Kijk, dit is natuurlijk een veel slimmere optie. Ziet er ook nog eens véél beter uit.
Met nieuwe vormen van mobiliteit staan er nieuwe merken op en zullen sommige ouderwetse merken ten onder gaan. Het is niet een kwestie van alleen op tijd instappen, het is ook de juiste keuze maken.
Voor sommige voertuigen zou dat elektrische aandrijving kunnen zijn, voor andere wellicht nog even de verbrandingsmotor. Andere fabrikanten zetten in op zonneenergie. Hyzon Motors Inc. heeft een andere visie. Dit bedrijf uit Singapore is ervan overtuigd dat met vrachtwagens niet de ‘conventionele’ elektrische aandrijving toekomst heeft, maar in combinatie met waterstof.
Hyzon
Hyzon heeft al 17 jaar ervaring op het gebied van brandstofceltechnologie. Het merk heeft als doel om vanuit de Verenigde Staten van Amerika te opereren. De vrachtwagens moeten dan wereld wijd verkocht gaan worden.
Er komen diverse modellen voor verschillende doeleinden. Denk aan drie verschillende soorten chassistypes. Tevens zijn er drie gradaties qua vermogen. Het begint met 150 kW (204 pk). Een stap daarboven is de motor met 200 kW (272 pk). De sterkste variant heeft 370 kW (494 pk). Nu zijn dit, net als de Tesla Semi en Nikolai truck, elektrische motoren. Ze zijn stil én leveren direct hun koppel.
Enorme afstanden
Maar de geval is dat je met een vrachtwagen te maken hebt met enorme afstanden. Dan heeft een elektrische vrachtwagen met accu een paar grote nadelen. De range is relatief kort en het laden duurt lang. Met waterstof is dat probleem opgelost, want je kan tanks meenemen om het te vervoeren.
Je kant tot vier ‘rijen’ aan tanks bestellen. De instapper heeft 1 rij en een actieradius van zo’n 500 km. De tweede rij brengt het totaal naar 1.000 km. Rij 3 zorgt voor 1.500 en het is waarschijnlijk geen verrassing je met een vierde rij tanks 2.000 km actieradius tot je beschikking hebt. Dat is twee keer zoveel als Tesla opgeeft voor de Semi met de grootste accu’s. Wat er nog meer mis is met de Telsa Semi, kun je hier lezen.
Serieus
Hyzon is bloedserieus. Deze serie ‘Heavy Trucks’ moeten al in november van dit jaar beschikbaar worden. In het eerste kwartaal van 2021 komen daar kleine trucks (distributievrachtwagens) bij. Op een Tesla-eque manier willen zij hun portfolio uitbreiden, want in het tweede kwartaal van 2021 moeten de bestelwagens op waterstof klaarstaan. In 2022 is de beurt aan personenauto’s op waterstof.
Voordat het zover is, mag Hyzon zich eerst concentreren op de bussen, want die staan voor de zomer van dit jaar gepland.
barendbotje zegt
Nu vraag ik me af of direct koppel uberhaubt zin/nut heeft. Een trein gooit ook geen max vermogen op z’n onderstel als die wegrijdt, puur omdat je een massa moet versnellen die nogal groot is, dus deze hoor je langzaam in spanning opschakelen. Hand die me hier meer over kan vertellen?
MetalLaires zegt
@barendbotje: Veel vrachtwagen hebben al een ‘slak’ stand dus dat zal dan ook wel erop komen.
Ik moest laatst met de trailer en een heel ouwe trekker een helling achteruit op, moest ik toch ff een aanloopie nemen. Te weinig vermogen dan is best vervelend (en gevaarlijker).
Ik vraag mij alleen af waar die HYZON vrachtwagens gaan tanken…..
robert110 zegt
@msfiorentina: Te weinig vermogen of verkeerde overbrenging. Je kan met heel weinig vermogen een hele zware last een hele steile helling opduwen, als de overbrenging maar kort genoeg is.
Dutchdriftking zegt
@msfiorentina: Daarom kunnen ze ook zo ver, het netwerk is dun dus goed inplannen.
