Met een compleet nieuwe motor is de nieuwe Toyota Tundra er klaar voor om het op te nemen tegen zijn concurrenten.
Je zou het misschien niet denken, maar ook aan de andere kant van het plas zijn ze bezig met downsizing. Sterker nog, dat is al een tijdje aan de gang. Kijk maar naar de pickups. Waar voorheen een dikke V8 de norm was zie je nu steeds meer zescilinders als vervanger van die grote slurpende achtpitters opduiken.
Nieuwe Toyota Tundra motor
De RAM 1500, de Ford F-150 en nu moet ook de Toyota Tundra eraan geloven. Weg is de prehistorische maar o zo lekkere 5.7-liter grote V8. Daar is een zescilinder voor in de plaats gekomen. Toyota levert de nieuwe Tundra in twee smaakjes. Instapper is de twin-turbo 3.5-liter V6 met 394 pk en 649 Nm koppel. Daarboven zit dezelfde motor, maar dan als i-Force Max. De Tundra krijgt er dan nog een elektromotor aan het geheel toegevoegd. Het topmodel levert 443 pk en 790 Nm koppel. In beide gevallen is er sprake van een automaat met tien versnellingen. De pickup mag met deze motor maximaal 5.443 kg trekken.
Uiterlijk
Qua uiterlijk is de Tundra ook op tal van punten anders. De grille, wat al groot was, is nu nog meer confronterend voor menig achteruitkijkspiegel. De vernieuwingen zijn vooral modernisering, want het is nog altijd onverminderd herkenbaar als een Tundra. Die modernisering gaat door in het interieur.
14-inch
Het begint met een 8.0-inch scherm voor het infotainment. Maar als je opties gaat aanvinken kun je ook opteren voor het 14-inch touchscreen, zoals je ziet op de foto’s. Het is dan net een soort tablet dat ze geplakt hebben op het dashboard.
De prijs is in in de Verenigde Staten nog niet bekend. Net als zijn voorganger, zal de nieuwe Toyota Tundra vermoedelijk niet naar Nederland komen. Het groepje ondernemers dat de pickup graag als werkpaard gebruikt op grijs kenteken is aangewezen op import, wat ook bij een RAM of Ford pickup het geval is.
mashell zegt
Lelijk bereikt hier een heel nieuw niveau.
drdre1 zegt
Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om de grill nóg meer in-yo-face te designen. Verder gewoon Amerikaans, zou ‘m niet snel onderscheiden van andere pick-up merken.
Johanneke zegt
Wordt ook in Amerika gebouwd voor de Amerikaanse markt. Dusja niet zo gek eigenlijk.
drdre1 zegt
Aaaah. dus daarom zien ze er allemaal hetzelfde uit.
r525 zegt
Niet mooi, maar wel flink opgeknapt in vergelijking met het prehistorische vorige model.
Vind het wel wat zeggen dat het dashboard niet eens met de Amerikaanse concurrenten mee kan komen (athans, zo lijkt voor mij op de foto’s).
Robert zegt
Subtiel en elegant. Redneck style.
RAW zegt
Logisch, kleinere motor die eventueel door elektromotor ondersteund wordt vragen om een grotere grille ter compensatie, het moet tenslotte wel beetje stoer blijven. Die chroom rand doet mij overigens wel verdacht veel aan een foute snor denken.
ar156sw zegt
@RAW: Vwb die “snor”: net als honden die op hun baasjes lijken, heb je dat dus met pick-ups ook.
allesmetturbo zegt
Lijkt heel raar dat alles mega lomp is en dan van die kleine bandjes eronder. Vet knullig
O plaat zegt
Als je een verticale lijn door de grill trekt in carrosserie kleuren dan ziet deze pickup er uit als de volgende M4 facelift…
por100 zegt
Het volgende model is gewoon een volledige grill. Niks anders, alleen maar grill, van voor naar achteren … Grill.
Grote kans dat Big Green Egg ook auto’s gaat produceren.
drdre1 zegt
Psies! Ik snap gewoon niet dat het concept ‘blokkendoos’ nog steeds geldt. Het is mss net als Porsche: why change a winning design? Gewoon elke keer ’n kleine wijziging en weer door. En dan is het front nog het stuk wat eigenlijk het meest wijzigt…🤔 Vreemd. Die robuuste voorkant is én niet aërodynamisch én meer dan genoeg ruimte voor ’n dikke V8. Dus waarom niet kleiner/anders?
Loek zegt
Ik vond dat vorige model, ondanks krankzinnige veroudering, best te pruimen. Relatief simpel design maar als je er eentje op de weg ziet denk je wel: tsjonge, dit is inderdaad de grootste Toyota truck.
Dit oogt minder spannend maar wel weer met een Heras-achtige voorgevel. Niet mijn ding. Nou zijn pickups dat sowieso niet, al vind ik een goed samengestelde RAM 1500 of Ford F-150 nog wel een gaaf ding.
993carrera4s zegt
Wat is die nieuwe Rivian dan een schoonheid qwa design, zo clean. Voor zover dat mogelijk is voor een pick up dan.
vaakbenjetebang zegt
De grille is wel wat klein.
E34M5Touring zegt
Everything’s bigger in Texas…
cdlop01 zegt
Kwalitatief ongetwijfeld veel beter dan de Ford, Ram en Gmc, ook veel mooier interieur, materiaalgebruik ziet er zo op de foto’s ook top uit veel beter dan bij Ford en Gmc. Garantiebepalingen in Usa ook stuk beter dan bij de concurrentie. Ongetwijfeld gaat deze Tundra goed verkopen en gaan we deze reus ook via grijze import hier vaker zien.