Toyota gunde ons eerder een sneak peek op de gefacelifte Yaris, vandaag hebben we alle specs en foto’s. Ter begeleiding: 5 nuttige tips om de mummies die achter het stuur plaatsnemen te ontwijken. Want voorkomen is beter dan genezen.
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt; je rijdt rustig rond terwijl je je met je eigen zaken bemoeit, en plotsklaps moet je een regelrechte aanslag van een Yaris-fossiel dat op weg is naar de bingomiddag of de early bird special ontwijken. Omdat herkenning van gevaar essentieel is tonen we jullie nu de volledige looks en specs van Toyota’s strakgetrokkken bestseller.
1. Houd rekening met plotseling uit parkeervak komende auto’s. De oudere medemens met strammere ledematen kan moeilijker omkijken.
2. Wees bedacht op plotseling stoppende bejaarden bij “moeilijke” verkeerssituaties.
3. Pas op voor plotseling accelererende oldtimers. Links, rechts, whatever. Hadden ze die pedalen niet wat duidelijker van elkaar kunnen laten verschillen?
4. Houd rekening bij het invoegen. De gemiddelde 65-plusser voegt direct bij aanvang van de blokmarkering met 60 km/u in op de snelweg. Rechts inhalen en vaart maken is het veiligst
5. Zorg voor voldoende tussenafstand tijdens het inhalen. Onze oudjes zijn niet meer zo koersvast, dus het is beter een Yaris in je flank te vermijden door er met een zo groot mogelijke boog omheen te rijden.
14% bijtelling gehandhaafd
Nu dat achter de rug is, de specs: de nieuwe Yaris komt er als 1.0 (driecilinder) of 1.3 (viercilinder) benzine, als 1.4 D4-D, en natuurlijk als 1.5 hybride. De CO2-uitstoot van laatstgenoemde is teruggebracht van 79 tot 75 gr/km, waarmee hij stevig in het 14% bijtellingszadel blijft zitten.
De 1.0 driepitter stoot slechts 99 gr/km uit, met start-stop is dit 95 gram, een flinke daling ten opzichte van de huidige 110 gram. Mocht je dit model zakelijk willen rijden, dan is 20% bijtelling jouw deel. De vraag of de 1.3 en de 1.4 D4-D ook weer naar ons land komen staat momenteel bij Toyota Nederland uit. [Update: ja, ze komen alle 4 naar Nederland]
Toyota belooft het rijgedrag aan te scherpen door gebruik van nieuwe torsiestaven en aanpassingen in de schokbrekers en in de besturing. De nieuwe Yaris rolt later dit jaar van de band in Toyota’s Franse fabriek. En als we alle Tena-pret even terzijde schuiven: hij smoelt wel weer modern en zal ongetwijfeld een groot publiek aanspreken.
TDI-goeroe zegt
vind het toch wel een keck karretje, alleen er ontbreekt te veel vermogen, dus valt ie af. jammer.
tupperware zegt
@TDI-goeroe:
Yep, 100pk in zo’n autootje is echt behelpen, daar kom je hier nog geen drempel mee op..
celicatwincam zegt
@tupperware: yepp 12 seconden naar de 100 is behelpen, tussenacceleratie zal ook om te huilen zijn:)
tupperware zegt
@celicatwincam:
Man, als je in dit zeikland in 12 sec naar de 100 trekt heb je gelijk een artikeltje 5 aan je broek.
xenonlampje zegt
Bij het inhalen van een yaris moet er minimaal 1 rijstrook tussen zitten. En zelfs dan is het extra vaart maken om er maar zo snel mogelijk voorbij te zijn!!
norge zegt
Leuk hoor smoke, volgende keer een stukje om agressieve leasers te ontwijken?
tupperware zegt
@norge:
Precies, van Yaris rijders heb je zelden tot nooit last, hooguit houdt er eentje je zo nu en dan op.
Ik kijk dan ook veel meer uit voor die 0000 rijders met oogkleppen op..
hollow zegt
@tupperware: vergeet ons BMW rijders niet he! We geven onze titel niet graag af!
tupperware zegt
@hollow:
Na 2 uur nog steeds geen +je?
Ik vrees dat jullie die titel ergens rond de eeuwwisseling verloren hebben..
E34M5Touring zegt
@tupperware: Oogkleppen? Prada shades.
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Wel de Turkse nep variant gekocht tijdens een all-in vakantie natuurlijk..
mannetje zegt
Jongens, even een vraagje.