Esprit_de_Flandre zegt
Eens er een betaalbare H-vrachtwagen is zal dat geen enkel probleem zijn. Voor auto’s ligt het wat moeilijk, omdat de adaptatie sowieso traag zal gaan, maar vrachtwagens worden door grote transporteurs met tientallen tegelijk gekocht. Wss zullen die transportbedrijven dan ook zelf investeren in een tankplaats, eventueel op eigen terrein. Om een voorbeeld te geven: Aldi heeft een netwerk van tientallen distributiecentra. Als die allemaal een H-installatie plaatsen, kan de hele vloot zonder problemen vervangen worden…
robert110 zegt
@barendbotje: Een trein begint niet meteen vol gas omdat een trein bijna geen grip heeft, geeft een trein meteen vol gas dan verliest de trein ook het laatste beetje grip wat de trein nog heeft.
Als je voldoende grip hebt dan vertaald het directe motor koppel zich in sneller optrekken en het minder snel stil vallen op hellingen.
flutterby zegt
@barendbotje: vermogen is niet hetzelfde als koppel..
barendbotje zegt
@flutterby: Bij de trein is dit wel aan vermogen gekoppeld(leuk woord grapje) want ik had t over het elektrisch vermogen wat de trein over de motoren zet
flutterby zegt
@barendbotje: vermogen maakt koppel, maar koppel is meer dan alleen vermogen. Dit is ongeacht de aandrijflijn.
PS: in een brandstofauto zorgt de versnellingsbak voor +/- 1500 nm koppel aan de wielen.
barendbotje zegt
@flutterby: PS: u bent zeer onvriendelijk
barendbotje zegt
@flutterby: maar als je zelf ook niet snapt hoe die van de trein werkt wat is dan je bijdrage in deze naast alleen zeiken? Ga een kop koffie drinken en maak wat van je dag, want wat je hier loopt te verkondigen ?
appeltaartislekker zegt
Aan de uiterlijk van deze vrachtwagens mankeren in ieder geval helemaal niets.
robert110 zegt
Waterstof blijft superieur als het om afstand gaat, met als enige echte nadeel dat je minder efficient bent in vergelijking met enkel accu’s. Het zou mij dan ook niets verbazen als ja straks gewoon kan kiezen tussen de twee. Zoals je nu kan kiezen tussen benzine en diesel.
lacker zegt
@robert110: is een hybride vorm van die twee ook mogelijk?
flutterby zegt
@lacker: sterker nog, vereist. Een fuelcell kan maar beperkt vermogen leveren en je wilt een accu voor piekvermogen en recuperatie zodat je de remmen ook niet hoeft te gebruiken.
Aangezien een accu qua energie de helft kost van waterstof kan het ook best lonen om er een 50 tot 100 kWh accu in te zetten aangezien je dat gemakkelijk in een nacht laad.
laptom zegt
@flutterby: Inderdaad, zeker voor vrachtwagens zal waterstof en goed alternatief zijn. Straks met solid state accu’s zullen de personen auto’s wel aan de accu technologie boven plakken aangezien velen malen efficiënter. Voor vrachtwagens op distributie center zal zeker een hybride vorm en uitkomst zijn.
flutterby zegt
@laptom: voor vrachtwagens die altijd op dezelfde locatie overnachten zal de batterij ook de voordeligste optie zijn. Daarvoor moet wel een gigantische nuts aansluiting gerealiseerd worden, eventueel met buffer accu’s en een dak vol zonnepanelen.
Voor onderweg zal er zeker een belangrijke rol voor waterstof zijn.
lebeaunl zegt
@lacker: dat is dit al: met waterstof wordt energie opgewekt die via de accu’s de elektromotoren van stroom voorzien, de accu’s hoeven dan veel minder groot en zwaar te zijn om toch een acceptabele range te hebben.
Design_Driven zegt
Waterstof is idd een goede optie voor vrachtwagens maar dit bedrijf neem ik gelijk niet serieus als je slechte schetsen/photoshops zie. Ook gewoon een Rivian plaatje met een schets er op plaatsen. man man man.
