De nieuwe Toyota Land Cruiser is vierkant en retro te noemen. De auto komt wel met een moderne geëlektrificeerde aandrijflijn.
Ik ben er gek op: auto’s die teruggrijpen naar het succesvolle verleden. Daarom ben ik ook zo gecharmeerd van een Mini of een Fiat 500. Zelf heb ik jaren in een Abarth 500 rondgereden en als ik er nu nog eentje zie rijden vind ik het design nog steeds geslaagd. Nostalgisch zou je me kunnen noemen, of oud. Toyota probeert het nu ook met de Land Cruiser.
Nieuwe Toyota Land Cruiser
Deze Toyota is natuurlijk al populair en staat bekend om onverwoestbaar te zijn. De dingen zijn praktisch niet kapot te krijgen. Daarom zijn ze zo geliefd in omgevingen waar ze het zwaar te verduren krijgen. Denk aan een oorlogsgebied of woestijnen. De eerste Land Cruiser verscheen dan ook in 1951 als legervoertuig. Twee jaar later konden particulieren er ook eentje kopen. Dat is een tijdje geleden ja, maar het model is er nog steeds en het Japanse merk komt nu met een volledig nieuwe.
We hebben het hier over de opvolger van de Land Cruiser (in de rest van de wereld Prado J150 genoemd) en deze loopt al een goede 14 jaar mee. Het is dus niet de opvolger van de full size Land Cruiser J300 die in Nederland te koop is sinds 2021.
Wat direct opvalt als we naar het nieuwe model kijken zijn de looks. Het is hoekig en heeft een retro-design. Een gewaagde keuze van Toyota als je het mij vraagt. Maar naar mijn idee ziet het er goed uit, zeker met de klassieke ronde koplampen die erin verwerkt zijn.
Groot
De Land Cruiser is altijd groot geweest en dat zal zo blijven. De lengte van het bakbeest is 4,92 meter en dat is niet klein te noemen. Genoeg ruimte dus om je twee golden retrievers mee te nemen.
De auto is 1,98 meter breed, 1,87 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,85 meter. De auto maakt nog steeds gebruik van een ladderframe dat wel 50% stijver is geworden in vergelijking met het oude model. Volgens Toyota maakt dit de Land Cruiser comfortabeler op het asfalt, maar ook in de blubber.
Interieur
Bonkig en strak. En donker! Zo zou je de cockpit kunnen noemen. Als je er eentje gaat bestellen, neem dan een kleurrijker patroon dan te zien is op de foto’s. Het is een robuuste omgeving met moderne tech. Je ziet een digitaal instrumentarium en een groot infotainmentsysteem. Gelukkig zijn er ook nog echte knoppen, precies zoals we dat willen. Deze kan je bijvoorbeeld gebruiken voor de klimaatregeling.
Hybride
Natuurlijk is de auto hybride, hoe kan het ook anders. De Land Cruiser komt echter allereerst met een 2.8 liter dieselmotor met 204 pk (500 Nm) gekoppeld aan een (nieuwe) achttraps automaat. Even later zal de hybride komen met dezelfde motor alleen dan uitgevoerd met 48v mild-hybridetechniek. De verwachting is dat deze variant in 2025 komt.
Het is overigens de eerste Land Cruiser dat met eletrische stuurbekrachtiging (EPS) komt, geen overbodige luxe dunkt me. Natuurlijk staat de Toyota zijn mannetje in het terrein. Er zijn bijvoorbeeld upgrades uitgevoerd aan het Multi-Terrain Select en de Multi-Terrain Monitor systemen, dat er moet voor zorgen dat je lekker kan blubberen en toch weer kan thuiskomen.
De nieuwe Land Cruiser komt er als een vijf- of zevenzitter. Van de eerder genoemde Prado was er ook een driedeursversie. Of Toyota dat nu weer aandurft, dat is nog onbekend. Er komen 3.000 exemplaren van de ‘First Edition’ naar ons continent. Vanaf oktober kan je de SUV bestellen om hem begin 2024 geleverd te krijgen. Prijzen zijn nog onbekend.
