Het doorknippen van laadkabels is tegenwoordig een dingetje.
Het is wel belangrijk dat je voor duurzame mobiliteit leert omdenken. Ja, op langere ritten zul je onderweg moeten laden. Dat heeft ook een voordeel: je leert zo het complete tosti-assortiment van het Total tankstation uit je hoofd. Dat is ook wat waard.
Maar tegen de vele nadelen, staan ook veel voordelen. Een van die voordelen is dat je altijd met een volle accu kunt vertrekken. Je rijdt naar huis, zet je auto aan de laadpaal en vervolgens laadt ‘ie de accu vol. De daaropvolgende ochtend kun je gewoon met een volle accu vertrekken en dat is echt superchill.
Nieuwe trend: los knippen laadkabels
Maar…. Dan moet je hopen dat er geen onverlaten in de buurt rondlopen die jouw laadkabel stelen. Ja, dat is tegenwoordig een nieuwe trend. Autobloglezer Ferry wees ons op onderstaand gebeurtenis bij hem in de buurt, waar een laadkabel was geknipt bij een Volkswagen ID.3:
Hoppatee, gewoon eventjes de kabel op twee punten doorgeknipt. Nu moet je sowieso een rare kink in je hersenkwab hebben om zoiets te overwegen. Een laadkabel doorknippen is niet iets dat je eenvoudig kunt doen met een zakmes.
Ook al is het een 3000-delig zakmes. Je zal toch met een flinke betonschaar op de proppen moeten komen om zo’n flnike kabel door te knippen. En met een betonschaar over straat lopen is gênant. Dat is net zoiets als met een toiletrol lopen op de camping. Echt IEDEREEN weet wat JIJ gaat gaat doen.
Koper kiloprijs
Naast veel Autobloglezers, zijn er ook een hoop dieven die fastned weten te vinden. Ook daar hebben ze last van vandalen c.q. dieven de kabels kapotknippen en meenemen. Jullie aller @wouter weet overigens te melden waarom de amoebes in kwestie dit doen: koper. De koperprijs is op dit moment 5,80 euro per kilogram.
Dus als je een paar kabels doorknipt en goed weet te verpatsen, dan kun je toch weer een lijntje of snuifje met een begeleidende fles absint fiksen.
Fotorcredit: Ferry!
ty5500 zegt
Je kan aan de hand van de lichtjes Enzo wel zien of hij aant opladen is. Dit in combinatie met een goed isolerende tang zal het risico wel beperken. maarja, triestig dat dit gebeurt.
rwdftw zegt
Nog een reden om niet te gaan laadpaalkleven. Via een app kunnen de onverlaten precies zien waar de laadpalen staan, en hoeveel plekken daar bezet zijn. Ze weten dus ook exact waar ze kabels kunnen jatten.
utregcity zegt
Maar maar, daar staat toch stroom op? Heeft een betonschaar daar geen last van? 🤔
Robert zegt
Jawel. Maar je kunt de handvatten stevig isoleren door deze (dik!) te omwikkelen met isolatietape, of er speciale handschoenen bij dragen.
Maar jongens, wat een zieke streek. Je gaat gewoon hopen dat de dader dezes een flinke stroomstoot te verwerken krijgt. De kortsluiting in z’n hersenpan heeft-ie tenslotte toch al.
Thomas20vt zegt
Als de accu vol is, geeft de paal dit ook aan. Op dit moment zal er ook geen stroom lopen. Dan is er alleen communicatie tussen de auto en de paal.
ghost zegt
Geen idee of dit te doen is om de materialen of om haat jegens EV-rijders – maar ik snap het oprecht allebei niet…kansloos gedrag wat hopelijk wordt aangepakt (al reken ik niet op dat laatste..).
faalhaas zegt
Dit is niet doorgeknipt, dit is draadloos laden.
