De V8 uit de 500 (S500, E500, CL500, SL500) verliest 0,8 liter inhoud, maar krijgt er twee turbo’s voor in de plaats. Dat is geen slechte deal, want het blok wordt niet alleen zuiniger maar ook een stuk krachtiger door.
De V8 is voortaan 4,7 liter groot en door de dubbele turbo komt het vermogen op 435 pk, tegenover 388 pk voor zijn atmosferische voorganger. Nog indrukwekkender is het gestegen koppel: de nieuweling schopt het tot 700 nm in plaats van 530 nm voor het oude blok. De nieuwe V8 komt in eerste instantie in de nieuwe CL en zorgt daar voor een gemiddeld verbruik van 9,5 liter per 100 km. Dat is een reductie van 22% aangezien de huidige CL500 12,3 liter per 100 km lust. Eenzelfde daling is te zien bij de CO2 emissie die daalt van 288 naar 224 g/km.
Ook de V6 uit de S350 is lekker onder handen genomen: het vermogen stijgt van 272 pk naar 306 pk en de trekkracht van 350 tot 370 Nm. Niet de meest spectaculaire stijging, maar dat geldt wel voor de daling van het brandstofverbruik: die daalt met 24% (!) tot 7,6 liter per 100 km, terwijl de C02 uitstoot daalt tot 177 g/km. Van de V6 werd de blokhoek verandert van 90 naar 60 graden, er werd een start-stop systeem en directe brandstofinjectie toegevoegd.
Het interessante is dat de S350 met het nieuwe blok zuiniger is dan de S400 Hybrid die gemiddeld 7,9 liter per 100 km verbruikt. Mercedes-Benz Nederland kon ons niet verder helpen met de vraag wat er met de S400 Hybrid gaat gebeuren, maar we kunnen zelf ook een gok wagen dat ook die een update zal krijgen.
AW zegt
Een mens kan veel bereiken als de druk/hype groot is. Leve de snellere/zuiniger auto’s! Wat een dikke bakken zijn het toch die Merc’s. Bis!
Timmie zegt
@AW: Automerken doen werkelijk alles om mee te gaan in een trend/hype. Zelfs de langste tradities worden plotsklaps vergeten.
WannabeProGameromg zegt
Nice :), hopelijk klinkt het ook nog grappig
ratel zegt
Blijft een prachtige auto, die CL500.
Rossi zegt
1ste zin: verlies moet verliest zijn…
Verder goede ontwikkeling bij Merc…
sta zegt
Toch jammer dat maar weinig mensen weten op welke methoden uitstoot en brandstofverbruik gemeten worden..
Stijn zegt
Sommige motoren hebben toch nooit echt kunnen renderen. Deze “500” van 388 pk heeft toch echt niet lang in de catalogus gestaan. Zijn voorganger daarentegen (306 of 326 pk) draaide al van in 1990 (500 SL en iets later E500) mee. Hetzelfde ook met de “63 AMG” deze gaat ook na een wel zeer korte carrière terug vervangen worden. Getuigd toch van weinig marktinzicht en langetermijnplanning bij Mercedes…
Ramshoek zegt
@Stijn:
Ben ik slechts ten dele met je eens.
De levenscyclus van alle motoren, bij alle grote fabriekanten wordt steeds korter.
Heeft Ford ongeveer sinds de dagen van Robin Hood (nou ja, sinds 1959) gebruik gemaakt van hun Kent motor, sindsdien volgend de OHV, Zetec, Duratec en Ecoboost motoren elkaar in steeds rapper tempo op. Hetzelfde geldt voor VW, waar de oorspronkelijke FSI ook maar kort in dienst was, en andere fabriekanten…
dimacodavid zegt
Ik vind alles best wat ze aan die motoren doen, als het geluid er maar niet onder lijdt. dat vind ik namelijk ook tot een groot deel van het rijgenot behoren !
Seroo zegt
@dimacodavid:
En als je dan een Mercedes rijdt moet dat inderdaad aanwezig zijn. Toch wel lekker dat het gewoon een V8 en een V6 gebleven zijn dan, andere merken willen nog wel eens van een V6 naar een vier in lijn gaan bij hun R model bijvoorbeeld. Nog een voordeel nu heb je een lekkere turbo fluit op je V8, op zijn tijd ook niet verkeerd.
