De nieuwe Vantage Roadster is klaar voor de zomer van 2025!
Het gaat financieel misschien niet altijd even lekker bij Aston Martin, ze blijven gelukkig wel gewoon hun eigen ding doen. Dat is het bouwen van bloedmooie auto’s met een V8 of V12. Vandaag presenteren ze de nieuwste telg: de nieuwe Aston Martin Vantage Roadster.
De dichte versie werd al een klein jaar geleden gepresenteerd. Helemaal nieuw is de Vantage niet, het is vooral een grondige facelift van de vorige. Het front is dan ook compleet nieuw, waar de zij- en achterkant nagenoeg hetzelfde zijn. Wel is de nieuwe Vantage nog een stukje breder geworden. Belangrijker: de Vantage heeft een compleet nieuw interieur gekregen.
Nu is hier de auto waarvan je wist dat ‘ie zou komen: de nieuwe Aston Martin Vantage Roadster. Met deze cabrio hoef je weinig compromissen te maken, want de Roadster is maar 60 kg zwaarder dan de coupé.
Voor het openen van het dak wordt je geduld ook niet enorm op de proef gesteld: dit neemt slechts 6,8 seconden in beslag. Dit is volgens Aston Martin het snelste cabriodak ter wereld. Dat was de vorige generatie ook al, maar dit is dus niet overtroffen. Binnen de bebouwde kom kun je het dak op ieder gewenst moment open gooien, want dat kan bij snelheden tot 50 km/u.
Het dak is niet sneller geworden, maar de auto zelf is dat wel. Het vermogen van de biturbo Mercedes V8 stijgt van 510 pk naar 665 pk. Het koppel bedraagt nu 800 Nm, wat zelfs meer is dan de V12 Vantage. Daarmee zit de Roadster in 3,5 seconden op 60 mph (96,6 km/u) en de top ligt op 325 km/u.
De leveringen van de Vantage Roadster zullen beginnen in het tweede kwartaal, dus de auto is nog mooi op tijd voor de zomer. Een prijskaartje hebben we nog niet, maar ter indicatie: de coupé kost al minstens €280.000.
gdjnl zegt
Correctie: het snelste elektrische cabriodak ter wereld dan, het dakje van de MX-5 NB kan je als je wat langer bent al rijdende zeker onder de 5,5 seconde openen en achter je neerleggen. Sluiten gaat dan weer niet.
McShineBXL zegt
Boven 100km/u zou het nog sneller gaan, probeer eens?
metalmike zegt
Hoezo gaat sluiten niet? Iets omhoog komen uit je stoel, dak vastpakken en dichtdoen? Bijna net zo snel als openen. Misschien zelfs sneller dan openen als je een glazen achterruit hebt, die hoef je bij dichtdoen niet op de goede plek te duwen.
DeWitteCondor zegt
Mooi kroegfeitje. Misschien bedoelen ze electrisch cabriodak want volgens mij waren er in de jaren 90 meerdere Amerikaanse convertibles waar je twee klemmen los moest maken en vervolgens het dak met een zwiep naar achter kon gooien.
mashell zegt
Wat een gruwelijk slechte “foto’s”. Het glimt allemaal zo verschrikkelijk nep (AI?) dat de stoelen wel van emmer plastic gemaakt lijken in plaats van met premium leder bekleed te zijn.
En die kinderachtige Apple carplay interface, nooit doen op persfoto’s want daarmee val je het eigen infotainment ontwerp af.
machielvdd zegt
Ja dit zijn renders, maar die gebruikten fabrikanten al lang voordat AI een ding was
bietje zegt
My thoughts. Ik ben dol op Apple spulletjes hoor, maar door dat Apple CarPlay scherm (wat ik zelf overigens in mijn auto ook niet gebruik) lijkt het wel een speelgoedauto.
Misschien ben ik een beetje te puristisch hoor, maar ik vind die schermen in de moderne auto’s echt afschuwelijk. Ze beginnen steeds meer op een rijdende videogame-hal te lijken
Nou ja, dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik al 25 jaar lang een mooie analoge Citizen Promaster om mijn pols heb en zo’n (Apple) smartwatch, die ook nog eens maar een paar jaar mee gaat, nog niet met een stok aan wil raken.
DeWitteCondor zegt
Dat laatste is natuurlijk onzin. Kopers willen Apple/Android interface en niet die meuk die fabrikanten zelf verzinnen. Dus natuurlijk laat je dat zien. Al is het maar zodat je de wereld toont dat je niet weer opnieuw het wiel probeert uit te vinden, wat doorgaans hopeloos faalt.
mashell zegt
Hahaha. Er zijn inderdaad markten waar de klanten om Carplay vragen (de VS vooral) maar als je nuchter gaat kijken zijn de interfaces en routes van de fabrikantsystemen vaak stukken beter. Ik vind het handig voor in een huurauto maar niet voor dagelijks gebruik.
Friez zegt
Het zal misschien een generatie ding zijn, maar ik en iedereen die ik ken van mijn leeftijd (of jonger) gebruikt Apple Carplay of Android Auto. Gratis live verkeersinformatie en nooit meer betalen voor een navigatie- of entertainment abonnement dat verloopt.
citroen55 zegt
Toch vaak zo bij automobielen?! AI kan dit nog niet. Maar het werk is wel goed, want de verhoudingen kloppen.
PunicaOase zegt
Heerlijk! Doe maar in dat groene kleurtje van de coupe op de achtergrond :-)
Motomoto zegt
Van opzij een klassieke schoonheid. Over de neus ben ik minder enthousiast. Interieur is gelukkig tegenwoordig wel op orde. Dat was jarenlang toch echt een drama.
ouwedibbes83 zegt
Ze hebben het interieur best clean gehouden door het dashboard bovenop leeg te laten en het niet al te grote scherm naar beneden te verhuizen. Qua positie oog dit opgeruimd, maar je ogen moeten wel lang van de weg af om het te bekijken. Daar zaten de eerste infotainment schermen ook begin deze eeuw, niet ideaal. Zou het met een Head-up Display gecombineerd worden?
reactief zegt
Erg fraaie auto van voor en van de zijkant. Die achterkant blijft helaas te veel gefrutsel, zou voor mij echt reden zijn om af te haken. Niet dat ik in de markt ben, maar dat terzijde…
coupedriver zegt
Van alle kanten prachtig! Ook het interieur is heel geslaagd. Echt een prachtig gamma van Aston Martin. Nu moeten de verdiende centen binnenkomen zodat ze winst draaien, dit mooie merk moet er altijd blijven.
SRT .. zegt
Wat een verschijning, echt waar. Mooie deftige lijnen en als of dat niet genoeg is voor de fijnproever komt het cabriodakje automatisch omhoog.