Een stel handige Amerikanen hebben een nieuw type schokbreker ontwikkeld die stroom op kan wekken. Wel zo handig onder een hybride natuurlijk! Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het idee erachter is dat door het bewegen van de schokbreker stroom wordt opgewerkt die vervolgens weer kan worden opgeslagen in de accu’s van een auto.
De techniek zal trouwens in eerste instantie toegepast gaan worden op vrachtwagens, want door het hoge gewicht daarvan hebben de schokbrekers het zwaarder te verduren en leveren ze dus ook meer stroom op. Volgens de onderzoekers levert het systeem tussen de 2kW en 17kW op.
“the percentage of recoverable power/energy for a 2,500 lb vehicle that employs four optimized design regenerative magnetic shock absorbers and whose average speed is 45 mph on a typical US highway is likely to be between 20% and 70%.”
Oh en voor de techneuten die precies willen weten hoe het werkt:
“it uses an electromagnetic linear generator to convert variable frequency, repetitive intermittent linear displacement motion to useful electrical power.”
Bron: gizmag.com, via: autoblog.com,
Citrofiel zegt
Een soort lineaire dynamo ofzo?
Hoe dan ook, als ze de prijs laag kunnen houden is het een nuttige toevoeging. Alle beetjes helpen, zullen we maar zeggen.
Frank zegt
grappig, goed idee
werkt ongeveer zo als de BOSE dempers (waarmee ze adverteerden met het prototype van de eerste generatie Lexus), maar dan een beetje omgekeerd
http://auto.howstuffworks.com/car-suspension9.htm
Frank
Stef_vds zegt
tegenwoordig heb je van die led lapmjes waar je mee moet schudden en dan beginnen ze te branden, is hetzelfde principe, een magneet door een spoel doen bewegen maakt elektriciteit.
je zou ook het omgekerde kunnen doen en met elektriciteit de hardheid van de vering gaan instellen :)
Gnermo zegt
2kW tot 17kW lijkt me zeer hoog ingeschat.
Gnermo zegt
@Mezelf: En vergeten erbij te zeggen:
“45 mph on a typical US highway is likely to be between 20% and 70%.”
US highway dus, ik heb zelf veel op de snelweg gezeten rond San Francisco en dat is echt rampzalig slecht asfalt, veel putten enz.
Maar zien of dit echt gaat werken op de Nederlandse snelwegen.
Timftw zegt
waarom heb ik dit niet bedacht?
Nick zegt
Hoeveel wikkelingen hebben je wel niet nodig om er een beetje vermogen uit te halen?
Daarnaast heb je weer een gelijkrichter en spanningsregelaar nodig aangezien de opgewekte energie erg varieert qua spanning.
Leuke ontwikkeling maar ik zie er voorlopig nog geen betrouwbare oplossing in.
We kunnen ons beter richten op LED en OLED (voor displays and dashboard verlichting) technologie en het verminderen van de totale massa van voertuigen.
Wat dat betreft zijn bedrijven zoals BMW en VAG toch de koplopers op dat gebied, aan de andere kant van the great pond heb ik nog niks echt interessants gezien.
RA999 zegt
@ Stef_vds
Zoiets bestaat al en zit al in o.a. de 599GTB, dat systeem gebruikt een vloeistof met metalen deeltjes erin en een elektromagneet. Met die magneet kun je vervolgens de viscositeit van die vloeistof -en dus de hardheid van de vering- veranderen…
Dit idee is trouwens niet helemaal nieuw…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/09/studenten-winnen-prijs-met-energie-uit-schokdempers
Wollie zegt
Tussen 2 en 17 kW ? Zeg dan gewoon dat je geen idee hebt hoeveel het zal opleveren.
Een betere ontwerper zegt
Is dit een beetje het geval van Bose? Maar dan dus ook power-opwekkend..
Kan leuk worden, ik zie SUV’s en auto’s in woonwijken overheersen.
murcielago!! zegt
Het principe hier achter is magnetische inductie. Als een magneet op en neer wordt bewogen in een spoel ontstaat er een wisselspanning over de spoel. Het probleem is echter om deze spanning op te slaan met de accu. Een gelijkrichter zorgt ervoor dat de spanning wordt omgezet in een gelijkstroom, zodat de accu opgeladen kan worden.
Wel zou ik zeggen dat 17 kW erg veel is. Dan moet die vrachtwagen voornamelijk over bulten rijden..
M-lover zegt
eindelijk iemand die de energie benut die de schokdepers kwijt moeten, mooi idee!
testen en…
Ikke zegt
@ Stef_vds
je bent wat laat met je uitvinding :p
dat bestaat al, de schokdemper is dan gevuld met een vloeistof waar metaaldeeltjes in zitten, op die manier kunnen ze de vloeistof controlleren, en bijvoorbeeld ook dikker en dunner maken.