Laurens zegt
Ach, dat hybride gel.l is, wisten we toch al wel… leuk voor de subsidies, en de onwetenden…
floryn zegt
Leve de verbrandingsmotor! En leve de mensen die ze zuiniger maken. Het geluid van de mercedessen is wel erg mooi en ik hoop dat ze die diepe grom hebben kunnen bewaren.
Stijn zegt
@ Ramshoek
Ik ben het helemaal met mezelf eens :) Sommige motoren hebben nu nog steeds een lange tot superlange levensduur (2 liter diesel BMW, 2,1 liter diesel Mercedes of 350 benzine van Mercedes). Telkens wordt er op deze motor verdergebouwd, zijn intelligent ontworpen motoren die de markt, mits kleine aanpassingen, jaren kunnen dienen. De “500” en “63 AMG” hoort hier in mijn opinie zeker niet bij, begrijp niet dat een motor kan ontwikkeld worden om dan even later gewoon afgevoerd te worden…
SimonMc zegt
@Stijn: Jij begrijpt het blijkbaar niet.Iedereen moet zich houden aan de regels.
En zeker nu.Men is verplicht van de uitstoot te gaan beperken, en die 6.2 liter V8 stoot heel wat meer uit dan een 5,4 liter biturbo V8 bv.
Waarom denk je anders dat bmw voor de nieuwe M5 een biturbo V8 gaat gebruiken ipv een V10?
Tuurlijk is het wel idioot dat die 6,2 liter niet zo lang heeft kunnen renderen, maar tijden veranderen.Ik kan me nog goed herinneren dat een bepaalde generatie van de SL 11 jaar is meegegaan!Nu is zoiets totaal onmogelijk geworden…( en blijkbaar is de generatie daarvoor 17 jaar meegegaan zelfs !)
sacha zegt
FTFA: “…want het blok wordt niet alleen zuiniger maar ook een stuk krachtiger…”
Alleen niet tegelijkertijd.
Shenkie zegt
Mooie prestatie, hopelijk dat het lekkere geluid van de achtcilinder blijft!
nemon zegt
“Dat is geen slechte deal, want het blok wordt niet alleen zuiniger maar ook een stuk krachtiger door. ”
ligt het aan mij of staat er een “er” te weinig?
Autogek zegt
Ik vermoed dat de 400 hybride ook dezelfde motor krijgt als de 350 dus dan zal zijn gemiddelde CO2 uitstoot ook weer met 20% dalen. Dan heb je een S-klasse die 150gr/km uitstoot. Dat is pas vooruitgang. ;)
FuelMinded zegt
Krijgen ze hierdoor ook andere milieu/emissie labels? Ik denk dat Brabus dit niet leuk gaat vinden. De meeste blokken waren gebaseerd op de 5.5L V8. Zodra Mercedes-Benz ook de atmosferische V12 gaan downsizen heeft Brabus helemaal de poppen aan het dansen! Dit is een zwarte dag voor Brabus! :(
Autogek zegt
@FuelMinded: Die labels hebben allang geen nut meer en men moet gewoon stoppen deze te gebruiken. ;)
FuelMinded zegt
@Autogek: Je hebt gelijk, maar probeer de overheid maar te overtuigen. :D
Autogek zegt
@FuelMinded: De overheid is allang gestopt met die labels. Alleen de autobranche houd ze levend hoor. ;)
FuelMinded zegt
@mezelf: *…-Benz gaat downsizen…
sacha zegt
@FuelMinded: Benz heeft geen atmosferische V12 (ok, alleen voor Pagani).
Brabus is denk ik (met alle andere tuners) dolblij met turbo motoren, daar kun je lekker makkelijk aan sleutelen namelijk.
FuelMinded zegt
@sacha: Oh waarom Sacha, waarom… Nu komen alle herinneringen naar boven van de einde van mijn geliefde 7.3L AMG V12.