Design_Driven zegt
@sketcher: Saperdeflap ik blijk de CCO te kennen. Werkte voorheen bij Grove hydrogen cars in China. Een interessante start-up die zoals de naam al aangeeft van plan is auto’s op waterstof te bouwen.
Zo te zien kan hij onze design services wel gebruiken, ga hem maar een een berichte schrijven. Zo opportunistisch ben ik dan ook wel weer. :)
Edge zegt
Het klinkt allemaal niet heel geloofwaardig. In de zomer zouden er al bussen van het merk moeten verschijnen, terwijl je zelfs in de krochten van het internet geen mule/testexemplaar, prototype, render of zelfs schets kunt vinden. En dan zou er dit najaar een vrachtwagen op de markt moeten komen, waar behalve de (zeer amateuristische) schetsen in het artikel ook helemaal niks over te vinden is. Het zou mij niks verbazen als dit luchtkasteel nummer zoveel is.
Design_Driven zegt
@edge: Net even op de website gekeken. Die bussen halen ze uit China. Zijn gewoon bestaande bussen waar ze ‘hun’ techniek in hangen.
Net als de vrachtwagen trouwens, de vrachtwagen die je in hun video ziet is ook een standaard Chinese vrachtwagen met hun techniek er in.
Design_Driven zegt
@edge: Op zich is daar niks mis mee, Zo is Ebusco (Elektrische bussen bouwer uit NL) ook begonnen en zo werken ze nog. Hun eerste bussen waren gewoon Xiamen Golden Dragon bussen met de aandrijving van Ebusco er in. Nu worden hun bussen nog steeds in China gemaakt maar door een andere partij en zijn ze iets meer toegesneden op Ebusco, met een eigen gezicht etc.
Hyzon’s bussen lijken van Bonluck, een relatief kleine bus bouwer uit Nanchang te komen.
9000cse zegt
Interessant bericht! Dat zeker! Maar het roept wel heel erg veel vragen bij mij op!
– Een bedrijf uit Singapore dat deze serie “heavy trucks” al over 10 maanden beschikbaar heeft? Waar wordt die fabriek dan gebouwd of van welke fabriek(en) gaan ze gebruik maken? Moet wel heel erg geheimzinnig zijn allemaal, want op internet is er nergens iets over te vinden.
– En vanuit de USA wereldwijd gaan opereren? Sure? Heeft the Donald dan bijvoorbeeld al een handelsakkoord met China hierover? Of weet Hyzon dat wel te omzeilen?
– En over zo’n 2 jaar al een serie personenwagens klaar? Een serie?
– En al veel eerder ook al bussen en distributievrachtwagens?
Weet je? Er was ooit een tijd dat ik in sprookjes geloofde, maar dat is al weer méér dan 65 jaar geleden! Ja! Ze waren mooi! Te mooi om waar te zijn. En daar ben ik inmiddels wel achter! Maar deze versie verbaast me toch weer! Zou de gelaarsde kat dan toch bestaan? Ik hoop alleen maar dat het niet zal omslaan in een nachtmerrie. Voor Hyzon dan!
amersfoorter zegt
Mark my Words: dit wordt een paar keer uitgesteld, telkens wel een paar teasers en uiteindelijk komen ze toch niet op de markt.
kruij zegt
Alleen waterstof is nog lang niet beschikbaar van groene bronnen dus nog steeds veel vervuilender dan elektrisch, duurt nog meer dan 10 jaar voordat het groen zou kunnen zijn. Is geen oplossing voor de acute problemen.
edward330d zegt
Mooie combinatie. Zullen de eerste twee trailers zijn gevuld met waterstof en accu’s en de laatste twee voor de cargo…?? Of ben ik nu weer te optimistisch
Dutchdriftking zegt
Natuurlijk is het vooral schitterende verkoop praat, en moet het ding nu eerst nog maar eens daadwerkelijk komen, maar het idee is natuurlijk heel goed.