lekkerlinksrijden zegt
Misschien dat enge clubje van weleer, RaRa
petroldrinker zegt
Ondanks dat ik een mega haat heb aan EV’s, vind ook ik dit onbegrijpelijk… zou lachen zijn als je de volgende ochtend naar je auto loopt en zo een onverlaat ligt er op de grond beetje smeulend…
THSD zegt
Net als dat geval in rotterdam met degene die een katalysator van een prius wilde jatten…die kan het niet meer navertellen.
denx zegt
Mega haat ook. Man, man, man…. wordt volwassen.
theghost zegt
Nou hopen dat zo’n woestijnrat een keer de volle lading krijgt op ’t moment dat ie ‘em doorknipt, lijkt me een mooi voorbeeld voor de rest van die ratten!
Flutterbear zegt
Het is maar 230 volt hoor..
vondick zegt
Nee kan ook 400V zijn.
Flutterbear zegt
Ik ken geen auto’s die met meer dan 22 kW laden (32*3*230), met 400 volt kom je op 38 kW. Misschien een oude Zoë?
vondick zegt
Bij 3 fasen staat er 400V tussen de fasen
madmarky zegt
Bij snelladers heb je 600V op je kabel staan als het systeem actief is, maar gewone laadpalen zijn altijd driefase 230V. Als je dat combineert kom je op 400V ja, maar niet als je ze ader voor ader doorknipt.
okdoei zegt
Die voltages maken niks uit. Al is het 10.000V.
Het gaat om het aantal ampere. En al zou het 400V zijn en laadt dat ding met maar 6kW zit je alsnog op 15A.
Ter info. >30 mA kan al dodelijk zijn voor een mens. 15A is al 500x zoveel. Dus ja, als je die kabel aanraakt als er stroom op staat ben je foetsie. Ook als het maar 230V is, of eerder JUIST omdat het maar 230V is.
flyerbunch zegt
Wat een sukkel.. hij zou beter die kabels bij de snelladers proberen, dikker en brengen meer op! Just kidding.. hopelijk leert hij het af na een schok
rogerzz zegt
De prijs van een laadkabel (origineel) is zo 400 euro voor 22kWh of wat voor snelheid die ID3 dan ook doet. Wat zal het wegen, 2 kilo met isolatie, dus 1 kilogram misschien aan koper? Dat is dan 6 euro waard, maar de opkoper moet er aan verdienen dus die geeft 4 euro per kilogram?
Als ik 4 euro op straat zie liggen raap ik het mogelijk niet eens op, wat voor ongelofelijke pauper ben je als je 400 euro schade aan iemand geeft om zelf 4 euro ‘rijker’ te worden. Echt ongelofelijk.
Bram750 zegt
Bij ons in de wijk was recentelijk een figuur actief die buitenkraantjes en het stukje koperen leiding eraan vast uit de voortuinen knipte. Diverse tuinen stonden blank.
Reinier zegt
€ 400 is dan met een hoop marge voor VW. Voor € 130 koop je zelf zo’n kabel. Nog steeds veel geld overigens.
mcaa zegt
Ben het helemaal met je eens, maar die 4 euro op straat gaat in de pocket
timdawg zegt
Bij mij op de oprit al 2x de kabel van de Tesla wallmount afgeknipt en meegenomen, waarvan 1x op klaarlichte dag terwijl de dochter thuis was. Nu dus maar een mount laten ophangen zonder kabel. Vandaag gestolen, morgen in…
degrotemuis zegt
Helaas al vaker gehoord, ook bij andere laders met een vaste kabel. Gewoon te triest voor woorden.
Aon zegt
Anno 2024 best wel verouderd. Kunnen ze hier niet wat op bedenken,,
RobTWo zegt
In Rotterdam Noord valt nog wat te halen voor die koperdieven. Alle laadpalen zijn continu bezet door die auto’s van greenwheels.
rikus zegt
Hetgeen waarvan iedereen wist dat het ging gebeuren. Nou heb ik niets met EV’s, maar dit is toch sneuneuzerij van het hoogste kaliber?!