Ik vermoed dat er nu heel weinig potentie is voor een displacement upgrade bij de nieuwe blokken. Want Brabus kennende doen ze eerst zo groot mogelijk uitboren en dan pas turbo’s opschroeven. :D
buyck zegt
Ik vraag me af hoe het verbruik zou zijn geweest met een ongewijzigt vermogen… 5l per 100 km en 180gr/km?!
buyck zegt
Ik vraag me af hoe het verbruik zou zijn geweest met een ongewijzigd vermogen… 5l per 100 km en 180gr/km?!
Ik vind de pk en koppel verhoging wel heel fors!
Laurens zegt
Op zich is iets eenvoudigs als het energielabel, waarschijnlijk de grootste bijdrage aan het zuiniger worden van het hele wagenpark.
Waar koop je bijvoorbeeld nog een koelkast zonder A-label?
Autogek zegt
@Laurens: De enegrielabels hebben inderdaad zin zoals hij volgens de EU opgesteld mag worden. Die energielabels gaan per maximale CO2 uitstoot. Maar die energielabels van Nederland per cm2 slaan nergens op. ;)
Laurens zegt
@Autogek: als je niet logisch denkt, geef ik je gelijk => LOL
dw zegt
Geluid zal nooit hetzelfde zijn met 2 dikke turbo’s als dempers.
Eigenlijk heel vreemd dat voor benzine motoren turbo’s eigenlijk pas de laatste jaren gemeengoed beginnen te worden. Vaak heeft een turbo blok 1,5x meer vermogen en is ook nog eens 25% zuiniger. Weegt niet op tegen de nadelen die je zou kunnen verzinnen. En dat terwijl de turbo al ver terug in de vorige eeuw beschikbaar was.
M zegt
Waar heb ik die 306pk eerder gehoord i.c.m. het getal 35(0) toeval of vonden ze het mooi om BMW te kopieren. Ach wat maakt het uit, wie wil er een S klasse als je ook een ‘7’ kan rijden?
sacha zegt
@M: “…wie wil er een S klasse als je ook een ‘7′ kan rijden?”
Vooralsnog de meeste mensen die in dat segment winkelen.
FuelMinded zegt
@sacha: Waarop is volgens u de Brabus 6.3L V12 Biturbo op gebaseerd?
sacha zegt
@FuelMinded: Op de Mercedes 5,5 liter V12 biturbo uit de huidige “600” modellen.
FuelMinded zegt
@sacha: Mijn excuzes voor de verwarring. Ik dacht dat de Brabus’n een doorontwikkeld vorige generatie ‘600’ V12 hadden. Bijvoorbeeld de exemplaar uit de CL600 met bouwjaar 2001. Die waren nog wel atmosferisch.
Alsnog geloof ik dat de 5.5 V8 meer potentie heeft dan de nieuwe,hoogstwaarschijnlijk kleinere en lichtere, V8 voor Brabus. Het is vooral afwachten of er een kleinere V12 komt en afwachten of Brabus met de nieuwe ‘500’ V8 de oude ‘500’ V8 qua prestaties kan benaderen.
sacha zegt
@SimonMC: Wel triest op zich…
@FuelMinded: Ik vrees dat de tijden van de V12 voorbij zijn…
skier zegt
@M: Nou aangezien de S-klasse al decennia lang als toonaangevend in zijn klasse wordt beschouwd en de huidige S-klasse het nog steeds prima doet in het topsegment ook al is die al wat langer op de markt dan zijn concurrenten, denk ik toch dat er behoorlijk wat mensen zijn die liever een S willen hebben dan een `7′. Zeker met de komst van de S400 Hybrid. Bovendien vindt ik de S-klasse veel mooier en veel meer uitstraling hebben dan een 7 of A8, dito voor het interieur.
C70T5 zegt
als die v8 9,5l/100km verbruikt dan eet ik m op….