XTR zegt
en wat is de volgende stap in duurzame autotechniek ?
hergebruik van statische elektriciteit ;-)
RA999 zegt
@ Ikke
Dat had ik ook al gezegd, maar die reactie zit nog vast in het spamfilter omdat er een link in zit. Naar Ab zelf nota bene…
SimonMc zegt
Verbaasde me eigenlijk dat dit nog niet uitgevonden was?Vering is iets dat praktisch altijd beweegt.
En die opgave van 2kW tot 17kW lijkt me gewoon afhankelijk te zijn van de staat van de weg en snelheid natuurlijk.
Veel oneffenheden in de weg = veel stroom.
SimonMc zegt
Vraag me eigenlijk af hoe moeilijk het moet zijn om die ventilator die je radiator koelt, om te vormen tot een windmolen?Is toch ook gratis energie?En uiteraard ook zeer snelheidsafhankelijk.
G. de Groot zegt
Twintig tot zeventig procent?
2 tot 17 kilowatt?
Ze schatten wel érg voorzichtig.
JoostH zegt
Kun je niet gewoon een dynamo aan een van de wielen hangen en daarmee stroom opwekken? Werkt ook met een fiets :)
Sander zegt
Hoe denk je dat een auto aan zijn stroom komt;) een dynamo aan het wiel zal veel te veel weerstand leveren. Stroom opwekken via de motor zoals dat nu gebeurt is veel efficienter.
Esprit_de_Flandre zegt
Kzal het maar zelf zeggen zeker: Op onze Belgische wegen zal het veel meer stroom opleveren.
Als ze nu alle wegen weer in kasseien leggen, misschien kan je dan gratis rijden op je schokdemperstroom.
Esprit_de_Flandre zegt
@JoostH: nee, want die energie heb je al opgewekt en dus verlies je een deel.
@G. Degroot: ik zou eerder zeggen, ze schatten zeer ruim.
JoostH zegt
@Esprit de Flandre:
Hm, maar doordat de wielen draaien wekken ze toch weer nieuwe energie op? Die kun je dus weer opnieuw opvangen…
Stel nou dat je een achterwiel aangedreven electrische auto hebt. Dan wordt er energie verbruikt op de achterwielen alleen. De voorwielen draaien mee, maar worden niet aangedreven. Die kan je dus gebruiken om centrifugale energie mee op te wekken.
Kat in ´t bakkie toch?
Supreem zegt
@ JoostH:
De energie die die dynamo opwekt zal altijd kleiner zijn dan de wrijving die die dynamo veroorzaakt.
Mooie uitvinding inderdaad. Zoals Citrofiel al zei: alle beetjes helpen.
Supreem zegt
Ik denk trouwens dat dit bij een Bugatti Veyron op topsnelheid aardig wat energie opwekt.
ml63amg zegt
aleen op vrachtwagens dus ook op een hummer :D
Klojum zegt
Dit product zal een regelrechte hit worden in Nederland, waar zo’n beetje elke straat voorzien is van minimaal twee verkeersdrempels. Hoe hoger de drempels, des te meer stroom wordt opgewekt. Zijn die &^%$#-drempels toch nog ergens goed voor…
madru zegt
@simon mc: je ventilator op je radiator is aangedreven door elek. Dan zou je in feite elek. gebruiken om een windmolen te doen draaien ?
Jandepandaman zegt
Oooooooh jee…. Ik zie het al helemaal gebeuren: De Nederlandse staat maakt de wegen veiliger en “helpt” de burger meteen zijn eigen energie op te wekken door te pas en te onpas forse ribbels overal in de wegen aan te gaan aanbrengen. En dan mag je kiezen- of langzamer -comfortabeler rijden en minder energie verbruiken, of gewoon harder blijven rijden en daardoor energie opwekken. En dan kan er ook weer extra belasting worden geheven op “energieribbels” of zo…. Ze zullen vast wel weer wat verzinnen om het geld uit onze zakken te kloppen en zo de energiewinst aan onze kant in de schatkist te laten vloeien.
bmw zegt
Dikke mensen gaan hier voordeel uit halen: telkens ze instappen of uitstappen beweegt de hele koets. Ik zie het al voor me met Jos, onze dikke buurman:: “Jos, menneke, geu na nog s ne kie of twintig in mijnen otto zitten, want mijn batterie is wer leeg”
bmw zegt
BTW waarom noemen jullie dit “schokbrekers” en geen dempers? :-)
Jandepandaman zegt
:lol: bmw laat me raden- Jij komt vást uit Friesland…! ;-)
dotternetta zegt
Als je na gaat hoe warm schokbrekers worden kan ik me 2 kW best voorstellen.