Is er ook ergens bekend hoeveel koppel de motoren leveren? 500pk is voor een vrachtwagen niet heel bijzonder, wat belangrijker is met 40 ton (of meer) is een 2.000nm aan trekkracht. De huidige top (zonder chiptuning) zit op zo’n 750pk en 3.500nm trekkracht. Best prettig als je volgeladen de berg op moet.
pomoek zegt
Prima, laat maar komen. Hoe minder uitstoot hoe beter.
joosstra zegt
Op de een of andere manier lijken de verhoudingen niet te kloppen, de cabine is veel te groot in verhouding tot de wielen. En verder denk ik ook dat dit weer heel veel luchtfietserij is. Dat is trouwens wel het meest milieuvriendelijk en klimaatneutraalst.
fordnut zegt
Maar de geval is……….. Echt????
tjorque zegt
Als the Donald hoort dat je fabrieken zult openen in the USA is hij je beste vriend…
Want werkgelegenheid! Economie! Poen!
Dat je ze naar Chinees model runt met Chinese lonen en zonder degelijke sociale voorzieningen, zal hem worst in het kwadraat wezen.
Zo is usa de nieuwe fabriek van de wereld aan het worden…
tjorque zegt
Als the Donald hoort dat je fabrieken zult openen in the USA is hij je beste vriend…
Want werkgelegenheid! Economie! Poen!
Dat je ze naar Chinees model runt met Chinese lonen en zonder degelijke sociale voorzieningen, zal hem worst in het kwadraat wezen.
Zo is usa de nieuwe fabriek van de wereld aan het worden…
tjorque zegt
“beantwoorden” lijkt niet te werken via de browser (iOS).
Voorgaande reacties waren pogingen tot antwoord op cse9000…
Dutchcarwizard zegt
Direct koppel bij 0 toeren per minuut betekent dat je geen koppeling nodig hebt die slipt.
arsimo zegt
Idee is leuk, uitvoering is bijzonder lastig vooralsnog.
Tesla gokt met zijn semi-trucks er op dat de batterij zich in de tussentijd zo ver ontwikkeld dat veel sneller laden en veel minder omvang en gewicht bereikt zal zijn en ze dan vol op de markt komen. Binnenkort komen daar medelingen over door Tesla (in maart vermoedelijk).
Vrachtwagens en bussen op waterstof gecombineerd met een fors doch beperkt accupakket lijken erg interessant. Lokaal (0-250km) op de batterij, lange afstanden – met name internationaal – op waterstoftanks. Voordeel is dan dat er niet zo veel waterstoftankstations nodig zijn, enkele grote die strategisch zijn geplaatst (bijvoorbeeld in de grensregio’s in Nederland) is dan al voldoende. Echter, veilig, vlot en betrouwbaar rijden op en tanken van waterstof is in de praktijk erg gecompliceerd en duur. Auto’s vergen heel veel onderhoud en controles (om de 5000km op dit moment!), tankstations zijn nog niet routineus veilig en betrouwbaar (afgelopen zomer is 1 van de 4 in Noorwegen ontploft!), snel tanken kan slechts met 3 of 4 personenauto’s achtereen (bij vrachtwagens of bussen zullen het er dan wel slechts 1 of 2 zijn..) daarna moet de installatie weer op druk komen en dat kost 20 minuten. En zo zijn er nog vele vele knelpunten meer.
Sowieso is het 3 x eenergie-ineffciienter dan op batterijen rijden. Waterstof met personenauto’s wordt het niet, dat is een gepasseerd station, maar met vrachtwagens en bussen voor de lange (internationale) ritten mogelijk wel. Misschien. Als namelijk Tesla gelijk krijgt met hun verwachtingen over batterijtechnologieen in de a.s. jaten ( 1 tot 10 ) dan worden ook vrachtwagens en bussen 100% batterije elektrisch aangedreven. Tot op heden heeft Elon met zijn Tesla zo goed als altijd gelijk gekregen – al was het soms met iets meer moeite en tijd dan eerst gedacht.
frank2b zegt
Horen we niks meer van.
pietje zegt
Is dat niet een beetje weinig PK? Hoe dan ook, weggegooid geld, waterstof heeft geen toekomst in de auto- of vrachtwagenwereld, daar is elektrisch rijden simpelweg te goedkoop voor en waterstof te duur.