De nieuwe Transporter T7 is eindelijk weer een revolutie, geen evolutie.
DeTransporter is een van de succesverhalen van Volkswagen. De Nederlander Ben Pon bedacht deze auto jaren geleden. Het idee was om een relatief ruime doch compacte wagen te creëren dat kon dienen als busje, bedrijfswagen, ambulance of eigenlijk elke andere mogelijke toepassing.
Inmiddels zijn we aanbeland op generatie 6.1. Dat was een beetje een teleurstelling, want de T5 en T6 zijn stiekem niet echt aparte generaties. De Transporter T6 is in feite een doorontwikkeling van de T5. Dat maakt de T6.1 een doorontwikkeling van een doorontwikkeling. Ondanks dat de 6.1 nog niet eens zo heel erg verouderd overkomt, is het wel hoog tijd voor een nieuw model.
Nieuwe T7
Die komt er dus aan! Niet alleen gaf Volkswagen vorige week een schets vrij van de nieuwe Amarok pick-up, maar dus ook van de nieuwe T7. We kunnen op de afbeelding zien dat Volkswagen de nieuwe designtaal ook loslaat op de bus. Dus een rondere neus met ID-achterige koplampen. Aan de achterzijde hoeven we overigens geen verrassingen te verwachten. Dit soort busjes hebben altijd een rechtoe-rechtaan achterkant. Alles voor de kubieke meters, uiteraard.
Maar nu komt het, de T7 is volgens Volkswagen Nederland NIET de opvolger van de Transporter 6.1. Maar eerder de opvolger van de Multivan en Sharan, want het betreft een personenwagen uitvoering. De Transporter 6.1 blijft dan ook vooralsnog gewoon leverbaar.
Of de T7 ook voor onze markt interessant wordt, is nog niet duidelijk!
Dan de motoren van de nieuwe Transporter T7. Bij bedrijfswagens duurt de adaptatie van elektrische mobiliteit iets langer. Logisch, er wordt daadwerkelijk mee gewerkt. De hoofdmoot zal bestaan uit 2.0 TDI-dieselmotoren, al dan niet ondersteund met een 48V-generator. Daarnaast zal de volledig elektrische e-Transporter zeker terugkeren, evenals een benzineversie voor de persoon (of het bedrijf) dat écht geen diesel wenst. Als laatste staat een plug-in hybride versie op de planning. Dit is de bekende aandrijflijn met 1.4 TSI en elektromotor (115 pk).
Meerdere varianten
Verwacht wordt dat naast de T7 personenuitvoering er ook een nieuwe bestelwagen uitvoering komt en een California (camper). We kunnen de nieuwe T7 sneller verwachten dan dat werd aangenomen. Volgens Motor1.com vind de onthulling over enkele weken plaats. Zoals gezegd, of deze personenversie ook naar Nederland gaat komen is niet duidelijk.
PunicaOase zegt
Coole ledstrip!
wimof zegt
Nu terug een betrouwbare motor erin en diegenen die angstvallig hun T4 bijhouden kunnen/willen misschien aan een nieuwe T7 denken.
Yoeri zegt
Daar ik ben ik er dus 1 van 🙂 al meer dan 1 miljoen kilometers gemaakt met inmiddels m’n 4de T4 altijd ouder dan 15 jaar bij aankoop om de overheid niet teveel te hoeven spekken
monsieurleloure zegt
Had deze niet al 5 jaar geleden op de markt gebracht moeten worden, de basis van de huidige Transporter is alweer een jaar of 17 oud….
560pk zegt
Kan aan mij liggen hoor, maar waarom een vw bus testen op de Nordschleife? Zo’n ding moet solide zijn, veel kunnen laden en comfortabel afstanden af kunnen leggen, óók zwaar beladen. Veilig moet ‘ie ook zijn, en de kilometerkosten moeten laag zijn, maar ik heb nog nooit een aannemer naar de rondetijden op het circuit horen vragen bij aankoop van een bus. (En dat er in de spits een aantal malloten zijn die in een rechte lijn raceautootje spelen met hun bus, zegt niets over circuit capaciteiten, het toont alleen aan dat moderne TDI diesels begrensd zouden moeten worden)
denu zegt
was de azijn in de aanbieding ????? of brandnetels aan de anus gesmeerd ? niet heel vriendelijk om alle bouwvakkers over 1 kam te scheren (oh ja als het water uit u leidingen stroomt recht de meterkast in tijdens de spits……hopelijk doet de loodgieter het dan rustig aan als ie naar u onderweg is)
Esprit_de_Flandre zegt
@denu: Ben je niet zelf je juiste pilletje vergeten te nemen? Waar in die reactie zie jij ALLE bouwvakkers over één kan geschoren… ?
hassebas zegt
huidige T6.1 bulli met wat goodies uit engeland ziet er een stuk beter uit dan deze “sharan” .. vandaag was bij 214 de rek eruit op de A3 in dld, maar idd wellicht iets betrouwbare blokken zonder egr storingen zou fijn zijn ;