Simpson zegt
mooi werk, als er weer eens een aardbeving is hier in Grunn, is mijn accu tenminste al opgeladen!
kom jongens, nog even springen op de achterbank, we zijn er bijna :)
Serge zegt
Hier kwam ik dus een paar maanden geleden mee, alleen liet even googlen zien dat er al patent op was in inderdaad, de vrachtwagenindustrie. Ben benieuwd wanneer de thermokoppel gekte echt toeslaat, want BMW is nog erg behouden met die thermogenerator op de uitlaat..
Timmie zegt
die schokbrekers moeten dan wel vrij hard afgesteld staan, wien ze daar wat vermogen uit halen…
Sterman zegt
Sterk dat dit verhaal nu pas de sites haalt. In 2005 is namelijk al het patent open aangevraagd. Het idee opzich is goed, alleen betwijfel ik ook sterk of het geclaimde vermogen gehaald gaat worden. Magnetische inductie is namelijk niet echt een grote energieopwekker.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
In België krijg je er echt wel 30Kw uit hoor!
Hahahaha!
:D
Arnoud zegt
Ik ben het helemaal eens met BMW, het zijn geen schokbrekers maar schokdempers.
On-topic:
Je hoeft hier alleen maar een diodebruggetje tussen te zetten om een gelijkspanning eruit te halen. Een spanningsregelaar hoeft helemaal niet nodig te zijn zolang de opgewekte energie maar niet direct aan het boordnet gevoed wordt. In dat geval werkt de accu namelijk als spanningsregelaar. Dit is dus vrij goedkoop te realiseren. Je zal ook nooit meer last hebben van lekkende dempers dus de levensduur wordt in principe ook oneindig.
danny zegt
gaat die schokdemper nog zijn werk goed kunnen doen met die weerstand ertussen, gaat die weerstand wel constant zijn
Victor zegt
@ Arnoud.
Volgens mij moet er nog steeds vloeistof in de demper zitten hoor.
Moest dit niet zo zijn zou die spoel gemagnetiseerd moeten worden om voor demping te zorgen, en daarvoor verbruik je stroom.
Victor zegt
PS: ik dacht zelfs dat permanente magneten gedemagnetiseerd worden door schokken, dus een oneindige levensduur…
Daarbij zal, hoe langer je rijdt, je steeds minder stroom opwekken.
Want hoe warmer die magneten worden, hoe minder gemagnetiseerd ze worden.
Bartes zegt
Arnoud, hoe kan het zonder spanningsregelaar als de opgewekte spanning door het systeem lager is dan die van de accu? Er zal toch echt een spanningsregelaar nodig zijn! Die spanning is zo ontzettend onstabiel, dat dat de accu niet ten goede komt ;).
Jorrit zegt
Hmmm, ik meen dat ik mijn natuurkundeleraar vroeger altijd woedend kon maken door het woord ‘schokBREKERS’ te zeggen . Had iets te maken met het niet kunnen breken van de zwaartekracht enzo…
@ Esprit de Flandre 2 February 2009 om 1:39:
LOL!
Kunnen ze deze dingen ook niet onder mijn bed plaatsen? Ik wed dat ik toch wel wat procentjes van m’n stroomrekening kan afsnoepen op die manier…
Arnoud zegt
@ Bartes:
Als de spanning onder de accu spanning komt zal de accu niet eens opgeladen worden. Gelukkig kan je dat vrij simpel ondervangen door gewoon voldoende windingen in de schokdemper aan te brengen.
guzmann zegt
Tja, waarom eigenlijk niet.
Sorcerer zegt
Continu tussen de 2 en 17 kW? Da’s best veel. Geloof ik eigelijk ook niet, zeker niet op Nederlandse wegen. Maargoed, dan nog is het misschien wel genoeg voor alle elektrische systemen + airco/elektr. stuurbekrachtiging, zonder dat daarvoor een hybride aandrijfas etc. nodig is.
Kan een leuke uitbreiding zijn voor BMW’s EfficientDynamics en Audi’s microhybridconcept.
timberleek zegt
dat is hetzelfde idee als ze ook hebben in zo’n “groene” discotheek
daar zit en de dansvloer een soort knijpkat idee van een systeem. dus alle dansende mensen wekken samen stroom op. het idee was om de hele tent van stroom te voorzien maar dat ging en beetje te ver nog. dus nu wordt geloof ik alleen de dansvloer verlicht met die stroom (dus de lampen in de dansvloer, niet erboven)