Er is een nieuwe serieuze tuner opgestaan. Bij het het jonge Duitse tuning bedrijf Heron kun je in beginsel met iedere auto terecht. De oprichters putten naar eigen zeggen uit meer dan 30 jaar ervaring in het ontwikkelen van performance upgrades voor de automotive industrie. Heron vertoon hier z’n kunsten op de Volkswagen Golf GT.
De Golf GT heeft standaard de geblazen 1.4 liter TSI motor onder de kap, die al goed is voor een dikke 170 pk. Heron telde hier maar liefst 40 pk bij op om uit te komen op 210 pk. Effect op het sprintje naar de 100 km/u is een winst van bijna een hele seconden en duurt nu niet langer dan 7 seconden (was 7,9). Het koppel van 240 Nm neemt toe tot 300 Nm en de top van 220 km/u wordt opgerekt naar 240 km/u. Kosten van de ingreep: slechts 849 euro.
Waar ik me dan een beetje zorgen over maak is dat deze vermogenswinst zonder enige fysieke aanpassing werd bereikt. Enkel het motor-management werd opnieuw geprogrammeerd. Nette prestaties hoor, maar ik vraag me af of je hiermee je motor geen onrecht aandoet.
Reiner zegt
Afwachten of Volkswagen zijn sterkere 1.4 TSI ook zonder fysieke aanpassingen presenteert (alhoewel dat me sterk lijkt).
Ejay zegt
Hey wat grappig, een tuner die zich reiger noemt. Enig idee waarom?
JustFendi zegt
Heron=Reiger? tja je weet nooit wat je van die duitsers kan verw8en
911 zegt
leuk en dat uit een 1.4 netjes gedaan hoor alhoewel ik me afraag of er echt vraag naar zo,n auto’s hij mist wel een beetje het sportiefe karakter van de golf gti
Tom zegt
VW heeft zelf al verklaard dat deze techniek met kleine aanpassing richting de 250 PK kan leveren met de 1400cc inhoud.
Ejay zegt
@ JustFendi, Heron is engels voor reiger, vandaar.
Mark zegt
De 1.4 TSI met 170pk is begrensd op z’n koppel.De bak kan niet meer aan. Tunen lijkt me dus niet zonder risico’s!
Romeo zegt
Mooie velgen man!!! ( heb ik ook ;) )
Mja, is wel netjes getuned!!
En 850 euro is geen geld.
wally zegt
Ach t blijft een Golf…….
CamielB zegt
He Romeo,
Wat voor velgen zijn dat dan?
gr
jp zegt
Mensen moeten niet praten als ze geen verstand van zaken hebben.
1.4 blok is nog lang niet VET getuned ofzo met 170 pk. 210 pk is ook nog lang niet de max voor zoon blok. Een 2.0 gti wordt in het eerste stadium ook getuned na 235 pk, vraag maar eens naar stadium 2 of en schrik niet als je auto dan ineens tot 410 kan worden opgevoerd, met aanpassingen uiteraard. Wat ik wil zeggen is dat een 1.4 met 170 pk echt niet zo veel is. Als je wil kan er 285 uit het blok worden gehaald. Grotere inhoudt van de cilinders uit zich meer bij acceleratie op hoge snelheid. Bijvoorbeeld van 180 naar 220 of zoiets. Maa we wonen in Ned, dus! Gt is gewoon top, ik ga hem laten chippen naar 200pk 300nm. Dik die gti eruit trekken.!