Laatste vertelde iemand mij dat ze de kreukelzone van de Yaris extreem broos gemaakt hebben, dit om bij een aanrijding het besturende fossiel in kwestie direct een (letterlijk) passende laatste rustplaats te gunnen, en dit alles omdat iedereen die een Yaris zou kopen toch binnen een aantal jaar overlijdt.. ik vond ’t nogal een sterk verhaal. wat denken jullie??
berlinetta zegt
@mannetje: Ik vind het een sterk verhaal dat jij hier überhaupt over nadenkt.
mannetje zegt
@berlinetta: Dat, mijn satirische vriend, heb jij goed ingeschat.
parker zegt
@mannetje: klinkt absoluut aannemelijk
toyotafortuner zegt
Ziet er strak en goed uit! Die 5 tips is imo me een beetje overdreven. Maar ach het is gewoon typisch AB, vergeven en vergeten. K blijf nog altijd fan van AB
Design_Driven zegt
Ik vind de Ted de Braak bumper snor van de laatste serie toyota’s helemaal niets. Verder een vrij saai autootje.
blacksquad zegt
Haha wat een haat in de reacties! Kom op jongens als je dit niet grappig vind moet je lekker naar autoweek gaan! We moeten wel lekker op iedereen kunnen blijven zeiken anders wordt het ook maar zo saai!!
luuktb zegt
@blacksquad: kan helaas niet sommige hebben daar een ban he @norge
norge zegt
@luuktb: Dat zie je verkeerd, ik heb hun juist een ban gegeven…
toyotafortuner zegt
@blacksquad: k ben ook niet offended als Toyota-fan. Zie laatste regels van mijn comment ;) K kom hier al sinds eind 2011. Dus ik ben al wat gewend. En een beetje Autoblogbezoeker zou toch wel zo onderhand weten dat Smoke wel vaker een artikel zo als deze (als in op deze manier) schrijft voor wat extra aandacht. Allang blij dat ik AW heb opgegeven.
E34M5Touring zegt
Die 5 tips kan ik wel op een grotere groep dan Yaris rijders toepassen. Prima auto voor z’n taak. Alsof de doelgroep het ene fuck uitmaakt hoe zo’n doos dr uit ziet. Getuige de enorme hoeveelheid senioren met een Yaris Verso of Wagon R+ Hoge zit, veel zicht en overzichtelijke dashboards zonder teveel moeilijke meuk.
twist zegt
Ik vind de vorige generatie Yaris toch lekkerder op het netvlies liggen, vooral in het wit met die donkere koplampen.
De neus van deze nieuwe lijkt net op zo’n zuigvis. Ziet er een beetje zo uit D:
mashell zegt
Een van mijn collega’s heeft een Yaris. Dat is toch best een slimme ruime auto. Een B segmenter waar je met 4 30ers gewoon goed in kunt zitten. Dat lukt je met de meeste C segmenters niet zo comfortabel. Het zou dus kunnen dat die senioren met al hun opgedane wijsheid en ervaring gewoon de beste auto kiezen.
carmasterr zegt
@mashell:
Kia Soul, Nissan Cube, Suzuki WagonR/Opel Agila & Meriva, Golf Plus, Dacia Sandero.
Geweldige bakkies hoor.
Echt.
reistje zegt
Hij ziet er nog best uit…. in het rood…. en als je alleen de achterkant ziet.
Verder heb ik niet echt speciaal last van Yaris rijders, met uitzondering van deze ochtend. Er reed een 20jarige Duitser in een mk1 Yaris, die duidelijk 10 minuten links moest rijden want ze haalde in… met 100km/h. Toen ging ik tanken en zat ik er weer achter en gebeurde precies het zelfde….
tomleeuw zegt
Gut, wat een triest verhaal van de Sir Smokalot.
Ben benieuwd wanneer je zo zuur ben geworden, we weten immers al lang waarom jongeren geen verzekeringspremie hoeft te betalen, die rijden namelijk allemaal voorbeeldig.
parker zegt
@tomleeuw: gaat heen naar bejaardenblog.nl
luxaeterna zegt
@parker: als je als blogger zo een grote bek opzet, moet je ook maar tegen weerwoord kunnen. En anders moet je maar gaan bloggen voor een staatsblog ergens in Verweggistan.
SummerSky zegt
He, ik had toch Adblocker geinstalleerd (dankzij jullie tip)? Dit lijkt toch wel erg op een advertorial
shicomm zegt
Smoke heeft het weer op z’n heupen… niet echt representatief voor ab als geheel imho…
Gisteren de mk2 ingeruild voor de huidige yaris ( niet de nieuwste dus ) en ik ben er uitermate happy mee.
In vergelijk met de eerdere generaties ziet ie er wat minder duf uit van buiten en van binnen is het simpel maar zeker op orde.
Als ik goed was geweest voor minimaal 20k per jaar was ik wel voor een rx-8 gegaan , zolang dat nog niet het geval is is de yaris voor mij een prima en goedkope auto.
audicoupe84 zegt
Vreemd genoeg gaat de rest van Nederland zich als ook oudjes gedragen, bij de eerste druppels van een regenbui.
luxaeterna zegt
Rooktteveel, vind je een Golf nu echt zoveel meer jeugdigheid uitstralen?
9114life zegt
Burn ‘m all!
langethijs zegt
Ik ben 19 jaar en rij een Toyota Yaris uit 2006. Automaat met een 1.3. De auto wil wel dus ligt het toch echt aan de bestuurder.