet verkeerd uit. Op foto’s komt hij altijd minder tot zijn recht.
@Whoohooow
De Carrera GT is een supersportwagen, de 911 niet. Anders zouden er niet zoveel trophy-wives mee naar de kapper gaan.
Cooper S zegt
Voor mij toch liever een Elise of een Exige. Ik kan maar niet wennen aan die Europa.
SimonMc zegt
@Whoohooow: natuurlijk bedoelde ik dit niet letterlijk, maar een 911 zie je wel vaak genoeg rijden waar je een lotus zelden ziet rijden.De europa heb ik helemaal nog nooit zien rijden.
Ik ben zelf een porsche fan.Ik vind de carrera GT magnifiek.Dàt is een echte supersportwagen, de 911 niet.Ik weet dat een 911 geweldig goed rijdt, maar een lotus is gewoon zoveel puurder.
Motor op de juiste plaats, laag gewicht, de auto is ook erg laag, heel spartaans uitgevoerd.Dat noem ik een rasechte sportwagen, met een ongelofelijk onderstel ( ja hoor nog een pak beter dan een 911 ).
De 911 daarentegen is een luxe sportwagen.
Zo te horen kan je sportwagens apprecieren, waarom kan je dat dan niet met lotus?
super seven zegt
De Porsche 911 was natuurlijk een schot in de roos met veel kwaliteit.Veel mensen houden van Porsche vanwege het aanzien wat je er mee zou hebben.
Persoonlijk blijf ik er een geplette kever in zien.Dan is er aan Lotus voor auto en techniek liefhebbers veel meer plezier te beleven.Colin Chapman Heeft voor veel vernieuwing in auto techniek gezorgt.De 50 jaar geleden ontworpen super seven word nog steeds gebouwd en kan elke sportwagen het leven moeilijk maken . Daarna volgden nog veel modellen en experimenten Dan is Porsche toch wat saai met die eeuwige 911.
Larie zegt
Hoe lang bestaat die lotus Europa al?
Doet me denken aan Spinvis. Hehe.