NLBUURMAN zegt
@C70T5: als je een beetje de rechtervoet onder controle houd: eet smakelijk!
lamborgfan zegt
De laatste S-klasse gaat alweer een tijdje mee, maar hij ziet eruit alsof hij nog wel 10 jaar door kan met zijn design. Bij bmw is dat gewoon anders.. niet dat het opeens een belachelijk saaië auto wordt ofso.. maar je krijg wel het idee van dat het uiterlijk gaat vervelen…. althans bij mij dan… ’t Zelfde idee heb ik met de ford mondeo in de Bond film zag ik hem voor het eerst en toen vond ik hem echt fantastisch maar nu iedereen er 1 heeft is het geen spannend desging meer.
mzzl
RSX zegt
Ze moeten wel anders lopen ze achter op de concurrentie.
En helemaal al als de EU wetten maken m.b.t CO2, veel keuzes hebben ze niet. Het is 1. verkopen of 2. verlies draaien en uiteindelijk sluiten.
willie zegt
nou nog ff een strakke carrosserie er overheen
Cantago zegt
Zo zie je maar weer hoe goed hybrides zijn he… NOT.
Autogek zegt
@Cantago: Je moet niet het oude model S400 Hybride gaan vergelijken met het nieuwe model S350. Dat is appels met peren vergelijken, diesels met benzine auto’s. Je moet gewoon weer even wachten om te bekijken wat het CO2uitstoot verschil is met de nieuwe S400 Hybride. Dan mag je weer gillen dat hybrides onzin zijn. ;)
Cantago zegt
@Autogek: zo lang is de S400 hybride er toch nog niet? Maar vooruit, ik wacht weer even tot ik verder kan zeuren;)
Laurens zegt
@Cantago: er is er nog maar een hier die voor alles hengelt naar subsidie, de rest van de “loverboys” is afgehaakt :-)
Dimglor zegt
Zo zie je maar, een zuinigere motor is niet meteen een slechte zaak ;) Lang leve de technologische vooruitgang ;)
Benz.. zegt
Aan de ene kant is het jammer dat men de atmosferische (AMG) motoren uit het gamma heeft gedaan maar toch heeft Mercedes-Benz dit goed aangepakt. Meer vermogen, minder verbruik.. hopelijk zal het geluid er niet onder lijden.. @Sacha: Dat klopt, behalve de Brabus Rocket natuurlijk.. @Skier: precies, in mijn ogen was de facelift op de S-class niet eens nodig geweest om de mooiste en ook de beste in z’n klasse te blijven.. Al ziet de facelift er wel frisser uit en beschikt weer over iets nieuwere technologie. Ook de CL ziet er goed uit en heeft qua concurrentie niet echt veel tegenstand van andere merken..
pica zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rick zegt
respect voor mercedes
750i zegt
Ziet er goed uit met lekker klinkende cijfers….nu nog even wachten op de V12 die 1 op 20 rijdt.
SimonMc zegt
@750i: je bedoelt 1 op 10?
750i zegt
@SimonMc: Nee hoor….ik bedoel er eigenlijk alleen mee te zeggen dat het vanwege de technische vooruitgang straks misschien wel mogelijk is dat je V12 1 op 20 haalt. Ik verbaas me er toch wel over dat fabrikanten tegenwoordig vanwege strenge milieu-eisen steeds meer power/rendement uit kleiner wordende motoren weten te halen. Maar overigens zou gemiddeld 1 op 10 in je V12 ook wel lekker zijn.
rene zegt
Laurens ,ben jij nu echt een subsidesuffert.
Stem dan op iemand anders ,simpel toch.
Hupke zegt
Het verbruik om laag en de prestaties omhoog is niet zo moeilijk. Ik zou eerst de koppel en vermogen krommen wel eens willen zien.
Alhouwel ik wel geloof dat Mercedes niet zo listig zou zijn een kort piek vermogen te hebben als bvb. sommige Jappanners om maar goed te kunnen verkopen, en om er maar weinigen mee te kunnen laten rijden.
"Beetje Verward zegt
Ben benieuwd naar het praktijkverbruik.
CL65 zegt
@“Beetje Verward: 1 op 5
E320cdi zegt
Mooie cijfers! Zo blijven ze in USA helemaal in hun S550 doortuffen, en zal er geen diesel verschijnen:-D
lambo4all zegt
toen ik dit bericht las begon ik gewoon te glimlachen, dikke merc’s rijden EN nog zuinig rijden ook! heaven!