Ook moeten we – met één letter verschil – de naam Toyota GT86 vergeten.
Als petrolhead zijn en waren het moeilijke tijden om tevreden te zijn. Welke auto is nou écht leuk om mee te sturen? En welke auto’s die leuk zijn om te rijden, kun je als sterveling wellicht nog eens betalen? Een auto die veel van deze hokjes afvinkt is de Toyota (GT)86.
De GT86, maar ook zijn identieke broers Subaru BRZ en Scion FR-S (laatstgenoemde is niet meer onder ons en Scion is opgedoekt), weten al sinds 2012 voor relatief weinig geld een bult lol te verzorgen. Dat komt door een simpele motor, die ‘gewoon’ via de achterwielen een getal van rond de 200 pk de weg op stuurt. Piepkleine bandjes zorgen ervoor dat je de auto makkelijk dwars krijgt. Kortom: leuk! Maar de GT86/BRZ hebben hun houdbaarheidsdatum bereikt.
Opvolger(s)
Het is op zich niks nieuws dat er wel voor beide auto’s een opvolger op de planning staat. Weer op een gedeeld platform, weer bijna identiek en weer zowel bij de Subaru- als Toyota-dealer. Door een gelekte informatiesheet aan Amerikaanse Toyota-dealers is er echter nog meer info onze kant op gestroomd. All Car News deelde het op Instagram.
GR86
De kleinste verandering is de naam. Subaru BRZ blijft, maar Toyota verandert GT86 in GR86. Dat natuurlijk om het GR-label (Gazoo Racing) te benadrukken en het overeen te laten komen met de GR Yaris, en de grote broer GR Supra. Aandrijving wordt gedaan door een 255 pk sterke viercilinder, welke motor het precies is staat er niet bij. Zoals in het eerder gelinkte stuk staat, lijkt de motor de 2.4 liter boxer te worden uit huidige Subaru-middenklassers.
Termijn
De lancering van de auto staat gepland voor juli 2021. Als daarmee wordt bedoeld dat je hem dan bij de dealer kunt aanschouwen, krijgen we de GR86 al iets eerder te zien. Het klinkt als oude wijn in nieuwe zakken, maar het is wel een compleet nieuwe auto. Het platform wordt naar alle waarschijnlijkheid het modulaire TNGA-platform waar de nieuwe Yaris ook op staat.
Nice to know
De rest van de presentatie bevatte nieuws wat vooral de Amerikaanse markt zal aanspreken, bijvoorbeeld updates over de nieuwe Camry. De huidige wordt geüpdatet in 2021 met een compleet nieuwe generatie in 2024. Er staat ook een Corolla Crossover op de planning – wellicht relevant voor ons – en de Venza, een middelgrote MPV-SUV crossover, keert terug.
Genieten van nieuwe compacte sportwagens dus, vanaf 2021. Klinkt als goed nieuws!
emping zegt
Ja dat is goed nieuws. Toch ook wel iets waarvan al vanaf het begin al om werd gevraagd.
c4seum zegt
2.4 turbo boxer ?
jpoers zegt
@c4seum: en dan maar 225 pk. Lijkt mij sterk.
c4seum zegt
@jpoers: 255 staat vermeld. Dat lijkt me meer dan logisch om eerlijk te zijn. Zal wel ernstig geknepen zijn ivm emissies, maar daar zal best wel vlot een chipje voor komen. Toyota zou het toch geen racemonster willen maken. Zelfde reden als dat de eerste gen maar 200 pk had.
focusrs1 zegt
Dus als je deze nieuwe gr86 koopt wordt je straks zoek gereden door een Yaris GR.. oh wat zul je balen zeg!
Gewoon ff nadenken toyota en meer power in deze auto stoppen!
fanboy zegt
Dat moet dan altijd met turbo’s. Zo’n motor zonder turbo rijdt toch veel leuker, ook al is het langzamer. En voorspelbaarder.
Bij Lexus kun je ook nog mooie NA blokken vinden. Heerlijk hoe eigenwijs ze zijn die Japanners.
hooesi zegt
In 2021 een volledig nieuwe IS300h…das pas goed nieuws. Huidige is echt een topauto maar kan inmiddels wel grote updates gebruiken…hopelijk wel weer RWD
c4seum zegt
@hooesi: IS-F? Waar zijd gij?
Dutchdriftking zegt
2.4 Boxer turbo? Geknepen voor emissie op 255pk, maar bijzonder eenvoudig te kietelen naar 350pk? Dan heb je toch wel een heel erg leuk karretje.
mashell zegt
Met zo’n slagvolume en een boxer constructie wordt het gewoon weer een motor die slechte cijfers haalt in de WLTP cyclus en hier veel te duur wordt. Kan die motor uit de Yaris GR er niet in?