Willy500E zegt
Hier wordt ik vrolijk van. Ik ben niet persé fan van Toyota maar voor mij is dit weer een duidelijk bewijs dat we te ver zijn doorgedraafd naar digitaal, touch, etc
Richmond zegt
Het is ook digitaal en touch hier?
hotze zegt
Doelt ws op tellers met een afdakje achter het stuur + bedieningsknoppen ipv alleen een soort Ipad. 👍👍 daarvoor Toyota, die schermen zien er niet uit.
Toyota denkt mee te liften op het succes van de (prachtbak) Defender en geef ze geen ongelijk. De plugin van de Def. start zo bij 85-90 k. Zal ws comfortabeler zijn op asfalt dan de Toyota met multilink-ophanging.
drdre1 zegt
Toyota doet een Ford Broncootje! 😊 Maar eerlijk is eerlijk: hij ziet er solide uit. Een chassis dat 50% stijver is dan de eerste versie… 🤔 Is dat comfortabeler? En met de eerste versie bleven wss wel alle wielen makkelijker contact houden met ondergrond! 😂
cdlop01 zegt
Wat een prachtwagen een echte stoere bak, echte 4×4. Defender kan wel inpakken.
PunicaOase zegt
Wow, een Toyota die er gaaf uitziet. Lijkt wel een LandRover.. maar dan met betrouwbare Toyota techniek :-)
flatsix010 zegt
Erg gaaf ding. Helaas waarschijnlijk ruim boven de ton in NL net zoals de huidige.
En de full-size J300 is toch niet te koop in Nederland?
fanboy zegt
@flatsix010: Misschien valt de hybride versie mee.
Maarja zal alsnog wel 70 a 80k zijn dan.
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat de 3.0 twin turbo 300pk diesel motor ook leverbaar wordt in dit model.
Edge zegt
Komt deze ook naar Europa?
cdlop01 zegt
Jazeker!
flatsix010 zegt
Vind dit nou echt enorm gaaf. Gewoon zoals een SUV bedoeld is ipv die opgehoogde polo’s of ‘sport’ SUVs.
mashell zegt
Waarom plakt Toyota haar naam op een Ford Bronco?
Serieus, wel erg weinig origineel. Dit zou een legendarische terreinauto moeten zijn, die moet zich verder ontwikkelen en niet op de retro toer gaan. Nu snap ik dat de ontwikkelingen richting luxurieus de afgelopen jaren niet als de juiste bevonden zijn maar dit is wel heel erg rigoureus terug naar simpel.
ghini zegt
Genieten!
Kan je kiezen tussen ronde of vierkante koplampen of hoe zit dat?
aerohead zegt
Heerlijk dit soort machines die gewoon gemaakt zijn om puur functioneel te zijn zonder allerlei poespas.
Ik heb er absoluut geen één nodig, maar ik wil er wel één.
Wordt er op de e.o.a. manier toch een soort van hebberig van.
edit: en we hebben bewegend beeld https://www.youtube.com/watch?v=p2LotYzVLDw
flatsix010 zegt
Heb exact hetzelfde. Totaal niet handig of noodzakelijk in Nederland, maar toch erg gaaf. Helaas zijn er maar weinig van dit soort auto’s en zijn ze allemaal te duur op NL kenteken als particulier. De huidige kost +/- €120.000, deze in hybride vorm zal wellicht rond de €80.000 zijn wat alsnog een absurd bedrag is.
fanboy zegt
Mooi retro ontwerp met de ronde koplampen.
Mild hybrid 48v zou eigenlijk gewoon verplicht moeten zijn op alles. Weg met die dynamo techniek uit het jaar kruik. Ook zo’n Landcruiser zal er niet minder om rijden.
rijnounsdoor zegt
Heel erg gaaf! De Tonka mobiel is weer Tonka!
mustang750supersnake zegt
huh? heeft ie nou ronde koplampen of strak vierkanten leds?
of kan je/moet je kiezen???